Montésits

Sv: Montésits

Tjejen heter Sandra Byström. (tror jag)
rätt likt henne iallafall.
Ni kan ju jämföra.
finns på bild på lars wikströms hemsida.

måste bara säga att "Tigertofflans" fråga var ganska bra egentligen.

Vad är det som är rätt/fel EGENTLIGEN?

Min åsikt i frågan är att vilken sits som är bäst beror på hästen. Olika hästar passar bäst med olika sitsar/ryttarstilar. Därför tycker inte jag man kan säga att det ena är bättre än det andra.
jag tycker inte att de egentligen finns nåt rätt o fel..
min utbildningslärare säger att de är upp till var o en, känns de bra är de rätt, sen får man också se till hästen, hur den reagerar på ridstilen.

Är inte sannolikheten att det verkligen ÄR bra större om det samtidigt känns bra?:idea:

En skicklig ryttare har förmågan att anpassa sig och sin ridning efter hästen han/hon sitter på.

Man kan inte säga att det ska se ut på det ena eller det andra sättet, individen (hästen) och situationen måste få avgöra.

eka, jag håller helt och hållet med dej!!:bow:
Alla montéryttare rider ju inte på exakt samma vis och har inte exakt samma sits, då tycker inte jag att man kan säga att det finns nåt rätt och fel egentligen...:angel:
jag tycker att man ska rida på det sättet som känns rätt och det som passar hästen bäst! eller har jag fel som tycker så?:confused:

som montémotståndare vågar jag mig ändå på ett litet inlägg här... :crazy:
Min åsikt är att det är (tyvärr) väldigt få ryttare i Sverige idag som kan känna och anpassa sig efter det bästa för hästen. många verkar istället ta stilen som är minst jobbig för dom själva, oftast troligen av okunskap om hur dom påverkar hästens fysik med detta. Rätt sits enligt mig är den stilen som sliter minst på hästen, sen skiter jag fullständigt i hur obekväm den är för ryttaren. :devil:
Så det med att känns det rätt är det rätt låter i mina öron som en kommentar från läraren för att h*n inte kan se skillnaden och hjälpa ryttaren till den perfekta sitsen! (ja, jag åt nog taggtråd till lunch... :D )
Det finns troligen en anledning till att alla jockeys sitter likadant, trots att deras hästar är olika (jag har iaf aldrig sett en jockey sitta ner med längre läder för att det är bäst på den hästen). nu får jag väl svaret att traven är svårare att balansera upp, men om ryttare kunde förstå hur ofantligt mycket dom påverkar hästarna endast genom att flytta kroppen en cm fram eller tillbaka så kanske dom skulle börja kontrollera sin kropp! fast det är ju jobbigt... nä, bort med alla dåliga ursäkter och fram med mer kunskap och arbetsvilja! För att montén ska nå en acceptabel nivå krävs det krafttag på utbildningarna runtomkring, ta tag i fysiken och hur hästen påverkas av ryttaren. Och att dom bra montéryttare som finns lär vidare hur viktigt det är med balans och kontroll. För det är väl självklart att hästen är obalanserad i traven när det kommer upp en människa på 65 kg som den inte är van vid och som inte ens har kontroll på sin egen kropp? Hur ska då den personen kunna hjälpa hästen till bättre balans?
(japp, en hel rulle blev det nog... mums :d )

som montémotståndare vågar jag mig ändå på ett litet inlägg här... :crazy:

KL
Varför montémotståndare?

I övrigt är jag benägen att hålla med dig. I monté så påverkar ryttaren sin häst oerhört mycket. Givetvis klarar en fräsch travhäst i de flesta fall att springa ett lopp även om ryttaren inte är i balans eller "på rätt plats vid rätt tilfälle" men den presterar långt bättre med en ryttare som klarar av att hindra hästen så lite som möjligt. OCH hjälpa hästen när det behövs. Är hästen däremot ofräsch så är det inte sagt att den kommer i mål över huvudtaget om ryttaren inverkar på fel sätt.

Det som jag dock ser som det stora problemet med montén idag är ryttarnas oförmåga till att bedöma tempot och att rida taktiskt.

KL
Det som jag dock ser som det stora problemet med montén idag är ryttarnas oförmåga till att bedöma tempot och att rida taktiskt.

... och starta med voltstart :angel: har fortfarande inte sett ett montélopp med voltstart utan omstart och då har jag sett MÅNGA montélopp genom åren :crazy:

För att i princip all monté jag har sett har varit vidrigt, ryttare som hoppar och sliter och slår, dåliga sadlar, fel hästar och fel träning. Men jag har oxå sagt att med rätt ryttare, rätt häst, rätt träning och rätt utrustning så kan jag acceptera det. Har träffat en person som uppfyller det...

... och starta med voltstart :angel: har fortfarande inte sett ett montélopp med voltstart utan omstart och då har jag sett MÅNGA montélopp genom åren :crazy:

Är det så illa? Jag har ridit många lopp där det inte varit omstarter. Tycker hellre att de flesta bommar starterna totalt och ger bort många meter direkt.

För att i princip all monté jag har sett har varit vidrigt, ryttare som hoppar och sliter och slår, dåliga sadlar, fel hästar och fel träning. Men jag har oxå sagt att med rätt ryttare, rätt häst, rätt träning och rätt utrustning så kan jag acceptera det. Har träffat en person som uppfyller det...

Ok, det är ju din bedömning. Ryttarnas fel har ju avklarats här till viss del men vilka hästar och vilken utrustning ska man ha då? Och hur ska hästarna förberedas tycker du?
Kul att höra synpunkter från andra...;)

Är min aggressiva sida som kommer fram nu efter tre dagar med tentor :devil:
Vänta bara tills jag kommer hem på tisdag, då ska du få höra!!! :devil: :D

En häst som klarar av att bära en ryttare på ett vettigt sätt, utan att ta alltför mycket stryk av det och som tränas på ett sätt som lär hästen att bära ryttaren och bygger muskler för detta ändamål. Hästen bör i mina ögon ha en relativt stark överlinje och ganska kort rygg, men på det stora hela är det ju hästens egen förmåga att kombinera det hela som avgör. tyvärr ser man ju ofta den sönderstressade lilla klena heta typen som inte funkar framför vagn (även om man ser mer och mer fina hästar), där överlinjen är icke existerande. Vad anser du om den här delen då? Är det i dina ögon ok att tävla och träna monté med vilka djur som helst ;)
Vid närmare eftertanke vet jag en ryttare till som är bra i mina ögon, fast hennes häst uppfyller kanske inte riktigt mina kriterier...

En häst som klarar av att bära en ryttare på ett vettigt sätt, utan att ta alltför mycket stryk av det och som tränas på ett sätt som lär hästen att bära ryttaren och bygger muskler för detta ändamål. Hästen bör i mina ögon ha en relativt stark överlinje och ganska kort rygg, men på det stora hela är det ju hästens egen förmåga att kombinera det hela som avgör. tyvärr ser man ju ofta den sönderstressade lilla klena heta typen som inte funkar framför vagn (även om man ser mer och mer fina hästar), där överlinjen är icke existerande. Vad anser du om den här delen då? Är det i dina ögon ok att tävla och träna monté med vilka djur som helst ;)
Vid närmare eftertanke vet jag en ryttare till som är bra i mina ögon, fast hennes häst uppfyller kanske inte riktigt mina kriterier...

Då är vi nog inne på samma linje när det gäller typ av häst. Sedan kan man nog variera träningen på många olika sätt. Jag är av den bestämda uppfattningen att hästen inte behöver (men mår säkert bra av det) specifik rid/dressyrträning om den inte är "klent" musklad i överlinjen men absolut att hästen har en fördel av att vara van vid att bära ryttare.
En vältränad och fräsch travare har oftast en god ryggmuskulatur som orkar med ryttarens tyngd och eventuella obalanser. Ju sämre ryttare destö större krav på att hästen är väl förberedd. Tyvärr så är det alltför många travare som inte är så fräscha och vältränade....

För egen del så har jag hittills ridit ett 20-tal montélopp, de flesta på egna hästar men även andras. Jag försöker att utvecklas hela tiden men har fortfarande otroligt mycket att lära. Och söker hela tiden mer information.

Och som svar på din fråga: Nej, alla hästar är inte lämpade för monté. Liksom en del travare egentligen inte är lämpade för att springa på en travbana överhuvudtaget.
Jag hoppas du inte tog mina frågor som ett kritiserande. Jag blev mest bara nyfiken på varför du kallade dig för montémotståndare.

då kanske dom är bättre på att volta där du rider än va dom är här omkring... för en del är nåt så katostrofalt dåliga :devil:

knapplån

Måste bara göra ett inlägg angående montéryttare, det är inte konstig att många rider dåligt då de inte borde överhuvudtaget fått en licens. De borde inte ens fått gå kursen innan de kan rida. Och då menar jag att det inte räcker att hålla sig kvar på häststackarn i 2varv. 2 tjejer i mitt stall har tagit licens och jag var med ett par gånger när de gick utbildningen. För det första fanns det ju folk som knappt kunde styra sin häst, fick de galopp styrde de inte ut utan galopperade rätt igenom klungan, kunde inte ta instruktioner osv. Framför allt så är "montéutbildarna" på den banan i mina ögon o öron inte rätt personer att hålla i en utbildning då de inte kan komma med vettiga saker.

Tar 2 exempel, en gång hade min ena kompis problem med att hennes häst genade i volten, denna gång hade hon svårt att lösa problemet, en av kursledaren står å vrålar på henne att hon måste hålla volten, det var ord o inga visor. Senare när min kompis ber om råd från denna tjej så får hon tipset att rida med dubbla tyglar alt stegtyglar och då undrar jag vad det ska hjälpa henne? Man kanske kan prata lite om hur man som ryttare kan fördela sin tyngdpunkt oxå? lägger man tyngdpunkten på innersidan är det ju inte konstigt att hästen går innåt.

En annan kompis hade oxå probem i volten med samma häst, fast ett år senare, hon fick kommentarer att hennes häst var ju ridskodd:confused: som den har varit varje gång, men vad har det med saken å göra att han är ridskodd?.( Hästen brukar inte vara besvärlig i volten.)

Jag anser trots att jag inte är någon travmänniska ( mamma har haft travhästar så man har ju varit m lite) att släppa igenom de ryttare som inte kan rida skadar montésporten, men när kursledarna själva inte verkar kunna se om en männsika kan rida är det ju inte konstigt att så många klarar av kursen. Tycker att man bör ha ett ridprov innan kursen startar för att gallra ut de som inte har där o göra. Sen bör ju kursledarna utvärderas oxå, undrar vad de har för utbildning?

Vill ju även tillägga att jag har sett en del bra montéryttare de gånger jag var med så jag ska inte bara vara negativ.

Senast ändrad:

tog det inte alls kritiserande, är vid det här laget van att förklara varför jag inte tycker om monté (ridtjej och allt som jag är :smirk: )
Vi är nog inne på samma linje med hästtypen, ja. och jag håller med om att specifik dressyrträning kanske inte behövs i så stor grad på hästar som redan har en bra överlinje, men dom tjänar ju ändå på att ha lärt sig att balansera och kontrollera sin kropp med ryttare innan dom ska springa fort. är en intressant disskusion och jag hoppas för alla er som tycker montén är rolig att det kan ske förbättringar så den i fler ögon kan bli "acceptabel"

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 042
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
2
Svar
21
· Visningar
2 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka