Montésits

Sv: Montésits

jag tycker du har en bra grundsitts men på det kortet hamnar du för mkt i framvikt. Försök att titta upp istället för ner på backen. Lycka till!

Ser bra ut! :)

Det som kan bli en risk är att du tippar fram, tror du skulle vinna på om du kom ett par cm närmre sadeln med rumpestumen för att ge hästen mer kraft i bak kärran & bättre balans...

För dig själv så underlättar det att ha en stark rygg där.
En bra övning är att ligga på mage utsträckt händerna rätt fram och lyfta händer och fötter upp i luften o bara ha magen i marken!

Lycka till!

Hej Laila :) jo, en för dig & mig bekant stod breddeve mig på eskilstuna den 6/4 och klaga över att en massa okunniga ryttare, bla den som red hennes valack, har för korta läder så de inte kan driva hästen med skänkel. Jag log lite, känns mer som om man stör den då istället..? dels går ju en travare(sulky) för röst/smackningar mm inte för skänkel.. Äh, har ju inte licens själv men ridtränar min valack med "monté-läder" :bump:

Hej du! (jag heter vanja ;) till nästa gång, så vet du) Det är många som tror att man rider monté som man rider vanligt, men det är långt ifrån sant. Att driva hästen under montéloppet med skänkel är fel i mina ögon!

Det jag skulle kunna tycka är att man skall få andvända det lilla spöet man har och driva bakom sadeln på rumpan... Men själv har jag ridit dom flesta montehästarna för RÖSTEN. :o Rösten är sååå underskattad!!

Tack för synpunkterna.
Mitt största problem är nog benstyrkan. Men den jobbar jag på. Du har rätt i att jag nog om inte faller fram så i alla fall rätar jag på mig mer än jag ska när det blir jobbigt, vilket i sin tur leder till att jag faller fram. Kontentan är nog att jag är helt med på vad du menar...
Man borde ha fotograf med sig oftare... ;)

Tack för synpunkterna.
Mitt största problem är nog benstyrkan. Men den jobbar jag på. Du har rätt i att jag nog om inte faller fram så i alla fall rätar jag på mig mer än jag ska när det blir jobbigt, vilket i sin tur leder till att jag faller fram. Kontentan är nog att jag är helt med på vad du menar...
Man borde ha fotograf med sig oftare... ;)

Det är bra att du jobbar på saker som du vet att du behöver... :bow:
Många ryttare är inte medvetna om sina svagheter & det är ett problem!

Jag borde be Piper ta lite bilder på mig. Jag tog tjuren vid hornen och kortade läderna 8 :eek: hål. Vingligt blev det men nu känns det rätt bra. Licensen är färdig, sk bara lämna in alla papper och sen är det dags att starta!!!!:banana:

Jag borde be Piper ta lite bilder på mig. Jag tog tjuren vid hornen och kortade läderna 8 :eek: hål. Vingligt blev det men nu känns det rätt bra. Licensen är färdig, sk bara lämna in alla papper och sen är det dags att starta!!!!:banana:

Jaaaaa *tittar missnöjt* bet BORDE du be Piper om! :mad: ;)

8 hål:eek: :eek: :eek: människa :D:D Hur mådde rumpan efter de ingreppet? :D

ja, jag lovar att fota! :D Jag och min gubbe ær alldeles utmærkta fotografer/filmare (blir fina ljudeffekter nær pållen går in under alla træden... :angel: )
Har vældigt trevligt dær jag sitter och skrattar åt Djurjourens høgst plågade miner, helt klart vært att dela med sig av! :D Tyværr måste jag gøra er besvikna, dom grøna gummistøvlarna har inte synts till sen jag næmnde det hær i tråden... :angel: :D

ja, jag lovar att fota! :D Jag och min gubbe ær alldeles utmærkta fotografer/filmare (blir fina ljudeffekter nær pållen går in under alla træden... :angel: )
Har vældigt trevligt dær jag sitter och skrattar åt Djurjourens høgst plågade miner, helt klart vært att dela med sig av! :D Tyværr måste jag gøra er besvikna, dom grøna gummistøvlarna har inte synts till sen jag næmnde det hær i tråden... :angel: :D

Men dåhhh!!! Jag såg ju fram emot stövlarna! :D ;)

hmm, hon kanske bara har slutat ha dom nær jag ær med, eftersom paparazzin i mig tar øver ibland (ja, jag har några roliga bilder och filmer på min mobil... :rofl: ) ska smyga mig ut nær hon trænar nån gång och se om dom kommit på då... :angel:

hmm, hon kanske bara har slutat ha dom nær jag ær med, eftersom paparazzin i mig tar øver ibland (ja, jag har några roliga bilder och filmer på min mobil... :rofl: ) ska smyga mig ut nær hon trænar nån gång och se om dom kommit på då... :angel:

Ser fram emot dessa bilderna :D

Det är en hel del montéryttare här märkte jag..:D
Ska ta min licens nästa år, går på ett gymnasium med travinriktning.
Tränar hemma på min häst iaf.
Men asså hur blir det med balansen när man rider med så korta läder? Ett skyggsteg åt sidan och vips så ligger man i gruset!:rofl:

Sen får jag ont i nacken när jag står, blir väl antagligen framtung så det är jobbigt att titta rakt fram så man ser banan/vägen och inte en hästhals och två öron..:crazy: Tips på hållning/sits?:)

Måste man träna mycket? Även om man är vältränad, kommer det "suga" i benen ändå i slutet över upploppet?

Ja det var allt från mig idag.--;)

Det är en hel del montéryttare här märkte jag..:D
Ska ta min licens nästa år, går på ett gymnasium med travinriktning.
Tränar hemma på min häst iaf.
Men asså hur blir det med balansen när man rider med så korta läder? Ett skyggsteg åt sidan och vips så ligger man i gruset!:rofl:

Sen får jag ont i nacken när jag står, blir väl antagligen framtung så det är jobbigt att titta rakt fram så man ser banan/vägen och inte en hästhals och två öron..:crazy: Tips på hållning/sits?:)

Måste man träna mycket? Även om man är vältränad, kommer det "suga" i benen ändå i slutet över upploppet?

Ja det var allt från mig idag.--;)

Det är helt rätt att du måste ha en mycket bra balans :idea:
Om hästen skulle kasta sig åt sidan är självklart risken att du flyger av, därför måste man ha en säker häst som är inriden ordentligt och LYSSNAR på ryttaren.

Hur stark är du fysiskt? eftersom du får ont i nacken... Kanske att du behöver träna mage & rygg så den okar bära upp kroppen!

Träning är A & O för att bli en lyckad montéryttare!!!

Man måste ha: Kondition, balans och styrka för att orka hela vägen in i mål... många ryttare glömmer att det inte bara är hästen som ska tränas!

"Du ska ha bättre kondition än din häst" sa en tränare till mig... för det är du som ska ta över när hästen börjar bli trött på upploppet, rida rätt, sitta rätt, och driva rätt!

Lycka till! :banana:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 042
Senast: gammalek
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama