Montésits

Sv: Montésits

Nej, det tycker inte jag heller, även om jag sett att även du kan käka stora lass med taggtråd ibland...haha

Jojag tänkte nästan skriva att "tycker du det här är otrevligt undrar jag vad du tycker när jag är otrevlig" :o:angel::D:eek:

Men jag ska försöka vara snell! ;)

Näe, jag tyckte absolut inte att du var otrevlig ngnstans, det var hon som tog åt sig och trodde det..:smirk:

Tycker att det är jätte kul när folk har tankar kring montén och vill diskutera... Det var därför jag satt i styrelsen i Solvalla´s montéklubb & drog det tunga lasset första året... Jag gillar när folk engagerar sig! :)

Knapplån

Åh, herregud! Efter att ha läst hela den här tråden får man mest lust att hålla sig kvar i sulkyn, där man kan sitta som man vill...:D

Rider i lopp 11 på midnattstravet på Rättvik på torsdag och konstaterar nöjt att då har nog de flesta slutat titta på travet...:p

:rofl: ;) Det ska nog gå bra! Jag skulle vara mer rätt för att jag skulle somna på hästryggen! :D

Vem ska du rida? Ska hålla en tumme extra för dig! :)

Å där försvann du:o... Önskade att du ville diskutera serriöst... Men det är som vanligt, folk ger upp och springer så fort fakta kommer fram och frågor börjar ställas. Det är synd!:(

Ledsen men vissa av oss måste jobba. Har haft ett tajt schema senaste tiden.

Bara för att man inte hinner svara "på en gång" så har man "sprungit iväg"???

När det gäller fakta har jag sett väldigt lite fakta presenterats i den här tråden. Vilket jag tycker är mycket synd!

Jag var inte arg, otrevlig, elak o kastade paj... men fasiken, att jag kan om det skulle behövas! :devil:

:D;)

Jag uppfattade dig som aggressiv, sen om du inte var det; näe, jag har sagt sorry i den frågan, men jag kan fortfarande inte ändra på sättet som jag upplevde det hela. Vad mer behövs??

Pajkastningen var en allmän reflektion, inget annat. Men visst, ladda pajer så ställer jag gärna upp ;)

coolt med midnattstrav;), går det verkligen samma tid som namnet lr bara lite senare än vanliga lopp? :bump:

Så lagomt coolt när man ska hem sen...:p Nejdå, det är jättekul med lite annat. Första start är 20.30 och det är 12 lopp så ja, det håller nog på till efter midnatt skulle jag tro...

Hur ser din special-grimma ut? Har du bilder *nyfiken*

Ska se om jag kan leta fram en bild på den.

Du har inte påstått något, jag bara ställde en fråga och hoppas att det är okay! :)

Helt ok med mig, så länge den handlar om sakfrågan.

Får man även fråga om du har några bilder där vi kan få se en ryttare som du inte tycker drar i munnen!

"Problemet" var att det är 70% som hänger över halsen och betydligt mycket färre som "hänger i tyglarna" av vad jag har sett!

De ryttarna är svåra att hitta och jag vet inte om jag har någon på bild...

70%?? Var ifrån har du fått den statistiken? Eller är den "hemmatillverkad" statistik? Jag är grymt nyfiken när det gäller statistik! Så länge den är vetenskaplig och grundad på någonting.
Men hänvisa gärna till bilder/stats/länkar/motsv så att vi får veta var statistiken kommer ifrån.

Självklart accepterar jag att du inte gillar Jarvens sätt att rida. Smaken är som baken, delad... Men hur vi än vänder och vrider så sitter baken där bak, och Jarver presterar som ingen annan... Det tycker jag säger mycket! :)

Kan du inte visa en bild på en ryttare som du gillar stil-mässigt? eller några namn? :) Masschaele är min absoluta favvo om jag skall välja! Han är helt perfekt.. men det tycker jag! :)

"som ingen annan"? Återigen, mata mig med fakta så kanske jag tystnar, eventuellt... :)

Samt; återigen.
Jag har inte sagt att Peter Jarvén är dålig, att det ska vara så svårt att förstå!! Allt jag säger att han är inte perfekt! *suck*

En (eller två rättare sagt) som jag ändrat uppfattning om på det senaste året är Victoria Strand Jorgensen och Anna Rönning.
De har förbättrat sina tekniker och stil mycket enbart det senaste året. Men jag tycker inte dessa är felfria heller!
Bild, ska se om jag vill ladda upp bilder här överhuvudtaget... Måste tänka på min image och copyright :D

Oops... Måste göra detta till två inlägg då jag använt för många smilies?? Hur kass är inte det? Ja, ja, jag återkommer!

Vänta här nu... HOLD IT! Otrevlig? Var? Du har provocerat hela tiden och verkar inte ha så mycket kunskap med tanke på vad du skriver... o sen anklagar du mig för att vara arg o otrevlig... du har misstagit dig rejält. Jag försöker diskutera sakligt. Hoppas att du är med på det! :)

I vilket fall så vill jag inte ha en ryttare som väger över 70kg med tanke på slitaget. Sen måste ryttaren självklart vara stark.
Får jag fråga vad du väger? Känns som att det är ett kännsligt ämne för dig(som att du tar det personligt)... med tanke på den låga kunskapen om hur vikten påverkar.

Varför tror du att jockeysarna är så lätta som möjligt? ;)

Bara för att jag har en lite mer öppen inställning till "alla är vi barn i början" och "det finns viktigare saker än vikten med en ryttare" så har jag ingen kunskap?? Nu får vi ta och tänka efter lite här... Vad i hela friden har inställningen med kunskapen att göra? :confused:

När det gäller "otrevlig"-biten har jag sagt mitt i frågan ett par gånger och anser att den är överstökad, eller?
Återkom annars så får vi väl ta fram de där pajerna... :D

Jag försöker oxå diskutera sakligt, så det är jag med på. Men jag har sett väldigt liten "sak" framlagt i frågan, detta gäller inte enbart dig utan "de flesta" som diskuterat ämnet här.

Näe, det är upp till dig om du inte vill sätta upp en vis ryttare pga vikt och det respekterar jag.
Jag anser att det är upp till tränaren, vilket det även är i dagens monté när det kommer till kritan.
Jan Hellstedt, tränade flest "montévinnarhästar" 2005, är en av tränarna som säger att vikten har mindre betydelse än ryttarens sits. Och jag håller med.

Personligt? Nu är jag inte med... Jag försöker hålla mig till sakfrågan när du, nu ganska uppenbart, försöker reta upp mig genom att göra det personligt? Det är sakfrågan det handlar om ingens specifika vikt.
Men kan du lägga fram en godtagbar anledning till vad det har med saken att göra skall jag överväga detta.

När det gäller vikt har du (och många andra) glömt några enkla fysik regler. Vikt som rör sig i horisontellriktning är konstant medans vikt som rör sig i vertikal rikning är mer påfrestande. Det är inte sagt att en konstant vikt inte är jobbig att arbeta med, men den är mindre ansträngande än en mindre vikt som är vertikal...
Det är det vikt handlar om, fysik.

Mao hellre en bra lite tyngre ryttare med teknik/styrka än en liten lätt utan teknik... Det är liksom det jag vill säga. Självklart tar jag hellre en liten lätt ryttare med teknik/styrka än en tyngre utan. Vilket jag poängterat tidigare. Snälla, missförstå mig rätt någon gång! Läs vad jag skriver, skriver jag inte uttryckligen "en tyngre ryttare är bättre än en lättare" så tolka det inte så!

Varför tror jag att jockeysarna är så lätta som möjligt?? Hmmm... vänta här nu... Kan det vara en kuggfråga?? Borde jag veta det här?? Hmmm.... För att de ska landa mjukare när de trillar av?? ;)

Skall vi hård dra det hela så kanske vi borde införa handicap på montén oxå?

Vänta här nu...Pajkastning. Du är ute o cyklar så det sjunger om det. Visst kom o stick ut hakan, det är alltid kul... Men börja som du skriver "kasta paj"... Då drar jag mig ut!

Jag kan sticka ut hakan mer om du vill, om du tror att det hjälper.
Som jag skrev tidigare, det var rent allmänt som jag sa om pajkastning, men är det så det skall vara här så får jag förmodligen ducka fler än en gång här framöver. :D
Medans pajkastningen pågår så kollar jag in statistiken istället... :devil:

Observera! Bara för att jag inte svarar omedelbart/på en gång/inom en minut (eller några dagar) betyder inte det att jag "stuckit". Förmodligen har jag mer saker för mig än att sitta framför datorn och knappa dagarna i ända... ;)

Det spelar väl ingen roll vem du är? Och vad du har för kunskaper spelar väl inte heller nån roll? Jag läser det du skriver här just nu och det gör jag utan att ha nån förutfattad mening om vad du kan och vem du är.
Om jag får gissa så tolkar jag att du är en ridhästtjej som kommit över till travsporten för kanske 5-10 år sen eller så?

Ja balans är grunden till allt, psykiskt, fysiskt, biologiskt, you name it...

Vilka kunskaper jag har spelar ingen roll? Nu får du ta och förklara lite här... Det har varit "på tapeten" vid ett flertal tillfällen när jag gjort ett inlägg här att jag "har små/dåliga/inga/motsv kunskaper i ämnet". Så visst har det betydelse då du och fler med dig påpekat detta...
Jag förstår inte varför men då det upprepade gånger påstås något om mina kunskaper så spelar det av någon anledningen roll. Förklara gärna varför då jag inga kunskaper har, eller hur det nu var...

Du gissar att jag är en ridtjej som "kommit över till travsporten för kanske 5-10 år sen"? I ditt inlägg var först "2-3 år", men det har du uppenbarligen ändrat till 5-10 år? (jag såg ditt inlägg strax efter att du skrev det men hann inte svara på det då, nu när jag skulle svara så var det ändrat).

Jag blir givetvis nyfkien och undrar; varför gissade du på 2-3 år och sedan ändrade tiden till 5-10 år? Fick jag plötsligt mer kunskaper eller ville du "vara snäll"?? :confused:

Dessutom är 5-10 en ganska stor brännvidd... Speciellt med förhållande 2-3 år. Någon med 5 års erfarenhet har förmodligen (inte säkert, men förmodligen) 5 år mindre erfarenhet i ämnet än den som har 10 år... ;)

har inte du (monteryttaren)någon licens?
Tänkte bara eftersom ditt namn ej är klickbart när man kollar på Da capo accents resultat:angel:

Personligt? Nu är jag inte med...
Jag har varit med o ryttare som väger in på70+ och nästan ALLTID så är det dom som tar upp vikt-diskussionen och om hur onödigt, diskriminerande osv osv... det är. Sen hur verkligheten är bryr dom sig inte om. Har sätt flera hästar förstöras pga av 70+ ryttarna :mad::mad::mad::cool:

När det gäller vikt har du (och många andra) glömt några enkla fysik regler. Vikt som rör sig i horisontellriktning är konstant medans vikt som rör sig i vertikal rikning är mer påfrestande. Det är inte sagt att en konstant vikt inte är jobbig att arbeta med, men den är mindre ansträngande än en mindre vikt som är vertikal...
Det är det vikt handlar om, fysik.

Återigen 75kg är 75kg hur du än sitter. Det är 37.5kg fördelat på vardera STIGBYGEL.

Skall vi hård dra det hela så kanske vi borde införa handicap på montén oxå?
Jag hade gärna sett att man dragit ner max vikten till 50-55 kg eller varför inte sätta den FRITT??? Kanske vi hade sluppit vikt diskussionen.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 042
Senast: gammalek
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17