Sv: Monster till Unghäst.
Hon är ett sto med vilja, det vet du redan. Hon är i en ålder när dom kan börja visa den viljan lite mer, OCH har uppnått lite storlek och styrka.
Hon har integritet som det låter (typiskt ston) och har sina egna idéer om vad hon får göra.
Det första är att du kommer nog att behöva en medhjälpare tror jag, och en duktig sån.
Det andra är att det kan vara idé att lämna henne till någon för inridning så småningom, eftersom hon kan bli väl svår för dej.
I det dagliga så måste du kanske se över din egen attityd. Hon är inte bara din älskling, hon är en häst som ska veta sin plats i förhållande till dej. Ofta är såna hästar lite av enmanshästar, gillar hon dej kommer hon att vilja vara till lags, men du måste vara "värd" det annars kommer hon att dissa dej totalt och provocera och "köra över" dej
Du måste troligen ändra din attityd i hanteringen. Hela tiden. Inte bara när hon gör något du är missnöjd med utan hela tiden. Inget gullande och pga det "överse" med hennes övertramp, som att hon knuffar dej, bufflar osv. Bort med henne då - alltid, markera att det inte är ok. Lägger hon öronen bakåt och är missnöjd så gå emot henne - gå inte undan. Du börjar ur ett underläge nu. Så du måste vara övertydlig.
Sånt här är svårt att förklara i text, du ska inte brottas med henne, inte dra omkull henne
eller skrika och gapa utan du ska ha ATTITYD: Räta upp dej, uppträd säkert, som att du förväntar att hon gör det du begär, att hon uppför sej.
Ha fokus på henne hela tiden, när du hanterar, mentalt fokus, ligg före och så snart hon gör en antydan att konstra med något, stanna upp markera att
nej! (tex när du leder och hantera henne)
Svårt att förklara så här, det handlar om din egen attityd och att hon ska känna att du har koll och inte accepterar ngt. Du får inte jamsa o busa ibland och sen plötsligt när hon går över gränsen slå till, om du förstår hur jag menar.
Jag håller delvis med ang överhantering, jag blir ju tex kall av dessa "lektrådar" med nh- tajfs med hästarna som kan göra dom vansinniga och som ovana människor sysslar med på viljestarka tuffa hästar
MEN jag vet inget alls om hur du hanterat och kanske är det för mycket, vad vet jag?.
Men frånsett det kan ett sto bli lite som du beskriver utan att du gjort något större fel, av de skäl jag skrev i början utifrån var i livet hästen befinner sej så att säga.