Mögel i rundbal, ge eller inte?

Sv: Mögel i rundbal, ge eller inte?

Jag kasserar rubbet..mögel kan ställa till hemska saker i en hästkropp, som att slå ut mage, tarmar..
Lungor när de står och andas in..

varmt ensilage luktar inte nödvändigtvis ILLA, men det luktar inte heller bra. Som ngn skrev ovan, man får ha en lite mer van näsa för att känna den speciella lukten,,, För en ovan näsa kanske det inte är så illa....
Faktum är att om den är varm så har det påbörjats en föruttnelseprocess...
Gräs ligger inte i en bal o är... solvarmt, eller varmt utan andledning.

Jag tycker det luktar väldigt speciellt, men jag ä jag.

Eller så har man som sagt olika grad på vad som luktar gott och inte.

Vissa balar jag känt som varit varma har luktat GOTT och fräscht. De flesta inte givetvis, men då har det oftast varit fler fel på den.

Det har vi säkert isf. Har aldrig någonsin luktat på ett foder oavsett vad det varit som tagit sig värme och ansett att det luktar gott. Har ett foder tagit sig värme så är det fel på det, förruttnelseprocessen har startat.

Kicki :laugh:

Alla balar från olika ställen luktar ju inte likadant. Vissa fränare, andra friskare.
Tvivlar på att alla dem vi köpt från under åren har felensilerat. :cool:

Allt är ju relativt, men allt ska lukta friskt om än mer eller mindre syrligt. Luktar det starkt eller fränt, ja då är det ett faktum att det inte är riktigt som det ska. Men det behöver inte betyda att det är otjänligt, men ett misslyckande!

Den senaste balen vi hämtade var mkt konstig. När jag hade tagit av plasten var ensilaget brunt på en ganska stor yta. Om man drog ut lite gnm nätet så var det smuligt och nästan kladdigt. jag minns inte hur det luktade men det var definitivt inte som vanligt. Jag misstänkte att vi skulle bli tvungna att köra tillbaka den så jag vågade inte dra av nätet. Med tanke på att det nu snart är dags att hämta en ny kan det kanske vara bra att få höra om jag gjorde en rimlig bedömning och hade anledning att inte vilja ha den. vi fick allstå byta den mot en ny men har sedan inte pratat med den som sålde den.

Brunt kan det ju bli om det har lite lägre ts-halter, men det är ju svårt i en och samma bal om allt annat är en annan färg. Men att det känns kladdigt är ett varningstecken, så ska det inte vara. Så jag tycker att du gjorde helt rätt, något hade gått fel i den där balen.

Tack för svaret. Vi har köpt från samma ställe i flera år, alltid jättefint ensilage och aldrig dåligt. Men i somras så kunde han inte lova oss ngt.Så det känns lite mer osäkert denna gången att köpa från annat ställe för dessa är inte lika bra.

Ja det är ju bäst om man får ha samma leveratör hela tiden, kan ju bli knepigt om man måste byta.

men mögel är väll aldrig luktfritt? Alternativt så syns det på konsistensen eller på de vita fläckarna?
Det som INTE luktar illa, eller som INTE är vitt o möjligt/gröngeggigt eller hur det nu ser ut,, är väll inte mögligt?
Har jag så fel?
Visst -är det en fläck som går långt in i balen o som är stor, så är det troligt att balen kanske inte är så jättefräsch, men enstaka fläckar som inte är djupgående, och som mest är ytliga, tror jag inte "smittar" hela balen.

Mögel är väll mögel, o aldrig "osynligt"? Eller? Vad är det för typ av mögel?

Det behöver vara ganska mycket mögel innan det syns. Analysmässigt anser man att 1000 CFU/g är för mycket och det finns forskare som hittat i alla fall 100000 CFU/g utan att se något mögel. Därför finns det anledning att bli orolig om man hittar mögel. Framförallt om det inte är i direkt anslutning till en skada på plasten.

David

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 119
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 773
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 482
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 137
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar