A
Allimac76
Sv: Monty Roberts
Jag ger upp. Du har tröttat ut mig, precis som du påstår att jag medflera gör med våra hästar.
Jag orkar inte försöka förklara det på fler sätt.
Jag hävdar att hästar har kvar sitt ursprungliga flockbeteende gentimot varandra även i fångenskap om de hålls i flock, på stora ytor och dygnet runt. Om du inte håller med mig om detta undrar jag varför du vill själv använder dig av deras "vilda språk" på tamhästar som i så fall ska ha slutat bete sig naturligt?
Hästar beter sig mot varandra som de gör i naturen. Men små hagar, små och okompletta flockar, samt lite utevistelse i flocken påverkar dem. De beter sig naturligt, med naturliga beteenden, men reagerar på dåliga omständigheter precis som alla andra djur. Därav kan en del beteenden upplevas som underliga i många fall, det sker mer aggressivitet, stress och explosivitet. Oftast för att djuren lever för trångt och tvingas stå i box mer än halva dygnet vilket stör flockrelationen och skapar konflikter och osäkerhet i flocken.
Men den som tror att naturligt flockbeteende "glöms bort" ska nog läsa lite mer om vad det egentligen är och vilken betydelse det har för arten.
Stress och stress. Hästen som jag beskrev tidigare, som jag undrade hur ni skulle gå tillväga med, var nog enligt många inte stressad. Mest bångstyrig, outtröttlig och respektlös. Hon vallades runt runt i corallen vid flera tillfällen av en sk. "nh-utövare". Och det enda den hästen behövde var passivitet. Mao. raka motatsen. Då kom hon äntligen ner på jorden igen. Passivitet i relationen med människor alltså. Tvåvägs-kommunikation.
Så det kan se ganska lugnt ut, hon sprang inte direkt fort. Men det fanns inget möte mellan häst och människa och hästen förstod ingenstans vad människan ville ha ut av henne. Stress kan se ut på många olika sätt.
Tydligen kan jag inte det. Och jag respekterar att din åsikt inte är densamma som min.
Jag ska bli bättre på att undvika smirken. Den kommer av bara farten, varför den alltid blir felkodad efter som den vilket blir helt fel då den bytt kod. Inget illa menat med den, jag ser den nog med lite annorlunda ögon än vad som är tänkt. My Bad.
Jag ger upp. Du har tröttat ut mig, precis som du påstår att jag medflera gör med våra hästar.
Jag orkar inte försöka förklara det på fler sätt.