MÖGLIGT hö

Sv: MÖGLIGT hö

Jag är inte veterinär men har svårt att tänka mig att man tagit bort utbildningen om hästens näringsfysiologi, om näringslära och klinisk nutrition från veterinärutbildningen?

Jag som har gått 3an har iallafall läst 1p näringlära. Då var det intryckt alla sorters djur. Vi fick lära oss räkna foderstater till hästar och kor bl a. Har ingen koll på om det blir mer och isåfall hur mkt.

Off topic: Helena: Har alltid trott att du var veterinär? Vet inte var jag fått det ifrån. Vad har du för yrke?

/Maria

Om man kan innehållet i kursböckerna Lewis: Equine Clinical Nutrition eller Frape: Equine Nutrition and Feeding har man en gedigen grund att stå på.

Tror min kompis kompis har den första som lärobok just nu ;) Hon läser sista året på husdjursagronom.

Kom på det att om någon här inne borde ha koll på hur mycket foderkunskap man läser som vet. student så är det ju Peter Lundin. Visserligen kan de ju ha gjort om utbildningen sen han gick, men i alla fall. Och han verkar ju ha bra koll på foder. Intressant o veta vart han har fått sin kunskap ifrån.

Senast ändrad:

Off topic: Helena: Har alltid trott att du var veterinär? Vet inte var jag fått det ifrån. Vad har du för yrke?

Jag kan svara tills HH själv kan svara... Vad jag förstått det som (har frågat) så har hon nån slags agronomutbildning utomlands och har alltså därför goda kunskaper i just foderdelen och hur hästar smälter foder osv.

Om man hämtar ett lass hö i taget och förvarar det i en box (öppet stall) lägger det på pallar och pressening över, kan det hålla sig bra då ca 6 veckor tro?

Om ni är flera som har fått mögel i höet i stallet, så kan det vara läge att städa ur där ni förvarar ert hö. Så att ni slipper oroa er för att möglet sprider sig till det nya som ni köper...

vi har i dagarna börjat plocka av det nya höet.. de översta är väldigt dammiga märkte jag :crazy:

hoppas att det inte är mögel :(
jag berättade för min stallägare om risken för mögligt hö detta år, men hon sa att eftersom hötorken stod på ett tag så är höet garanterat torrt och inte mögligt.

och hon trodde inte på att det kunde bli fuktigt/mögligt av den fuktiga luften..även fast jag berättade om att det har hänt så i grannstallet..

Milly! vet du om eran stallägare har hötork?

Om man hämtar ett lass hö i taget och förvarar det i en box (öppet stall) lägger det på pallar och pressening över, kan det hålla sig bra då ca 6 veckor tro?

Precis så har jag gjort i många vintrar, och det har funkat väldigt bra - ända tills denna grymt fuktiga höst. För nu har jag börjat få problem med att balarna blir dåliga i ändarna (på kortsidorna). Får plocka bort den första och sista "kakan" i varje bal - ofräscht och dammigt! - medan resten av balen är fin - känns fin o luktar fräscht. Men ska det fortsätta så här så går jag nog helt över till småbalar (40 kg) med hösilage i stället.

Men egentligen......
Varför kan veterinärer då rekomendera att blöta hö när det är "dammigt" om det nu alltid är så att damm = mögel?
Vet inte veterinärerna det då? :confused: Jag både håller med och inte ang dammigt hö. Min häst blev bra efter blötning och ört kur, nu har vi nytt hö som inte är dammigt men hittade en bal häromdagen som hade en svag svag doft av mögel men som inte var dammig. Jag luktar ju inte på varenda hö tuss jag tar till hästarna:angel: , så den ända gången man ser om det är "mögligt" är ju när det dammar i sådana fall?, om man inte märkt lukt innan så klart.
Mycket förvillande är det att ha häst för "alla" har sina egna ideér och tips hur man ska göra och inte med sina 4 fota vänner :love:

allt damm är inte mögel. lite dammigt kan det var för att det är torrt... och torrt är ju raka motsattsen till mögel som är angrepp vid fukt.

enligt mig så går det inte at missa mögel och man behöver inte sticka ned näsa i höt för att känna foften av champinioner. den 'är ju påtaglig!

men för enkelhetens skull, varför inte välja hösilage? horsehage är superbra! småbalar finns.

Svarar fast det inte var mig du frågade!

Vi har hötork och vårt hö var ordentligt torrt innan hösten kom. Det är ju inte det som är problemet, utan denna fuktiga luft som gör att höet möglar från utsidan.

Svarar fast det inte var mig du frågade!

Vi har hötork och vårt hö var ordentligt torrt innan hösten kom. Det är ju inte det som är problemet, utan denna fuktiga luft som gör att höet möglar från utsidan.

hm, ok tack. Då är det så alltså.
då är det bara att hålla tummarna och att stallägaren lyssnar då om det skulle visa att det är mögel...

Är det damm som lägger sig fort så är det nog ok, men om det ryker när du slår på balen så är det mögel.

allt damm är inte mögel. lite dammigt kan det var för att det är torrt... och torrt är ju raka motsattsen till mögel som är angrepp vid fukt.

enligt mig så går det inte at missa mögel och man behöver inte sticka ned näsa i höt för att känna foften av champinioner. den 'är ju påtaglig!

men för enkelhetens skull, varför inte välja hösilage? horsehage är superbra! småbalar finns.

Jag skulle gärna övergå till hösilage, för det är mera praktiskt, men jag har ett par hästar som har så känsliga magar att de faktiskt inte tål det. Så opraktiskt kan det vara ibland. ;)

Nej, du får aldrig lägga på en pressening över höet. Lägg på salt och halm i stället. Då smakar även höet gott för hästarna när det är lite saltat. Det är det enda som fungerar i detta fuktiga väder nu.

Är det damm som lägger sig fort så är det nog ok, men om det ryker när du slår på balen så är det mögel.

Jag tycker faktiskt inte att foder som dammar är tjänligt till hästar.Oavsett varför det dammar. Antingen drar de ner dammet i lungorna, vilket brukar bli dyrt (veterinärräkning eller oridbar häst) eller så äter de dammet och det blir dyrt ändå (veterinärräkning eller oridbar häst).

Tycker det är jättebra att dela stall med (någon annans) hosthäst, för de reagerar för andra blir dåliga. Och hosthästar börjar direkt rossla av dammigt hö. Det betyder att andra också kommer att reagera, men att det tar längre tid...

Har äntligen fått tag på småbalar med hösilage så man slipper detta krabb:)

Nej, du får aldrig lägga på en pressening över höet. Lägg på salt och halm i stället. Då smakar även höet gott för hästarna när det är lite saltat. Det är det enda som fungerar i detta fuktiga väder nu.

Men det funkar jättebra med presenning!... :)

men det blir väl fuktig luft under presseningen också, den andas ju inte och då borde väl mögel kunna uppstå under den eller?

Jo, det är sant men lite lufthål måste man ha så man inte "bakar" in det totalt.

nej! nu har mina balar också börjat ryka när jag slår på dom!! men vad jag funderar på är, jag hittade min första mögliga bal idag, men det var inte en sån där dammig bal som ryker när jag slår på den. däremot så har alla balar som ligger ytterst mot två fönster börjat ryka när jag slår på dom....

varför har bara dom som ligger ytterst börjat ryka och hur kommer det sig att jag inte sett mögel i dom dammiga balarna men hittade mögel inuti en till synes grön och fin bal??

har inte haft problem förut men antar att det är det fuktiga vädret...

har funderat på hösilage, men hur gör man om man bara ska fodra till en häst?? den behöver ju användas upp ganska fort... och jag behöver lagra det på andra våningen...går det att få upp det?

hjälp!!:eek:

Liknande trådar

Foder & Strö Väldigt enkelt fråga. Jag står nu i ett stall där höet dammar, jag tycker att höet inte luktar gott, unket, vissa partier har en frän...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 627
Senast: SiZo
·
Hästvård Vet inte om detta ska ligga här, men tror det... Det är ju ingen foderfråga utan en utfordningfråga... Jo....jag tycker jag har ett...
Svar
18
· Visningar
1 277
Senast: Tussemaja
·
Foder & Strö Ja ha, då är det bara att inse att det hö som ligger på skullen lämnar en del att önska... Varit fräscht och hästarna har tyckt väldigt...
2
Svar
22
· Visningar
3 367
Senast: trofé
·
Anläggning Funderar på uteboxar under stort, utskjutande tak (kanske 4 meter?) och då uppkom frågan om man kanske kan förvara något strö/foder...
Svar
4
· Visningar
2 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Hästarnas favoritbett
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar