Sv: Monty Roberts
K N A P P L Å N!
SVAR TILL ALLA SOM SKRIVIT TILL MIG: (orkade inte skriva tusen olika inlägg)
Jag svarade på Seabaz inlägg när jag skrev detta. Tänkte inte på att det inte var samma skribent. Det var hon som skrev ”flera mil” så ta det uttalandet med henne.
”vada knäcka hästarna? dom hästarna som kommer till honom är går knappst att knäcka mer än vad dom redan är.”
Min åsikt är att ”knäckt” innebär att hästen kapitulerar, ger upp. Man knäcker den mentalt så mkt att den slutar göra motstånd och överlämnr sig till fienden. Det kallas också att kuva hästen. Den lyder av rädsla/brist på hopp.
”ta reda på vad en join up är innan du har så konstiga åsikter om de..”
Vad det ÄR eller vad det utges för att vara? Jag antar att jag enl dig inte vet vad det är förrän jag har samma åsikt som du om det.
Jag har min åsikt och den är baserad på vad jag har sett av MR, inget annat. Jag kan aldrig påstå att jag har mer rätt än ngn annan, och jag är öppen för att övertygas om motsatsen, men ännu har inge lyckats. Minst av allt Monty själv. *rysa*
”Tycker inte man knäcker en häst i join up, va det första jag gjorde på min häst, och brukar göra en liten innan vi arbetar, förstår inte hur du tycker man knäcker en häst genom att driva på den, då borde dom ju inte palla tex longering.”
Hur det knäcker hästen har jag redan beskrivit. Longering på lina är inte heller ngt jag förstår mig på, det finns inget syfte med det. Däremot är det skillnad på arbete på volt och join-up. Iaf om jag jämför med det jag har sett av en join-up. Hempfling tex. Jobbar också på voltspår ibland, i picadero tom som liknar corallen, men han använder inte EN metod och han driver inte en häst i en cirkel som ännu inte har hand förtroende. Hempfling jobbar FÖRST med relationen. När du har en relation kan du utnyttja vilka riktningar som helt, även cirklar. Men det Monty gör – enligt min mening – är att driva/valla en rädd/stressad/aggressiv häst tills den inte ser någon annan utväg än att underkasta sig. SÅ fungerar det inte i hästvärlden. Ni kanske gör annorlunda, Monty kanske också gör olika olika ggr, men av det lilla jag sett och läst så är det ren och skär vallning av häst utan förtroende han håller på med. Att arbeta en häst på volt är inte ens i närheten. Där är det inte drivningen som är vikten.
”min ena häst var helt förstörd när vi fick henne och jag utförde något som liknar en join up (visste inte vem MR va när vi fick henne utan gjorde det här på egen hand, något som jag lärt mig av en av mina instruktörer och sett hästar göra) i hennes hage. en stor hade på 6ha. Det tog ungefär en kvart tills jag fick henne att komma till mig. Hon underkastade mig inte på ett psykiskt nedbrutet sätt, utan hon var villig att lyssna på mig, inte "slippa" undan att fortsätta springa. när jag utförde den här join upen använde jag mitt kroppspråk för att få henne åt det håll jag ville, på så sätt sprang hon inte iväg till andra änden av hagen.”
Då undrar jag: Hur fick du en förstörd häst utan förtroende att lyssna på ditt kroppsspråk? Beskriv tillvägagångssätt och hur hästen uppfattade det du gjorde. Och vad som fick henne att vilja lyssna.
Jag har också haft en liknande upplevelse med en unghäst som kom hit från england. Han hade en stoflock på ca 6-7 hästar och en hage på ca 8 hektar mitt i sommaren. Jag förde en kommunikation från marken och trots att han tog med sig sin flock till andra sidan hagen gång på gång vandrade han slutligen till mig efter 10 minuter och följde utan grimma med mig till grinden. Detta skulle kunna liknas med det du gjorde och kanske var det samma sak. Men isf. Var det inte ngn join-up du gjorde. Jag vallar aldrig en häst för att få underkastelse. Jag skapar ett intresse, en trygghet och ett lugn genom att BJUDA IN, inte mota bort.
Instämmer till fullo.
menar, ett rovdjur, på HÄSTENS RYGG!! Hemskt
Hästar bär ryttare utan att på ngt sätt ha ett förtroende sins imellan. Själv rider jag min häst utan sadel o träns och med största respekt för hans önskan. Just för att aldrig göra ridningen till ett tvång. Om han väljer att ha mig på ryggen så är det för att han vill det, för han vet att jag aldrig skulle tvinga hoom. Också här har jag ett stort ansvar – att få honom att tycka att jag är trygg, intressant och rolig att följa. Det handlar inte om underkastelse i den bemärkelse – det är här NH:n i sverige blivit så fel idag – det handlar om förtroende, ömsesidig respekt och FRI VILJA. Skulle jag mota bort min häst skulle han söka sig tillbaka. För att han vill, inte för att jag är överlägsen honom. Ibland jobbar jag tom med min häst och låter HONOM ta kommandot. För att lära mig och för atts tärka hans självkänsla.
Bara för att MR har marknadsfört en viss metod, hans metod.
Metoder är till för människor som tror att alla individer är lika.
du som verkade veta så mycket borde väl förstå det, eller hur?
Tycker du att jag verkar veta mycket? Då har du helt missbedömt mig.
En gång när jag skulle hämta min häst från hagen vägrade han komma in. Så istället för att springa efter honom jagade jag iväg honom, men han sprang inte ifrån mig, fastän hagen går på 3 hektar!
Av vilken anledning? Så om jag går ut i en hage och jagar iväg en häst så kommer den till mig? Säg det till dem som jagar sina hästar i timmar utan att få ett möte. :smirk: Varför skulle en häst komma till ett rovdjur som jagar den? Det finns ingen logik – ge min logiken!? Ni jämför det så gärna med hästbeteenden men tänk efter – vi ÄR inga hästar för en häst. Vi är rena rovdjur. Så jämför istället detta med en liknande situation med tex en varg. Vad skulle hända då? Paralellerna ni försöker dra tar inte med alla auspekter.
Däremot att visa ointresse/nonchalans, är ett mycket dominant beteende. Ett tillvägagpngssätt som ofta visat sig framgångsrikt på rätt individer är att kräva plats. Det är också en typ av vallningen men hästen har fritt utrymme och du fokuserar på allt UTOM den. Den kan utan hinder gå undan för dig – vilket är fullständigt naturligt – och den får då utrymme. Mycket dominant och ett bra sätt att finna rätt sinnesstämning själv vilket är mkt viktigt. Kan jömföras med join-up efter som att det innebär vallning i viss bemärkelse men är inte alls samma sak som en join-up.
NH, var räddningen för honom och mig.
NH kan vara precis vad som helst. Men det är väldigt positivt att höra att ni har en bra relation.
Det står dig naturligtvis fritt att vara, men jag undrar, med all respekt, hur pass väl du är insatt i dem. Har du tex läst Montys böcker, där han ingående beskriver hur han utarbetat sina metoder utifrån att han spenderat långa tider tillsammans med vilda mustanger?
Denna vackra historia om vilda mustanger – den visade sig väl vara ganska mycket bluff och båg iblandat i. Rena lögner en hel del vad jag har hört. Men jag känner inte Monty och kan därför inte avgöra en sån sak. Många människor före honom har dock granskat vilda djur under lång tid och ÄNDÅ missuppfattat det mesta. Varför? För att vi ser saker ur människans ögon, och dessutom inte kan se allt som sker djuren imellan med våra ögon. Dessutom har hand paraleller inte visat sig alltid vara så genomtänkta.
Har du bevistat någon av hans clinics?
Endast via dokumentär, inte på riktigt. Bla var det en hel del tvång där han tvingade in hästen rakt in i det som orsakade panik hos den. Han fick avbryta det hela och fortsätta en annan dag då det blev för stor risk att hästen skadades. Jag har läst en del av det han skrivit, men långt ifrån allt. Jag anser att tvång, rädsla och våld aldrig hör hemma i hästhantering.
Du skriver ju föresten själv att dina hästar driver bort en häst ur flocken för att sedan välkomna den in när den ber om det efter ett tag.. Det är ju en join-up! Men kankse inte som Monty Robets gör
Det som avgör vad en handling är, är vad man förmedlar, hur det upplevs av hästen. Inte hur det ser ut ur en betraktares ögon.
NH är en bra grej, men i sverige har vi gjort om NH till någon sorts lekstuga för att göra det tillåtet att skämma bort sin hästar till ren odräglighet.
Jag tror också att det kan vara så. Varför jag aldrig skulle döpa en filosofi. Det är bäddad för att missförstås och bli någonting helt annat än vad det eg. är.
Monty använder för det första hästarnas eget språk vilket svenska Nh utövare inte gör..
Jag anser att de båda arbetar utifrån ett rovdjurs perspektiv, i regel. Men det är min åsikt, jag är öppen att ändra min syn på Monty precis som med allt annat. Ge mig bara logiken.
LÄGGER TILL att jag endast framför min åsikt. Mina ord är inte lag, och kommer aldrig att vara.
Jag är dessutom alltid öppen för en ny åsikt om någon kan komma med en logisk förklaring. Jag kan också försätta mig i eftertanke kring en förklaring som jag måste fundera över. Som ngn sa innan: Ingenting är omöjligt.
Kan hålla med om att mina ord var hårda till en början.