Moderne xx?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare gejsa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 085

gejsa

Trådstartare
Någon som vet något om Moderne xx. Tydligen född 1959. Han är morfar till Butterfly Flip. Även morfar till min häst fick jag se häromdagen. Därför skulle jag vilja veta lite om honom. Hur gammal han blev. Hur stor han var. Färg. Avkommor. Ja, ev bild om någon har. Vore kul att få se honom också. Är det fler som har avkommer efter honom? Tydligen fick han en avkomma som senare blev populär inom ponnyaveln. Son of Gun xx. Någon som vet något?

Sv: Moderne xx?

Inte till så mkt hjälp kanske, men jag kände en tjej som hade en ponny efter Sun of a Gun. Det stoet hade en superkapacitet när det gällde hoppning. Inte världens bästa temperament, svårriden och skarp. Kolsvart med två vita bakkotor och bläs, jätte fiin.

Mitt sto har Moderne långt bak.

Jasså har du också en efter moderne. Hur är din häst då? Är det morfar till din också eller?

Moderne xx importerades till Flyinge 1963 från Frankrike där han var född. Han användes främst i fullblodsaveln, bl a blev han far till Nicke xx som var den förste svenskfödde galoppören som sprang in över 1 miljon i prispengar.

Här http://photo.starblvd.net/gfgsb/1-1-5.jpg finns en bild på honom. Den kan vara seg att få upp, men den ska funka!

Moderne lämnade bl a Rick xx som tävlades i svår fälttävlan. Rick godkändes för halvblodsaveln, men dog tyvärr samma år eller året efter som han godkändes. Vet inte ifall han hann betäcka några ston. Nicke xx som nämns ovan blev godkänd för fullblodsaveln där han verkade några år innnan han dog. Son of a Gun xx användes främst i ponnyaveln där han lämnade många famstående hopp- och fälttävlansponnyer.

Som synes nedärvde Moderne xx hoppanlag!

Han var mörkbrun med bläs och vita bakfötter. 159 cm. Dog 1976.

gejsa skrev:
Någon som vet något om Moderne xx. Tydligen född 1959. Han är morfar till Butterfly Flip. Även morfar till min häst fick jag se häromdagen. Därför skulle jag vilja veta lite om honom. Hur gammal han blev. Hur stor han var. Färg. Avkommor. Ja, ev bild om någon har. Vore kul att få se honom också. Är det fler som har avkommer efter honom? Tydligen fick han en avkomma som senare blev populär inom ponnyaveln. Son of Gun xx. Någon som vet något?

Jag vet inte om han betäckte några halvblodsston men han har förekommit i många bra ridhästars stamtavlor.
Här har du hans egen stamtavla:

http://www.pedigreequery.com/moderne

Görel skrev:
Moderne xx importerades till Flyinge 1963 från Frankrike där han var född. Han användes främst i fullblodsaveln, bl a blev han far till Nicke xx som var den förste svenskfödde galoppören som sprang in över 1 miljon i prispengar.

Här http://photo.starblvd.net/gfgsb/1-1-5.jpg finns en bild på honom. Den kan vara seg att få upp, men den ska funka!

Moderne lämnade bl a Rick xx som tävlades i svår fälttävlan. Rick godkändes för halvblodsaveln, men dog tyvärr samma år eller året efter som han godkändes. Vet inte ifall han hann betäcka några ston. Nicke xx som nämns ovan blev godkänd för fullblodsaveln där han verkade några år innnan han dog. Son of a Gun xx användes främst i ponnyaveln där han lämnade många famstående hopp- och fälttävlansponnyer.

Som synes nedärvde Moderne xx hoppanlag!

Han var mörkbrun med bläs och vita bakfötter. 159 cm. Dog 1976.

Tack snälla för svaren. Var har du hittat bilden? Liknar lite min häst faktist. Blev inte särskilt gammal. Vet du varför?

oopsie skrev:
Jag vet inte om han betäckte några halvblodsston men han har förekommit i många bra ridhästars stamtavlor.
Här har du hans egen stamtavla:

http://www.pedigreequery.com/moderne
Vet inte heller om han betäckte några halvblod. Men i andra ledet betäcktes min valack:s mamma med Eminent och då blev det halvblod/fullblod iaf. :)
Det var i den länken jag hittade hans årtal mm. Tack iaf.

Bilden har jag skannat in från en artikel i tidningen Hästen om att han importerats.

Tråden är jättegammal, men provar ändå att fråga. Vad heter hästen efter Son of a Gun ev är det vår hästs mamma:idea:

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 806
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 666
Senast: Pratsch
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans... 2
Svar
30
· Visningar
7 529
Senast: Ajda
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 463
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka