MÖGLIGT hö

milly

Trådstartare
I princip hela partiet hö vi har har möglat - balarna dammar sådär hemskt när man tar i dom och vid närmare koll så ser man grönmögel partiklar på sina ställen.

Man ska ju ABSOLUT INTE fodra med foder som är minsta lilla mögel i. Men kan man fodra från en bal som är lite mögligt i ena änden men rent i andra?? Kan man på nåt sätt använda sig av balarna ändå? TILLFÄLLIGT, tills nytt hö kommer... (tänkte på om det går att SKÖLJA det eller nåt innan utfodring)

Det är inte MITT hö eller min häst, utan medryttarhästens. Ägaren vill inte hämta in nytt parti hö förrän vädret ändrar sig och blir mindre fuktigt... annars så står vi ju där IGEN med mögligt höparti. :crazy:
Så nu är det bara att hoppas att vädret blir bättre!!!!
Får väl fodra med halm och lusernhack annars under en tid....

Sv: MÖGLIGT hö

Om höet luktar ok inne i balarna är det användbart, plocka bort ytterkanterna bara. Det är faktiskt jättevanligt i fuktig luft att utsidan på balarna slår sig, näst intill ofrånkomligt om du inte har tillgång till lagringsplats utan "uteluft". Det samma gäller när man pressar från logen på hösten, ytterskiktet på skullen är nästan alltid lite fuktigt och får du in det i balen när du pressar blir hela balen förstörd.

Om det är mögel i ena sidan balen är det mögel i hela balen.

Det är alltså INTE okej att 'plocka bort möglet'. Och det är INTE okej att fodra från ena ändan om det är mögel i det andra.

Så, halm och lucernhack eller köp HorseHage eller något, men INTE ge av det höet - ALLS.

Det som hänt er är samma sak som händer mig om jag försöker lagra hö, det möglar på plats och får kastas om det är fuktig höst/vinter. Det är därför alla hästarna här står på hösilage i småbal..

och jag håller INTE med Eastwick - väl lagrat hö ska INTE bli fiktugt, då är det lagrat fel.

under 30 år med lagring på skulle, torkat och balat på slag, tas in torrt alltså, med frånluftsfläktar, så har det EN gång möglat på plats, under den synnerligen regniga sommaren år 2000 möglade 99 års ssnustorra skörd pga den extrema luftfuktigheten.

Däremot när jag försöker lagra här, i stallet emd samma luft som ute så går det bra en torr och kall vinter, men inte sådana här år. Så jag har gett upp.

Att salta höet vid intag till bra skulle är en bra ide, men att salta i den här luftfuktigheten om höet ligger i 'uteluft' är lönlöst.

Okej! Tack för er svar, båda två, men jag tror på dig Alexandra_W och ska försöka säga till ägaren att det är totalt oanvändbart!
Det var igår som jag märkte att nu var verkligen VARENDA BAL sådär mögeldammigt, hittade inte en enda som var odammigt. HOPPLÖST!!

Sa till ägaren och hon visste inte riktigt hur hon skulle lösa det... :crazy: Men kanske får vi helt enkelt köpa in Horsehage eller lusern mix?? Finns båda varianterna på Granngården?! Kostnad?

Lucern finns på Granngården, det finns dels lucern hackat strå, och så lucern mix hackat strå. Mixen är utblandad med gräsfröhalm och har lägre värden/kg foder.

HorseHage finns inte på granngården, men kika här: http://www.horsehage.se/

Ska finnas fler producenter av 'hösilage i småpåsar' men minns inte vad de heter. Småbalshösilage (eller storbal om ni har hästar nog till det) är dock mer ekonomiskt.

Jag försöker inte ens lagra vanligt hö längre. Hösilage är det enda som gäller för mig.

Jag håller inte riktigt med, visst skall man vara petnoga med höet, jag är verkligen PETNOGA då två av mina gamla hästar var extremt mögelkänsliga och hostade direkt om de fick minsta mögel. Jag vill poängtera att mögel inte alltid syns, däremot luktar det alltid! En höbal som luktar sommaräng inuti men har slagit sig på utsidan är INTE kass rakt igenom.

Håller med Alexandra W. Aldrig chansa - inte det minsta. Livslångs trubbel för hästen och i slutänden betydligt dyrare än att fixa nytt. En mögelangripen bal kastar jag utan urskillning. Kanske därför ingen av alla mina hästar haft problem fastän åtminstone två av dem sades vara hosthästar när de anlände. Har heller aldrig använt hösilage utan bara friskt , utan tvekan friskt, hö.

Men det är just det, jag har aldrig haft problem med hosta på mina hästar, här hemma. Däremot har de hostat borta. Även inackorderingar med hosta blir bättre hos mig. Tro mig, jag har eldat upp ton med hö pga. mögel, jag är verkligen petig!!

Jag håller inte riktigt med, visst skall man vara petnoga med höet, jag är verkligen PETNOGA då två av mina gamla hästar var extremt mögelkänsliga och hostade direkt om de fick minsta mögel. Jag vill poängtera att mögel inte alltid syns, däremot luktar det alltid! En höbal som luktar sommaräng inuti men har slagit sig på utsidan är INTE kass rakt igenom.

Jag håller med dig. Luktar höet nyskördat inuti och det bara är ena änden som luktar dåligt så tar vi bort lite extra på den sidan. Vi har inga problem med hosta på våra hästar.

Hosta är ju inte det enda problemet som kan uppstå om man fodrar med mögligt foder... Matsmältningsproblem mm. Mögel är giftigt, jag skulle aldrig riskera att ge min häst mögligt foder.

Vad är det som säger att möglet är borta för att man inte ser det? Har man mögel i ena änden av en bal kan man ju utgå ifrån att det finns i resten också.

Mögel är inte bra för hästar, vi har gjort dem beroende av oss för att överleva, är det då moraliskt försvarbart att inte fodra med bra foder?

OBS! Detta är INTE någon form av påhopp, bara lite frågeställningar att fundera över.

Om ni har mögligt bröd hemma, tar ni bort möglet och äter brödet iaf?

Om du nu har haft turen (eller kanske kompetensen) att avgöra vilka mögelangripna balar som trots allt har gått att fodra med så är det ju bra. MEN hur många tror du har det. Det finns folk här på Buke som inte ens kan skilja mellan hösilage (ensilage) och torrhö. Det är kanske inte så smart att då ge rådet att plocka bort det mögliga ur balarna och fodra med resten?????

Möglet är där det är fuktigt och sprider sig inte mer i torrt hö så du kan ge de friska partierna, om du är säker på att de är friskt alltså.

Personligen skulle jag inte ge från en möglig bal alls eftersom jag har en känslig häst och man inte alltid kan se mögel med ögat.

Konstigt, jag har aldrig haft mögligt hö och ha rinte uppfattat de skullar jag har haft mitt på som speciellt täta? I förra stallet snöade det tom in och balarna var jättefina. Nu har jag mitt hö i en tom utebox och de är också jättefina. Min häst börjar hosta vid minsta lilla så jag är rätt säker.

Senast ändrad:

Allt hö är nu slängt (stackars ägarens ekonomi :crazy: ) och vi lånar hö av en annan i stallet som har samma hö (som vi ska hämta in av sen) så länge.

Tydligen är det nu upptäckt mögel hos en annan av stallets hästägares hö också.... :crazy: Nu börjar folk SALTA sina nyhämtade höpartier och hoppas på det bästa. Hjälper det??

Salt är ett JÄTTEBRA medel att dra fukt ur luften och ner i höet. Och att få i hästarna salt via höet.

Var detta ironiskt talat eller menar du det du skriver? För första meningen låter konstigt... Drar saltet ner FUKT i höet?? För så låter det som i din mening där. :p

Men egentligen......
Varför kan veterinärer då rekomendera att blöta hö när det är "dammigt" om det nu alltid är så att damm = mögel?
Vet inte veterinärerna det då? :confused: Jag både håller med och inte ang dammigt hö. Min häst blev bra efter blötning och ört kur, nu har vi nytt hö som inte är dammigt men hittade en bal häromdagen som hade en svag svag doft av mögel men som inte var dammig. Jag luktar ju inte på varenda hö tuss jag tar till hästarna:angel: , så den ända gången man ser om det är "mögligt" är ju när det dammar i sådana fall?, om man inte märkt lukt innan så klart.
Mycket förvillande är det att ha häst för "alla" har sina egna ideér och tips hur man ska göra och inte med sina 4 fota vänner :love:

Ja visst är det underbart det här med häst!!! En miljon åsikter och ingen stämmer överens... om en enda sak... :rofl:

Var detta ironiskt talat eller menar du det du skriver? För första meningen låter konstigt... Drar saltet ner FUKT i höet?? För så låter det som i din mening där. :p

Vi har ingen tork. Vi har saltat vårat hö dom sista 20 åren och haft ca. 5 mögliga balar. Förr saltade man höt för att få det torrt och det funkar även idag på ett utmärkt sätt.

Om det är mögel i ena sidan balen är det mögel i hela balen.

Det är alltså INTE okej att 'plocka bort möglet'. Och det är INTE okej att fodra från ena ändan om det är mögel i det andra.

Så, halm och lucernhack eller köp HorseHage eller något, men INTE ge av det höet - ALLS.

Det som hänt er är samma sak som händer mig om jag försöker lagra hö, det möglar på plats och får kastas om det är fuktig höst/vinter. Det är därför alla hästarna här står på hösilage i småbal..

under 30 år med lagring på skulle, torkat och balat på slag, tas in torrt alltså, med frånluftsfläktar, så har det EN gång möglat på plats, under den synnerligen regniga sommaren år 2000 möglade 99 års ssnustorra skörd pga den extrema luftfuktigheten.

Däremot när jag försöker lagra här, i stallet emd samma luft som ute så går det bra en torr och kall vinter, men inte sådana här år. Så jag har gett upp.

Att salta höet vid intag till bra skulle är en bra ide, men att salta i den här luftfuktigheten om höet ligger i 'uteluft' är lönlöst.

Jag håller med Alexandra med modifikationen att mögel ju BÖRJAR i någon del av balen och sen sprider sig, så det som händer är att det kan ligga latenta mögelsporer som ännu ej blossat upp så att de är kännbara för den mänskliga näsan/ögat, i delar av balen som då "förefaller" OK. DÄRFÖR skall man inte använda en bal med mögel någonstans eller plocka ut förefallande friska partier om man vill vara helt säker.

det är MÅNGA som fått sina skördar förstörda i år precis som Alex säger, den extrema luftfuktigheten. Balarna har varit snustorra och fräscha vid lagringen men lika sjutton har det nu gått mögel i dem. ett bra tips är alltså att vara extra på vakt och "kolla" balarna på skullen med jämna mellanrum. När möglet väl blommar upp pga luftfuktigheten sprider det sig som blixten.

har också SILAGE och äääälskar det! Hästen med..... :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Väldigt enkelt fråga. Jag står nu i ett stall där höet dammar, jag tycker att höet inte luktar gott, unket, vissa partier har en frän...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 627
Senast: SiZo
·
Hästvård Vet inte om detta ska ligga här, men tror det... Det är ju ingen foderfråga utan en utfordningfråga... Jo....jag tycker jag har ett...
Svar
18
· Visningar
1 277
Senast: Tussemaja
·
Foder & Strö Ja ha, då är det bara att inse att det hö som ligger på skullen lämnar en del att önska... Varit fräscht och hästarna har tyckt väldigt...
2
Svar
22
· Visningar
3 367
Senast: trofé
·
Anläggning Funderar på uteboxar under stort, utskjutande tak (kanske 4 meter?) och då uppkom frågan om man kanske kan förvara något strö/foder...
Svar
4
· Visningar
2 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka