Mögel i rundbal, ge eller inte?

Sv: Mögel i rundbal, ge eller inte?

jahaja, jag har fått för mig att allt mögel oavsett vad, LUKTAR skunk,,,, och har en lite,,, slemmigare konsistens....eller vad man ska säga, när man tar i ensilaget så känner man att det lixom är kladdigt, ensilage är ju inte kladdigt, utan mer fuktigt, eller blött, beroende på blötheten! Jag brukar ta bort en bit runtom så att säga, så risken för mögligt gräs borde ju vara minimalt. Har även i princip helt torrt hösilage, och det är inte så ofta det är dåligt, mer om man har lite blötare.

Oftast är det ju bara mindre fläckar, ENSTAKA gånger har vi öppnat balar som haft jättefält, som gått djupt in, då är det bara att kassera. Har hänt ungefär 1 gång på 450 balar.

Ensilaget i sig luktar ju ganska starkt. Om man luktar på exvis brödmögel så tycker i alla fall inte jag att det luktar så starkt att det skulle "överrösta" ensilagelukten i sig.

ja, förvisso, men mögligt ensilage har en väldigt säregen lukt tycker jag,,,, just mögligt ensilage alltså. När ensilaget är mögligt tycker jag inte det luktar ensilage, utan mer mögelpäck! Är det rent ensilage luktar det som du säger starkt ENSILAGE.. (vilket jag tycker luktar sådär oxå...) Jag har näsa som en blodhund säger vissa, men jag reagerar ofta på lukter, än här o än där! (kan vara därför jag tycker det är så självklart att särskilja mögel, mår illa när jag känner sån lukt!

(petfia som man är, -o ändå jobbar man i KOSKIT varje dag!hmmm,,,:o)

Ensilaget i sig luktar ju ganska starkt. Om man luktar på exvis brödmögel så tycker i alla fall inte jag att det luktar så starkt att det skulle "överrösta" ensilagelukten i sig.

Fast det är fel, ensilage ska inte lukta starkt på något vis, endast friskt och syrligt. En ev. feljäsning känns direkt om man har erfarenhet. Så nog känner man i en bal om det luktar mögel om man sätter dit näsan. Tar man bort ett friskt extra varv, under förutsättning att fläcken är ytlig, så ska det inte vara några problem. Däremot om fläcken grävt sig in fläckvis eller helt, så är spridningen vansklig och balen ska kasseras.

Kicki :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Ok, fast i mitt tycke luktar ensilage skit, friskt eller mögligt. Antagligen är jag ovan eftersom vi inte använder det.

ÅTERIGEN måste jag hålla med föregående talare. :p

Använder inte ensilage till mina hästar, bara hösilage. Ensilaget är ko-mat, o det luktar rätt starkt ibland. Jag gillar inte den lukten heller, men jag vet hur det ska lukta o hur det inte ska lukta...!

Vid en så stor mögelklump skulle jag kassera hela balen!
Det känns som att det är stor risk att hela balen är angripen även om det inte har synligt möglat än.

Har varit med om att det några gånger vart små fläckar av mögel (typ 1*2dm) och då har jag inte kasserat hela balen. :p

Ang att allt dåligt skulle lukta håller jag inte med om. Jag har varit med om dåliga balar måååånga gånger och det är inte alltid de dåliga har luktat illa, eller de bra luktat gott.
Nu har jag inte så stor koll, men balar som har varit så varma att det bränns har nästan alltid verkat hel-fräscha.
Och vi har en bal nu som luktar apa men som mår alldeles utmärkt ^^

jadu,,, om en bal är så varm att den bränns, då har föruttnelseprocessen startat, och den är HÖGST olämplig att mata djur med....Sådant ger vi ALDRIG till andra djur än möjligen ungdjuren. Absolut inte hästar eller mjölkkor eller kalvar.

Om det är VITA mögelfläckar, enstaka som inte är särskilt stora, så är det helt ofarligt om man plockar bort det. Sådana balar kan man tom mata högmjölkande mjölkkor med.
Svart, blött o geggigt möge är mycket värre...INTE lämpligt.

Sånt som luktar illa är inte bra. Sånt som luktar bra är bra.

Att korna skulle vara galna i det "vita" synar jag skarp, tror att det är något som han bara säger. Skulle aldrig ge våra mjölkor foder som ser ut så, inte ens om det bara är jästsvamp. Förstår inte hur någon kan vara så otroligt korkad att de ger ett sånt här foder till producerande djur faktiskt, även om det "bara" är köttdjur.

Är det jästsvamp så ser det ut som små kesobitar i fodret. Och som tidigare sagts så kan man fodra med balen i övrigt om fläcken är ytlig, ett eller två varv djup. Men går den, som du beskriver, djupare in i balen bör du kassera, då har man förgreningar som man får svårt att hålla koll på.

Tja, jag vet inte. Men som jag skrev här tidigare så sa han att han brukar kasta bort det synliga men att korna ändå letar reda på det och äter upp det först. Dom går på lösdrift.

Jag har inte gett mina hästar av balen. Fick tag på torrhö.

edit: Jag luktade ordentligt på det vita och blev rejält dålig själv så det var nog inte så hälsosamt. :crazy:

Senast ändrad:

En bra bal luktar bra, en dålig luktar INTE bra.

Är balen varm så är det "snusk" på gång där inne:crazy:
Är den tom så pass att den bränns, ja då skulle jag kassera direkt - blä!

Jag har inte gett mina hästar av balen. Fick tag på torrhö.
Inte för att jag skulle ha gett av den ändå. Den var uppenbarligen inte riktigt bra. Men det hade blivit betydligt jobbigare om jag inte fått tag på bra hö :laugh:

Sånt som luktar illa är inte bra. Sånt som luktar bra är bra.

Fast det är ju där jag inte håller med.
Om den varma balen luktar ok så är det ju ändå inte ok att ge den, eller hur!

Sen så har väl vissa olika grad på vad som luktar illa kanaske :p
Jag tycker inte allt ensilage luktar gott, men det är inte nödvändigtvis något fel på det för det..

hmmm, fast nu är du ju lite,,, om ett äpple ser fint ut på ytan, men visar sig vara brunt inuti när du biter i det, så äter du ju inte det...
alltså man använder ju alla sinnen när man kollar hästarnas foder (och sin egen mat) osv.,,,

1. SER den ok ut? JA ,, ,ok,,,
2. LUKTAR den ok? JA,,, ok,,,
3. KÄNNS det ok ? Nej,,, nä, då kanske den inte är ok,,,

jag tycker -som jag tidigare sagt här(tror det var här) inte heller ensilagelukt är GOD lukt. Jag gillar inte ensilage helt enkelt. Men jag vet hur det SKA lukta om en bal och om lösgräs, och jag vet hur det ska se ut, och hur det INTE ska se ut. Både i balar o i limpor o plansilos osv...

Ensilage som är möglig o rutten luktar inte ensilage, det luktar PÄCK! Det har en speciell lukt.

Men luktar det inte gott ska man inte ge det.
luktar det gräs men är brännvarmt, ska man inte ge det. (oftast luktar faktiskt sånt gräs lite,,,PÄCK oxå...iallfall speciellt)

Det räcker med ett par timmar i en liten hög på sommaren, för att det ska börja bränna på det viset du beskriver, och det är det absolut vidrigaste i luktväg som finns att ösa bort sånt gräs!

Ang att allt dåligt skulle lukta håller jag inte med om. Jag har varit med om dåliga balar måååånga gånger och det är inte alltid de dåliga har luktat illa, eller de bra luktat gott.
Nu har jag inte så stor koll, men balar som har varit så varma att det bränns har nästan alltid verkat hel-fräscha.
Och vi har en bal nu som luktar apa men som mår alldeles utmärkt ^^

Har man hanterat mycket ensilerat grovfoder så garanterar jag att en bal som tagit sig värmen inte luktar som den ska. Och luktar balen "apa" så är det absolut inte som det ska, då har det skett en feljäsning och processen har snedtänt.

Har man bra balar så ska de inte lukta illa, då är det faktiskt något fel, om än inte mögel.

Senast ändrad av en moderator:

Fast det är ju där jag inte håller med.
Om den varma balen luktar ok så är det ju ändå inte ok att ge den, eller hur!

En bal som tagit sig värmen kan inte lukta ok, då har man isf. för litet kunnande för att riktigt veta hur ett välensilerat grovfoder ska lukta!

Ok, fast i mitt tycke luktar ensilage skit, friskt eller mögligt. Antagligen är jag ovan eftersom vi inte använder det.

Eller så har du haft oturen att få lukta på dåligt ensilerat froder.

:o Åh, jag tackar! :bow: Det var snällt sagt! :laugh:

Ja men du/ni hävdar ju att ALLT dåligt luktar illa.
Jag har varit med om varmt ensilage som har luktat bra.

Mögliga balar luktar illa, ja.

En bal som tagit sig värmen kan inte lukta ok, då har man isf. för litet kunnande för att riktigt veta hur ett välensilerat grovfoder ska lukta!

Eller så har man som sagt olika grad på vad som luktar gott och inte.

Vissa balar jag känt som varit varma har luktat GOTT och fräscht. De flesta inte givetvis, men då har det oftast varit fler fel på den.
Andra, som en vi har nu luktar inte gott enligt mig (eller min häst :p bortskämda typ ) men det är inget fel på den.
Alla balar från olika ställen luktar ju inte likadant. Vissa fränare, andra friskare.
Tvivlar på att alla dem vi köpt från under åren har felensilerat. :cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 119
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 773
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 482
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 137
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar