Montésits

Sv: Montésits

veeeet! lovar att sola lite åt alla här! (så brun jag kommer va sen :d )
fast kan glädja dig med att jag missar elitloppet... lite oplanerat... :cry:

Det är helt rätt att du måste ha en mycket bra balans :idea:
Om hästen skulle kasta sig åt sidan är självklart risken att du flyger av, därför måste man ha en säker häst som är inriden ordentligt och LYSSNAR på ryttaren.

Hur stark är du fysiskt? eftersom du får ont i nacken... Kanske att du behöver träna mage & rygg så den okar bära upp kroppen!

Träning är A & O för att bli en lyckad montéryttare!!!

Man måste ha: Kondition, balans och styrka för att orka hela vägen in i mål... många ryttare glömmer att det inte bara är hästen som ska tränas!

"Du ska ha bättre kondition än din häst" sa en tränare till mig... för det är du som ska ta över när hästen börjar bli trött på upploppet, rida rätt, sitta rätt, och driva rätt!

Lycka till! :banana:

Okejj, ja det är väl och träna på då:bump: haha:p
Men kul sedan att fara fram i flygande fart utan att tycka det är jobbigt i benen! :)

Kom på i efterhand, hur blir idställningen, alltså måste ni huka er och sedan titta upp lr står man relativt högt över hästen?:crazy:

Kom på i efterhand, hur blir idställningen, alltså måste ni huka er och sedan titta upp lr står man relativt högt över hästen?:crazy:

Man ser på båda sidorna om hästen... ibland ser man även över hästens huvud... Brukar funka naturligt bra!:)

Hej igen!

Har läst alla inlägg i denna tråd, mycket intressant faktiskt!;)
Blir faktiskt själv förvånad när man ser överviktiga personer sitta och klunsa runt på hästryggen i monté!:eek: Tycker förresten de borde sänka gränsen till 60 kg...annars måste jag ha vikter:angel:
Rätt utrustning är ju viktigt...ska man försöka likna galoppen så mkt som möjligt? (Korta läder, lätt flat sadel mm)
Provade att rida med väldigt korta läder, blev bra men är orolig för balansen, minsta lilla så åker man ju!:p
Kan man ha vanliga ridtyglar istället för stegtyglar? Fördelar/nackdelar med stegtyglar?

:banana:

Hej igen!

Har läst alla inlägg i denna tråd, mycket intressant faktiskt!;)
Blir faktiskt själv förvånad när man ser överviktiga personer sitta och klunsa runt på hästryggen i monté!:eek: Tycker förresten de borde sänka gränsen till 60 kg...annars måste jag ha vikter:angel:
Rätt utrustning är ju viktigt...ska man försöka likna galoppen så mkt som möjligt? (Korta läder, lätt flat sadel mm)
Provade att rida med väldigt korta läder, blev bra men är orolig för balansen, minsta lilla så åker man ju!:p
Kan man ha vanliga ridtyglar istället för stegtyglar? Fördelar/nackdelar med stegtyglar?

:banana:

Vikten tycker jag oxå är mycket viktigt! Men det är en kännslig fråga, där manmer tar hänsyn till ryttarna än hästarna tyvärr :smirk:

Mycket kan ma hämta ifrån galoppen... Men det allra bästa är att kopiera från franska framgångsrika montéryttare! Kolla filmer på Youtube... :)

Försök att jobba på balansövningar, testa äver att stå i fältsits på marken utan sadel... även sittande stolen är vidrigt jobbig men bra! :D

Stegtyglar kan vara bra om du vill få styrka, risken fins även att man blir lite för hård i handen, men vissa hästar gillar det "stumma" stödet som dom får. Jag har ridit med vanliga tyglar på lätt-ridna hästar, men jag föredrar att ha dubbla tyglar!

Så när jag sedan införskaffar mig en montésadel ska jag satsa på Zilco?
Tänkte först på Börjes lädermontésadel men den är för lik en vanlig sadel, blir bättre med en flatare!;)

Så när jag sedan införskaffar mig en montésadel ska jag satsa på Zilco?
Tänkte först på Börjes lädermontésadel men den är för lik en vanlig sadel, blir bättre med en flatare!;)

Sadsta på att få så höga knä kåpor som möjligt, typ Zilco!

Har sett många bra galopptränings sadlar oxå! :)

Tänkte slänga in nån bild här som ni får kommentera hejvilt ;)
Ryttaren på bilden är jag; Rigolette och pållen är Noir Garcon.

Iaf, kommentera exakt vad ni vill :D Vill ha lite å träna på ;)
En pinsam sak var väl att jag orkade bara stå 4/5 varv i paddocken :rofl: :o

DSC_0099.jpg

DSC_0147.jpg

DSC_0148.jpg

Observera att denna bild är i skritt .. ;)

Friskt vågat är hälften vunnet! :)
Jag skulle aldrig våga exponera mig själv så där på nära håll, hehe...

Om jag bortser från din mycket olämpliga sadel (för montébruk) och istället tänker mig dig i någon form av montésadel så tycker jag att du har lite för korta stigläder. Visst, Gråberg t ex rider med väldigt korta läder men han har ju behållt sin jockeystil även inom montén. Onödigt jobbigt och man måste vara oerhört stark och skicklig för att klara av det.
I en montésadel kommer du att få underskänklarna mera under dig/rakt ner eftersom sadeln har längre och flatare säte (sittande hamnar man längre bak). Detta gör att man upplever lädrena ännu kortare (knäna PÅ manken) och då kommer rumpan onödigt högt. I den sadel du har på bilderna så blir det förmodligen samma sak om du skulle trava men som sagt, du kan länga lädrena några hål med gott samvete.
Men träna gärna på den längden ett tag för då kommer du att inte uppleva att monté är så jobbigt...;)
I monté , och även i galopp av vad jag förstått, så reglerar man tempot till stor del med sin kroppsplacering. Tyngdpunkten längre bak eller längre fram beroende på vad du vill uppnå för "effekt". I en sådan sadel som du har på bilderna så kommer rumpan att ta i bakvalvet...

Hoppas du begriper något av mitt svammel... är inte så lätt att förklara...:o :angel:

För övrigt så var det en väldigt grann häst. :love:

En snabbanalys! :idea:

Sadeln behövs inte kommenteras ;) Men jag upplever som att du ar tippat fram lite för mycket... Skulle vilja putta bak dig! :D

Om du med lika korta läder sätter dig i en sadel utan bakvalv så skulle jag vilja höra dina egna reflektioner. Kan tänka mig att det blir mycket jobbigt att hålla den balansen om du inte är MYCKET vältränad! Annars är det bra med korta läder tycker jag. Ett tips är att stoppa in "hela" foten i stigbygeln, det blir bättre balans för dig då!

Dom 2 ryttarna som lyckats hålla balansen anser jag är Viktoria & Philippe! :d

Criks_Hurricane_heat.jpg

Simb_Moonzoom_ml.jpg

Om jag bortser från din mycket olämpliga sadel (för montébruk) och istället tänker mig dig i någon form av montésadel så tycker jag att du har lite för korta stigläder. Visst, Gråberg t ex rider med väldigt korta läder men han har ju behållt sin jockeystil även inom montén. Onödigt jobbigt och man måste vara oerhört stark och skicklig för att klara av det.
I en montésadel kommer du att få underskänklarna mera under dig/rakt ner eftersom sadeln har längre och flatare säte (sittande hamnar man längre bak). Detta gör att man upplever lädrena ännu kortare (knäna PÅ manken) och då kommer rumpan onödigt högt. I den sadel du har på bilderna så blir det förmodligen samma sak om du skulle trava men som sagt, du kan länga lädrena några hål med gott samvete.
Men träna gärna på den längden ett tag för då kommer du att inte uppleva att monté är så jobbigt...;)
I monté , och även i galopp av vad jag förstått, så reglerar man tempot till stor del med sin kroppsplacering. Tyngdpunkten längre bak eller längre fram beroende på vad du vill uppnå för "effekt". I en sådan sadel som du har på bilderna så kommer rumpan att ta i bakvalvet...

Hoppas du begriper något av mitt svammel... är inte så lätt att förklara...:o :angel:

Är nyfiken på att se en bild på vad du tycker är lagom längd! ;)

Har just nu inte tid att leta upp någon bild men försöker senare.
Om hon länger lädren 2-3 hål ungefär tror jag det börjar likna något.
Det är få som ännu är så skickliga att de klarar av att INTE störa hästen med så korta läder och även klara av att stötta upp hästen om den behöver det. Man måste ju kunna bibehålla balansen i tempoväxlingar, på upploppet och även kunna reglera sin egen tyngpunkt utan att falla framåt eller bakåt. Med så korta läder och lite otränade benmuskler så är risken stor att det blir obalans.
Bättre att rida med lite längre läder i början tills man fått mer rutin och styrka.
Sedan beror det ju givetvis till stor del hur sadeln är utformad också.

Bild nr 1 är för långa för monté iallafall. De andra bilderna såg för korta ut.
Jag var på Strömsholm idag och provade rida galoppör:)
Jättekul:love:
Men iallafall kortade man lädren blev allt mycket enklare, man kan börja med lite längre än vanligt men kortar du dom sen märker du att det blir lättare med korta..

Lycka till

Ps. Rid inte monté i vanlig sadel säger jag bara...(min häst blev oväntat rädd för ngt och kastade sig framåt likt en kanon...vart hamnade min bak då? Jo på bakvalvet! kommentar: AJ!):rofl: inte så lyckat alltså...hehe :banana:

Heh, äh de är ingen som hittar igen mig ändå, så de spelar ingen roll om jag "hänger" ut mig så .. ;)

Hm, jo .. den sadeln är väl inte direkt lämplig för monté .. men den är jävligt skön i vanliga fall ;P Det var fruktansvärt jobbigt att rida med dom lädren, och så sänkt .. ! :O Något jag måste träna på .. tycker dock att det är obehagligt att rida så med .. tur att Nogger är snäll och inte blir rädd för saker.

Hur som helst, tack för synpunkterna iaf ! :) Ska tänka på dom grejerna hädan efter ;) Hehe. Jag tror att jag förstår din lilla förklaring, men är inte säker .. ;P Jag får nog helt enkelt ta och träna och pröva mig fram =) Kan meddela att jag har en Fruktansvärd träningsvärk i Hela benen idag ! :D

Visst är han fin lilla Nogger .. ! Han är inte min, utan en kompis pålle :P

Just de, håller med om att jag är en aningen framåtlutad, kände de jag med då jag red.

En snabbanalys! :idea:

Sadeln behövs inte kommenteras ;) Men jag upplever som att du ar tippat fram lite för mycket... Skulle vilja putta bak dig! :D

Om du med lika korta läder sätter dig i en sadel utan bakvalv så skulle jag vilja höra dina egna reflektioner. Kan tänka mig att det blir mycket jobbigt att hålla den balansen om du inte är MYCKET vältränad! Annars är det bra med korta läder tycker jag. Ett tips är att stoppa in "hela" foten i stigbygeln, det blir bättre balans för dig då!

Dom 2 ryttarna som lyckats hålla balansen anser jag är Viktoria & Philippe! :d

Criks_Hurricane_heat.jpg

Simb_Moonzoom_ml.jpg

Tack för tipsen ! :) Håller med att du skulle vilja "putta bak" mig, det skulle jag själv vilja göra ;) haha.

Ehm, det där med att stoppa in foten mer i stigbygeln ska jag prova =) Prova en sadel utan bakvalv kan bli svårt, men det kommer nog något tillfälle :)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 042
Senast: gammalek
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama