Sv: Montésits
ska se om det blir något næsta vecka, sen åker jag ju till Grekland i en vecka!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är helt rätt att du måste ha en mycket bra balans
Om hästen skulle kasta sig åt sidan är självklart risken att du flyger av, därför måste man ha en säker häst som är inriden ordentligt och LYSSNAR på ryttaren.
Hur stark är du fysiskt? eftersom du får ont i nacken... Kanske att du behöver träna mage & rygg så den okar bära upp kroppen!
Träning är A & O för att bli en lyckad montéryttare!!!
Man måste ha: Kondition, balans och styrka för att orka hela vägen in i mål... många ryttare glömmer att det inte bara är hästen som ska tränas!
"Du ska ha bättre kondition än din häst" sa en tränare till mig... för det är du som ska ta över när hästen börjar bli trött på upploppet, rida rätt, sitta rätt, och driva rätt!
Lycka till!
Kom på i efterhand, hur blir idställningen, alltså måste ni huka er och sedan titta upp lr står man relativt högt över hästen?
Hej igen!
Har läst alla inlägg i denna tråd, mycket intressant faktiskt!
Blir faktiskt själv förvånad när man ser överviktiga personer sitta och klunsa runt på hästryggen i monté! Tycker förresten de borde sänka gränsen till 60 kg...annars måste jag ha vikter
Rätt utrustning är ju viktigt...ska man försöka likna galoppen så mkt som möjligt? (Korta läder, lätt flat sadel mm)
Provade att rida med väldigt korta läder, blev bra men är orolig för balansen, minsta lilla så åker man ju!
Kan man ha vanliga ridtyglar istället för stegtyglar? Fördelar/nackdelar med stegtyglar?
Så när jag sedan införskaffar mig en montésadel ska jag satsa på Zilco?
Tänkte först på Börjes lädermontésadel men den är för lik en vanlig sadel, blir bättre med en flatare!
Sadsta på att få så höga knä kåpor som möjligt, typ Zilco!
Har sett många bra galopptränings sadlar oxå!
Ok!
Det är alltså godkänt att tävla i en galoppträningsadel?
Friskt vågat är hälften vunnet!
Jag skulle aldrig våga exponera mig själv så där på nära håll, hehe...
Om jag bortser från din mycket olämpliga sadel (för montébruk) och istället tänker mig dig i någon form av montésadel så tycker jag att du har lite för korta stigläder. Visst, Gråberg t ex rider med väldigt korta läder men han har ju behållt sin jockeystil även inom montén. Onödigt jobbigt och man måste vara oerhört stark och skicklig för att klara av det.
I en montésadel kommer du att få underskänklarna mera under dig/rakt ner eftersom sadeln har längre och flatare säte (sittande hamnar man längre bak). Detta gör att man upplever lädrena ännu kortare (knäna PÅ manken) och då kommer rumpan onödigt högt. I den sadel du har på bilderna så blir det förmodligen samma sak om du skulle trava men som sagt, du kan länga lädrena några hål med gott samvete.
Men träna gärna på den längden ett tag för då kommer du att inte uppleva att monté är så jobbigt...
I monté , och även i galopp av vad jag förstått, så reglerar man tempot till stor del med sin kroppsplacering. Tyngdpunkten längre bak eller längre fram beroende på vad du vill uppnå för "effekt". I en sådan sadel som du har på bilderna så kommer rumpan att ta i bakvalvet...
Hoppas du begriper något av mitt svammel... är inte så lätt att förklara...
För övrigt så var det en väldigt grann häst.
Friskt vågat är hälften vunnet!
Jag skulle aldrig våga exponera mig själv så där på nära håll, hehe...
Om jag bortser från din mycket olämpliga sadel (för montébruk) och istället tänker mig dig i någon form av montésadel så tycker jag att du har lite för korta stigläder. Visst, Gråberg t ex rider med väldigt korta läder men han har ju behållt sin jockeystil även inom montén. Onödigt jobbigt och man måste vara oerhört stark och skicklig för att klara av det.
I en montésadel kommer du att få underskänklarna mera under dig/rakt ner eftersom sadeln har längre och flatare säte (sittande hamnar man längre bak). Detta gör att man upplever lädrena ännu kortare (knäna PÅ manken) och då kommer rumpan onödigt högt. I den sadel du har på bilderna så blir det förmodligen samma sak om du skulle trava men som sagt, du kan länga lädrena några hål med gott samvete.
Men träna gärna på den längden ett tag för då kommer du att inte uppleva att monté är så jobbigt...
I monté , och även i galopp av vad jag förstått, så reglerar man tempot till stor del med sin kroppsplacering. Tyngdpunkten längre bak eller längre fram beroende på vad du vill uppnå för "effekt". I en sådan sadel som du har på bilderna så kommer rumpan att ta i bakvalvet...
Hoppas du begriper något av mitt svammel... är inte så lätt att förklara...
För övrigt så var det en väldigt grann häst.
En snabbanalys!
Sadeln behövs inte kommenteras Men jag upplever som att du ar tippat fram lite för mycket... Skulle vilja putta bak dig!
Om du med lika korta läder sätter dig i en sadel utan bakvalv så skulle jag vilja höra dina egna reflektioner. Kan tänka mig att det blir mycket jobbigt att hålla den balansen om du inte är MYCKET vältränad! Annars är det bra med korta läder tycker jag. Ett tips är att stoppa in "hela" foten i stigbygeln, det blir bättre balans för dig då!
Dom 2 ryttarna som lyckats hålla balansen anser jag är Viktoria & Philippe!