Sv: Mogen att bli medryttare?
Jag vet inte heller hur det ser ut nu, men för 10 år sen var vi i alla fall en 3-4 stycken i min ridgrupp som hade medryttarhästar. Jag hängde i privatstall så ofta jag fick från att jag var 8-10 år. Blev mer regelbundet när jag var 13 och när jag var 15 fick jag min egen medryttarhäst som jag fick rida så ofta jag ville. På ridskolan fortsatte jag till jag var 19, då hade jag precis köpt min första egna häst.
Mina föräldrar är inga hästmänniskor, så jag hade stort stöd i förra ägaren som hjälpte mig massor första året, sen hade jag gott om andra hästkunniga äldre människor i stallet efter det och har fortfarande.
Just nu har jag ingen medryttare, eftersom min nya häst utan problem kan vila 2-3 dagar i sträck om jag har svårt att hinna med när jag har mycket i jobb och skola. Men min gamling hade jag medryttare till, för han klarade inte att stå mer än en dag i taget och behövdes hållas igång minst 5 dagar i veckan. Eftersom jag åker iväg 2-3 dagar i sträck med skolan ibland så var det ett måste för att jag skulle kunna behålla hästen. För mig var det viktigast att ha någon som jag litade på, som jag visste att jag kunde lämna över allt ansvar av hästen till. Jag var mer noga med att personen red hästen mjukt och vettigt än att hästen gick i perfekt form. Han kunde vara lite speciell, så jag var noga med att personen funkade bra ihop med hästen. Sen om hästen gick lite på framdelen eller blandade ihop gångarterna lite var inte hela världen. Huvudsaken var att jag kunde lita på personen.
Om jag hade skaffat medryttare idag så skulle jag som du vilja ha någon som kunde tillföra något i träningen av hästen. Och som dessutom hade en ridstil som passade bra ihop med min egen.