Montésits

Sv: Montésits

Precis min åsikt, för att få bättre sport och ryttare MÅSTE dom utbildas ordentligt, av någon med bra kunskaper och som kan se ryttarens kroppsproblem! Inte bara nån som var tidig med att ta licens och nu ridit några lopp :smirk:
Och dom måste våga ge kommentarer och kritik och inte bara släppa igenom all skit. Fram för hårdare utbildningar av montéryttarna! :bump:

Min åsikt är att det är (tyvärr) väldigt få ryttare i Sverige idag som kan känna och anpassa sig efter det bästa för hästen. många verkar istället ta stilen som är minst jobbig för dom själva, oftast troligen av okunskap om hur dom påverkar hästens fysik med detta. Rätt sits enligt mig är den stilen som sliter minst på hästen, sen skiter jag fullständigt i hur obekväm den är för ryttaren.

Jag är med dig helt & hållet!

Precis min åsikt, för att få bättre sport och ryttare MÅSTE dom utbildas ordentligt, av någon med bra kunskaper och som kan se ryttarens kroppsproblem! Inte bara nån som var tidig med att ta licens och nu ridit några lopp :smirk:
Och dom måste våga ge kommentarer och kritik och inte bara släppa igenom all skit. Fram för hårdare utbildningar av montéryttarna! :bump:

Här ligger ju bollen hos banorna som står för licensutbildningarna. Tyvärr måste men väl säga då de ansvariga inte har någon som helst kunskap om ridning över huvudtaget. Inte bara ryttarnas fel och brister utan i monté blir ju trots allt starterna lite annorlunda mot sulkylopp med mer plats i volterna bl a.
När jag tog min licens fick jag oftast rida själv eller med någon enstaka till. Nu har jag ju många år inom travet bakom mig och hade även kört en del lopp innan så viss loppkänsla har jag ändå haft. Men tänk de ryttare som knappt beträtt en travbana före de börjat med kursen. Om man vecka på vecka för rida tillsammans med kanske bara ett annat ekipage, hur ska de då lära sig voltsystemet? Att klara de olika spåren, öva på lopptaktik mm. Nej, krafttag måste göras för att förbättra utbildningen för de blivande montéryttarna. Sportens framtid hänger ju lite på detta också då publiken vill se jämna lopp och det hänger ju inte bara på hästarna.
Ryttarnas sits och stil måste ju ändå vara upp till var och en, med tiden tror jag att det kommer att ske en naturlig utslagning av de som inte håller måttet. Tråkigt bara om det ska falla några hästar under tiden men det är nog ofrånkomligt.
Hur kan vi som är intresserade av monté påverka?

Precis, ska montén etablera sig här krävs den här utbildningen och satsningen hela vägen igenom hos banornaan kan inte bara öka prissummorna i loppen och tänka att det ökar kvalitén, för det krävs träning och kunskap! Hästfolk måste överlag bli bättre på att ta emot kritik och ge den på rätt sätt, bara en sån sak som att nåt föredrag/ lektion till häst per kurs hålls av en riktigt framgångsrik montéryttare (då talar jag alltså om absoluta toppskiktet) tror jag skulle öppna mångas ögon.

Precis, ska montén etablera sig här krävs den här utbildningen och satsningen hela vägen igenom hos banornaan kan inte bara öka prissummorna i loppen och tänka att det ökar kvalitén, för det krävs träning och kunskap! Hästfolk måste överlag bli bättre på att ta emot kritik och ge den på rätt sätt, bara en sån sak som att nåt föredrag/ lektion till häst per kurs hålls av en riktigt framgångsrik montéryttare (då talar jag alltså om absoluta toppskiktet) tror jag skulle öppna mångas ögon.

Likadant som med tvåårstävlandet. :idea:

Du har många kloka tankar runt detta. :bow:

Tack :o :D
(när träffar man dig nästa gång förresten?)

Du har ju flyttat till världens ände (eller åtminstone Sveriges), jag är inte så ofta i de trakterna.

Men man vet ju aldrig vad framtiden har att utvisa. Du borde bo här och träna på mina eländiga pållar. :angel:

har ju fullt upp med att träna Djurjourens eländiga pållar! :D :rofl:
Sprintermästarn?
hur gård det med montén för dig? ;)

Perfekt, du, jag Nora och Jonte-Jägersro Onsdag? För icke insatta så är det nästan ett kameramoment. Ska hästen utan ratt ta sig runt en bana?:D

har ju fullt upp med att träna Djurjourens eländiga pållar! :D :rofl:
Sprintermästarn?
hur gård det med montén för dig? ;)

Visst, jag kommer till Sprintermästaren nåt år! :idea: :D Min mamma har ju haft häst till start där en gång så det nåste jag ju följa upp!

Montén är det stilltje på, vi dressyrar för tillfället. ;)

Nu har jag en blid på mig själv. Den är tagen idag på utbildningsloppet. Måste erkänna att stigbyglarna känns kotare i värkligheten än va det ser ut. Det blir nog till att korta upp dem.
Kommentera gärna sitsen.
Monte_Karin.jpg

ALLA har för långa läder.
Svenska ryttare är över lag usla. Dålig balans & dålig kondis.

Varför fler av dom endå får vinste & placeringar är för att det inte finns konkurrans, dom blir alla trötta över upploppet...

Hej Laila :) jo, en för dig & mig bekant stod breddeve mig på eskilstuna den 6/4 och klaga över att en massa okunniga ryttare, bla den som red hennes valack, har för korta läder så de inte kan driva hästen med skänkel. Jag log lite, känns mer som om man stör den då istället..? dels går ju en travare(sulky) för röst/smackningar mm inte för skänkel.. Äh, har ju inte licens själv men ridtränar min valack med "monté-läder" :bump:

Hej Laila :) jo, en för dig & mig bekant stod breddeve mig på eskilstuna den 6/4 och klaga över att en massa okunniga ryttare, bla den som red hennes valack, har för korta läder så de inte kan driva hästen med skänkel. Jag log lite, känns mer som om man stör den då istället..? dels går ju en travare(sulky) för röst/smackningar mm inte för skänkel.. Äh, har ju inte licens själv men ridtränar min valack med "monté-läder" :bump:

Har Montéryttare bytt förnamn också??? :eek:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 042
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
2
Svar
21
· Visningar
2 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka