Monster till Unghäst.

Sv: Monster till Unghäst.

Thengilya har inte gjort något under den här sommaren utan mest vilat och skrotat i hagen. Blivit ledd till och från sommarhagen, kliad på, visiterad - det dagliga. är det för mycket för en unghäst?

Så till dig som skrev att det skulle lösa problemet - Det fungerar inte på Thengilya.

Kanske behöver hon ett eller ett par år på lösdrift med stor flock (med ett par rediga damer i) för att bli satt lite på plats och växa upp.

Jo men hon är inte lika bra längre som hon var förut och jag känner inte att hon hjälper mig så mycket som jag skulle vilja. Japps det är hon på bilden. Hon hade inga onda avsikter när den bilden togs, jag skulle inte stå och skratta åt henne då. Hon tyckte att det kliade hemskt mycket på huvudet och jag kliade henne lite, hon råkade bara putta lite på mig.

Japps jag är rädd om mig det lovar jag.

En häst skulle aldrig bara råka putta till sin ledare i hagen. Nu är det här bara en ögonblicksbild och det är mycket möjligt att den är heelt missvisande men jag tycker det ser ut som (och verkar på din beskrivning) att hästen inte respekterar dig. Kanske handlar era problem helt enkelt om att du måste sätta gränser? Var inte rädd för att säga ifrån ordentligt, hästen tycker om och följer en stark ledare :)

Att hästen börjar protestera innebär ju inte automatiskt att den får arbeta för mkt.
Det kan lika gärna vara tvärtom.
Eller pga felaktig hantering.

Och att någonting fungerade förra året säger ju inte att det är självklart att det fungerar även iår.

Thengilya har inte gjort något under den här sommaren utan mest vilat och skrotat i hagen. Blivit ledd till och från sommarhagen, kliad på, visiterad - det dagliga. är det för mycket för en unghäst?

Så till dig som skrev att det skulle lösa problemet - Det fungerar inte på Thengilya.

Jag tycker att du inte ska gå närmare henne än 5 meter!

Det du skriver "bli kilad på" är ju precis det som är felet!
Hon ser dig bara som en kli-leksak. Bilden du la in stämmer precis på det.

Jag känner igen mycket av det du skriver... speciellt frustrationen! Jag har aldrig haft problem med ett illa beteende som att hugga osv men det övriga att bli himlans bråkig i hanteringen... jag har varit på väg att vilja sälja min unghäst några gånger kan jag säga men som tur är så har vi klarat upp situationerna. Jag tog hjälp av en pnh tränare när det var som värst och det hjälpte oss jätte mycket men sen säger jag som de flesta att det behövs ju inte just en nh tränare utan helt enkelt någon som är duktig på hästar och hästproblem.

Håller definitivt med någon som sa att vissa hästar MÅSTE man påminna HELA tiden om hur saker ska vara och vart skåpet ska stå.

Jag hoppas verkligen att du kan lyckas ta dig ur det här!!

Lycka till!

Hej!

Kanske du gör för stor sak av hennes negativa beteende? Etologer som forskar i hästarnas beteende och inlärning menar att vi förstärker allt beteende vi ägnar särskild uppmärksamhet åt. Det gäller inte bara positiv förstärkning, utan även s.k. negativ förstärkning. Bestraffningar och korrigerigeringar kan alltså mycket väl få motsatt effekt - du förstärker det oönskade beteendet istället för att få bort det.

Du skriver att du verkligen älskar din häst. Fundera över hur det tar sig uttryck. Visar du hästen det på så sätt att du gärna vill klia, kela, gosa och klappa på henne och vara till lags och ställa upp som "klipinne" och liknande? Hästar är väldigt olika som individer. En del kan man använda som gossedjur utan att de lägger sig till med några olater eller andra dumheter. Andra ser oss som svaga varelser och börjar utnyttja oss och bossa med oss - givetvis utan att lägga någon sådan "värdering" i det hela. Vissa fogar sig när vi visar missnöje på ett eller annat sätt, andra kanske blir nervösa och en tredje sort kan bli provocerad och utmana oss ännu mer! Det är alltså inte frågan om att hästen är dum eller ohederlig på något vis - det är bara olika sätt att regagera på och olika hästar kräver alltså olika egenskaper hos sina respektive ägare.

När du vet att hästen kan vara nafsig och bitig, försök då att inte uppehålla dig inom "bitradie" mer än nödvändigt. Uppmuntra inte till översvallande kel och gos, utan älska din häst ändå. Var lite nonchalant en tid (alltså varken sur eller störtförälskad) och se vad som händer. Håll i huvudet hur du vill att hon ska bete sig och fokusera på det ni ska göra och ignorera när hon försöker krångla och få dig ur fattning. Låt henne inte få dig ur balans (givetvis måste du försvara dig om det behövs!).

Ex: Om du leder din häst mot hagen och hästen börjar krångla och småstegra. Håll då kvar i huvudet att du fortfarande håller på att leda din häst till hagen, istället för att tex stanna upp och börja skrika, vifta, skälla och mäta krafter med hästen. Då har du helt tappat fokus på uppgiften och som ledartyp är du helt borta.

Har du tid över för lite sommarläsning så rekommenderar jag "dansa med hästar" av klaus ferdinand hempfling, alternativt första delen i boken "hästens själ" av samma författare. Han skriver lite flummigt men bortse från det och fånga innehållet i meningarna istället. Han har en lite annorlunda syn på samspelet häst/människa och kan ge inspiration till lite nytt tänkande. NH är inte alls fel - det har hjälpt många att utvecklas som hästmänniskor och komma framåt med sina hästar men i ditt fall verkar det inte vara lösningen på problemet.

Kontentan: Jobba inte just med henne eftersom hon tydligen är inne i en jobbig period. Låt henne vara mycket och visa inte att du dyrkar henne. När du hanterar hästen, behåll fokus på det ni ska göra och låt henne om möjligt inte dra med dig i några makt-/styrkekamper! Gå som i din egen lilla värld där solen lyser, himlen är blå och blommorna blommar och ägna henne ingen större uppmärksamhet (även om du givetvis "i smyg" hela tiden har full koll på vad hon håller på med - det behöver du ha av säkerhetsskäl).

Stort lycka till och låt inte problemen vara centrum i din värld!

Siggelina :bow::bow:

Kanske du gör för stor sak av hennes negativa beteende? Etologer som forskar i hästarnas beteende och inlärning menar att vi förstärker allt beteende vi ägnar särskild uppmärksamhet åt. Det gäller inte bara positiv förstärkning, utan även s.k. negativ förstärkning. Bestraffningar och korrigerigeringar kan alltså mycket väl få motsatt effekt - du förstärker det oönskade beteendet istället för att få bort det.

DU HAR EN FULLT NORMAL UNGHÄST ,HAR SJÄLV EN !!!! JAG HAR KOMMIT FRAM TILL ATT LUGN OCH KONSEKVEVS PLUS NÄR MAN HAR EN ENVIS INDIVID(OFTAST BLIVANDE LEDAR HÄST,DVS HÖG RANGAD)
SÅ ÄR DETTA ETT VANLIGARE BEETENDE...MEN DESSA BLIR DOM BÄSTA NÄR UNGHÄST ÅREN ÄR ÖVER!!!:bump::love:

Tänkte bara inflika att jag känner TS och kan intyga att hon inte är "orutinerad hästmänniska"... :grin:

KL

Jag kikar ofta på tv4+ med Cesar Millan eller hur det stavas, han som pratar med hundar.

Och jag tycker att det går att relatera till hästar rakt av.

De hundar som ses som problemhundar är hundar som inte visar respekt och får för lite motion eller inte har någon uppgift och blir behandlade som ett "barnsurrogat".

Uppfostrade med kärlek inte med respekt.

First Respekt, Then Love.
And och lot of exercise.

Med motion kan man på häst översätta att en unghäst behöver gå i flock och få lära sig "den hårda vägen" av flockmedlemmar hur man uppför sig.

Hur uppfostrar ett sto, en tik, sin avkomma?

Det kan man alltid fundera på.

Vissa hästar ÄR mer svåra än andra.

Men i rätt händer är de inte svåra alls.

Jag tog ju hjälp med min, och hon fattade direkt vad det handlade om, men för mig tog det längre tid och jag jobbar fortfarande på det.

Mickan!
Känner igen mig i en del av det du skriver. Tiara har haft en riktig Hitlerjugendperiod nu i våras. :p

Från att ha varit som en sävlig gammal ardenner i alla situationer och miljöer gick hon till att helt köra över sin matte i stallet och fara runt, sparka och stegra i skogen som ett torrt skinn på speed.

Först blev jag lite glad över "gnistan" som hon visade och tänkte att NU blir hon mer lik mamma Terrie, till att gradvis känna obehag inför skogspromenader och annan hantering. :crazy:

Till slut hade jag ont i magen och föreställde mig scenarion med sparkar i huvudet, överkörd häst på stora vägen och annat läskigt. Stallet slutade vara skoj.

Fick hjälp av en tjej i stallet som är lika cool som Buddha och som har både läst och tränat en del för Hempfling.
Hon avrådde mig från att låta Tiara utföra sina dominansgrejer, varav en till exempel var att oinbjuden börja klia sig på mig. Pang, med sin skalle mot min axel så man flög som en vante, liksom.

Hon påtalade även hur mitt kroppspråk var, vilka signaler jag sände ut, och vikten av konsekvens. Som nån tidigare sa, man blir alltför lätt hemmablind...

För Thengans del kanske det kan vara så att det kan vara en jobbig period för henne just nu, hon kanske växer som ogräs eller bara måste få tid att smälta all ny kunskap. Utvecklingskurvan kan ju inte alltid peka uppåt, ibland blir det bakslag, men det går över...

Stort lycka till och hoppas det inte blev för mycket svammel!!
Kram från Mjölby!:banana:

Samma här!!
Hästen fattar tio gånger fortare än vad jag gör. Otroligt svårt att bryta gamla hanteringsvanor. Jag måste fortfarande tänka på kroppspråk och konsekves.
Läskigt hur mycket man gör utan att tänka på det. Hårt att höra att man kan "mistreat with love" men de facto är det ju ett djur med starkt behov av att veta sin plats i flocken.

Tycker nog att Millan har ordningen
1.motion
2.lydnad/ konsekvens
3-Kärlek/beröm- när den är lugn o fin eller gör ngt bra- inte överdrivet då:grin:

det här kan man anamma på alla djur- barn

Har skrivit om det tidigare- Det räcker inte för hästen att leka eller lära sig tricks- psykiskt träning.Den måste få utlopp för sin energi fysisk träning-

mind and body together ;)

Jodå, hon kan ta tips från ett forum.
Jag är nämligen ganska säker på att det inte är hennes sätt att hantera hästen som är problemet.
Problemet ligger i att hon hanterar hästen för ofta.

Tack och lov att det finns några erfarna hästmänniskor här!:bow:
Hela TS inlägg bara skriker överhanterad ända sedan den var lite. Alla de beskrivna problem är ju typiska för en unghäst/föl som inte hinner smälta allt den ska lära sig. Även det att den var trevlig när den kom från betet förra året är ett klassiskt exempel på att den har behövt smälta allt och få mogna. När det blir förmycket det är då protesterar på alla de sätt den kan. Inte konstigare än med småbarn som får för stora krav på sig. Antingen blir det våldsamma protester eller så knäcks de mentalt.

Till TS
Låt hästen få vara häst och ha semester nu under sommaren. Kanske ännu längre nu när det gått lite snett och ni har kommit på kant med varandra. När hästen smält allt och mognat lite mer mentalt så kommer den där fina trevliga hästen fram igen.:grin: Skynda sedan långsamt fram och det den mysiga hästen kommer att finnas kvar.

Ston är ston, hon behövs sättas på plats rejält, för hon vet inte vem som är ledaren i eran flock.

Jag har själv haft bekymmer med min, och tyvärr är det nog så att trots 30 års erfarenhet som jag har, så är det mitt beteende till att inte varit tydlig eller gjort rätt saker i rätt ögonblick, som gjorde att min blev dominant.
De allra flesta hästar, nöjer sig med att man gör hyfsat rätt, men med ett fåtal måste man göra EXAKT rätt vid EXAKT tillfälle.

En medryttare hjälper inte dig, du behöver ett proffs.

Anlita någon eller skicka iväg henne, ta NOGA referenser på den du ber om hjälp, för en duktig går inte bet på en sådan här häst, jag lovar.

Mycket klokt sagt.
Det är inte hästen som är problemet, det är människan som måste lära sig att göra rätt VARJE gång.
En häst lyssnar inte på vad vi säger, den läser av vårat kroppspråk.

/M

Tack och lov att det finns några erfarna hästmänniskor här!:bow:
Hela TS inlägg bara skriker överhanterad ända sedan den var lite. Alla de beskrivna problem är ju typiska för en unghäst/föl som inte hinner smälta allt den ska lära sig. Även det att den var trevlig när den kom från betet förra året är ett klassiskt exempel på att den har behövt smälta allt och få mogna. När det blir förmycket det är då protesterar på alla de sätt den kan. Inte konstigare än med småbarn som får för stora krav på sig. Antingen blir det våldsamma protester eller så knäcks de mentalt.

Till TS
Låt hästen få vara häst och ha semester nu under sommaren. Kanske ännu längre nu när det gått lite snett och ni har kommit på kant med varandra. När hästen smält allt och mognat lite mer mentalt så kommer den där fina trevliga hästen fram igen.:grin: Skynda sedan långsamt fram och det den mysiga hästen kommer att finnas kvar.

Blir du förvånad om jag i bakhuvudet minns att detta är ett av de föl som plockades ut ensam utan mamma och "tränades" som liten :angel:
TS får ursäkta om jag minns helt fel men är ganska säker på att det nog var så eller ? (jämngammal med mina därav att jag läste i de trådarna då).

Jag kan inte se något fel i att man hanterar föl/unghästar dagligen. Bara det görs på rätt sätt.

Att dagligen visitera hästen, kratsa hovar och leda en bit tycker jag bara är jättebra.
Om hästen är van vid att detta görs varje dag är det inget den behöver "fundera" över genom att släppas på bete utan hantering.

Jag tror TS problem ligger i att hon inte är konsekvent i sin hantering och att hon försöker ta ledarskapet på fel sätt.
Om någon kan så förklara gärna för mig vad man vinner för positivt med att dra omkull en häst som stegrar.

För MIG är det viktigt att det först och främst är JAG som flyttar på hästen och inte tvärtom. Mina hästar lyder inte min minsta vink, de har också mer eller mindre en egen vilja som jag försöker lyssna på.
Om hästen vägrar gå framåt en dag så sitter jag inte och slår hästen med pisken, jag tar istället reda på VARFÖR hästen stannar och agerar utifrån det. Det kan ju vara något på marken som hästen ser som farligt som jag inte ser (har hänt en gång att hästen stannat för det var taggtråd i backen som jag inte såg förrän jag satt av).

En häst ska visa respekt för människan, men även människan måste ju respektera hästen. Att stänga in ett flyktdjur i en box innebär att dens enda försvar är att sparka/bita. Om nu hästen biter mot människan tar jag det som ett teckan på att djuret ser människan som ett hot. Hästen litar inte på människan helt enkelt. Då får man först börja med att visa hästen att människan inte är farlig, kanske behöver man ändra om sitt kroppspråk och fundera över hur man behandlar sin häst.

/M

Jag tycker att man lär hästen det den behöver kunna för sin ålder o den vardag som den har.
Kan den det finns det ingen anledning till att traggla.

Sen finns det de som har haft en dåligt uppfostrande mor eller som tagits ifrån mamman för tidigt. Man ska komma ihåg att hästar är de som fostrar varandra bäst- om de själva har haft en bra uppväxt.
det gäller att inte sätta ihop unghästar med en mobbande eller på annat sätt- individ med dåligt uppförande.
gärna med en klok äldre häst.

Sen har det med hur mkt motion eller annan fysisk aktivitet att göra- hur de klarar av att stå på box- nattetid.

hästar som är vuxna o motioneras väl brukar sällan ha problem med det. Sen är de vanedjur o kan klockan:grin: Får de stå inne längre än vanligt- tja då blir det livat:bump:

För mig är daglig visitering vardag på båda föl, unghästar och vuxna individer och där ingår lyfta hovar.

Självklart är det hästarna som fostrar varandra bäst. Jag har själv valt att låta en del hästar enbart gå med flocken första månaden. Man får så mycket gratis om hästen vet hur det är att vara häst.

/M

Blir du förvånad om jag i bakhuvudet minns att detta är ett av de föl som plockades ut ensam utan mamma och "tränades" som liten :angel:
TS får ursäkta om jag minns helt fel men är ganska säker på att det nog var så eller ? (jämngammal med mina därav att jag läste i de trådarna då).

Inte ett dugg!;) Alla tecken finns ju klart beskrivna av TS.
Där emot blir jag förvånad över hur många som ensvisas med att fortsätta med det även sedan det finns "facit" på att det inte fungerar. Läs bara i dessa trådarna, men kan inte ens förstå var felet ligger. Man kan inte skilja på överhantering/träning och daglig hantering men ge råd om hur det ska göras det kan man:confused:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 805
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 390
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama