Moms på såld häst

Sv: Moms på såld häst

Precis så...krävs rätt mycket av fantasi och kreativitet för att få in vissa typer av hästar i verksamheten så att de också blir underlag för momsavdragen..

Har både praktiskt och teoretiska erfarenhet av detta....:))

Om du köpt hästen av en privatperson kan du vid försäljning utnyttja vinstmariginalregeln. Det vill säga du lägger bara på moms på den del som överskrider beloppet du köpte in den för. Köparen kan då i sin tur inte dra av denna moms, så om köparen är näringsidkare lönar det sig bättre för denne att du lägger på vanlig moms.

Mvh San

Mycket gissningar igen i denna tråd, Pisan ge dig inte!

Vill bara förtydliga mitt tidigare inlägg angående moms.

Detta med vinstmariginalregel gäller bara om du har hästen i din näringsverksamhet och säljer den.

Jag anser precis som någon annan att du kan ha hästen utanför din näringsverksamhet, men risk finns för förmånsbeskattning på foder och stallplats.

Det du säljer som privatperson (och som du köpt in som privatperson) kan du aldrig ta någon moms på varken marginalmoms eller "vanlig" moms.

Mvh San

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 465
Senast: ameo
·
Ridning Först. En varning för risk för långt och kanske svamligt inlägg. Men nu undrar jag igen om det är dags att kasta in handduken, sälja...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 061
Senast: Sixten
·
Äldre Chansar på att lägga tråden här, får flyttas om det är missvisande. Iallafall, vi har beställt en byggnad utav ett lokalt företag. Vid...
Svar
0
· Visningar
582
Senast: Bluefish
·
Ekonomi & Juridik Jag har en fråga om moms på köp av häst. Jag har hittat en jättefin häst som säljaren vill ha 30.000 kr + moms för (de har eget...
2 3
Svar
51
· Visningar
13 050
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar