För att du i join-upen JAGAR hästen som ett rovdjur. Och dessutom hindrar den från att använda sin flyktinstinkt. Du stänger in hästen och jagar runt den tilld den ger upp, låter det naturligt? Som ett hästbeteende?
Att valla är ett MYCKET dominant beteende. Det är ngt hästar gör I en flock. Du är inte det minsta flockmedlem när du stänger in en häst i en runtkorall och börjar jagha den runt runt utan att ge den en flyktväg. Du måste jobba med en relation!
Påstår du att detta är naturligt så har du helt missförstått hur hästar fungerar och vad du ger för intryck när du beter dig såhär. Hästar arbetarb aldrig inom begränsade ytor. Vad skulle hända om du gjorde detta ute i en hage på 10 hektar? Jag tvivlar på att du skulle få en häst som kom till dig. Tvärt om, den skulle fly. DET är naturligt. Du skulle inte uppnå någonting alls. Om detta vore ett naturligt beteende borde det ju fungera även under naturliga omständigheter? Om du hindrar hästen från att agera naturligt, begränsar den för att du inte kan hantera den annars, då har du reda ifrångått det som är naturligt.
Vallning av häst i korall/löslongering eller liknande är MYCKET riskabelt och bör inte göras av personer som inte är fullständigt i kontakt med hästen, känner den väl och vet hur man arbetar som en häst. Denna löslongering kan förstöra en häst både lätt och snabbt (det är inte bara mina ord utan ord från bla Peer Vogel mfl.), och det är just vad Monty gör. Han trycker ner hästen till kuvning.
Jag hanterar aldrig hästar på så små ytor. Jag arbetar i ridhus eller hagar, eller ute i skogen i full frihet. Djuret ska aldrig känna sig pressat och den ska alltid ha tillgång till sina instinkter och naturliga beteenden. Rädsla hör aldrig hemma i djurkommunikation och kommer aldrig att göra. Du ska ALDRIG upplevas som varlig, aggressiv eller hotfull. Enda anledningen till att man skulle behöva en liten korall är att man vill hindra hästen från att fly - och det innebär att du har en häst som inte vill vara hos dig. Vänta nu, finns det någon häst som vistas i en flock pga tvång? Det finns ingenting alls naturligt med det.
Denna lilla teori som Monty påstår att detta baseras på är ren och skär lögn. Han hänvisar till något som låter liknande, men du måste ju ta med alla auspekter i detta! Hur mycket fakta har du egentligen om hur hästar faktiskt beter sig i en såhär avvisande situation, och hur den avvisade hanterar det? Vad som händer sen? LOGIKEN?
Ett sto som vallar undan unghästar gör det när flocken upplever hästen som ett hot för flocken. Det behöver inte vara en unghäst heller, det kan vara vilken ranglåg häst som helst. Hon vallar dem långt från flocken - mao hon ser till att se LÄMNAR flocken - och återvänder sen själv. Detta är ett sätt att skydda flocken från individer som gör den svag, inte för att bestraffa eller uppfostra även om det kan liknas med det. De skyddar övriga flocken helt enkelt genom att avvisa medlemmar som alltså inte längre får tillhöra flocken och därav hamnar i ett utsatt läge. Denna häst kan vara ifrån flocken i flera dagar, veckor, ibland tar den med sig en annan flockmedlem för att ha en egen flock, för att sen återförenas senare. Vi hade en avvisnng av en flockmedlem som höll i sig i över en månad, eller två, innan de återförenades (ja, vi har stora hagar och hade en mycket bra flock vid detta tillfälle med två tydliga ledare). De kommer inte tillbaka efter 5 minuter.
I Join-upen stöter du bort hästen utan någon som helst logisk anledning.
Du gör det med luten av ett rovdjur, beteendet av ett rovdjur, och du ger hästen ingenstans att fly.
Jag skulle snarare likna detta med en flock vargar som jagar in en häst i en återvändsgränd för att gå till attack,ta ner den och sen döda den för att äta. Okej, naturligt men kalla det inte för hästkommunikation. :smirk: