Sv: Montésits
Vänta här nu... HOLD IT! Otrevlig? Var? Du har provocerat hela tiden och verkar inte ha så mycket kunskap med tanke på vad du skriver... o sen anklagar du mig för att vara arg o otrevlig... du har misstagit dig rejält. Jag försöker diskutera sakligt. Hoppas att du är med på det!
I vilket fall så vill jag inte ha en ryttare som väger över 70kg med tanke på slitaget. Sen måste ryttaren självklart vara stark.
Får jag fråga vad du väger? Känns som att det är ett kännsligt ämne för dig(som att du tar det personligt)... med tanke på den låga kunskapen om hur vikten påverkar.
Varför tror du att jockeysarna är så lätta som möjligt?
Bara för att jag har en lite mer öppen inställning till "alla är vi barn i början" och "det finns viktigare saker än vikten med en ryttare" så har jag ingen kunskap?? Nu får vi ta och tänka efter lite här...
Vad i hela friden har inställningen med kunskapen att göra?
När det gäller "otrevlig"-biten har jag sagt mitt i frågan ett par gånger och anser att den är överstökad, eller?
Återkom annars så får vi väl ta fram de där pajerna...
Jag försöker oxå diskutera sakligt, så det är jag med på. Men jag har sett väldigt liten "sak" framlagt i frågan, detta gäller inte enbart dig utan "de flesta" som diskuterat ämnet här.
Näe, det är upp till dig om du inte vill sätta upp en vis ryttare pga vikt och det respekterar jag.
Jag anser att det är upp till tränaren, vilket det även är i dagens monté när det kommer till kritan.
Jan Hellstedt, tränade flest "montévinnarhästar" 2005, är en av tränarna som säger att vikten har mindre betydelse än ryttarens sits. Och jag håller med.
Personligt? Nu är jag inte med... Jag försöker hålla mig till sakfrågan när du, nu ganska uppenbart, försöker reta upp mig genom att göra det personligt? Det är sakfrågan det handlar om ingens specifika vikt.
Men kan du lägga fram en godtagbar anledning till vad det har med saken att göra skall jag överväga detta.
När det gäller vikt har du (och många andra) glömt några enkla fysik regler. Vikt som rör sig i horisontellriktning är konstant medans vikt som rör sig i vertikal rikning är mer påfrestande. Det är inte sagt att en konstant vikt inte är jobbig att arbeta med, men den är mindre ansträngande än en mindre vikt som är vertikal...
Det är det vikt handlar om, fysik.
Mao hellre en bra lite tyngre ryttare med teknik/styrka än en liten lätt utan teknik... Det är liksom
det jag vill säga. Självklart tar jag hellre en liten lätt ryttare med teknik/styrka än en tyngre utan. Vilket jag poängterat tidigare. Snälla, missförstå mig rätt någon gång! Läs vad jag skriver, skriver jag inte uttryckligen "en tyngre ryttare är bättre än en lättare" så tolka det inte så!
Varför tror jag att jockeysarna är så lätta som möjligt?? Hmmm... vänta här nu... Kan det vara en kuggfråga?? Borde jag veta det här?? Hmmm.... För att de ska landa mjukare när de trillar av??
Skall vi hård dra det hela så kanske vi borde införa handicap på montén oxå?
Vänta här nu...Pajkastning. Du är ute o cyklar så det sjunger om det. Visst kom o stick ut hakan, det är alltid kul... Men börja som du skriver "kasta paj"... Då drar jag mig ut!
Jag kan sticka ut hakan mer om du vill, om du tror att det hjälper.
Som jag skrev tidigare, det var rent allmänt som jag sa om pajkastning, men är det så det skall vara här så får jag förmodligen ducka fler än en gång här framöver.
Medans pajkastningen pågår så kollar jag in statistiken istället...
Observera! Bara för att jag inte svarar omedelbart/på en gång/inom en minut (eller några dagar) betyder inte det att jag "stuckit". Förmodligen har jag mer saker för mig än att sitta framför datorn och knappa dagarna i ända...