Monster till Unghäst.

Sv: Monster till Unghäst.

Mitt råd skulle väl vara att under en period bara fokusera på allt positivt. Om hästen fungerar bra i NH övningar så gör dem och promenera osv. Allt som ger hästen positiv erfarenhet. Många unghästar kommer in i en period då de börjar testa sina ägare/ryttare ungefär som tonåringars trotsålder.
Jag tycker att det låte som att du fokuserar för mycket på allt som inte fungerar i stället för att se vad som faktiskt är bra. Om hon stegrar vid tömkörning/longering så är det indet att bry sig om. Det är ganska naturligt, driv bara på framåt och beröm när hon går fram. Sedan undrar jag VARFÖR du drar om kull hästen när hon stegrar?:confused: Vad tror du att hon ska lära sig av det?
Min häst småstegrade gärna när jag började rida honom, ofta när han blev nervös eller om han satte sig på tvären. Jag höll mig lugn och drev på tills han gick och idag är han en supertrevlig häst att rida.
Ignorera det som går fel, förstärk det inte genom nga knasiga straff. Beröm när det går bra.

Varför ha så höga krav o jobba en två åring så tidigt som du verkar ha gjort?
att dessutom dra omkull den???
vad tror du att det tjänar till att dra omkull den? mer än att hästen kan skada sig o få ännu sämre förtroende för dig???

det viktigaste tror jag är att du tar hjälp av någon med unghäst vana.....det behöver inte vara så komplicerat...

Senast ändrad:

Först så vill jag bara säga att det är konstigt vad ston verkar vara speciella - jag har aldrig hanterat ston annorlunda än hingstar o valacker - och jag har ägt, haft att göra med och jobbat med några hundra hästar. Olika individer har kanske varit udda men ston har inte på något sätt utmärkt sig.

Hästarna har dock genomgående varit uppfostrade enligt gammaldags principer - låt dom vara tills dom är 2, inga övningar - bara daglig hantering. När man sen kör in så gör man det - inga knuffningar o förflyttningar hit o dit. Vänj vid sele, vänj vid skaklar osv, ett steg i taget och befäst innan nytt moment, alltid framåt vid rörelse. Vila långa perioder.
Kavalleriets sätt är fortfarande det bästa enligt mig vad gäller inlärningsintervaller.
Även en travhäst som körs in tidigt och ska gå lopp som 3åring "pysslas" det inte med - jag tror det är människopysslandet som pajjar unghästar - låt hästen tillbringa den tiden i en hage med andra hästar istället.

Först så vill jag bara säga att det är konstigt vad ston verkar vara speciella - jag har aldrig hanterat ston annorlunda än hingstar o valacker - och jag har ägt, haft att göra med och jobbat med några hundra hästar. Olika individer har kanske varit udda men ston har inte på något sätt utmärkt sig.

Hästarna har dock genomgående varit uppfostrade enligt gammaldags principer - låt dom vara tills dom är 2, inga övningar - bara daglig hantering. När man sen kör in så gör man det - inga knuffningar o förflyttningar hit o dit. Vänj vid sele, vänj vid skaklar osv, ett steg i taget och befäst innan nytt moment, alltid framåt vid rörelse. Vila långa perioder.
Kavalleriets sätt är fortfarande det bästa enligt mig vad gäller inlärningsintervaller.
Även en travhäst som körs in tidigt och ska gå lopp som 3åring "pysslas" det inte med - jag tror det är människopysslandet som pajjar unghästar - låt hästen tillbringa den tiden i en hage med andra hästar istället.
Tack för den:bow:

Snyggt skrivet :bow::bow:

AM

(Knapplån)

Tänkte bara uppdatera.

I tisdags var en trevlig tjej från buke ute och hälsade på för att hjälpa mig komma på fötter med min dam. Hon fick mig att öppna ögonen och inse att det igentligen inte är några stora problem om jag vet hur jag ska hantera dom. Har nu fått nya verktyg och just nu en ny häst i Thengilya som idag stod och gosade med mig länge i hagen, hon kräver inte längre utan ber och gör hon något dumt är jag direkt på henne. Hon står inte längre och tjafsar mot henne när jag ber henne att flytta sig utan flyttar sig snällt åt sidan. Min tjej är tillbaka och jag hoppas hon håller sig där...i slutändan är det ju upp till mig eftersom det är jag som är problemet från början. Jag ska verkligen fortsätta med dom råd hon gav mig och hoppas på en harmoniskare stämmning mellan oss...

Tiara_magnifica : Tack gumman du är underbar och guld värd!vi saknar dig massor! KRAMAR

Tack,jag började tro att jag är ovanligt korkad som inte gjort nått med min 2-åring,hon har varit på ensampromenad 3-4 gånger,åkt transport 4-5 gånger,står snällt uppbunden,är snäll med hovis och borstas ibland :o :angel:
Mitt mål är att under hösten nån gån köra in henne,men mer än så har jag inte tänkt på ens...:o

Ett exempel:
Om jag kommer för att tex byta täcke när hon äter kraftfoder gör hon mycket miner, öronen bak, slänger med huvudet. Det skulle man kunna tro är aggressivitet. Men det är mer defensiva "synpunkter".

Så, miner och viljeuttryck behöver man inte göra så stor affär av. Man måste veta att sätta rätt gränser och framförallt vara en trygg person som inte är så himla orolig över relationen hela tiden:idea:
Det är hästar, dom fungerar inte som vi, dom bara är de personligheter de är helt enkelt.

Haller verkligen med! Där brukar jag sätta gränsen ocksa - man far göra sura miner och visa vad man tycker, men man far inte bitas eller sparkas, eller vägra göra vad jag ber om. Red ett sto med mycket bestämda asikter förut, hon skulle aldrig gjort en fluga förnär, men ryktningen gillade hon inte. Öronen bakat och bet i boxgallret mellan varven. Men hon stod blick stilla i boxen och lät sig borstas - och da är det ok att visa vad man tycker, i min värld.

Sen är en del hästar extremt testande, särskilt som unghästar. Man maste vara petnoga med att de aldrig flyttar fram ens en lillta, utan vara benhart konsekvent. Det beror väl lite pa hur man är som person - jag gillar nog de lite mesigare hästarna bättre, andra gillar de med lite stake och vilja, sa att säga.

Oups, låter inte bra...Hade inte du en NH tränare i närheten? Är det hästen på bilden? Som jag ser det, med bakåtstrukna öron o smalnande näsborrar ska den inte vara så nära dig.

Du måste ta hjälp, så det inte blir värre. Var rädd om dig.

Öhh. Hästen kliar sig. då ser de ut sådär.

och nej, som tillägg: det är ingen katastrof att hästen får klia sig eller att man kliar sin häst emellanåt, det hör till kontakten som är naturlig, - även om man är en "ledare" för sin häst : ) Jag lovar att har man problem med sitt "ledarskap" så inte är det för att man låtit hästen klia sig - då har man betydligt grövre fundamentala problem : )

TS: skönt att det verkar gå bättre, vore kul att höra i mer detalj.
Håller med Tarantino: man måste komma ihåg att en 2 åring inte är en vuxen häst. Man får hålla sig till grund träning på dem, i fråga om tydlighet och basics runt det man begär. det man begär ska vara inom deras fattningsförmåga. Om det går rakt åt helvete med tömkörning och annat man försöker sig på, så resonerar jag som så att man endera själv gör fel, eller att hästen missförstår, eller inte kan ta till sig det man ber den om. Att rycka omkull en två åring är en dålig ide, som unghäst lägger du grunden till ALLA dess fortsatta intryck, och om man då väljer bestraffning så drastiska som såna, är det rätt markanta spår man lämnar inför hästens fortsatta inställning till relation, träning och umgänge under träning med människan.

Senast ändrad:

Ston ÄR oftast ngt skarpare i humöret än hingstar o valacker. Det är välkänt. I tyskland så är det många som inte vill ha ston alls när de söker häst och tittar bara på h. och v.

Även om man överhanterar en unghäst så ska de inte bete sig så dumt. Det är farligt och jag vill påstå att det inte är överhantering som sätter igång det beteendet. Här startar vi hingstarna när de är 2 år - just för att de är hingstar o är så förbannat starka om man startar dom tidigare.
De lär sig longering o sen jobbas dom VARJE dag (eller ca 5-6 dgr/vecka) o våra hingstar är underbara i psyket! Dock inget gulligull mellan passen utan man gör iordning dom - är konsekvent - och jobbar dom. Och det är väldigt vanligt. Hingstarna i tyskland åker på licensiering när de är 2.5 år gamla. Och jag kan ju säga att de inte startades helgen innan...

(Har även ston som startats i samma ålder - alla med samma trevliga sätt)

Min första reaktion när jag läste ditt inlägg (utan att ha läst tråden) var att hästen är bara 2 år. Min häst (som nu är 4) gick på bete vid denna tidpunkten som 2-åring och det enda han gjort i sitt liv var att bli ledd till hagen och lastad till sommarbetet.

Hur mycket "fri tid" har hästen fått sedan den var liten? Jag får tvinga mig själv att ge min häst "mattefria vilor". Dvs helvilor där han ENBART leds till och från hagen och kratsas i fötterna någon gång i månaden. Han hatar detta och jag vill egentligen röra på honom (avsutten skritt ngn km ngn per vecka så är jag nöjd) mer eller mindre alltid för jag tror det är bäst för kroppen. Men jag är till 110 % övertygad om att han behöver dessa vilor, även nu som 4-åring ska han få det i höst. Man märker att han varit med om mycket även om han tar allt väldigt lugnt och har väldigt lätt för sig. Han har aldrig bjudit på minsta lilla problem men jag är övertygad om att han skulle gjort det om han inte fått vila så mycket som han har gjort.

En unghäst huvud klarar inte för mycket innan det blir härdsmälta. Ännu mindre om det blir lite problem, och du verkar ju fått många problem.

Ber om ursäkt om någon annan svarat likadant eller om det inte alls stämmer med verkligheten.

Senast ändrad:

Ston ÄR oftast ngt skarpare i humöret än hingstar o valacker. Det är välkänt. I tyskland så är det många som inte vill ha ston alls när de söker häst och tittar bara på h. och v.

Jag har haft både valacker ston och hingstar. Tycker att största skillnaden på dom beror på hur dom haft det och hur dom blivit fostrade hos förra ägaren. Att säga att ett sto är en pissmärr känns mest som ett talessätt numera. Hästar är individer med olika temprament, oberoende av könet. Jag tor inte att ston är skarpare än hingstar och valacker, däremot tror jag att det är avgörande vad dom har för gener och hur stoet är mot fölungen. Fölungar tar efter sina mammors betenden så vitt jag förstått...

Öhh. Hästen kliar sig. då ser de ut sådär.

och nej, som tillägg: det är ingen katastrof att hästen får klia sig eller att man kliar sin häst emellanåt, det hör till kontakten som är naturlig, - även om man är en "ledare" för sin häst : ) Jag lovar att har man problem med sitt "ledarskap" så inte är det för att man låtit hästen klia sig - då har man betydligt grövre fundamentala problem : )

OK, jag tyckte det lät så hemskt som hon beskrev det o så visa hon en sån bild..hehe! Ja jag ser ju inte hur mina ser ut eg när dom kliar sig på mig.

Till att börja med, så tycker jag att du skall studera henne i den hage som hon går i.
Vilka hästar går hon med och ålder på dom?

Det kan faktiskt vara så enkelt att hon har tagit över kommandot i hagen, och det innebär en häst som inte kan underordna sig.
Det enda som i det läget hjälper dig och ditt sto, är om hon får gå ihop med en mkt ranghögt sto, då kommer hon att underordna sig och släpper dessa olater.

Du kan ju helt logiskt utgå ifrån hur många timmar hon går i hagen och hur länge du umgås med henne. Vilket gör att hon präglas utav sin hästflock mer än av dig.
Studera henne i smyg, så kommer du med stor säkerhet se att hon är ranghög gentemot sina kompisar, och det är där problemet börjar.

Skriver detta till dig, har själv erfarenhet av det.

tack för svaret men jag kan med säkerhet säga att problemet inte ligger i det du skrivit. Hon går med sin mamma och en shettis som båda är i högre rang än vad hon är.

Hur nyttigt är det att gå med sin mamma? Blev hon helt avvand (hinns det med så ung häst?) innan de började gå ihop igen?

Íngen kritik, jag är mest nyfiken då jag själv bara sett knäppa nordsvenskar som inte går att dela :crazy:

jag slänger mig in i diskutionen om ston vs. hingst/valack....

ston är speciella.
valacker tål att sägas till på skarpen, likaså hingstar, även om man måste vara ett snäpp "smartare" på hingstar. valacker är mer förlåtande.
ett sto gör du inte som du vill med. allt måste ske på samspel med henne och hon måste få uttrycka sin åsikt. ett sto placerar du inte på samma sätt som du kan göra med en valack. men för den sakens skull får hon inte bestämma, vilket hon gärna gör om hon får en chans! behanda ditt sto med respekt och viljstryka, så har du en jättefin häst.
å förresten...
ston kan verka totalt humorlösa, men det fins en gnutta lekfullhet i dom, men de flesta ston skulle hellre dö än att erkänna det... :D;)

detta är högst människoficierat, så ta det med en nypa salt... :angel:

Hon var på sommarbete förra året och blev då avvand..innan lät mamman henne göra det mesta men inte längre...Jag har inga problem att lämna henne själv i hagen eftersom vi gjorde det rätt tidigt. Hon gick först själv med en annan hagkompis medan jag var ute med mamman sedan blev hon lämnad själv och det har gått superbra!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 805
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 388
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II