MÖGLIGT hö

Sv: MÖGLIGT hö

Jag bor ihop med tre som pluggar till veterinär. Enligt dom så ingår inga foderkurser i utbildningen.. Så det är kanske inte så konstigt att veterinärer ibland är lite ute o cyklar när det gäller foder! Visst finns det de som vet vad de pratar om, men då har de alltså inte lärt sig det under den ordinarie utbildningen. Det är faktiskt synd, men jag kan förstå det också, de har ju inte direkt lite att plugga redan som det är! De kämpar o sliter!

Men det är ju lite tokigt att alla frågar veterinärerna om foderråd, de frågorna kanske man borde ställa till en utbildad husdjursagronom i stället ;) Fast det finns ju veterinärer som också är duktiga, men då har de fått kunskapen genom att vidareutbilda sig, eller så har de det som intresse som privatperson.

Klart man inte kan kunna allt, men då är det bättre om man SÄGER det istället för att ge fel råd. Min erfarenhet är att djurägarna uppskattar om man säger när man inte kan och hänvisar dem var de kan få tag på kunskapen alt kollar upp saken och återkommer.

Jag är lite tveksam till att ALLT damm är mögel? Fiins det ngn undersökning som bekräfatr detta, eller var kommer den informationen ifrån?
//En till veterinärstudent (åk6)

Jag är lite tveksam till att ALLT damm är mögel? Fiins det ngn undersökning som bekräfatr detta, eller var kommer den informationen ifrån?

Det kan ju damma av andra anledningar med, jag har iaf skickat in hygienanalys på dammig halm, och det fanns inget mögel alls i det, däremot en massa svampsporer och grejer. Om det var de som var det för ögat synliga dammet ska jag låta vara osagt dock.

Om det är riktigt, riktigt mögliga balar så 'ryker' de ju snarare än dammar när man håller på med dem (typ när jag försökte mig på att torka hösilage till hö och det gick åt helvete, det rök från det mer än dammade)

mögelsporer,dammar inte lika mycket (om det inte är extremt)som ,vanligt damm,som kommer från hö hackelsen tex.
När man vattnar höet,så vill man inte bli fri mögelsporer,utan själva dammet.
man ska alltid lukta på höet,oj så många balar man hittat med mögel mitt i balen.och det luktar inte fräscht.
har själv en asmatiker till häst,som inte ska äta undermåligt hö överhuvud taget,så det inte så enkelt.blöter man höet,då blir det inte samma tugg motstånd för hästen,men men hellre dammfritt för hälsan skull.
en frisk häst ,kan bli sjuk,vilket inte alla förstått,höet betyder otroligt mycket för välbefinandet.

Det är just därför vi bara tar hem ett släp (hästsläp) i taget, annars möglar det för vi förvarar höet i en box stallet, alltså "utomhusluft". Finns ingen loge då det är öppet upp i nock hela vägen.
Sen täcker vi noggrant med halm också.

Det övriga höet får stanna hos grannen på deras loft där det mår mkt bättre, och hittar vi någon möglig/dammig bal så lägger vi undan, och så tar han tillbaka dem nästa gång när vi hämtar mer och så får vi en ny bal.

Det bästa sättet att förvara torrt hö är att göra som dom gjorde förr.
Man strör halm på golvet lägger hö ett lager. Strör på salt och sedan halm igen. Hö, salt, halm osv osv.
Då skyddar man höet och halmen tar stryk av fukten.
Så har vi gjort i två vintrar och det säkrade vårt hö.
Nu har det blivit så mycket fukt varje höst pga regnet så nästan allt hö tar stryk på skullen.

Från en föreläsning med Cecilia Muller. (ska vara såna där fina prickar över u, men jag vet inte hur man gör sådana :angel: ) Kommer inte ihåg vad hon har för titel, men hon jobbar i alla fall på institutionen för husdjurens utfodring och vård.

Tycker dock själv att det också kan damma när det är jord i, men det är ju inte så bra att ge då heller!

Jag pluggar till husdjursagronom. Älskar min utbildning :love: Oftast i alla fall, kanske inte matten, kemin osv. men ändå!

Klart man inte kan kunna allt, men då är det bättre om man SÄGER det istället för att ge fel råd.

Glömde säga nått om det. Självklart har du rätt! Som veterinär (yrkesutövare över huvudtaget), har man ett stort ansvar och känner man att det är ett område som man inte behärskar så ska man ju inte uttala sig. Dock gör ju en del det i alla fall, men absolut inte alla!

Man ska ALDRIG fodra med en bal som det har börjat mögla på!! man ska även kolla över hela partiet. och mo det är en mojoritet(som i ditt fall) så borde du slänga hela partiet!!

Jag är oxå där...med mögligt hö!!!! Så jäkla tröstlöst!!!

Ngn som vet om man bör slänga allt på skullen, om man upptäckt ca. 50 mögliga balar, eller kan man rensa bort dessa och rädda de friska balarna!?
Måtte detta gå, annars vet jag inte hur jag kommer klara vintern:confused:

Hur är det - när man precis upptäckt möglet så sprids det jättesnabbt till hela partiet, eller sprider sej mögel ganska långsamt? Är det så att det inte är något mögel tills det plötsligt blir massinvasion och finns överallt?
Är det lönt att slänga det angripna höet och spara det som verkar friskt???
Det undrar jag också, hur snabbt sprider sig möglet till andra balar?
Brukar ni kasta ut mögelhö omedelbums?

puttar lite... ska ta tag i skullen i morrn och vill ha råd, alltså hur snabbt sprider sig möglet, måste allt kasseras även de till synes friska balarna?

Hmmm vad gör man när silaget dammar och luktar pyton... Eller det vet jag iofs, men vad kan det bero på? Plasten är helt tät, inga hål, ändå finns det "klumpar" inne i balarna som luktar mögel...

Jag bor ihop med tre som pluggar till veterinär. Enligt dom så ingår inga foderkurser i utbildningen.. Så det är kanske inte så konstigt att veterinärer ibland är lite ute o cyklar när det gäller foder! Visst finns det de som vet vad de pratar om, men då har de alltså inte lärt sig det under den ordinarie utbildningen. Det är faktiskt synd, men jag kan förstå det också, de har ju inte direkt lite att plugga redan som det är! De kämpar o sliter!

Men det är ju lite tokigt att alla frågar veterinärerna om foderråd, de frågorna kanske man borde ställa till en utbildad husdjursagronom i stället ;) Fast det finns ju veterinärer som också är duktiga, men då har de fått kunskapen genom att vidareutbilda sig, eller så har de det som intresse som privatperson.

Helt off topic!

Jag är inte veterinär men har svårt att tänka mig att man tagit bort utbildningen om hästens näringsfysiologi, om näringslära och klinisk nutrition från veterinärutbildningen?

Harvester, så kan det väl inte vara?

Om man kan innehållet i kursböckerna Lewis: Equine Clinical Nutrition eller Frape: Equine Nutrition and Feeding har man en gedigen grund att stå på. Däremot kanske inte vettar lär sig fodermedelslära lika grundligt som agronomer. Å andra sidan är mitt intryck att svenska husdjursagronomer läser för litet om klinisk nutrition, dvs kopplingen mellan tillstånd i kroppen och vad man äter. Så en syntes vore bra. HH

Jag kan fråga mina kompisar igen, men det lät precis som att de inte fick läsa några foderkurser alls. Tycker de borde ha koll? Men jag är inte sen att rätta mig om jag har fel! Tycker själv det är konstigt! Harvester gick ju sista året, borde hon inte ha rättat mig om jag var fel ute?

Å andra sidan är mitt intryck att svenska husdjursagronomer läser för litet om klinisk nutrition, dvs kopplingen mellan tillstånd i kroppen och vad man äter.

Om vi har tur så ändras det i och med det här nya bolonja- projektet. Sägs att vi kommer kunna välja bland fler kurser. Men som det ser ut i dagsläget så är det ingen som har nån koll på hur det riktigt kommer bli. Kanske rör det även veterinärerna?

Ett ökat samarbete mellan agronomer och vetrenärer vore också önskvärt! Skulle även under utbildningen vara trevligt! :banana:

tydligen vanligt att höet möglar iår trots att det var snustorrt när man tog in det.

Halva mitt höparti möglade bort o fick köras på skogen. det som låg i botten hade klarat sej.
Skulle ha räckt 3 månader nu räckte det bara 1,5. Hämtade nytt hö förra helgen som räcker 1 mån. Känns som det är bättre att hämta lite nu å mer sen när vädret blir torrare då det kommer in fukt på skullen, o höt ligger säkert hos bonden som har fuktfri skulle med tork.
Min stallägares hö har åxå angripits, men hon hade hårdpressbalar så där var möglet bara ytligt på dom yttersta balarna.
Önskar att det gick att få tag i hösilage på småbal här, men tyvärr pressar atta bara storbal o det funkar inte då vi har för få hästar i stallet. Kommer byta till hösilage om någon i närheten börjar pressa i 40kg bunt.

Saltar alltid höt när vi tar in stora partier o det brukar hjälpa. Kan vara nån kantbal som går åt skogen,men det får man väl räkna med. Det har aldrig tidigare hänt att vi fått slänga så stora mängder hö, utan det har rört sej om enstaka balar. Dessutom har vi haft samma foderleverantörer i flera år o höt iår är bättre än flera år tidigare då det varit dålig sommar.
Om det bara kunde bli kallt o snö!!!

Håller med sista talare!
Måtte det bara bli snö snart:crazy:

Jag började rensa min skulle igår, till min förfäran var i stort sett ALLT mögligt!!!
Verkar ha spridit sig extremt fort, för jag märkte det första lilla angreppet för nån vecka sen på en bal som jag då slängde, sen slänger jag alltid ner en veckoförbrukning i stallet, så jag hade inte vart upp på skullen på ca.en vecka..
Det är såååå tröstlöst, men har nu lånat hem en "grovis", ska storstäda på skullen och dammsuga bort dammet, sen upp med lastpallar som jag ska lägga den nya leveransen på..
Kommer oxå bara ta hem småleveranser tillsvidare..

Ibland är livet skoj:bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Väldigt enkelt fråga. Jag står nu i ett stall där höet dammar, jag tycker att höet inte luktar gott, unket, vissa partier har en frän...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 627
Senast: SiZo
·
Hästvård Vet inte om detta ska ligga här, men tror det... Det är ju ingen foderfråga utan en utfordningfråga... Jo....jag tycker jag har ett...
Svar
18
· Visningar
1 277
Senast: Tussemaja
·
Foder & Strö Ja ha, då är det bara att inse att det hö som ligger på skullen lämnar en del att önska... Varit fräscht och hästarna har tyckt väldigt...
2
Svar
22
· Visningar
3 367
Senast: trofé
·
Anläggning Funderar på uteboxar under stort, utskjutande tak (kanske 4 meter?) och då uppkom frågan om man kanske kan förvara något strö/foder...
Svar
4
· Visningar
2 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Hästarnas favoritbett
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar