Moms på såld häst

Sv: Moms på såld häst

Men,..faktum är ändå att man under äktenskapet både äger sina saker...och svarar för SINA skulder..inte någon annans. Om det skulle vara så idag att man svarar för varandras skulder så är det någonting som totalt gått mig förbi..och en högst väsentlig ändring i allt som tidigare gällt.

Och..visst sjutton kan Du ha en häst utanför den enskilda firman...det går alldeles utmärkt. Detta alltså sett ur ett rent civilrättsligt perspektiv.
Men..att sedan hävda att denna häst inte skulle ingå i "boet" vid en eventuell konkurs/annan typ av insolvensläge är kanske inte speciellt troligt att man lyckas med.

Men..det civilrättsliga respektive sakrättsliga läget är alls inte detsamma...lätt att blanda ihop liksom.

Snarare är det så att man kan få problem med hela sin verksamhet ur skatterättslig och momsperspektiv om man har hästar av anledningar/typer av hästar som inte är förenliga med verksamheten...detta är ett betydligt större problem för de flesta...även om det som beskrivits av någon ovan finns en hel del kluriga sätt att få plats med en valack i sin avelsverksamhet..:)))

men om man har ett aktiebolag, och har en häst utanför bolaget - då borde man väl inte bli av med den om man går i konkurs?

Du är inte personligt ansvarig i ett aktiebolag som du är i ett handelsbolag eller enskild firma, kursar aktiebolaget så är det bolaget och inte du som går i putten. Problemet kan vara att få ihop de 100' som krävs för att starta ett AB. :smirk:

Pisan skrev:
Men,..faktum är ändå att man under äktenskapet både äger sina saker...och svarar för SINA skulder..inte någon annans. Om det skulle vara så idag att man svarar för varandras skulder så är det någonting som totalt gått mig förbi..och en högst väsentlig ändring i allt som tidigare gällt.
Nej det är som det alltid har varit.
Finns det inte pengar hos den ena maken, så kan man gå vidare till den andra.
Man är försörjningspliktig ömsesidigt inom äktenskapet.
Och då så blir det så.
Tro mig, jag har dragit det där genom advokatbyrå och gjort bodelning under äktenskap av den anledningen.
Det är liksom därför man gör sådant, för att säkra sin hälft.
Om ägodelarna är registrerade som enskild egendom hos tingsrätten, så ägs de nämligen inte gemensamt.

Och..visst sjutton kan Du ha en häst utanför den enskilda firman...det går alldeles utmärkt. Detta alltså sett ur ett rent civilrättsligt perspektiv.
Det blir mycket svårt.
Jag har dragit den varianten också, men genom en expert-revisor.

Snarare är det så att man kan få problem med hela sin verksamhet ur skatterättslig och momsperspektiv om man har hästar av anledningar/typer av hästar som inte är förenliga med verksamheten...detta är ett betydligt större problem för de flesta...även om det som beskrivits av någon ovan finns en hel del kluriga sätt att få plats med en valack i sin avelsverksamhet..:)))
Det beror ju på hur verksamheten är definierad.
Om den är "Avel och handel med hästar" så ingår de.
Och om man skulle tjäna pengar på sin ridvalack vid en ev. försäljning, så måste det redovisas på samma sätt som firmahästarna.

nej, du kan ha privata hästar som du inte behöver momsa för.

Tack för alla svar!
Jag hade först tänkt enskild firma men kom på att jag kan ha hb(om tex sambon vill vara med på det) eller ab då jag får räkna in hästar för 100 000 in i firman så det räknas som kapital.
Jag vet inte hur jag ska göra än, jag skulle såklart vara uppmärksam nog före kk ifall ett företag gick dåligt men samtidigt vill jag inte riskera att gå i personlig konkurs, mina föräldrar har köpt så mkt till mej av värde så jag har ingen lust att måsta förlora gåvor från andra.

Ett AB måste gå med vinst.
Ty det är emot aktiebolagslagen att gå med förlust.
Vid tillräcklig förlust tillräckligt länge, så måste bolaget likvideras.

Jo... jag vet 50/50.Då är det kört :smirk: :eek:
Sedan kan man ha kommandit bolag oxå, det är som hb men man får vara ensam, det är så svårt det där.
Det verkar krångligt med AB, har inte satt mej in i allt exakt men visst kan man ha alla delar av bolaget själv?Alla säljer ju aktier men det behöver man väl inte göra?Om man har alla andelar själv så äger man ju hela skiten själv... :devil:

Nja....vet inte riktigt om jag tror att den revisor Du hade hjälp av då var speciellt mycket expert. För att man kan äga en/flera hästar utanför den enskilda firman rent civilrättsligt....så är det bará, det kan jag garantera.

Och..vad gäller bodelning under äktenskapet så är en sådan framförallt till för att s a s "fördela om" egendomen d v s överföra äganderätten mellan makarna. Detta är också anledningen till att samtliga sådana bodelningen kunggörs för att eventuella borgenärer skall kunna agera för det fall man tror att egendom ´kommer att "flyttas iväg".

Tidigare skedde alla sådana typer av överföringar genom äktenskapsförord...men det är historia idag...:))

..så..man kan alltså inte automatiskt flytta över en skuld på den "andre" maken...utan det är genom bodelningen...eller den latenta giftorätten som sådan egenom kan bli åtkomlig.

Men..men...det kanske inte riktigt var frågan från början...tycker bara sånt här är intressant liksom..:))

Pisan skrev:
Nja....vet inte riktigt om jag tror att den revisor Du hade hjälp av då var speciellt mycket expert. För att man kan äga en/flera hästar utanför den enskilda firman rent civilrättsligt....så är det bará, det kan jag garantera.
Ja skattemyndigheten kan mycket väl komma fram till att en enstaka häst inte får ingå i en rörelse. Tex en valack kan anses vara privat om man driver ett avelsstall. Man kan då tvingas se foder till den privata hästen som en förmån som skall beskattas. Eller så kan hästen tillåtas vara i rörelsen men privat ridning kan bli en förmån som beskattas.

För att man kan äga en/flera hästar utanför den enskilda firman rent civilrättsligt....så är det bará, det kan jag garantera.
Rent Civilrättsligt så är det samma typ av ägande på hästar i eller utanför en enskild firma.
Enda skillnaden ligger i bokföringen och skatten.
Men man kommer inte undan moms eller skatt på vinsten på en hästförsäljning även om den ligger "utanför" den enskilda firman.
Detta om man har en hästverksamhet.

Tidigare skedde alla sådana typer av överföringar genom äktenskapsförord...men det är historia idag..
Det är det inte.
Man gör så om man vill före äktenskap i dag också.

..så..man kan alltså inte automatiskt flytta över en skuld på den "andre" maken...utan det är genom bodelningen...eller den latenta giftorätten som sådan egenom kan bli åtkomlig.
Vid en bodelning så delas allt först enligt principen var tar sitt.
Sedan så skall värdet vara lika, så då får man "köpa ut sig" eller bli "utköpt".
Kan man inte det, så får man avstå egendom till andre maken.
Om den ena har dragit på sig en skuld som är jättestor, så gör ju den att den maken får mindre, vilket den andre maken får kompencera.
Det blir i praktiken samma som att man först drar bort skulden från allt som finns, för att sedan dela på resten.

Är då skulden lika stor som allt som finns tillsammans, så blir det ju inget till någon.

Jag har inte haft hjälp av ngn som helst revisor, behöver ju inte en sån just nu då jag inte har företag, planerar inte heller att starta på ngt år då jag först vill utbilda mej färdigt å måste ha gård å jobba upp me så jag blir berättigad till a-kassa så jag överlever :eek:

:bow: Så menade jag med detta att skriva äktenskaps förord, det delas ju annars lika å eftersom jag har saker som är av mkt högre värde än det han äger så måste jag akriva förord när vi gifter oss.
Han har ju inget av värde alls, bara en soffa från 70 talet å en dator för 10 000, det är ju ingenting jämfört med några islandshästar ;)
Men utan förord skulle de inte ha ngt att ta från honom heller så för hans del spelar ju inget föord egentligen ngn roll :devil:

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju sån dubbel moral i detta land!
Jag får inte ha med min valack i företaget för att det är en valack å jag ska avla, däremot så går det bra att förlora pengar på hästen i moms vid en försäljning, hur ska skattemyndigheten ha det egentligen :eek:
Jaja man får skriva sig i Monaco ;)

chrysler skrev:
hur ska skattemyndigheten ha det egentligen :eek:
Jadu, det vet de inte själva ibland.
Man får lösa problemen varefter de kommer.
Om man bara sparar alla kvitton och gör bokföringen noga, så brukar det gå att lösa.

Men du har nog inte råd att skriva dig i Monaco, för om jag minns rätt så måste man ha minst 20 miljoner i förmögenhet för att få det.

Förhoppningsvis överlever man kanske :smirk:
Fattar inte var alla skatter tar vägen bara, hela samhället blir sämre men skattebetalarna får betala mer, det är väl alla topp direktörer, bidragsfuskare å statsministern persson :devil:
Jaja, det är en annan diskussion..Men tack för ditt engagemang :)

Inte mycket mening att fortsätta diskussionen...

Vi talar om helt olika saker...jag talar INTE om den typ av äktenskapsförord som Du gör...och jag talar heller inte om bodelning i samband med äsk(äktenskapsskillnad).

Jag VET mycket väl hur en bodelning går till....och också hur man på skattemyndighetens momsenhet diskuterar runt vilka hästar som ingår/kan ingå i verksamheten..

och..det Du säger om detta är FEL..tyvärr kan jag inte säga det på annat sätt.

Självklart kan jag äga en häst utanför min rörelse.....inget snack om det. Det är snarare så att jag inte automatiskt utan stora konsekvenser kan ha vilken häst som helst i min rörelse....

..glömde...menade inte civilrättsligt ägande..eftersom ägandet aldrig kan vara annat än civilrättsligt,.

Däremot kan man lägga många olika aspekter på äganderätten som ologiskt nog inte alltid är desamma ur civilrättsligt respektive sakrättsligt perspektiv.

Men..nu blir det nog lite väl mycket teoretiserande över detta....

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 465
Senast: ameo
·
Ridning Först. En varning för risk för långt och kanske svamligt inlägg. Men nu undrar jag igen om det är dags att kasta in handduken, sälja...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 061
Senast: Sixten
·
Äldre Chansar på att lägga tråden här, får flyttas om det är missvisande. Iallafall, vi har beställt en byggnad utav ett lokalt företag. Vid...
Svar
0
· Visningar
582
Senast: Bluefish
·
Ekonomi & Juridik Jag har en fråga om moms på köp av häst. Jag har hittat en jättefin häst som säljaren vill ha 30.000 kr + moms för (de har eget...
2 3
Svar
51
· Visningar
13 050
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Saftinkokta rödbetor?
  • Kontantfritt och diskriminering
  • Ratsit