Montésits

Sv: Montésits

VAR är Montéryttare arg och otrevlig? :confused:

Jag får känslan av att DU önskar att få drevet på dig?

Lycka till :D

VAR är Montéryttare arg och otrevlig? :confused:

Jag får känslan av att DU önskar att få drevet på dig?

Lycka till :D

Magkänsla :D
Sen var det påståenden som blev lagda i min mun, jag spottar fortfarande! ;)
I grunden tror jag inte att vi (monté-positiva människor i det här forumet) har så olika syn på allt detta, vi är bara olika bra på att förmedla vad vi tycker. ;)

Nja, snarare vill jag starta en diskussion ikring det då jag upplever att det är alldeles för infekterat med "vikt hit" och "vikt dit". Oftast haglar påståenden i den här frågan men det är få som har fakta att leverera. Vilket är väldigt synd, men det känns som det är lite typiskt "tjejigt" och (tyvärr?!) så är det mest tjejer som rider monté. Vi är överlag sämre än grabbarna på att organisera oss och få fram något konkret. Vi använder känslan mer än vi använder förnuftet, om man nu kan hård dra det så...

En central montéklubb vore inte helt fel, som kan ordna föreläsningar och utbildningar till de aktiva och de som är intresserade men inte tagit steget. På gott och ont är montéryttarna en ganska brokig skara som är alldeles för dåligt koordinerade på hög nivå. :(

Sorry, nu är jag väldigt OT :smirk: men i slutänden så tror jag att vi vill sportens bästa, vi har bara inte de medel och fakta vi behöver för att driva "montésidan" inom travet framåt. Vi har för lite kunskap (i den stora massan, självfallet finns det individer som besitter en otroligt gedigen kunskap!) för att verka som goda ambassadörer för oss själva.

Jag vill göra något åt saken :bump: och det enda (just nu) som jag kan göra är att skapa en debatt här, i ett forum som behandlar just travsporten i stort och "grenen" monté! :bow:

Hade förberett ett låååååångt inlägg till den här tråden, men insåg att det är ingen som kommer orkar läsa mitt (något ilskna) inlägg som är på (motsvarande) 4 A4 sidor... :smirk:

Jag gillar att skapa debatt och funderingar, kommer med ett antal påståenden (och till vis del åsikter) här nedan och fäller upp paraplyt i väntan på störtskuren av gamla halvruttna äpplen och morötter som kommer att komma min väg efter detta... :banana:

Så jag gör en "kort, kort" variant (i jämförelse i alla fall...) än det jag från början hade tänkt. Jag varnar i förväg känsliga läsare, tål ni inte att "alla inte håller med" (motsv) så bör Ni inte läsa nedanstående... :D

* De flesta montéryttare har stöd i mun på hästen, jag har inte sett en endaste bild i den här tråden där man kan "klippa av" tyglarna och ryttaren ändå behåller samma sits... DET om något påfrestar framkotor och leder samt sliter ut hästarna i förtid. Oavsett vikt. :mad:
Ledsen för det. Och för hästarna.
Här har du helt klart en poäng. Men...givetvis ska man ha ett stöd i tyglarna. En travhäst vare sig den går för vagn eller under sadel får hjälp att hålla sin balans med hjäkp av det stödet. Dock är det inget som ska överdrivas eller utnyttjas för en ryttare med för dålig ork och balans. Detta har jag själv reagerat på många gånger.
Rider själv monté och har fått jobba hårt för att få upp den styrka och ork som krävs för att kunna stötta hästen så mycket som möjligt utan att rubba dess egen balans. Ett stort misstag som många gör är att ha olämplig sadel. Idag kämpar många med att rida så nära 65 kg som möjligt och använder då sadlar som de inte klarar av att rida i. Detta skapar osäkerhet för ryttaren som då alltför ofta får klamra sig fast på hästens hals eller med för hårt stöd (läs slit) i tyglarna för att inte falla bakåt för att någon sagt att man ska ha en viss typ av sits.
En travare idag har i regel så mycket egen bjudning, åtminstone i loppens inledningsskade att man måste kunna reglera den på något vis. Där kan man lära sig mycket från galoppen genom att flytta sin egen tyngpunkt i stället för att bara dra i tyglarna. Med fel sadel och "dålig" ryttare går inte detta men för den skull är det inte bara att byta sadel och tro att allt är frid och fröjd. Man måste jobba för att förbättra sig.

* Den svenska montésporten är alldeles för "efterhärmande" av galoppsporten. Det är två vitt skilda sporter där balansen är helt olika, liksom sättet att rida i loppet osv. Tyvärr är det för få som insett det. Jarvén och Gråberg är utmärkta exempel på "dåliga" montéryttare - oavsett deras resultat i lopp, de har kvar alldeles för mycket ”galoppsits/stil” och för stort stöd i tyglarna. :mad:
Ledsen för det. Och för hästarna!
Dessa två herrar har jag inte fått se live men av vad jag förstått så har de framförallt en stor loppkänsla. De har rutin från galoppen och efter en del modefieringar av sitsen så har de ju faktiskt utvecklats ganska snabbt. Tittar man på de franska monteryttarna så är skillnaden inte speciellt stor mot för hur det generellt ser ut i Sverige idag.

* Vikt och längd är av mindre betydelse så länge ryttaren kan bära upp vikt och/eller längd på rätt sätt. Om det är djurplågeri (starkt ord?? Må så vara men det är det Ni diskuterar mer eller mindre) att vara tyngre än exempelvis 75 kg och rida, monté eller annan rid/hästsport. Borde det då inte vara förbjudet för människor med vikt (alternativt längd) över Eran så kallad "norm"?? Lätta/korta ryttare kan lika väl förstöra en häst i ryggen lika bra - och fort som en tyngre ryttare. :mad:
Ledsen för det. Och för hästarna.
Här håller jag med. En tung ryttare i balans stör helt klart hästen mindre än en lätt ryttare i obalans. Men man kommer aldrig ifrån att en balanserad ryttare som väger så lite som möjligt måste vara att föredra före en som är likvärdig men tung.

* Ett av de större problemen med alla "små, lätta och otränade tjejer" som sätts upp på hästryggen i monté är att de oftast inte orkar hålla en stark och/eller het häst. Vilket gör att de rider över andra, får inte stopp på hästen vid omstart, kan inte volta med en lite besvärligare häst osv osv. De är FARLIGA för sporten och dess anseende - mer än tunga och långa ryttare. :mad:
Ledsen för det. Och för hästarna!
Detta har jag drabbats av vid ett flertal tillfällen i lopp.... Men ändå kan man inte göra jämförelsen mot en tung ryttare - det finns tunga ryttare som inte heller klarar av att hålla hästar.
Det som jag anser vara mest farligt är dock de som inte aktivt hållit på med travhästar innan, lyckats få sig en licens på en snäll lånad häst och sedan ska ut i lopp. De har ingen som helst lopp- och tempokänsla, ingen känsla för hästens balans och rytmik i högt tempo och framförallt ingen koll på vad som händer runt omkring. Har man aktivt kört och ridit travare innan så kanske man bättre känner till hur de fungerar?

Om PiperGarden har käkat en rulle taggtråd, vilket beskrevs i ett tidigt inlägg i den här tråden, har jag nog käkat hela lastbilslasten av taggtråd... :D

Bring it on! :devil:
Underbart initiativ! Kom igen, ut med ditt 4 A4 sidor långa inläg. JAG orkar läsa iaf, det lovar jag.
Sedan är ju trots allt monté ett så pass nytt inslag i svensk travsport att vi får nog bida vår tid och ge det några år innan vi får se riktigt duktiga ryttare. Bara sedan de första loppen reds så har det ändå gått otroligt mycket framåt.

Jag kan inte heller se att Monteryttare är otrevlig någonstans i sitt inlägg. Bara för att hon satt utropstecken efter en mening behöver det ju inte innebära att hon är otrevlig...:eek:

Seriöst....Om Peter Jarven inte är i balans när han rider så är INGEN det...
Jag får gåshud när jag ser honom rida och jag är balansfanatiker.
Hur jäkla illa de än travar så med honom på ryggen samlar de ihop sig och travar riktigt fint. Han är montebalansgud för sjutton.

Håller med till fullo!

Dock så får nog mitt "4 sidors inlägg" vänta på bearbetning först ;)
Var tyvärr ganska uppretad och små tjurig när jag skrev det... :crazy:

Det är självklart att vi skall sträva efter små/mindre ryttare med bra balans, kraft, ork, tempokänsla och sinne för loppet och dess utveckling samt att bedömma hästens förmåga och utnyttja den på bästa sätt. Var skriver jag på??!

Till saker bör väl begrundas att sporten då blir väldigt smal (på mer än ett vis :rofl:)... Ja, om vi hård drar det hela och "bara" 45-55 kg grabbar och tjejer skall rida så blir det inte så många kvar. Det är väl lite oroväckande tycker jag. Ska endast en liten del av de som vill få tävla? Ja kanske, eller kanske inte?

Jag kan inte heller se att Monteryttare är otrevlig någonstans i sitt inlägg. Bara för att hon satt utropstecken efter en mening behöver det ju inte innebära att hon är otrevlig...:eek:

Ledsen, men jag finner det ganska otrevligt när "folk" försöker få det att framstå som om jag har sagt saker jag inte sagt (eller skrivit blir det väl här). Vilket jag upplevde att Montéryttare gjorde.

Om så inte var fallet näe, då var det inte det. Men det var min tolkning, vilket jag inte kan göra något åt, mer än att säga;

sorry om jag misstolkade! :o

Ja, nu var det ju inte Peter Jarvén jag var intresserad av att diskutera, han var ett exempel, men jag kan anpassa mig (inbillar jag mig iaf) :angel:

Jag är seriös.

Om Peter Jarven inte är i balans när han rider så är INGEN det...

Näe, i så fall är väl "ingen" det... ;)
Men jag sa inte att han var ur balans heller, det är ganska stor skillnad... Jag sa att han har saker att jobba på han oxå. En av de sakerna är just "hänget" i tyglarna. Visst, det skall vara ett visst tryck, men inget häng!

Jag har sett honom "live" flera gånger och även ridit i samma lopp ngn gång, har även fotat honom "in action". För att jag trodde i min enfald att det var grabben att "ta efter". Fortfarande inte imponerad - med hans meritlista i ridna lopp (monté och galopp) borde han rida bättre. Sen att han är ljusår före många av oss andra "dödliga" är en annan sak, men bra är han inte.

Fråga; Vad i hela friden är en "balansfanatiker"???
Vad gör man som är så fanatiskt? Jag är grymt nyfiken! Speciellt eftersom jag själv söker balans, både fysiskt och mentalt! :)

Hur jäkla illa de än travar så med honom på ryggen samlar de ihop sig och travar riktigt fint.

Har tyvärr inte upplevt detta...

Han är montebalansgud för sjutton.

Någon gud är han då inte även om han har skaplig balans osv.

Om man är perfekt, varför skall man då anstränga sig? :banana:
Skulle inte jag göra iaf...

Min mening; en "gud" eller en "perfekt" person - varför skall den fortsätta att anstränga sig? Det finns inget mer att uppnå!
Den dagen vi stannar upp och tycker att det är klart, alla mål uppnådda, alla berg bestigna och "jag är perfekt", det är den dagen som vi har förlorat. Ser vi inte "felen" för alla "rätt" borde vi verkligen börja med något annat som vi kan bli "perfekta" i/på!

INGEN är perfekt, det torde vara solklart. Om man nu inte är gud?

Hur rider du då? OCH hur tycker du man ska rida? Hur ska sitsen vara osv?

Visa gärna en bild.

Nä jag förstår att det inte var Peter du ville diskutera men eftersom du skrev det du skrev om honom så är det lätt att inse din kunskapsnivå i ämnet inte är så hög och då blir liksom en fortsatt diskussion på den nivån du själv satt upp ganska ointressant.

Men vem har sagt att Peter inte anstränger sig? Jag vet ingen som är så ödmjuk och anpassningsbar som Peter, han lever för att lära, vi har diskuterat många och långa timmar och jag är grymt impad av att nån så duktig vill lära sig så mkt:bow:

Peter kan ibland med ett oerfaret öga se ut från sidan som om han hänger i tyglarna eftersom vi vanliga dödliga hade gjort det om vi intagit hans position. Dock är han så fruktansvärt stark i rumpan att han grejar det. Hans händer kan göra en sak och hans kropp kan göra en annan för att hjälpa den individen han sitter på just då till en effektiv trav. Det är ju det som monte handlar om.

Fanatiker betyder oerhört intresserad av och försöker lära mig allt om det.

Seriöst....Om Peter Jarven inte är i balans när han rider så är INGEN det...
Hur jäkla illa de än travar så med honom på ryggen samlar de ihop sig och travar riktigt fint. Han är montebalansgud för sjutton.

Håller med dig för fulla muggar :D

Har ridit både bakom o breve Peter o spanat in både rumpa ben & balans.. Den karln har styrkaoch kan rida!

Det som tycker nå annat får tycka så... Se bara på hans resultat hur han kan pressa tiderna på hästar som bara gått "skapligt" innan.... :bow:

Då du inte har en aning om vem jag är eller vad jag kan och har för kunskaper tycker jag det är ganska tillintetsägande att du "tror" någonting... Ta reda på fakta istället.
Det kan (???) finnas en anledning till mitt "uttalande" och har inget med kunskapsnivå att göra, även om du har en annan uppfattning i sakfrågan.

Jag vet vad en fanatiker är. En "balansfanatiker" däremot är något jag aldrig hört talas om. Balans är ett ganska komplicerat ord med många lager och aspekter att ta hänsyn till så min fråga var väl mer retorisk. :D

Jag tycker inte om "stödet" som är när de flesta kör heller. Är det något som jag påstått??
Våra hästar är "känsliga i mun" och vi får ha specialgrimma under lopp för att kusken skall kunna "ta" i dem! De blir rädda när någon helt plötsligt drar och sliter i dem vilket de inte är vana vid! :mad:

Hur ser din special-grimma ut? Har du bilder *nyfiken* Du har inte påstått något, jag bara ställde en fråga och hoppas att det är okay! :)

Får man fråga vad vi har för hästar, vad dom heter? Är alltid kul att se resultat. Får man även fråga om du har några bilder där vi kan få se en ryttare som du inte tycker drar i munnen!

Jag är inte heller en stor favorit över de som hänger över halsen på hästarna men å andra sidan har jag redan sagt att balansen är viktig, oavsett om det är för lite/mkt balans åt något håll så jag förstår inte problemet?
Om vi skall gå på djupet finns det de människor (mao även ryttare/kuskar) som är sneda i ryggen och kanske inte ens vet om det, de kan sitta snett i sidledes över hästen och den felbalansen är väldigt svår för en häst att parera.

"Problemet" var att det är 70% som hänger över halsen och betydligt mycket färre som "hänger i tyglarna" av vad jag har sett!

Ja, då är det upp till dig om du tycker Jarvén rider bra. Jag tänker inte försöka ändra på din åsikt, men hur vore det om du accepterade att jag är av annan åsikt? För det är däri jag upplever problemet just nu. När det gäller Jarvéns ridstil i galoppen har jag inga invändningar men i montén finns en hel del för honom att "öva" på i mina ögon eftersom han oftast rider i framvikt och belastar hästarnas bogar och framben onödigt mkt. Att han har styrkan att förövrigt "inte störa" hästen är väl positivt, men inte ens han är perfekt... :smirk:

Självklart accepterar jag att du inte gillar Jarvens sätt att rida. Smaken är som baken, delad... Men hur vi än vänder och vrider så sitter baken där bak, och Jarver presterar som ingen annan... Det tycker jag säger mycket! :)

Kan du inte visa en bild på en ryttare som du gillar stil-mässigt? eller några namn? :) Masschaele är min absoluta favvo om jag skall välja! Han är helt perfekt.. men det tycker jag! :)

Nu är inte våra montélopp några marathon... Det är det vi har distansridning/tävling till. Och dessutom vet jag inte att det finns några maxvikter i distans?

Inte?? En kraftigare byggd människa är förmodligen (med hög sannolikhet) starkare än en späd människa så jag anser att det är av ganska hög relevans. Enkel fysik och biologi.

Det är klart att en lätt, stark och vältränad ryttare är "bättre" i det avseendet, har jag någonsin påstått annat?????

Du får ursäkta men att bli arg och otrevlig på mig hjälper dig knappast i sakfrågan. Har jag på någotvis varit otrevlig mot dig?

Vänta här nu... HOLD IT! Otrevlig? Var? Du har provocerat hela tiden och verkar inte ha så mycket kunskap med tanke på vad du skriver... o sen anklagar du mig för att vara arg o otrevlig... du har misstagit dig rejält. Jag försöker diskutera sakligt. Hoppas att du är med på det! :)

I vilket fall så vill jag inte ha en ryttare som väger över 70kg med tanke på slitaget. Sen måste ryttaren självklart vara stark.

Får jag fråga vad du väger? Känns som att det är ett kännsligt ämne för dig(som att du tar det personligt)... med tanke på den låga kunskapen om hur vikten påverkar.

Varför tror du att jockeysarna är så lätta som möjligt? ;)

Bara för att jag vädrar åsikter/påståenden som är emot vad någon annan säger (i det här fallet du) så blir det pajkastning. Detta är inte specifikt riktat till dig utan till "de flesta" - men om du tar åt dig, det kan jag inte styra. Frågan är vad och hur du svarar på det OM du tar åt dig.

Har vi de här forumen för att vi behöver kasta ut aggressioner mot vilt främmande människor vi aldrig mött? Jag trodde det var för att diskutera och debattera, men jag kan ha fel... Må så vara att jag var bitsk i mitt förra inlägg, men det var med glimten i ögat. Men nu blir jag lite arg för att du gör det till ett personangrepp!

Jag vet inte hur det är med dig, men i min värld blir problemen knappast mindre då du blir bemött med en otrevlig attityd för att du är oliktänkande och försöker se saker och ting från ett annat perspektiv...

Vänta här nu...Pajkastning. Du är ute o cyklar så det sjunger om det. Visst kom o stick ut hakan, det är alltid kul... Men börja som du skriver "kasta paj"... Då drar jag mig ut!

Då du inte har en aning om vem jag är eller vad jag kan och har för kunskaper tycker jag det är ganska tillintetsägande att du "tror" någonting... Ta reda på fakta istället.
Det kan (???) finnas en anledning till mitt "uttalande" och har inget med kunskapsnivå att göra, även om du har en annan uppfattning i sakfrågan.

Jag vet vad en fanatiker är. En "balansfanatiker" däremot är något jag aldrig hört talas om. Balans är ett ganska komplicerat ord med många lager och aspekter att ta hänsyn till så min fråga var väl mer retorisk. :D

Vad heter du om jag får fråga? Känns som att du är 14år utan licens så som du skriver... Man måste visa respekt i forum!

Hur rider du då? OCH hur tycker du man ska rida? Hur ska sitsen vara osv?

Visa gärna en bild.

Hur jag rider har inget med saken att göra, men jag är inte perfekt, långt därifrån.

Sitsen tycker jag är lite beroende på hästen man rider. Men givetvis gäller det att störa hästen så lite som möjligt samtidigt som man hjälper den. Annars skulle vi kunna släppa ut dem utan ryttare och kusk på banan så får de "göra upp" själva... :D

Min avatar får väl duga som bild. Är över upploppet och för nåt år sedan, men det är i princip den enda bilden jag har när jag rider monté.

Det spelar väl ingen roll vem du är? Och vad du har för kunskaper spelar väl inte heller nån roll? Jag läser det du skriver här just nu och det gör jag utan att ha nån förutfattad mening om vad du kan och vem du är.
Om jag får gissa så tolkar jag att du är en ridhästtjej som kommit över till travsporten för kanske 5-10 år sen eller så?

Ja balans är grunden till allt, psykiskt, fysiskt, biologiskt, you name it...

Å där försvann du:o... Önskade att du ville diskutera serriöst... Men det är som vanligt, folk ger upp och springer så fort fakta kommer fram och frågor börjar ställas. Det är synd!:(

Om PiperGarden har käkat en rulle taggtråd, vilket beskrevs i ett tidigt inlägg i den här tråden, har jag nog käkat hela lastbilslasten av taggtråd... :D
Bring it on! :devil:

Så det var du din :devil: som stal min lastbil??!!! :mad::mad:

Håller verkligen inte med dig om Peter Jarvén, såg honom live för första gången i torsdags (brukar undvika att se montéloppen). Det finaste jag sett i montéväg! :love: Hästen var verkligen inte bra, men tack vare hans fina balans och följsamhet fick han runt den, det tror jag inte nån annan ryttare hade lyckats med!
Vad jag annars anser om monté har jag skrivit tidigare i tråden... :angel:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 042
Senast: gammalek
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama