A
Allimac76
Sv: Monty Roberts
Jag tycker att det i övrigt är märkligt om du sett ett flertal join ups, förmodligen av olika människor på olika hästar (?) att de alla var lika hemska. Eftersom jag inte har de erfarenheterna.
Jag lovar dig att jag inte roas av passiva hästar.
Jag vill ha lite spunk och fart. En livsglad individ är att föredra, och jag vill att hästen har förtroende för mig.
Det är vad jag har.
Mycket riktigt kör en rang högre (och faktiskt även en låg rang) häst iväg en annan häst som tränger på i dess privata sfär med felaktig attityd men den gör knappast en join uo i en round pen. Hästarna har olika sfärer där den bara accepterar vissa och jag skulle inte tveka en sekund att driva bort en respektlös häst som gick för nära mig heller. Men jag fortsätter inte driva den om den har förstått att hålla sig på avstånd tills den har rätt attityd.
Nu var det så att hon drev inte iväg unghingsten av den anledningen, utan för att unghästen störde flocken. Det hade inte alls med hennes privata sfär att göra. Jag vet att du hävdar att hästen vill ha distans och vill att den som blir ivägkörd ska hålla sig undan, men så var det inte. Hon drev iväg honom då han bråkade med andra hästar. Hon drev iväg den då den kom för nära. Tills den visade rätt attityd. Att bjuda in då attityden är den rätta är precis vad jag anser att join up och follow up innebär.
Det finns många långt mer vetenskapliga studier gjorde på hästar än de MR gjort. Ingen beskriver någon join up. En mans observationer och uppbyggnad av ett system för att tjäna pengar ska man med all rätt vara kritisk mot.
Nu vet ju inte jag vilka studier du menar, men du kanske vill länka?
Ja där har vi en skillnad i attityd. Learned helplessness trycker ner instinkter vilket kan vara farligt om de dyker upp vid fel tillfälle. Inte heller får man då en häst att samspela med och som faktiskt kan vägra gå över ett dike som ÄR farligt. Hästar som lärt sig att det inte tjänar någonting till att uttrycka sig blir ofta avtrubbade och passiva. Vissa vill kanske ha det så men inte jag.
Här fördömer du igen.
Min häst blev inte passiv eller avtrubbad efter vår 4 minuters join up. Faktum är att han nog är gladare och spralligare än innan. Men vår kommunikation blev absolut bättre. Han upptäckte mig.
Förtroendet blir bara bättre och bättre, han övervinner sina rädslor för att jag ber honom, så jag misstänker att han ser mig som en trygg ledare.
Dock är jag kanske inte det bästa exemplet då jag inte utövat Join up efter de 4 minutrarna under vår första månad ihop. Efter det har jag gått efter eget huvud och har förkovrat mig lite i Hempfling. Men fortfarande har jag svårt att se det du ser i Montys teorier.
Vilka vetenskapliga studier är det som påstår att hästar som vallas drabbas av plötslig learned helplessness? Hur menar du att detta skulle göra dem osäkra på sin ledare? Förmänskligande.
Ja ett flertal faktiskt. Och läst hans böcker samt sett video snuttar. Har du sett en flock vildhästar interagera?
Jag har bara sett "vildhästar" interagera på TV. Tyvärr. Har inga runt knuten.
Monty däremot verkar ha sett dem en hel del.
Jag tycker att det i övrigt är märkligt om du sett ett flertal join ups, förmodligen av olika människor på olika hästar (?) att de alla var lika hemska. Eftersom jag inte har de erfarenheterna.
Jag lovar dig att jag inte roas av passiva hästar.
Jag vill ha lite spunk och fart. En livsglad individ är att föredra, och jag vill att hästen har förtroende för mig.
Det är vad jag har.
Senast ändrad av en moderator: