• Trav
  • Trådstartare Trådstartare AngelicaPower
  • Startdatum Startdatum
Sv: Montè

Till Djurjouren; Menar du allvar - eller kastar du bara ur dig generaliserade fraser för att se om du kan reta upp folk...?

en travryttare är i de flesta fall obalanserad och klumpig
De har rätt inom galooppen. Där har de små, välbalanserade skickliga ryttare.
I travet har vi tunga, för långa, obalanserade klumpiga ryttare....Viss skillnad...
Det FINNS duktiga travryttare men de är faan inet många.

Nu är jag varken särskilt lång eller tung... men jag tycker ändå att dina uttalanden är stötande.

Många travryttare har ett förflutet inom ridsporten, de har tävlat både hoppning och dressyr på relativt hög nivå - jag skulle inte vilja kalla dessa för obalanserade och klumpiga som ryttare.

Inom galoppen har de små, välbalanserade skickliga ryttare - jaha, dessa vaknade en morgon och kunde allt, eller?
...och det finns inte bättre och sämre jockeys eller...?

Det där håller jag absolut inte med om.
grundtanken med monté var att hästskötarna skulle ha något att ägna sig åt. Hur många hästskötare som är längre än 165 väger under 60kg och ser hälsosam ut?

En övre vikt på 70kg?? Hur tänker du där?
Jag har själv montélicens men rider inte då jag anser att jag är för tjock för att ha någon chans.

Varför inte ha vikthandicapp även i monté?
Vad är en tung ryttare för dig?

ok jag håller med om att en övre gräns på 70 var verkligen att ta i. det är helt fel...

men antingen så satsar man för att montè ska bli lika stort som det är i frankrike, eller så låter man det fortsätta vara på b-nivå.
jag är 175 och väger inte 60, visst jag är jättesmal, men hur många är så långa som mig då?

ja man kanske skulle testa med vikthandikapp? fast samtidigt borde man efterlikna frankrike på det mesta tycker jag.. kanske göra som dom med lärlingar på en vikt, och proffs (som man tex skulle kunna kallas inom montèn efter att ha vunnit x antal lopp) på en högre. då får ju även "sämre" ryttare mer chans att bli uppsatta i lopp..

vet inte vad en tung ryttare är riktigt, men jag tycker skulle inte vilja att någon över 70kg skulle rida min häst iallafall, helst inte över 65kg... men det beror ju på vad det är för häst också. är den mycket ridtränad, med ridmuskler osv så är det klart den klarar av mer..

menar inte på att man ska utesluta någon från montèn, snarare tvärtom..

I travet har vi tunga, för långa, obalanserade klumpiga ryttare....Viss skillnad...

jag vet inte riktigt vad jag ska tro/tycka är bäst. jag har många ggr fått höra att jag är väl för lång för att rida montè? jag är 175cm som jag nämnt... men väger inte mycket för min längd...

Till Djurjouren; Menar du allvar - eller kastar du bara ur dig generaliserade fraser för att se om du kan reta upp folk...?

en travryttare är i de flesta fall obalanserad och klumpig

Nu är jag varken särskilt lång eller tung... men jag tycker ändå att dina uttalanden är stötande.

Många travryttare har ett förflutet inom ridsporten, de har tävlat både hoppning och dressyr på relativt hög nivå - jag skulle inte vilja kalla dessa för obalanserade och klumpiga som ryttare.

Inom galoppen har de små, välbalanserade skickliga ryttare - jaha, dessa vaknade en morgon och kunde allt, eller?
...och det finns inte bättre och sämre jockeys eller...?

jag kan hålla med om att en mager liten jockey som tokbantar inte kan vara på topp alls i ett lopp.. (stor anledning tror jag till att det händer så mycket olyckor inom galoppen)

Klart jag menar allvar. ställ dig och titta på ett lopp, inet är det många per lopp som är en fröjd för ögat.

...ja vi bor i ett avlångt land...
tydligen har vi inte varit och sett samma montélopp:grin:

men jag tror på "självsanering" - är ryttarna så dåliga som du säger lär de inte få så många uppsittningar i framtiden.

jag tycker att dem ska sänka vikten från 65 till i alla fall 60. är man lite tyngre eller är man kille, så får man väl leva med det då...
och övre vikt borde väl kunna vara 70? tycker inte man ska väga mer... sen har jag ändå svårt att tänka mig att en tung ryttare ska orka rida... om den inte är världens muskelberg då vill säga:cool:

Jag tycker också att dom kunde sänka min vikten till kanske 60 kg.. Har massor av kompisar som har problem med att få vikten jämnt upp med 65 kg..

Fast någon maxvikt tycker jag definitivt inte dom borde införa..
Jag är 170 lång och brukar väga in på ungefär 68 kg med min 2 kg sadel,
och har faktiskt nån gång varit upp emot 70 snåret någon gång också. :angel:
Så 70 kg var iaf en löjligt låg maxvikt.. Jag tror nog att mina kallblodskillar, med muskler på ställen man inte ens visste fanns, orkar bära upp mig trots att jag är närmare 70kg. Man kanske borde införa olika vikt klasser för varm- och kallblodstravare? För att sätta en ryttare på 80 kg på ett litet varmblod på 155cm kanske inte vore så nice heller.

Måste bara säga att jag startade min ena tävlingshäst i monte första ggn nu den 10 juli. På axevalla, han blev 3 a. Jag var så lycklig!:love:

Han har gått 2 monteprovlopp och gick så bra,(vann) så vi kvalade honom. Sänkte då 2 sek till. I löpet sänkte han ytterligare 2, 6 sek. Han gillar detta stenhårt.

Jag tycker också att dom kunde sänka min vikten till kanske 60 kg.. Har massor av kompisar som har problem med att få vikten jämnt upp med 65 kg..

Fast någon maxvikt tycker jag definitivt inte dom borde införa..
Jag är 170 lång och brukar väga in på ungefär 68 kg med min 2 kg sadel,
och har faktiskt nån gång varit upp emot 70 snåret någon gång också. :angel:
Så 70 kg var iaf en löjligt låg maxvikt.. Jag tror nog att mina kallblodskillar, med muskler på ställen man inte ens visste fanns, orkar bära upp mig trots att jag är närmare 70kg. Man kanske borde införa olika vikt klasser för varm- och kallblodstravare? För att sätta en ryttare på 80 kg på ett litet varmblod på 155cm kanske inte vore så nice heller.

jaaa.. det kanske skulle kunna funka?

Måste bara säga att jag startade min ena tävlingshäst i monte första ggn nu den 10 juli. På axevalla, han blev 3 a. Jag var så lycklig!:love:

Han har gått 2 monteprovlopp och gick så bra,(vann) så vi kvalade honom. Sänkte då 2 sek till. I löpet sänkte han ytterligare 2, 6 sek. Han gillar detta stenhårt.

grattis :banana: vem red åt dig? :bump:

KL

Jag är benägen att hålla med djurjouren i vissa avseenden... Faktum är att en hel del montéryttare inte kan hålla sig i balans i 2000 meter, anledningen till det vet jag inte, men en kanske är att de inte rider så mycket lopp och att man inte tränar en travhäst i monté dagligen...

Nä, en jockey vaknar inte upp en morgon och kan allt... Däremot får man ingen licens om man inte har en proffstränare som garanterar att man orkar rida ett helt lopp och är mogen för det, och vägen dit handlar om träning, träning, träning... Mer än de 15 snabbjobb som det krävs för att få licens i monté... Och många rider en hel del hästar, jobb, månader, till och med år, innan de får någon form av licens inom galoppen. Och på de arbetsryttarutbildningar som finns är det också rätt hårda fystester och konditionstester med så jag vågar nog påstå att en jockeylärling är betydligt mer förberedd för löpridning än en montéryttare i de flesta fall är...

Hoppning och dressyr är inte alls samma sak som att rida monté eller galopp... Jag har ridit mycket hoppning på ganska hög nivå innan jag flyttade till Irland och red galopphästar, men jag kan lova att jag var rejält trött efter det första snabbjobbet. Jag anser inte alls att det kräver samma kondition eller balans att rida och träna hopphästar som det gör att rida jobb i monté eller galopp... Naturligtvis vinner man på att man är en duktig ryttare, men balans och konditionsmässigt vinner man ingenting på att gå över till fartgrenarna sedan.

Jag tror också att död vikt är att föredra i just montén, det är inte många ryttare som rider med så korta läder att de kan dra fördel av att fördela sin egen vikt, det finns ett fåtal, men naturligtvis ska man kunna sitta i balans hela loppet igenom, och det finns det många som inte gör.... Sedan är frågan om man kan jämföra monté och galopp rakt av... Vinner man på att ha så korta läder att man inte når om hästen? Den ska ju ändå hållas i trav och det blir inte samma typ av finishridning som inom galoppen (där det kommer väl till pass att kunna flytta sin egen vikt)...

Jag tycker gott och väl de kan sänka montévikten till 60 kg och ha den max 75, gärna 70 (huruvida det skulle vara andra vikter för kallblod vet jag inte, har aldrig varit inne på den rasen)... Inte för ryttarnas skull, utan för hästarnas... Hästarnas väl och ve borde komma före ryttarnas nöje... Det finns trots allt en hel del hästar som springer monté som är 155-160.....

Det är konstigt att djurskyddet ska vara så stort inom resten av travet, och sedan ska man ha dessa höga vikter på montén, bara för att hästskötarna ska ha något att göra:grin:...

hugger sista

Vad gäller vikt på ryttare så tycker jag att det är lite skrämmande att så många tycker att 70-75 kg är absolut mas vad hästarna bör bära.
Har ni någon gång tänkt på vad storvuxna vältränade karlar väger? Såna som sitter och rider världscupen i hoppning till exempel? Bli inte förvånad om vågen stannar bortåt 100 kg för en sådan... Och en av mina vänner vägde nog 30-40 kg till och fortfarande aktiv som ryttare på en häst som definitivt inte tyckte hon var för tung trots att han var både gammal (över 20 år) och drygt 155 cm... Han busade friskt med både henne och den lättare medryttaren...

Jag har inga åsikter om vikter i lopp, men synen på vad som är okej i loppen återspeglar ofta även vad man tycker ryttare till vardags bör växa som mest och där blir det inte sällan ganska snedvridet...
Sen kanske den vikten inte är optimal om man vill vinna montélopp, men jag tror inte en sekund att hästarna far illa av det.

Ett vältränat halvblod är oftast både betydligt rejälare och grovare än vad ett vältränat fullblod/travare är, som dessutom ska utnyttja sin fart till max under två minuter (eller hur långt det nu är). Jag anser inte att man kan jämföra ett halvblod av ridstam mot en travare som är lite avlad som vinthundmodell, även om halvblodsaveln är på väg mot mer sporthästar så är de ändå grovare än en varmblodstravare, bortsett från de allra grovaste varmblodstravarna kanske då.

KL

Jag är benägen att hålla med djurjouren i vissa avseenden... Faktum är att en hel del montéryttare inte kan hålla sig i balans i 2000 meter, anledningen till det vet jag inte, men en kanske är att de inte rider så mycket lopp och att man inte tränar en travhäst i monté dagligen...

Nä, en jockey vaknar inte upp en morgon och kan allt... Däremot får man ingen licens om man inte har en proffstränare som garanterar att man orkar rida ett helt lopp och är mogen för det, och vägen dit handlar om träning, träning, träning... Mer än de 15 snabbjobb som det krävs för att få licens i monté... Och många rider en hel del hästar, jobb, månader, till och med år, innan de får någon form av licens inom galoppen. Och på de arbetsryttarutbildningar som finns är det också rätt hårda fystester och konditionstester med så jag vågar nog påstå att en jockeylärling är betydligt mer förberedd för löpridning än en montéryttare i de flesta fall är...

Hoppning och dressyr är inte alls samma sak som att rida monté eller galopp... Jag har ridit mycket hoppning på ganska hög nivå innan jag flyttade till Irland och red galopphästar, men jag kan lova att jag var rejält trött efter det första snabbjobbet. Jag anser inte alls att det kräver samma kondition eller balans att rida och träna hopphästar som det gör att rida jobb i monté eller galopp... Naturligtvis vinner man på att man är en duktig ryttare, men balans och konditionsmässigt vinner man ingenting på att gå över till fartgrenarna sedan.

Jag tror också att död vikt är att föredra i just montén, det är inte många ryttare som rider med så korta läder att de kan dra fördel av att fördela sin egen vikt, det finns ett fåtal, men naturligtvis ska man kunna sitta i balans hela loppet igenom, och det finns det många som inte gör.... Sedan är frågan om man kan jämföra monté och galopp rakt av... Vinner man på att ha så korta läder att man inte når om hästen? Den ska ju ändå hållas i trav och det blir inte samma typ av finishridning som inom galoppen (där det kommer väl till pass att kunna flytta sin egen vikt)...

Jag tycker gott och väl de kan sänka montévikten till 60 kg och ha den max 75, gärna 70 (huruvida det skulle vara andra vikter för kallblod vet jag inte, har aldrig varit inne på den rasen)... Inte för ryttarnas skull, utan för hästarnas... Hästarnas väl och ve borde komma före ryttarnas nöje... Det finns trots allt en hel del hästar som springer monté som är 155-160.....

Det är konstigt att djurskyddet ska vara så stort inom resten av travet, och sedan ska man ha dessa höga vikter på montén, bara för att hästskötarna ska ha något att göra:grin:...

jag håller verkligen med dig om allting, väldigt kloka saker du hade att komma med :banana:

Ett vältränat halvblod är oftast både betydligt rejälare och grovare än vad ett vältränat fullblod/travare är, som dessutom ska utnyttja sin fart till max under två minuter (eller hur långt det nu är). Jag anser inte att man kan jämföra ett halvblod av ridstam mot en travare som är lite avlad som vinthundmodell, även om halvblodsaveln är på väg mot mer sporthästar så är de ändå grovare än en varmblodstravare, bortsett från de allra grovaste varmblodstravarna kanske då.
Nja, halvbloden är inte så mycket grövre än travarna idag, största skillnaden är nog att de ser grövre ut för att de inte sällan hålls i ett högre hull...
Men jag pratar inte bara om halvblod, för även fullblod hålls som ridhästar. Mitt eget fullblod (159 cm) har inga större betänkligheter över matte på ryggen trots att matte väger betydligt mer än de vikter som nämns här.

Men sen skrev jag också att det inte är optimalt med så tunga ryttare som t.ex jag själv om man ska vinna montélopp, jag förstår varför man inte sätter upp såna ryttare i lopp. Men till vardags är det inga problem för normaltränade travhästar att bära även tyngre ryttare. Friska, vältränade hästar klarar av det. Och annat än såna är väl ändå inte aktuellt för monté... ;)

Men jag antar att du inte sitter och rider galopp med ambition att vinna på ditt fullblod heller? Anmäler jag ut en häst i monté kräver jag att ryttaren som får chansen att rida i alla fall har ambitionen att vinna eller åtminstone göra så bra ifrån sig som möjligt.

Jag säger som Cambrie...

Jag brukar vid det tillfällen jag ska testa monté ställa mig på en balansplatta och balansera min egen vikt i montésits. De första gångerna klarar jag sällan mer än 7 min. och då har jag ju inte ens värmt hästen. Plus att balansplattan inte rör sig "själv" utan bara tar upp min egen dåliga balans.

Det går INTE att jämföra monté och vanlig ridning. Monté frestar hårt på frambenen på hästarna och om yryttaren är obalaserad sliter det givetvis ännu mer.

Det finns en anledning till att många som tar ut kör- och ridlicens inte använder den sen.
Undertecknad ska väl räknas in i det gänget förresten... :rofl::rofl:

Fast med montén beror det lika mycket på egna skador och att jag inte haft nån häst att rida, mosad fotled är inget vidare om man ska rida.

Jag har ju fortfarande inte sagt att man ska sätta upp en 100-kilosryttare i lopp, bara att många underskattar hästarnas förmåga att bära tunga ryttare. GENERELLT. Sen är det förmodligen bättre att sätta upp en 80kilosryttare med styrka och balans än att sätta upp en 65kilos ryttare som fladdrar runt på hästryggen, när det är dags för lopp.

Det finns hästsäljare som säljer hästar av halvblodstyp som påstås inte klara ryttare som väger mer än 60 kg - det kan inte vara friska hästar, om detta stämmer. Men allra mest sannolikt är det ytterligare ett fall av underskattande av hästarnas förmåga att bära ryttare. Och det är DET jag är ute efter.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 455
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka