Monster till Unghäst.

Sv: Monster till Unghäst.

ska svara på allas inlägg snart..måste bara få påpeka det att nu under sommaren under 3 månader som hon gått på bete har jag kanse håltl på med henne 5-8 gånger och då de flesta gånger bara lyft hovar och borstat henne. så överarbetet henne har jag inte. Hon har knappt gjort någonting under höst, vinter eller vår förutom att jag bara påminnt henne om saker vi gjort.

Blir du förvånad om jag i bakhuvudet minns att detta är ett av de föl som plockades ut ensam utan mamma och "tränades" som liten
TS får ursäkta om jag minns helt fel men är ganska säker på att det nog var så eller ? (jämngammal med mina därav att jag läste i de trådarna då).

Jag tog aldrig bort Thengilya från sin mamma tidigt och tränade. Thengilya var minst 7 månader innan jag smått började ta ner henne själv på banan för att lära henne små saker som att flytta för tryck och backa och kunna ta över hela kroppen mm.

Du har inte funderat på det faktum att du kanske överarbetar din häst? Hon är bara två år....
Varför inte släppa henne på bete några månader utan att hålla på och tjafsa med henne?
Jag GARANTERAR att hon då återigen blir "hur trevlig som helst".

Hur menar du med överarbeta? att göra något med en unghäst 2 dagar i veckan och väldigt korta pass är knappast att säga att man överarbetar sin häst. Finns många som gör mer med sina tvååringar än vad TS gör med sin. Många är vid det här laget tömkörda och longerade en tid samt kanske även påbörjad inkörning.

Eftersom Thengilya gått på bete i stort sett hela sommaren utan att ha blivit "tjafsad" med så förstår jag inte riktigt hur du kan GARANTERA att hon återigen blir "hur trevlig som helst"

Det är inte där problemet ligger!

Jag tycker att du inte ska gå närmare henne än 5 meter!

Det du skriver "bli kilad på" är ju precis det som är felet!
Hon ser dig bara som en kli-leksak. Bilden du la in stämmer precis på det.

Är det fel att klia eller klappa en unghäst?

Att inte gå närmare henne än fem meter låter i mina öron som ett väldigt märkligt råd. Hur ska den dagliga hanteringen kunna flyta då? visitering mm? Och varför?

Låter som om du tolkar TS inlägg lite som du själv vill. Ge konkreta råd och tips i stället tack annars behöver du inte skriva mer i den här tråden.

Gylle>

Blir du förvånad om jag i bakhuvudet minns att detta är ett av de föl som plockades ut ensam utan mamma och "tränades" som liten

Varför denna kommentar? är det fel att hantera ett föl/unghäst ensam utan att mamma är med? Thengilya tränades inte som liten, TS vande henne med vardagliga ting som lyfta hovar, ledas, flytta för tryck och backa. Är det fel?

Meningen var inte att TS ville ha kritik och påhopp om att hon är en dålig hästmänniska mm utan TS ville hitta flera med samma problem att bolla tankar och idéer med. Självklart löser sig inte problemet enbart genom råd på ett forum men att ha någon att prata med kan känns stärkande då självförtroendet är i botten!

TS är väl medveten om att problemet ligger hos henne och itne hos hästen!

Det enda jag gör med mina vid den åldërn är att ta med som handhäst en kort promenad- ibland o gå med den- på våren/ försommaren.

varför så bråttom? Ta ut den i skogen så den får se hur världen ser ut.
Ridbanan lär de se mkt av iallafall.

Varför ska den kunna backa?
när man börja rida på den vill man bara att den ska gå framåt- man lär den det- först o dit är det lång tid kvar- antar jag.

Det enda jag gör med mina vid den åldërn är att ta med som handhäst en kort promenad- ibland o gå med den- på våren/ försommaren.

varför så bråttom? Ta ut den i skogen så den får se hur världen ser ut.
Ridbanan lär de se mkt av iallafall.

Varför ska den kunna backa?
när man börja rida på den vill man bara att den ska gå framåt- man lär den det- först o dit är det lång tid kvar- antar jag.

Pratar du om en tvååring eller bebis nu? (första stycket)
Som bebis kan jag hålla med, men som tvååring så är det ju snart dax med inridning/inkörning.

Att en häst ska kunna backa ser jag som det grundläggande. OM någonting händer så är det viktigt att den förstår att den ska backa och itne bara rusa framåt.
Att flytta sig bakåt (samt kommandot bakåt) är för mig lika viktigt som att förstå "skritt" , "halt" och "lyft"(benen ;) )

Däremot är det ju knappast det första man lär den i inridningen, men det är ju en helt annan sak.

Hon är ett sto med vilja, det vet du redan. Hon är i en ålder när dom kan börja visa den viljan lite mer, OCH har uppnått lite storlek och styrka.:cool: Hon har integritet som det låter (typiskt ston) och har sina egna idéer om vad hon får göra.

Det första är att du kommer nog att behöva en medhjälpare tror jag, och en duktig sån.
Det andra är att det kan vara idé att lämna henne till någon för inridning så småningom, eftersom hon kan bli väl svår för dej.

I det dagliga så måste du kanske se över din egen attityd. Hon är inte bara din älskling, hon är en häst som ska veta sin plats i förhållande till dej. Ofta är såna hästar lite av enmanshästar, gillar hon dej kommer hon att vilja vara till lags, men du måste vara "värd" det annars kommer hon att dissa dej totalt och provocera och "köra över" dej:cool:

Du måste troligen ändra din attityd i hanteringen. Hela tiden. Inte bara när hon gör något du är missnöjd med utan hela tiden. Inget gullande och pga det "överse" med hennes övertramp, som att hon knuffar dej, bufflar osv. Bort med henne då - alltid, markera att det inte är ok. Lägger hon öronen bakåt och är missnöjd så gå emot henne - gå inte undan. Du börjar ur ett underläge nu. Så du måste vara övertydlig.
Sånt här är svårt att förklara i text, du ska inte brottas med henne, inte dra omkull henne:crazy: eller skrika och gapa utan du ska ha ATTITYD: Räta upp dej, uppträd säkert, som att du förväntar att hon gör det du begär, att hon uppför sej.
Ha fokus på henne hela tiden, när du hanterar, mentalt fokus, ligg före och så snart hon gör en antydan att konstra med något, stanna upp markera att nej! (tex när du leder och hantera henne)

Svårt att förklara så här, det handlar om din egen attityd och att hon ska känna att du har koll och inte accepterar ngt. Du får inte jamsa o busa ibland och sen plötsligt när hon går över gränsen slå till, om du förstår hur jag menar.:confused:

Jag håller delvis med ang överhantering, jag blir ju tex kall av dessa "lektrådar" med nh- tajfs med hästarna som kan göra dom vansinniga och som ovana människor sysslar med på viljestarka tuffa hästar:cool:

MEN jag vet inget alls om hur du hanterat och kanske är det för mycket, vad vet jag?.

Men frånsett det kan ett sto bli lite som du beskriver utan att du gjort något större fel, av de skäl jag skrev i början utifrån var i livet hästen befinner sej så att säga.

Senast ändrad av en moderator:

Vi hade vår bebis både ute och inne utan mamma redan från början korta stunder, och det var aldrig några problem med det. (Också -06a)
Det har ju snarare gjort henne till en modig och självständig häst som litar på oss människor och inte kräver ständig hästnärhet.
Den som tog mest illa av det var mamman.. :angel:

Jag har själv haft två ston (dock ej fuxar ;)) men har kommit på att vi är för lika, så inga mer egna ston för mig.

Den senaste köpte jag som föl och ägde henne i 10 år, en riktig sprattelmaja! Första gången hon skoddes pleggade vi för säkerhets skull, helt omöjligt att hålla kvar hovarna annars.
Jag är ingen mes med hästarna och pjoltar inte med dom, utan att vara hård och elak. Men den damen bestämde väääldigt mycket själv, vill jag lastas idag? Vill jag gå i ridhuset idag? Vill jag gå ut i hagen idag?? Svar nej, nej samt Jaaaaaa, helt galen varje morgon att släppa i hagen. Hela hästen vibrerade som om hon stått inne i 14 dagar minst. Bland det sista hon gjorde innan jag sålde henne var att svepa till med skallen när grimman drogs av (över öronen, gör aldrig om detta...) så min lilla nos spräcktes, aj!

Det som fick damen att uppföra sig någorlunda för övrigt var att jag hela tiden höll ett öga på henne och inte gav henne chansen.

Vi har i nuvarande stall flera arga/sura ston som bits därfram och sparkas därbak. Det jag har upptäckt funkar bra är att göra ett Cesar Millan-bett (Mannen som talar med hundar) alltså markera ett bett på halsen eller rumpan, möjligen hojta till samtidigt men det behövs inte alltid. Det som är mest märkbart är att när jag gör detta så respekterar dom mig - just då! När annan person selar/borstar samma visa.

När jag själv hanterar hästen nästa gång börjar alltid samma beteende från början igen...

Så jag tror man kan konstatera att märrarna är som dom är, precis som vi! Det man kan göra är att hålla det någorlunda i balans men förändra dom går inte. När hormonbruset väl har börjat är det bara hög ålder som stoppar detta :devil:

Jag har själv haft två ston (dock ej fuxar ;)) men har kommit på att vi är för lika, så inga mer egna ston för mig.

Den senaste köpte jag som föl och ägde henne i 10 år, en riktig sprattelmaja! Första gången hon skoddes pleggade vi för säkerhets skull, helt omöjligt att hålla kvar hovarna annars.
Jag är ingen mes med hästarna och pjoltar inte med dom, utan att vara hård och elak. Men den damen bestämde väääldigt mycket själv, vill jag lastas idag? Vill jag gå i ridhuset idag? Vill jag gå ut i hagen idag?? Svar nej, nej samt Jaaaaaa, helt galen varje morgon att släppa i hagen. Hela hästen vibrerade som om hon stått inne i 14 dagar minst. Bland det sista hon gjorde innan jag sålde henne var att svepa till med skallen när grimman drogs av (över öronen, gör aldrig om detta...) så min lilla nos spräcktes, aj!

Det som fick damen att uppföra sig någorlunda för övrigt var att jag hela tiden höll ett öga på henne och inte gav henne chansen.

Vi har i nuvarande stall flera arga/sura ston som bits därfram och sparkas därbak. Det jag har upptäckt funkar bra är att göra ett Cesar Millan-bett (Mannen som talar med hundar) alltså markera ett bett på halsen eller rumpan, möjligen hojta till samtidigt men det behövs inte alltid. Det som är mest märkbart är att när jag gör detta så respekterar dom mig - just då! När annan person selar/borstar samma visa.

När jag själv hanterar hästen nästa gång börjar alltid samma beteende från början igen...
Så jag tror man kan konstatera att märrarna är som dom är, precis som vi! Det man kan göra är att hålla det någorlunda i balans men förändra dom går inte. När hormonbruset väl har börjat är det bara hög ålder som stoppar detta :devil:

Vilket väl visar helt klart att det är helt fel sätt att tackla situationen :crazy:

/M

Vilket väl visar helt klart att det är helt fel sätt att tackla situationen :crazy:

/M

Det kanske är svårt att förstå att en häst är en individ med egen vilja! Det är inte meningen att det ska bli ett viljelöst mähä, det här är tävlingshästar som vi vill att dom ska prestera. Givetvis kan man trycka ner en häst, för det är vad som händer om man korrigerar den för hårt. Vi vill att hästen ska ha en åsikt men den måste vara under kontroll. Vi har inte ett slagsmål varje gång om du tror det. Men du har väl säkert ett gott råd som du håller inne med?

KL

Vilka fördomar det finns mot ston :crazy: pissemärrar o allt va de kallas. Vi har tre ston, alla var rätt jobbiga att hantera när jag fick dem. De drog gärna iväg när man ledde dem och kunde bita till eller sparka ifall de inte fick som de ville. Gick gärna på en och knuffades. En av dem är nog den mest lätthanterliga häst jag någonsin stött på idag :) följer en vart man än går och gör allt man ber henne om :) Den andra är på god väg att bli lika trevlig och den sista har vi bara ägt en dryg månad än så länge så henne är det en del jobb kvar med, men det går åt rätt håll! Hon blir duktigare o duktigare för varje dag. Jag tror att det bara handlar om uppfostran och konsekvent behandling, men å andra sidan är ju ingen av mina ston fux :p hehe

Det kanske är svårt att förstå att en häst är en individ med egen vilja! Det är inte meningen att det ska bli ett viljelöst mähä, det här är tävlingshästar som vi vill att dom ska prestera. Givetvis kan man trycka ner en häst, för det är vad som händer om man korrigerar den för hårt. Vi vill att hästen ska ha en åsikt men den måste vara under kontroll. Vi har inte ett slagsmål varje gång om du tror det. Men du har väl säkert ett gott råd som du håller inne med?

Trycker ner hästen gör du om du är aggressiv mot den. Om du däremot är lugn och bestämd, någon hästen kan lita på, kommer den följa dig vart du vill och ge allt när du ber den om något.
När hästen beter sig som du beskrev är den inte trygg med dig.

Senast ändrad:

Trycker ner hästen gör du om du är aggressiv mot den. Om du däremot är lugn och bestämd, någon hästen kan lita på, kommer den följa dig vart du vill och ge allt när du ber den om något.

Men då tycker jag att du kan berätta hur du gör för att få hästen så attans snäll.....;)

Men då tycker jag att du kan berätta hur du gör för att få hästen så attans snäll.....;)

Det är egentligen jäkligt enkelt :)
Var lugn, bestämd och konsekvent. Sätt gränser som gäller ALLTID! Visa hästen att du är en vänlig själ, att du inte vill den något ont. Bli aldrig förbannad eller tappa besinningen. Prata på ett språk hästen förstår. Var tydlig.

Och hästar är inte snälla eller elaka, de reagerar bara på omgivningen ;)

Du är välkommen att prova med vår bästa/argaste tävlingshäst när hon ska starta.......argare finns inte. Vi är lugna och bestämda själva, det blir lite "lustigt" med liknande råd. Inse att hästen måste få behålla sin personlighet!

Det är nog så att vi alla har våra erfarenheter. Jag har hållt på med hästar i över 25 år. Alla de hästar som jag har haft hand om har varit ston (utom barnens två äldre valacker som nu har fallit på min lott, en historia i sig men den hör inte hit). Jag har haft två egna hästar båda har avrit ston, den första en fuxmärr, min nuvarande en skimmel. Jag känner inte igen din beskrivning alls. Alla har varit mkt trevliga och lätta att hantera. Jag har kommit fram till att jag på ngt sätt tycks passa bäst ihop med ston.

En liten tanke när jag läser det du skrivit. Om man förväntar sig ett visst beteende så får man kanske det.
Jag förväntar mig av mitt sto att hon ställer upp på mig och gör det jag ber henne om. Hon har alltid varit mkt samarbetsvillig och lyhörd från den dagen för snart fem år sedan när hon kom hem till oss som tvååring till idag.

Så att påstå att ston är på ett visst, besvärligt sätt, håller jag inte med dig om. inte mina i alla fall.

Jag måste säga att jag förvånas rätt mycket över den här tråden. Tappsveden skriver ett inlägg för att få hjälp med sitt ungsto, och genast är det flertalet bukefalister som minsann vet både att hon överhanterat hästen, daltat med den och behandlat den alllldeles fel som föl. Självsäkra råd ges utan att man har sett hästen eller pratat närmre med dess ägare. Fascinerande att ni har så mycket kunskap, trots att det inte står i huvudinlägget... :crazy:

Tappsveden: Jag tror att det kan vara värt att ta hjälp av en tränare. Om det är en duktig hästmänniska, NH-tränare eller något annat, väljer du själv. Att be om råd här tror jag är dumt, eftersom bukefalisterna inte sett din häst "in action".

Hoppas det löser sig.

Du är välkommen att prova med vår bästa/argaste tävlingshäst när hon ska starta.......argare finns inte. Vi är lugna och bestämda själva, det blir lite "lustigt" med liknande råd. Inse att hästen måste få behålla sin personlighet!

Nej tack, jag tror jag står över :D Jag är långt ifrån något proffs, jag ville bara berätta om hur jag har gjort med våra tre ston eftersom det har funkat väldigt bra :) Är otroligt nöjd med deras utveckling hittills i alla fall!
Mina hästar har väldigt olika och starka personligheter alla tre :) Jag har inte på något sätt tagit ifrån dem sina personligheter, bara fått dem att inse att det är väldigt mycket trevligare och tryggare att följa mig än att kämpa emot mig. Att bitas och vara arg tycker inte jag är någon hästs personlighet, utan ett beteende som tyder på att hästen är osäker och otrygg.
Undrar om den hästen du berättar om skulle prestera ännu bättre om hon tyckte om er, kämpade för er och gav allt för er istället för att kämpa emot och slösa massa kraft på att vara arg?

Senast ändrad:

Nej tack, jag tror jag står över :D Jag är långt ifrån något proffs, jag ville bara berätta om hur jag har gjort med våra tre ston eftersom det har funkat väldigt bra :) Är otroligt nöjd med deras utveckling hittills i alla fall!
Mina hästar har väldigt olika och starka personligheter alla tre :) Jag har inte på något sätt tagit ifrån dem sina personligheter, bara fått dem att inse att det är väldigt mycket trevligare och tryggare att följa mig än att kämpa emot mig. Att bitas och vara arg tycker inte jag är någon hästs personlighet, utan ett beteende som tyder på att hästen är osäker och otrygg.
Undrar om den hästen du berättar om skulle prestera ännu bättre om hon tyckte om er, kämpade för er och gav allt för er istället för att kämpa emot och slösa massa kraft på att vara arg?
Hästar i toppkondition o på stor havremängd kan bli otåliga:D

Hur menar du med överarbeta? att göra något med en unghäst 2 dagar i veckan och väldigt korta pass är knappast att säga att man överarbetar sin häst. Finns många som gör mer med sina tvååringar än vad TS gör med sin. Många är vid det här laget tömkörda och longerade en tid samt kanske även påbörjad inkörning.

Eftersom Thengilya gått på bete i stort sett hela sommaren utan att ha blivit "tjafsad" med så förstår jag inte riktigt hur du kan GARANTERA att hon återigen blir "hur trevlig som helst"

Det är inte där problemet ligger!

Är det fel att klia eller klappa en unghäst?

Att inte gå närmare henne än fem meter låter i mina öron som ett väldigt märkligt råd. Hur ska den dagliga hanteringen kunna flyta då? visitering mm? Och varför?

Låter som om du tolkar TS inlägg lite som du själv vill. Ge konkreta råd och tips i stället tack annars behöver du inte skriva mer i den här tråden.

Gylle>

Varför denna kommentar? är det fel att hantera ett föl/unghäst ensam utan att mamma är med? Thengilya tränades inte som liten, TS vande henne med vardagliga ting som lyfta hovar, ledas, flytta för tryck och backa. Är det fel?

Meningen var inte att TS ville ha kritik och påhopp om att hon är en dålig hästmänniska mm utan TS ville hitta flera med samma problem att bolla tankar och idéer med. Självklart löser sig inte problemet enbart genom råd på ett forum men att ha någon att prata med kan känns stärkande då självförtroendet är i botten!

TS är väl medveten om att problemet ligger hos henne och itne hos hästen!

Men eftersom du verkar känna TS och vet allt så förstår jag inte varför inte hästen i fråga är trevlig att hantera?

Jag vare sig kritiserar eller hoppar på, men eftersom jag har som yrke att ta hand om unghästar från fölning och framåt så vet ajg ganska bra hur en del hästar reagerar å overdiven hantering.

Sen hur mycket hantering som behövs innan det slår över, som i detta fallet, är olika från häst till häst.
En del kan man pyssla med i oändlighet, medans andra är trevligast om man nonchalerar dom, och bara gör det man ska.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 805
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 390
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama