Mogen att bli medryttare?

B

Brooklyn

Hej jag skulle gärna vilja bli medryttare på en häst/ponny men har nyligen börjat gallopera om jag skulle bli det skulle jag vara det tillsammans med min kompis som har mycket mer erfarenhet än mig (alltså varsin häst i samma stall) vad tycker ni är jag tillräckligt erfaren?
Tacksam för svar
P.s jag har mycket stall erfarenhet
 
Sv: Mogen att bli medryttare?

Tycker nog att du ska vänta lite till. Du skrev att du precis börjat galopperat? Hur länge har du då ridit?

Skulle jag ha en medryttare till min häst hade jag velat att den personen skulle ridit ett par år och fått ridvana.

Så vänta du ett tag till och skaffa dej så mycket riderfarenhet du kan.
Lycka till! :bow:
 
Sv: Mogen att bli medryttare?

Om du ville bli medryttare hos mig hade jag följt med, jag har nämnligen fler hästar, du är tyvärr inte mogen än att rida ut själv och ha det ansvaret!

Men du kanske hittar någon som kan rida med dig och lära dig mer på så sätt!

Det är ett stort ansvar som vilar på en medryttare och det är du inte mogen för än, men du kommer att bli det!:laugh:
 
Sv: Mogen att bli medryttare?

Jag hade gladeligen haft dig som medryttare utifrån ditt inlägg!

Man måste inte alls kunna rida självständigt hos alla hästägare, det beror helt på vad hästägaren söker :) Det viktigaste är att man är ärlig och tydlig med vad man behöver hjälp och inte känner sig trygg med tycker jag. Mycket hellre någon som kan mindre och är ärlig och vill lära sig än någon som kör sitt eget race och det blir fel. Det viktigaste för mig är ödmjukheten till hästen, det kan även en nybörjade ha :)
 
Sv: Mogen att bli medryttare?

Håller med ovanstående, plus att som nybörjare ställer man oftast fler frågor, frågor som kan ge nya tankesätt och infallsvinklar!

Bara detta att du frågar på ett forum på det sätt du gör, gör mig övertygad om att du blir en duktig ryttare framöver!

Du hade gärna fått rida hos mig åxå!:laugh:
 
Sv: Mogen att bli medryttare?

Jag hade tyckt att du hade för lite erfarenhet. Men jag håller med ovanstående som skriver: "
plus att som nybörjare ställer man oftast fler frågor, frågor som kan ge nya tankesätt och infallsvinklar!
". Det stämmer oftast, men jag har nog ändå valt nån med mer erfarenhet.
 
Sv: Mogen att bli medryttare?

Jag skulle säga att man ska klara av att rida en häst i form i alla tre gångarterna samt kunna rida ut en häst ensam, så i mina ögon har du alldeles för liten erfarenhet.
 
Sv: Mogen att bli medryttare?

När jag blev medryttare på en ponny för 6 ½ år sedan hade jag aldrig ridit ut ensam i terrängen eller knappt alls hållit på med hästar utanför ridskolan. Å andra sidan hittade jag en jättetrygg ponny att rida och en supersnäll och förstående ponnyägare. Har lärt mej så otroligt mycket under dessa år även om jag nu i efterhand insett att jag inte kunde speciellt mycket från början.

Hittar du den rätta hästen/ponnyn och någon som kan hjälpa dej tills du klarar dej på egen hand, så kör på! :) Jag har inte ångrat att jag blev medryttare, det är något av det bästa jag nångång gjort, och jag har fått vänner för livet på köpet!
 
Sv: Mogen att bli medryttare?

Jag skulle säga att man ska klara av att rida en häst i form i alla tre gångarterna samt kunna rida ut en häst ensam, så i mina ögon har du alldeles för liten erfarenhet.

Hmm, då skulle jag som varit hästägare i 4 år och ridit i 16 år inte få bli medryttare hos dig då. För jag kan då inte få alla hästar att gå i form i alla gångarter. En välutbildad häst, visst. Men min 5 åring går inte i form i alla gångarter. Vi har en helt ok grundform i skritt och börjar testa på den lite i trav och tölt. Men oftast så är det inte någon perfekt form. Alltid kontrollerat och med mål att stärka och utveckla dock. Jag har lärt mig massor på mina tidigare medryttarhästar som jag aldrig hade lärt mig på ridskolan. Om jag hade fortsatt på ridskolan tills jag kunde rida alla hästar i form i alla gångarter så hade jag saknat massa av de kunskaper som man behöver som medryttare, dvs. kunskap om allmän hantering och massa säkerhetstänk vid uteritter och hantering. Detta är saker som jag värderar högt, och jag hade tyckt att det varit tråkigt att inte få chansen att lära mig detta som barn.


TS: Hade jag haft en snäll läromästare så hade du varit välkommen till mig också. Hellre någon som inte kan så mycket men vill lära sig än en som kan lite mer och tror att hon/han kan allt!!
 
Senast ändrad:
Sv: Mogen att bli medryttare?

Givetvis menar jag på en välutbildad häst. Men kan du inte det skulle jag inte slänga upp dig på en unghäst heller.

Jag skulle inte vilja att någon flängred på mina hästar utan att de hade kunskapen att rida ändamålsenligt.
 
Sv: Mogen att bli medryttare?

Nej det är väl sant. Jag skulle inte tillåta att någon flängred på min häst heller. Jag är inget proffs, men jag tycker att jag lärt mig tillräckligt mycket på min gamling för att klara av min yngre häst. Det jag behöver hjälp med tar jag hjälp av tränare med.

Anledningen till att jag tycker att man kanske inte behöver kunna rida en häst i alla gångarter innan man blir medryttare är att om man hittar rätt medryttarhäst så kan man lika gärna lära sig det på den. Min första medryttarhäst, som jag sen köpte, lärde jag mig massor på och fick en helt annan känsla i ridningen än vad jag fick av att rida en dag i veckan på ridskola. Han var snäll och stod ut med att jag gjorde fel ibland och när jag gjorde rätt så gjorde han rätt. En jättebra läromästare. Och genoom att jag fick möjlighet att rida honom så ofta så utvecklades jag massor! När jag började rida honom så kunde jag rida kontrollerat i alla gångarter, men jag kan inte säga att jag var så bra på forman. Skritten funkade och traven för det mesta. Men galoppen kunde jag ha lite svårt med på många av de snälla och välutbildade ridskolehästarna. Men det kom ju med tiden, och jag är otroligt glad att jag fick chansen att bli medryttare, för det gjorde att jag blev mer följsam, fick bättre känsla och timing.
 
Senast ändrad:
Sv: Mogen att bli medryttare?

Jag är inte heller något proffs men skulle jag ha en medryttare vill jag att den rider bättre än mig.

Jag skulle inte heller orka lära upp någon för då blir det ingen avlastning för mig. Själv lärde jag mig genom att hänga både på ridskola och privatstall, jag vet inte om det är lika vanligt förekommande nu som för 30 år sen. Ridning var inte så viktigt, jag var nöjd med att lära mig att hantera olika sorters hästar och lösa olika situationer som kan uppstå i ett stall.
 
Sv: Mogen att bli medryttare?

Jag vet inte heller hur det ser ut nu, men för 10 år sen var vi i alla fall en 3-4 stycken i min ridgrupp som hade medryttarhästar. Jag hängde i privatstall så ofta jag fick från att jag var 8-10 år. Blev mer regelbundet när jag var 13 och när jag var 15 fick jag min egen medryttarhäst som jag fick rida så ofta jag ville. På ridskolan fortsatte jag till jag var 19, då hade jag precis köpt min första egna häst.
Mina föräldrar är inga hästmänniskor, så jag hade stort stöd i förra ägaren som hjälpte mig massor första året, sen hade jag gott om andra hästkunniga äldre människor i stallet efter det och har fortfarande.

Just nu har jag ingen medryttare, eftersom min nya häst utan problem kan vila 2-3 dagar i sträck om jag har svårt att hinna med när jag har mycket i jobb och skola. Men min gamling hade jag medryttare till, för han klarade inte att stå mer än en dag i taget och behövdes hållas igång minst 5 dagar i veckan. Eftersom jag åker iväg 2-3 dagar i sträck med skolan ibland så var det ett måste för att jag skulle kunna behålla hästen. För mig var det viktigast att ha någon som jag litade på, som jag visste att jag kunde lämna över allt ansvar av hästen till. Jag var mer noga med att personen red hästen mjukt och vettigt än att hästen gick i perfekt form. Han kunde vara lite speciell, så jag var noga med att personen funkade bra ihop med hästen. Sen om hästen gick lite på framdelen eller blandade ihop gångarterna lite var inte hela världen. Huvudsaken var att jag kunde lita på personen.

Om jag hade skaffat medryttare idag så skulle jag som du vilja ha någon som kunde tillföra något i träningen av hästen. Och som dessutom hade en ridstil som passade bra ihop med min egen.
 
Sv: Mogen att bli medryttare?

Jag är inte heller något proffs men skulle jag ha en medryttare vill jag att den rider bättre än mig.

Jag skulle inte heller orka lära upp någon för då blir det ingen avlastning för mig. Själv lärde jag mig genom att hänga både på ridskola och privatstall, jag vet inte om det är lika vanligt förekommande nu som för 30 år sen. Ridning var inte så viktigt, jag var nöjd med att lära mig att hantera olika sorters hästar och lösa olika situationer som kan uppstå i ett stall.

Och jag vill precis tvärtom ha en medryttare som inte kan/vill utbilda min häst utan ser isf hellre att medryttaren antingen är nöjd med att rida ut lite lugnt eller att medryttaren vill lära sig mer på min häst.

TS: Som du ser finns det nog lika många önskemål som det finns hästägare så det finns säkert någon som passar ihop med dig oxå :)
 
Sv: Mogen att bli medryttare?

Min gamla häst behöver inte utbildas mer men jag är skadad och kan inte rida så mycket dressyr som hästen kan behöva.

Som sagt, vi har alla olika behov. Själv har jag ingen medryttare utan försöker träna upp kroppen att orka rida mer.
 
Sv: Mogen att bli medryttare?

Jag har haft några stycken medryttare som dej och det har fungerat bra eftersom vi har ridit ut ihop. Är man bara ödmjuk och ärlig så kommer man långt. Hittar du bara rätt hästägare så tror jag att det kunde vara ett bra upplägg för dej ihop med att gå på ridskola.
Däremot tycker jag inte att du är redo att rida iväg själv utan du ska ha någon med dej. Dels så att du kan få lite råd och tips under tiden men också om något händer. Har man inte så stor erfarenhet så är det skönt att ha med sig någon som kan hjälpa en när det blir skarpt läge och då helst någon som känner hästen man sitter på väl.
När det sitter en lite mindre erfaren ryttare på vår ena häst så lyssnar han mycket på mej. Det är skönt att bara kunna proa och han stannar t.ex. även om jag sitter på min häst en bit därifrån.
 
Sv: Mogen att bli medryttare?

tack för alla svaren och självklart hade jag inte tänkt rida ut själv men kanske
någon gång om ett år eller så med min vän som har ca 8 års rid erfarenhet.
jag letar efter en bra ponny/häst då jag inte är så lång och vi har märkt att vi kanske får splittra på oss om vi ska hitta något som passar oss båda.
jag har kollat i mitt stall men det är för tillfället "bara" en unghäst som behöver medryttare. vet ni var man kan kolla är det typ internet som gäller? eller har ni andra tips?
i mitt stall hade vi en jätte fin ponny förut som jag hade tänkt att bli medryttare på men tyvärr blev han hjärtsjuk och på grud av det och hans ålder blev han tyvärr avlivad:cry:
 
Sv: Mogen att bli medryttare?

Internet, lokalt i dina matbutiker och hästbutiker om det finns, lantmännen eller ställen där hästägare brukar handla. Åk runt till alla stall i närheten och fråga om du får lämna en lapp med ditt namn och lite info om dig. Fråga om de kan tipsa om någon annan om de inte behöver hjälp själva. Fråga om de vet någr andra stall i närheten där du kan fråga, oavsett om de känner någon där eller ej. Och såklart ridskolor och ridklubbar.
Alla ställen där det passerar hästmänniskor kan du sätta upp lappar. En bild är alltid trevligt, och berätta om dig själv och gör flikar med ditt telefonnummer så att folk kan riva av. Glöm inte skriva det högre upp också så att folk kan se ditt nummer även om lapparna skulle bli avrivna.
 
Sv: Mogen att bli medryttare?

Jag tror du har störst chans att hitta en medryttarhäst bland ägare som har mer än en häst. Då kan du följa med och motionera den ena under uppsikt. Ett tips är då att försöka hjälpa till så mycket du kan och visa att du vill lära dig, eftersom ägaren behöver lägga ner lite mer tid på dig jämfört med en som är mer erfaren.

Jag har en supersnäll och välutbildad d-ponny som vem som helst kan rida så hos mig kan ett sådant samarbete fungera. Dock är jag inte så sugen längre efter att ha provat... En yngre tjej som ridit relativt lite på ridskola fick börja rida min ponny ett par gånger i veckan. Hon red ut tillsammans med mig och fick en lektion lite då och då. Hon lärde sig snabbt så ridningen fungerade snart ganska bra även om hon var för ung för att rida på egen hand. Men poängen var ju att jag ville ha lite avlastning så dealen var att hon skulle hjälpa till i stallet och göra ponnyns sysslor den dagen hon red + lite extra sysslor på helgen. Jag tänkte att om jag hjälpte henne mycket i början så skulle jag ha igen det längre fram och jag tyckte faktiskt att det var roligt att ge tjejen möjlighet att få lära sig på en fin ponny.

Det blev ganska snart mer och mer bråttom när hon var i stallet, föräldrarna råkade tex komma och hämta innan hon var klar med sina sysslor. Jag började känna att det mest blev mer jobb för mig då det skulle passas tider för att vi skulle kunna rida tillsammans, hjälpen jag fick från henne var minimal (ponnyns sysslor som hon skulle göra tar max 15 min för mig men det var sällan hon gjorde allt), och dessutom tog allting mycket längre tid för mig när hon var med. Den tiden kunde jag hellre lagt på att rida ponnyn själv!

Nu har jag istället en vuxen och erfaren medryttare till ponnyn och det är verkligen mycket skönare. Jag rider gärna tillsammans med henne men vi måste inte anpassa oss till varandra, det funkar lika bra även om jag inte kan vara i stallet samtidigt. Hon gör de sysslor hon ska självständigt och betalar dessutom för att få rida, så här känner jag att jag får ut något av samarbetet! Så i ditt läge hade jag satsat på att hjälpa till lite extra så att du underlättar för hästägaren :)
 
Sv: Mogen att bli medryttare?

Tack igen för alla som offrat sin tid för att skriva ett svar jag blir så glad! Tack,tack
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
941
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp