Mögel i rundbal, ge eller inte?

SkorpSmulan

Trådstartare
Jag köpte en rundbal för första gången på väldigt länge och så var det så klart mögel i den. En stor vitmögel fläck. Ca 1*1/2 meter stor. Bonden jag köpte av sa att det är bara ta bort möglet och ge resten men det känns inte bra. Jag vill helst kassera hela bollen. Hur brukar ni göra?

Sv: Mögel i rundbal, ge eller inte?

Men du ska väl ändå få nån slags ersättning för det? Det var ju ganska så jäkla mycket hö :crazy:

Det hade jag inte gett. Jag hade dessutom gjort mig av med den så fort som möjligt pga brandrisken (alternativt haft den utomhus långt borta från hästar, hus och träd).

Absolut inte ge av höet. Kompensation från bonden!

Det beror på hur balen och möglet ser ut. Först är det mögel eller jästutfällning? Sedan är mögel är då klart att det kommer att ett hål i plasten så att det finns på ett tydligt avgränsat område eller finns det i hela balen och ålasten ser hel ut?

Är det jäst så kan man fodra med det, men det är tecken på att ensileringsprocessen gått fel och den kortare hållbarhet än en frisk bal.
Är det mögel som sitter vid ett hål så går det att fodra med resten om man tar bort allt angripet och det inte finns värme i balen. Finns möglet däremot spritt långt in i eller över hela balen så ska den kasseras helt och hållet.

Håller helt med dig:) Du kan detta! Jag skulle gjort precis som du:)

Hade inte fodrat. Är det mögel på ett ställe så är det mögel i hela balen, bara att det inte syns.

Det behöver inte alls vara fallet. Frågan är ju vad som har hänt. En plastskada kommer sällan ensam. Då kan det mycket väl vara så att balen är angripen på fler ställen. Är det en enstaka fläck i ett yttervarv där plasten skadats hade jag kunnat tänka mig ta bort den mögliga delen, om resten av balen ser OK ut.

Nu kör vi inte med rundbal så för egen del är det en rent hypotetisk fråga.

Hur vet man då om det är jäst eller mögel? Det är vitt och tjockt. Jag tycker det ser ut som det som är ovanpå vitmögel ostar.
Han sa dock att hans kor är som galen i det vita vilket faktiskt fick mig att tänka på jäst. Men jag vet inte alls.

Vet inte heller om det beror på hål eller ej då bonden hade kört in balen och tagit av plasten medan jag var på jobbet. Så jag vet inte hur plasten ser ut.
Det var en väldigt stor fläck och jag rev av flera lager så den verkar vara ganska djupt in i balen också. Tycker dock inte att resen av balen ser angripen ut.

Så här skriver Hippocampus:

Ofta ser man ett vitt, slemmigt "mögel" i hösilagebalen. Är det farligt? Detta är ofta jästsvampar som i sig inte är speciellt farliga. Men.... i och med att det funnits tillgängligt syre som gör att jästsvamparna kan utvecklas finns det troligen även mögelsvampar som tillväxer, och deras "farlighet" vet man inte. Försiktighet alltså vid utfodringen. Dräktiga ston bör absolut inte ges ett sådant foder.

är det mjölk kossor ? om dom får i sig mögel så ger det utslag på mjölken och bonden får straff avgift på lämnad mjölk..dyrt dyrt...

titta på www.ensilagenytt.se där står mkt. bra och finns bra bilder

Nej det är inte mjölk kor. Han sa att han brukar slänga bort det men att dom ändå söker reda på det och äter upp det först.. Lösdrift. Tja..

Jag blev inte riktigt klok av bilderna på ensilagenytt heller.
Jag tror nog att jag inte fodrar av bollen oavsett om det är mögel eller jäst. Verkar för osäkert.
"Finns det jäst är det dock större sannolikhet att det även finns andra oönskade mikroorganismer, t ex mögel, eftersom det är en indikation på en misslyckad ensilering."
"Hittar man mögel i sitt ensilage kan man därför vara ganska säker på att halterna är höga även i den del av ensilaget som inte är synligt angripet."

Senast ändrad:

Hur vet man då om det är jäst eller mögel? Det är vitt och tjockt. Jag tycker det ser ut som det som är ovanpå vitmögel ostar.
Han sa dock att hans kor är som galen i det vita vilket faktiskt fick mig att tänka på jäst. Men jag vet inte alls.

Vet inte heller om det beror på hål eller ej då bonden hade kört in balen och tagit av plasten medan jag var på jobbet. Så jag vet inte hur plasten ser ut.
Det var en väldigt stor fläck och jag rev av flera lager så den verkar vara ganska djupt in i balen också. Tycker dock inte att resen av balen ser angripen ut.

Att korna skulle vara galna i det "vita" synar jag skarp, tror att det är något som han bara säger. Skulle aldrig ge våra mjölkor foder som ser ut så, inte ens om det bara är jästsvamp. Förstår inte hur någon kan vara så otroligt korkad att de ger ett sånt här foder till producerande djur faktiskt, även om det "bara" är köttdjur.

Är det jästsvamp så ser det ut som små kesobitar i fodret. Och som tidigare sagts så kan man fodra med balen i övrigt om fläcken är ytlig, ett eller två varv djup. Men går den, som du beskriver, djupare in i balen bör du kassera, då har man förgreningar som man får svårt att hålla koll på.

Kicki :laugh:

jag ger ändå, jag tar bort allt dåligt och ger det andra. det andra är ju inte dåligt, eller mögligt?! Varför kassera sådan?

jag ger ändå, jag tar bort allt dåligt och ger det andra. det andra är ju inte dåligt, eller mögligt?! Varför kassera sådan?
Allt mögel syns inte. Finns det synligt mögel någonstans i balen så finns det troligen osynligt mögel också.

men mögel är väll aldrig luktfritt? Alternativt så syns det på konsistensen eller på de vita fläckarna?
Det som INTE luktar illa, eller som INTE är vitt o möjligt/gröngeggigt eller hur det nu ser ut,, är väll inte mögligt?
Har jag så fel?
Visst -är det en fläck som går långt in i balen o som är stor, så är det troligt att balen kanske inte är så jättefräsch, men enstaka fläckar som inte är djupgående, och som mest är ytliga, tror jag inte "smittar" hela balen.

Mögel är väll mögel, o aldrig "osynligt"? Eller? Vad är det för typ av mögel?

Det är inte alls säkert att mögeltrådarna syns. De kan gå ganska långt in i balen från mögelfläcken efter vad jag förstår.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 119
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 773
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 482
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 137
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar