• Trav
  • Trådstartare Trådstartare AngelicaPower
  • Startdatum Startdatum
A

AngelicaPower

:love:Registrerade mig nyss här på sidan. Det första jag gör är såklart att skapa en "montè-tråd". Så haka på nu och rabbla upp allt ni har på hjärtat kring montè! :love:
Ska hjälpa allihopa lite på traven:

Hur tränar ni er själv för att orka rida montè?
Vad rider ni i för sadlar?
Vilken ridstil rider ni i? Och vilken föredrar ni?

Mvh Angelica =) :bump:

Sv: Montè

Jag tycker det är synd att det inte finns registrerat vad ryttarna rider eller red på för vikter.
Iallafall om man har en häst som behöver en mindre ryttare så är det svårt att bara via anmälan hitta en ryttare som passar om man inte känner folk som rider.

Hmm jag håller med dig. Men vadå liten ryttare? De flesta väger ju in på 65-66kg. Sen om dom själva väger lite, och utrustningen mer, eller tvärtom, det påverkar ju inte hästen om det "behöver" en lättare ryttare...

Jag rider i en zilco 2kg sadel, men funderar på att byta till en 500g;) älskar montè men hittar inga lätta stövlar. Ska byta till chaps, men då jag har korta och breda vader hittar jag inga som passar, tyvärr. Någon som har tips? och vad rider ni andra i för chaps/stövlar? :)

jag har en wintec på 2,91kg... rider i graninge stövlar, men ska köpa andra...
jag är 175cm men väger inte så mycket, därför har jag även en gelpad på 2kg för att få upp vikten =)

Det är ju bättre att ha en tyngre ryttare och mindre vikt på sadel och eventuella vikter. Ryttaren måste ju ändå väga in på minst 65 kg och det är ju bättre med "levande" än "död" vikt. Så resonerar ju iaf jag.

jag kan hålla med, men väger man lite så gör man:banana:

JAg håller oxå med men till viss del då jag anser att det inte är hälsosamt för hästryggen att ha en 500g sadel på ryggen. Speciellt om ryttaren är större.
Utan att det då är bättre med 2 kg mer dövikt genom en tyngre sadel och väga ut på 67 kg.

Det finns ryttare som närmar sig 90kg och då tycker jag inte att jag skulle vilja ta ut min häst med den vikten på sig, vill nog snarare ligga närmre 65 i så fall.

För hästens skull, tycker jag att det borde finnas en max-vikt. Inget ont menat om någon, men då är de lättare att veta hur mycket tid man ska lägga ner på träningen;) Förutom styrketräning så är nog det bästa sättet att rida lopp regelbundet för att hålla sig i from.:D Men hur mycket orkar en häst ha på ryggen under ett lopp egentligen?

JAg håller oxå med men till viss del då jag anser att det inte är hälsosamt för hästryggen att ha en 500g sadel på ryggen. Speciellt om ryttaren är större.
Utan att det då är bättre med 2 kg mer dövikt genom en tyngre sadel och väga ut på 67 kg.

det kan jag om något hålla med om!!!

För hästens skull, tycker jag att det borde finnas en max-vikt. Inget ont menat om någon, men då är de lättare att veta hur mycket tid man ska lägga ner på träningen;) Förutom styrketräning så är nog det bästa sättet att rida lopp regelbundet för att hålla sig i from.:D Men hur mycket orkar en häst ha på ryggen under ett lopp egentligen?

jag tycker att dem ska sänka vikten från 65 till i alla fall 60. är man lite tyngre eller är man kille, så får man väl leva med det då...
och övre vikt borde väl kunna vara 70? tycker inte man ska väga mer... sen har jag ändå svårt att tänka mig att en tung ryttare ska orka rida... om den inte är världens muskelberg då vill säga:cool:

Åh!!!!En frände!!!Jag tycker oxå att det är fasansfullt med dessa småsadlar till för tunga ryttare. en travryttare är i de flesta fall obalanserad och klumpig, en 500 gramssadel under en sån blir för lite yta att ta upp vikten på för hästens rygg. Jag tycker personligen att sadeln måste upp i typ 3 kg för att klara av att bära annat än en minijockey på 50 kg.
Dödvikt är 'ALLTID att föredra framför levande vikt.

Inom galoppen som sysslat med vikthandikapp under en ganska lång tid är det alltid bättre med levande vikt än död. Menar du att de resonerar tokigt eller är det skillnad i monte`?

jag tycker att dem ska sänka vikten från 65 till i alla fall 60. är man lite tyngre eller är man kille, så får man väl leva med det då...
och övre vikt borde väl kunna vara 70? tycker inte man ska väga mer... sen har jag ändå svårt att tänka mig att en tung ryttare ska orka rida... om den inte är världens muskelberg då vill säga:cool:

Det där håller jag absolut inte med om.
grundtanken med monté var att hästskötarna skulle ha något att ägna sig åt. Hur många hästskötare som är längre än 165 väger under 60kg och ser hälsosam ut?

En övre vikt på 70kg?? Hur tänker du där?
Jag har själv montélicens men rider inte då jag anser att jag är för tjock för att ha någon chans.

Varför inte ha vikthandicapp även i monté?
Vad är en tung ryttare för dig?

De har rätt inom galooppen. Där har de små, välbalanserade skickliga ryttare.
I travet har vi tunga, för långa, obalanserade klumpiga ryttare....Viss skillnad...
Det FINNS duktiga travryttare men de är faan inet många.

tråkig inställning. Det finns många nybörjare som behöver rida ett par lopp innan de får in den ``rätta´´tacktiken. Ingen sitter upp på en häst och gör allting perfekt. Och att få en perfekt voltstart i sadel hör inte till det självklara. tom. de bästa gör ju fel! Det är väll ändå bättre att komma med tips och klara instruktioner till de ryttare som behöver, istället för att säga att de är dåliga?!

Jag snackar inet om taktiken. Bara om stilen i sadeln, hur man påverkar hästen med sin tyngdpunkt. Det är det jag kallar en dålig ryttare.

Åh!!!!En frände!!!Jag tycker oxå att det är fasansfullt med dessa småsadlar till för tunga ryttare. en travryttare är i de flesta fall obalanserad och klumpig, en 500 gramssadel under en sån blir för lite yta att ta upp vikten på för hästens rygg. Jag tycker personligen att sadeln måste upp i typ 3 kg för att klara av att bära annat än en minijockey på 50 kg.
Dödvikt är 'ALLTID att föredra framför levande vikt.

det var väldigt kloka ord. jag tycker heller inte att det känns bra att kasta upp en "lapp" på hästen o sedan rida. man måste ju tänka på att det inte bara är under loppen man rider. du har ju hela defileringen, provstarter osv också. sen om du ska skritta hästen o sitta i sadeln, känns inte en liten lapp så jättebra faktiskt. sen ligger dem himla dåligt på hästen=känns helt enkelt inte som det bästa för hästen..

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 455
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka