Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
VAR är Montéryttare arg och otrevlig?
Jag får känslan av att DU önskar att få drevet på dig?
Lycka till
Underbart initiativ! Kom igen, ut med ditt 4 A4 sidor långa inläg. JAG orkar läsa iaf, det lovar jag.Hade förberett ett låååååångt inlägg till den här tråden, men insåg att det är ingen som kommer orkar läsa mitt (något ilskna) inlägg som är på (motsvarande) 4 A4 sidor... :smirk:
Jag gillar att skapa debatt och funderingar, kommer med ett antal påståenden (och till vis del åsikter) här nedan och fäller upp paraplyt i väntan på störtskuren av gamla halvruttna äpplen och morötter som kommer att komma min väg efter detta...
Så jag gör en "kort, kort" variant (i jämförelse i alla fall...) än det jag från början hade tänkt. Jag varnar i förväg känsliga läsare, tål ni inte att "alla inte håller med" (motsv) så bör Ni inte läsa nedanstående...
* De flesta montéryttare har stöd i mun på hästen, jag har inte sett en endaste bild i den här tråden där man kan "klippa av" tyglarna och ryttaren ändå behåller samma sits... DET om något påfrestar framkotor och leder samt sliter ut hästarna i förtid. Oavsett vikt.
Ledsen för det. Och för hästarna.
Här har du helt klart en poäng. Men...givetvis ska man ha ett stöd i tyglarna. En travhäst vare sig den går för vagn eller under sadel får hjälp att hålla sin balans med hjäkp av det stödet. Dock är det inget som ska överdrivas eller utnyttjas för en ryttare med för dålig ork och balans. Detta har jag själv reagerat på många gånger.
Rider själv monté och har fått jobba hårt för att få upp den styrka och ork som krävs för att kunna stötta hästen så mycket som möjligt utan att rubba dess egen balans. Ett stort misstag som många gör är att ha olämplig sadel. Idag kämpar många med att rida så nära 65 kg som möjligt och använder då sadlar som de inte klarar av att rida i. Detta skapar osäkerhet för ryttaren som då alltför ofta får klamra sig fast på hästens hals eller med för hårt stöd (läs slit) i tyglarna för att inte falla bakåt för att någon sagt att man ska ha en viss typ av sits.
En travare idag har i regel så mycket egen bjudning, åtminstone i loppens inledningsskade att man måste kunna reglera den på något vis. Där kan man lära sig mycket från galoppen genom att flytta sin egen tyngpunkt i stället för att bara dra i tyglarna. Med fel sadel och "dålig" ryttare går inte detta men för den skull är det inte bara att byta sadel och tro att allt är frid och fröjd. Man måste jobba för att förbättra sig.
* Den svenska montésporten är alldeles för "efterhärmande" av galoppsporten. Det är två vitt skilda sporter där balansen är helt olika, liksom sättet att rida i loppet osv. Tyvärr är det för få som insett det. Jarvén och Gråberg är utmärkta exempel på "dåliga" montéryttare - oavsett deras resultat i lopp, de har kvar alldeles för mycket ”galoppsits/stil” och för stort stöd i tyglarna.
Ledsen för det. Och för hästarna!
Dessa två herrar har jag inte fått se live men av vad jag förstått så har de framförallt en stor loppkänsla. De har rutin från galoppen och efter en del modefieringar av sitsen så har de ju faktiskt utvecklats ganska snabbt. Tittar man på de franska monteryttarna så är skillnaden inte speciellt stor mot för hur det generellt ser ut i Sverige idag.
* Vikt och längd är av mindre betydelse så länge ryttaren kan bära upp vikt och/eller längd på rätt sätt. Om det är djurplågeri (starkt ord?? Må så vara men det är det Ni diskuterar mer eller mindre) att vara tyngre än exempelvis 75 kg och rida, monté eller annan rid/hästsport. Borde det då inte vara förbjudet för människor med vikt (alternativt längd) över Eran så kallad "norm"?? Lätta/korta ryttare kan lika väl förstöra en häst i ryggen lika bra - och fort som en tyngre ryttare.
Ledsen för det. Och för hästarna.
Här håller jag med. En tung ryttare i balans stör helt klart hästen mindre än en lätt ryttare i obalans. Men man kommer aldrig ifrån att en balanserad ryttare som väger så lite som möjligt måste vara att föredra före en som är likvärdig men tung.
* Ett av de större problemen med alla "små, lätta och otränade tjejer" som sätts upp på hästryggen i monté är att de oftast inte orkar hålla en stark och/eller het häst. Vilket gör att de rider över andra, får inte stopp på hästen vid omstart, kan inte volta med en lite besvärligare häst osv osv. De är FARLIGA för sporten och dess anseende - mer än tunga och långa ryttare.
Ledsen för det. Och för hästarna!
Detta har jag drabbats av vid ett flertal tillfällen i lopp.... Men ändå kan man inte göra jämförelsen mot en tung ryttare - det finns tunga ryttare som inte heller klarar av att hålla hästar.
Det som jag anser vara mest farligt är dock de som inte aktivt hållit på med travhästar innan, lyckats få sig en licens på en snäll lånad häst och sedan ska ut i lopp. De har ingen som helst lopp- och tempokänsla, ingen känsla för hästens balans och rytmik i högt tempo och framförallt ingen koll på vad som händer runt omkring. Har man aktivt kört och ridit travare innan så kanske man bättre känner till hur de fungerar?
Om PiperGarden har käkat en rulle taggtråd, vilket beskrevs i ett tidigt inlägg i den här tråden, har jag nog käkat hela lastbilslasten av taggtråd...
Bring it on!
Jag kan inte heller se att Monteryttare är otrevlig någonstans i sitt inlägg. Bara för att hon satt utropstecken efter en mening behöver det ju inte innebära att hon är otrevlig...
Seriöst....
Om Peter Jarven inte är i balans när han rider så är INGEN det...
Jag får gåshud när jag ser honom rida och jag är balansfanatiker.
Hur jäkla illa de än travar så med honom på ryggen samlar de ihop sig och travar riktigt fint.
Han är montebalansgud för sjutton.
Seriöst....Om Peter Jarven inte är i balans när han rider så är INGEN det...
Jag får gåshud när jag ser honom rida och jag är balansfanatiker.
Hur jäkla illa de än travar så med honom på ryggen samlar de ihop sig och travar riktigt fint. Han är montebalansgud för sjutton.
Jag tycker inte om "stödet" som är när de flesta kör heller. Är det något som jag påstått??
Våra hästar är "känsliga i mun" och vi får ha specialgrimma under lopp för att kusken skall kunna "ta" i dem! De blir rädda när någon helt plötsligt drar och sliter i dem vilket de inte är vana vid!
Jag är inte heller en stor favorit över de som hänger över halsen på hästarna men å andra sidan har jag redan sagt att balansen är viktig, oavsett om det är för lite/mkt balans åt något håll så jag förstår inte problemet?
Om vi skall gå på djupet finns det de människor (mao även ryttare/kuskar) som är sneda i ryggen och kanske inte ens vet om det, de kan sitta snett i sidledes över hästen och den felbalansen är väldigt svår för en häst att parera.
Ja, då är det upp till dig om du tycker Jarvén rider bra. Jag tänker inte försöka ändra på din åsikt, men hur vore det om du accepterade att jag är av annan åsikt? För det är däri jag upplever problemet just nu. När det gäller Jarvéns ridstil i galoppen har jag inga invändningar men i montén finns en hel del för honom att "öva" på i mina ögon eftersom han oftast rider i framvikt och belastar hästarnas bogar och framben onödigt mkt. Att han har styrkan att förövrigt "inte störa" hästen är väl positivt, men inte ens han är perfekt... :smirk:
Nu är inte våra montélopp några marathon... Det är det vi har distansridning/tävling till. Och dessutom vet jag inte att det finns några maxvikter i distans?
Inte?? En kraftigare byggd människa är förmodligen (med hög sannolikhet) starkare än en späd människa så jag anser att det är av ganska hög relevans. Enkel fysik och biologi.
Det är klart att en lätt, stark och vältränad ryttare är "bättre" i det avseendet, har jag någonsin påstått annat?????
Du får ursäkta men att bli arg och otrevlig på mig hjälper dig knappast i sakfrågan. Har jag på någotvis varit otrevlig mot dig?
Bara för att jag vädrar åsikter/påståenden som är emot vad någon annan säger (i det här fallet du) så blir det pajkastning. Detta är inte specifikt riktat till dig utan till "de flesta" - men om du tar åt dig, det kan jag inte styra. Frågan är vad och hur du svarar på det OM du tar åt dig.
Har vi de här forumen för att vi behöver kasta ut aggressioner mot vilt främmande människor vi aldrig mött? Jag trodde det var för att diskutera och debattera, men jag kan ha fel... Må så vara att jag var bitsk i mitt förra inlägg, men det var med glimten i ögat. Men nu blir jag lite arg för att du gör det till ett personangrepp!
Jag vet inte hur det är med dig, men i min värld blir problemen knappast mindre då du blir bemött med en otrevlig attityd för att du är oliktänkande och försöker se saker och ting från ett annat perspektiv...
Då du inte har en aning om vem jag är eller vad jag kan och har för kunskaper tycker jag det är ganska tillintetsägande att du "tror" någonting... Ta reda på fakta istället.
Det kan (???) finnas en anledning till mitt "uttalande" och har inget med kunskapsnivå att göra, även om du har en annan uppfattning i sakfrågan.
Jag vet vad en fanatiker är. En "balansfanatiker" däremot är något jag aldrig hört talas om. Balans är ett ganska komplicerat ord med många lager och aspekter att ta hänsyn till så min fråga var väl mer retorisk.
Hur rider du då? OCH hur tycker du man ska rida? Hur ska sitsen vara osv?
Visa gärna en bild.
VAR är Montéryttare arg och otrevlig?
Om PiperGarden har käkat en rulle taggtråd, vilket beskrevs i ett tidigt inlägg i den här tråden, har jag nog käkat hela lastbilslasten av taggtråd...
Bring it on!