Modulstall

sarla10

Trådstartare
Hej allihopa

detta kanske är en otillåten fråga, i så fall plockas väl tråden bort och jag får omformulera mig.

Vi planerar att bygga stall och det lutar starkt åt ett färdigt modulstall. Den mest intressant offerten har vi fått från Uteb*xen, de har en modell som heter mini som verkar passa bra för två hästar.

Hur mycket jag än googlar och letar så hittar jag inte någon som köpt denna typen av stall och som delar med sig av sina erfarenheter. Jag vill veta om det är så lättmonterat som det verkar, om det känns "rangligt" (väggarna ser tunna och lite skakiga ut). Om man trivs med det mm. Positivt och negativt.

En sak som känns bra med denna typ av stall är luften. Nån med erfarenhet som kan bekräfta/dementera?

(Modellen är alltså inte en utebox, utan ett "komplett" stall med boxar och möjlighet att välja till utrymme som kan isoleras till sadelkammare och/eller utrymme för att förvara foder. Foderförvaring blir alltså i samma del som boxarna, inte någon tät vägg emellan).

Jag skulle bli mycket tacksam om någon med erfarenhet delar med sig.
S

Sv: Modulstall

Hej allihopa

detta kanske är en otillåten fråga, i så fall plockas väl tråden bort och jag får omformulera mig.

Vi planerar att bygga stall och det lutar starkt åt ett färdigt modulstall. Den mest intressant offerten har vi fått från Uteb*xen, de har en modell som heter mini som verkar passa bra för två hästar.

Hur mycket jag än googlar och letar så hittar jag inte någon som köpt denna typen av stall och som delar med sig av sina erfarenheter. Jag vill veta om det är så lättmonterat som det verkar, om det känns "rangligt" (väggarna ser tunna och lite skakiga ut). Om man trivs med det mm. Positivt och negativt.

En sak som känns bra med denna typ av stall är luften. Nån med erfarenhet som kan bekräfta/dementera?

(Modellen är alltså inte en utebox, utan ett "komplett" stall med boxar och möjlighet att välja till utrymme som kan isoleras till sadelkammare och/eller utrymme för att förvara foder. Foderförvaring blir alltså i samma del som boxarna, inte någon tät vägg emellan).

Jag skulle bli mycket tacksam om någon med erfarenhet delar med sig.
S
Jag har inte erfarenhet av det specifika stallet, men får lov att säga att företaget Uteb*xen brukar veta vad de gör, och deras uteboxar är mycket bra utformade och stabila så jag skulle tro att stallet är likadant. När jag jobbade med förprövningar var det glädjande när folk anlitade detta företag då det mycket sällan var några åtgärder som behövdes göras innan godkännande :)

Tack så mycket. Det låter ju lovande.

Det är mycket enklare när nån annan sköter själva tänkandet...och ett modulstallsföretag har ju antagligen tänkt en hel del på detaljer som kan vara lätta att missa. Ett företag som gör dåliga grejer överlever väl inte så länge om de gör dåliga grejer, även om dom är prisvärda.

S

Puttar den här tråden lite. Har du gått vidare med stallplanerna? Jag funderar på ett likadant stall till mina hästar nämligen. Mina pållar går på lösdrift och syftet med stallet är bara att ha tillgång till konvalecentbox. Är ett sånt stall godkänt för det ändamålet? Tänker på att det är så öppet och egentligen sägs det väl att man ska ha tillgång till uppvärmningsbart utrymme? Jag har islandshästar och ska skaffa en shettis och det känns som att oavsett hur sjuka pållarna blir så har jag svårt att se att de skulle uppskatta uppvärmt stall?

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
Anläggning Har ett gammal ekonomibyggnad tänkte jämna med marken och bygga ett stall istället. Det bli lagom stort för 4 boxar + lite extra utrymme...
Svar
1
· Visningar
819
Senast: Plantan
·
Anläggning Jag behöver hjälp att tänka! Vi flyttade till en liten hästgård i början av året. Det befintliga stallet är litet(!!) och gammalt...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
25 804
Senast: Buck
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 633
Senast: majha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar