Moderators språkbruk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Moderators språkbruk!

Jag vill faktiskt ge en eloge till Ricca också. Nu har jag (uppenbarligen) ingen aning om vad som försegår bakom kulisserna och man har ju ingen aning om vilka som blir varnade osv så jag vet inte hur mycket sådant det är på western. Jag har till och från deltagit i passionerade diskussioner och blivit mer än lovligt förbannad på den diskuterande motparten, men jag har inte fått någon varning.
På western tycker jag det är en trevlig stämning och moderatorer som förstår att western är en livsstil och därför tex tillåter en del OT, därför att det är just en livsstil i många fall och mer än just bara en ridgren. Det tycker jag är kanon!

Så utan att uttala mig om all denna drama som jag tydligen missat så vill jag ge moderatorerna på western, inkl Ricca, en stor blomma!

Jag är helt enig med dig W :)

Det kan också vara så att man är lite mätt på att försöka diskutera, och man behöver en "bakfylle-period".

Jag tycker det är tråkigt när kunniga försvinner. Jättetrist. Men det behöver inte alltid bero på banningar - en del känner inte för att diskutera pga den diskussionsteknik som emellanåt förs rätt hårdnackat.

Om man nu råkar tillhöra den grupp som utsatts för dessa angrepp (som faktiskt inte alls behöver ha med "sanningen" att göra - och f ö: vem sitter inne på sanningen gällande ridning?), kanske man inte känner för att gå in i just denna tråd och säga "jag tycker banningarna var korrekta", för man kan faktiskt ha fått sig sådana personliga käftsmällar att det inte känns så roligt att diskutera mer?

Det kan också vara så att man är lite mätt på att försöka diskutera, och man behöver en "bakfylle-period".

Jag tycker det är tråkigt när kunniga försvinner. Jättetrist. Men det behöver inte alltid bero på banningar - en del känner inte för att diskutera pga den diskussionsteknik som emellanåt förs rätt hårdnackat.

Om man nu råkar tillhöra den grupp som utsatts för dessa angrepp (som faktiskt inte alls behöver ha med "sanningen" att göra - och f ö: vem sitter inne på sanningen gällande ridning?), kanske man inte känner för att gå in i just denna tråd och säga "jag tycker banningarna var korrekta", för man kan faktiskt ha fått sig sådana personliga käftsmällar att det inte känns så roligt att diskutera mer?

Dina egna inlägg då? Har du glömt bort dom? Det brukar låta från dig inne på KR i stil med:

"Jag har inte sett någon härinne på KR eller något AR -ekipage som ens har visat upp en form som skulle få godkänt i en LB på tävling"

Så sluta du att kasta sten i glashus är du snäll.

Om KR är klubben för inbördes beundran så är det väl märkligt att du bannades för ett inlägg till mig. Jag rider inte AR. Och jag kritiserar stångbett, energilös ridning, överböjning, taskiga sitsar, undermåliga tränare etc etc på det forumet.

Det finns fler med mig som gör det. Jag tror jag åkt på en varning för ett par år sedan då jag kritiserade Ingela som moderator. Om det ens var någon då.

Annars har jag aldrig blivit varnad. Trots att jag kritiserar och diskuterar helt mot AR många gånger. Men jag försöker iaf göra det med lite takt och respekt. Sen spårar väl även jag ur. Men att ens försöka respektera andra, det lyser med sin frånvaro från en hel del av de som kritiserar andra där. Jag förstår att det är svårt att respektera folk som gör saker man tycker är rent korkat. För jag tror det är så det ligger till. Men man måste lära sig det.

Det finns flera där inne som inte håller med om AR som sköter det lite snyggt, tex Jegra, Svea. Mackan tycker jag sällan går över gränsen heller. Det vet jag inte om jag sett ens. Jacko brukar hålla god ton. Någon av de nya/nygamla/whatever håller hyfsad ton med.

Det handlar väl lite om takt och social kompetens när man ska leverera åsikter som kan såra andra. Speciellt om man nu verkligen vill att de ska kunna ta till sig dem och dra lärdom.

Man tar inte till sig av folk som går till attack. Då går man i försvar. Det finns väl hur mycket studier som helst på det.

Halv Kl

Det är väl lite skillnad på vad den där lystenheten att diskutera rör sig kring. Vissa vill bara diskutera dressyr, häst etc. Andra vill diskutera för diskuterandets och konflikternas skull. Finns inget så rotar man upp en tre månader gammal tråd och går till angrepp mot en person. För att få igång en konflikt och med den en given diskussion.

Att jag inte skrivit nu på flera dagar drar ned antalet inlägg rejält. Och stoppar diskussioner. Men jag kände nu för första gången att det fan inte är roligt att skriva mer just nu. Jag fick nog av ditt inlägg. Det ska ju vara kul att skriva. Och jag tyckte du gick så waaaay över gränsen för vad en normal person gör. Uppenbarligen också den/dem som trianglade.

Du vet ju att jag inte kan gå ut offentligt med allting av hänsyn till andra. Så då blir jag en jävligt bra target iom att jag hellre tar skiten själv än berättar mer.
Det jag dock har sagt. Tex att ägarinnan/uppfödaren(som haft många unghästar iom att hon bedrivid uppfödning, försäljning, köp, utbildningsstall etc och som m´norm hade 9 egna hästar) inte ville ha hem hästen för att hon inte vill rida den¨, han hade skrämt henne, att han rest sig sedan han var liten(mamman reste sig), att han togs ur träning hos tränaren(som han stod hos innan han sattes hos mig) för att hästen inte slutade resa sig och en del annat.
Bla skrittades han ALDRIG uppsuttet. Reds inte ut. Fick panik om man tog i tyglarna i skritten(och då gärna reste sig). Reds alltid med sporrar, så dessa kunde huggas i sidorna på honom då han uppförde sig illa.
Allt detta har jag sett, hört av ägarinnan och pratat med tidigare tränare om.
Jag har också hört två tidigare tillfrågade proffs som båda sade att de tackade nej till att ha hästen i träning då han ansågs för farlig.
Hästen hade stora sårsorper som var i strl av någon dm vid vardera sida om sadelgjordsstaden. Han hade sadeltvång. Han var rejält bakskygg. Man fick inte hålla i bakhovarna eller huvudet. Det ledde till full panik. Och paniken gick han ibland till försvar.

En häst kan inte resa sig i trav och galopp. Givetvis rider man då trav och galopp om man inte vill ta itu med problemet utan bara undvika det. Någon gång kommer man behöva kunna skritta eller göra halt. Då var man på denna hästen körd. Ibland kunde han tillåta det och ibland inte. Han valde lite själv beroende på humör. Och så sa förra tränaren att han låtit honom göra den enda gång han behövde stå still: uppsittning. Han fick gå om han ville.

Idag har det gått månader sen han reste sig. Förra ägarinnan är glad att hon sålde honom till vrakpris till mig. För hon inser ju att han skulle blivit livsfarlig annars. Det har hon sagt till mig. Och jag har lovat att om jag ska sälja så får hon köpa tillbaks. För hon vill ha koll på var han hamnar iom att han är speciell.

När man då säger till mig: Jag tror inte hästen är farlig, du gör fel och borde inte ha en sån häst. Så tycker jag att det borde tyda på att man har läsproblem då så många proffs i hästnäringen INNAN mig haft samma problem om inte värre. Antingen läsproblem eller så vill man bara bråka och trycka ner någon.

I axels fall så handlar det ju mellan oss iaf om att hon vill såra mig. Jag är inte så lätt att knäcka. Men jag har svårt att kunna överbevisa axel offentligt och därmed få henne att lägga ner iom att jag drar mig för att använda info som drar in andra i det hela. Det vet axel och hon nyttjar det för att trycka till mig offentligt. Hon vet vad som hänt men blundar för det och påstår att hästen blev så här hos mig.

De flesta vågar inte säga ifrån. Jag är inte rädd för konflikter. Men jag tycker det är trist att det ens ska behöva bli sånna. Speciellt när man i klartext förklarat att uppfödaren som är en nära vän till mig berättat att hästen alltid varit sån. Andra som ridit honom innan han kom till mig har beskrivit honom som "helt galen" till mig. Och andra proffs som är vana att få de värsta headcase:n tackat nej till att ta emot honom för att de anser honom för farlig.

Fortfarande anser Axel att jag skapat problemet långt innan jag träffade hästen. Att han nu är så pass stabil att en annan ryttare som inte är en dålig ryttare, men mindre rut än mig som jobbar med att rida och ha lektioner(hon har haft egen häst och tränat mkt dressyr och ridit mkt barbacka och sitter rätt fast), kan rida honom utan problem är tydligen inget bra. Det skulle också kritiseras.

Hästen blir stadigt bättre och bättre. Jag har hjälp av två mycket kunniga tränare. Den ena expert på rehabande av felaktigt inridna unghästar och inridning av unghästar. Vi lägger tillsammans upp träningen av hästen. Och den ger ju resultat.

Så vad ska man gnälla på då? Spec då den tränare axel vill jag ska rida för rider för min tränare. Hon berömmer mig ofta för framstegen med min häst. Jag övervakas också av en radda andra bokstavs-tränare, hippolog och tävlingsryttare. Samtliga varnade mig för hästen innan. Men ser idag resultaten och tycker det är jättekul.

Att då utmåla mig som totalt inkompetent och dessutom ansvarig för min hästs tidigare problem är inte just. Och jag ser faktiskt inte vad det tillför i någon diskussion. Jag har fått en del mail rörande detta. Och intressant nog så har alla de jag förklarat helheten för köpt det rakt av. Till skillnad från axel. Som tror att jag fortfarande förstörde hästen. Och att jag bara ridit min "gamla ponny" som hon säger.
Jag har jobbat med hästar i x antal år. Jag har suttit på en hel del. Bla red jag unghästar i startkondition under flertalet år. Full kareta. Och jag har ridit fälttävlan på ganska hög nivå. Så fart och skutt är jag van vid. Jag har också ridit mer nomala unghästar som jag red ut med i skogen mest och tränade lite i dressyr. Utöver det blir jag ofta inhyrd då en häst skickar av sina ryttare.
Så jag är ingen feg liten krake som blir rädd om hästen skuttar till. En unghäst kommer fräsa iväg ibland, bli rädd, bralla, slänga sig etc. Det är hellugnt för mig. Vad den inte får göra är att resa sig så fort den ska skrittas. Och den ska inte heller behöva vara rädd då. Vilket han var.
´
Jag tycker axel är kunnig i mycket. Och jag tycker kunskap behövs på KR.
Men om vi reder ut det här mellan mig och axel så kanske vi kan få tillbaks axel och axel kanske kan lyckas hålla sig tillbaks utan att bli bannad igen för personangrepp. För det är vad det var. Och det vet axel.

Det är inte det axel säger på KR som man tar illa upp över, utan HUR det läggs fram. Och hur man nästan jagar en del användare.. typ Biggan L och Totola.

Jag kritiserar också saker på AR-forumet. Jag har också dragit paraleller till tävlingsridningen. Jag har nog också sagt att ingen där skulle fixa en LC ens.

Jag har nog däremot sagt det på ett justare sätt. Och ingen varning kom.

Kanske bör man tänka över hur man uttrycker sig. Såååå jäääävla jobbigt är det faktiskt inte att vara lite trevlig.

Att då utmåla mig som totalt inkompetent och dessutom ansvarig för min hästs tidigare problem är inte justJag
Nej jag försökte att få lite balans i att det inte alltid är hästens fel o att folk skaffar fel typ av hästar. Gärna sk. "problemhästar" som man utövar NH på.

Om man anser att hästen är farlig för att den inte kan skrittas, kanske det beror på hur man skrittar den. Osäkra hästar kan gärna få springa förbi det farliga o blir då mer självsäkra- får rutin o kan börja lita på sin ryttare.
Shutterfly var säkerligen fullkomligt livsfarlig- med en mindre trygg ryttare.

Jag har blivit bannad o är varnad för att jag blev trött på hur du raljerade nästan blogglikt över hur duktig du är med "problemhästar" o att den unga hästen var farlig som inte kunde skrittas. Du satte dessutom upp orutinerade ryttare på den o red den nästan aldrig själv. Om man har en farlig häst så sätter man absolut inte upp ngn annan- anser jag. Ansvaret om man har tagit på sig en sådan är ens eget.

Proffsryttare som rider många hästar om dagen får de serverade färdigskrittade. De skrittas i maskin eller för hand- det bör man vara medveten om. De sitter upp "i farten" o rider effektivt o sen skrittas de återigen av från marken.
De tar heller inte tills hästen ger efter o i synnerhet inte i skritt.
Alla hästar som rids in på Strömsholm hinner man inte ens lära att stå still vid uppsittning. de ryttarna ser det inte som prio ett. Då hinner man inte rida alla.
De har balans nog att sätta sig till rätta ändå.

Om man har förståelse för hästen behöver konflikter inte uppstå. Propsar man på att den SKA lyda,ja då får man nog hålla till på marken o drilla den.
Som regel är det mest missförstånd i kommunikationen.

Skritt på tygeln kan man rida lite när hästen är avrastad o då med en mjuk hand- inte en som håller tills hästen ger efter. Klart att det blir problem.

Det handlar inte bara om skrivsättet på KR, utan att du o några till hör till de rättrogna eller har gjort.
Jag o många andra har fördummats för att vi inte anses ha de sanna efrarenheterna. Har inte sett ljuset. Fio såg aldrig det o fastän hon i början försökte förklara vad som fattades så möttes hon av lika avfärdande kommentarer. Inget bemötande rörande ämnet alls. Bara att hon inte förstog hela biten.
Det är alldeles för sektlikt o mantran som man inte förklara innebörden av upprepas om o om igen som "svar".

KR är mest som en chat. Socialt forum. Ska hålla mig borta därifrån o se om det någonsin dyker upp ngn intressant diskussion.

Jag känner en del proffsryttare som skrittar. Och det handlade inte om att ta tills han gav efter eller skritt i form. Vanlig fri skritt pratar vi om. Och som sagt uppkom inte problemet hos mig. Jag är ju god vän med uppfödare/ägarinna som berättat för mig.

Att jag varit tvungen att påtala att jag inte är en idiot är ju för att du dragit upp en massa osanna saker och tillskrivit mig dem. Givetvis är det människors fel att hästen blivit så här! Det är alltid vi som sabbar dem. Det har jag sagt förr till dig.

Jag har i snacktråden pratat om bad jag gjort m de hästar jag ridit under dagen. Precis som de andra i den tråden. Jag har skrivit när det gått bra och inte.

Jag lät ingen annan sitta på hästen förrän han slutat resa sig. Jag skulle inte sätta någon annan i den sitsen. Hästen är ju väldigt mkt bättre än då han kom.
Jag red honom inte under en period pga skada hos mig. Jag vill ha stigläder på honom. Det kunde jag inte ha pga skadan. Andra hästar som jag inte behövde stigläder red jag. Jag vill inte bli utan pengar helt. Just därför är jag väldigt försiktig med min skada. För jag måste kunna rida mer än jag kan idag. Den måste bli bättre. Men jag rider honom nu trots att foten eg säger nej. Just för att det är en så rolig häst.

Tvång är inget jag sysslar med. Däremot långsam invänjning av det hästen tyckte var riktigt obehagligt. Vilket involverar sadel, sadelgjord, bett, att man rörde den över kroppen etc.
Den NH jag sysslar med handlar om just det. Att bädda så man slipper konflikt. Du har själv sagt att du ser rött då du ser NH. Och här verkar det som du inte vill ta till dig att det jag håller på med då är bara vanligt hästvett där man tar hänsyn till hästens flyktinstinkt.

Du verkar helt snöat in på att jag är en spänd och rädd ryttare. Jag är väldigt bra på att kontrollera mig och min energi. Dessutom är jag så korkad att jag extremt sällan blir rädd. ;)
Jag har ridit mkt arab, PRE Och unghästar. De är ju precis som bådaina hästar väldigt känsliga för energi och andning och spänningar. Jag har fått mkt skäll förr om åren för att jag spände mig. Idag har jag lärt mig hantera det tack vare tränare och energirika, känsliga hästar. Om jag fryser extremt mkt blir mina hästar oroliga. Så då tabbar jag mig.

Fast jag är ju ganska anti AR. Och har ju aldrig ridit på samma sätt som övriga där.

Mackan har väl Aldrig ens testat.
Jacko tror jag väl inte heller.

Jag försvarade Biggan här om v för att jag tyckte du gick över gränsen lite så där. Jag känner inte henne. Håller inte med om hur hon rider. Tycker ärligt talat att en av tränarna är uuurdålig. Har jag sagt till henne med.

Så det var inte snack om att hålla någon likasinnad om ryggen. Bara att jag tyckte du gick på för hårt om ngt som inte ens var skrivet.

Moderator och jag har olika åsikter om mkt. Vi har nog tom rykt ihop någon gång. Så hon ser nog inte mig som en i gänget.

Jag tror det skulle kunna bli skitkul diskussioner där om vissa inte attackerade och andra tålde lite mer. För just när olika grupper mäts lär man sig mkt. När man tvingas tänka.

Det är inte det axel säger på KR som man tar illa upp över, utan HUR det läggs fram. Och hur man nästan jagar en del användare.. typ Biggan L och Totola.

Fast då är det väl mer skrivsättet som stör?, inte alla skriver inlägg på halvsidaark och då är det lätt att det låter-rakare, skippar gulligullet liksom.

Och vad gäller jagandet, kan säkert lätt uppfattas som så men de du nämner här skriver inlägg ofta med typ 5 olika påståenden som inte stämmer, när man frågar så kommer inget svar utan nya påståenden, som mitt senaste på AR där jag skrev att stång bör inte sättas i mun förräns lite högre nivå, Biggan L höll med, jag frågade om nivån och hon svarade LA, RIDÅ- de flesta går med stång men typ ingen går LA, ser man inte det , ja då undrar man....

Jag vet var inlägget är och har hela tiden funderat, ska jag ta diskussionen, eller inte- känns som ingen ide för man får inte skriva att ingen i princip går LA men nästan alla har ändå stång.

Senast ändrad:

Givetvis är det skrivsättet. Men ibland kan man också bara vara tyst. Man inser att svaret beror på okunskap. Och att det inte kommer ändras. Då kanske man kan ge sig någon gång. Och någon gång kan man ge positiv kritik med.

Det var inte då jag menade att jag försvarade. Det var gällande skänkelvikning. Man kanske kunde tolka biggans svar på två sätt. Vad vet jag. Men jag såg utan tvekan vad hon menade där. Ändå skulle det bråkas. Och även tas upp saker ingen nämt.

Jag håller som sagt inte med Totola o Biggan i mkt. Men man behöver ju inte hugga på ALLT de skriver bara för att det kommer från dem. Hade det inlägget varit från mig tom tror jag det fått vara.

Hade det inlägget varit från mig tom tror jag det fått vara.

Nja det beror nog mer på isåfall att ingen orkar läsa dina telefonkatalogsliknande blogginlägg :D

Jag hoppar för det mesta över dom iallafall. Det står samma sak i alla dina inlägg, först lite om det du svarar på sen din livshistoria, dina farliga hästar (som om du vore stolt över det). Dina tränare och sen att du själv är tränare och ryttare.

Heder åt biggan och totola som faktiskt försöker diskutera och förklara hur dom menar, för det mesta snurrar dom in sig i saker dom sagt som dom inte sagt som dom sedan menade.

Angående den stångdiskussionen med LA så hade jag en privat pm diskussion med biggan om det eftersom jag inte fick fråga i tråden för moderatorn varför hon hade stång på sin häst när hon själv inte tyckte den var i LA? Ja eftersom hon gick ut med att hon tyckte dom skulle vara på den nivån när man introducerade stång så är det väl klart att man frågade? Men si det fick man inte göra. Jag blev iof inte klokare av den pm diskussionen heller :)

Men man kanske inte bör göra sådana uttalanden om man inte är beredd att ta diskussionen som följer naturligt.

(ja och nu var vi tillbaka på stång igen) ;)

Givetvis är det skrivsättet. Men ibland kan man också bara vara tyst. Man inser att svaret beror på okunskap. Och att det inte kommer ändras. Då kanske man kan ge sig någon gång.

Ja, det är väl en stor del av kärnan, de, som du menar, skriver med okunskap får inget ok över axlarna att vara tysta- de kan bara pladdra på,vett till tysnad tillskrivs de som kan mer och kan argumentera. Om inte, då jagas det , stängs in i hörn och det blir så synd om de som kan-mindre.

Det blir konstigt, precis som den feta hästen inte får anmärkas på, men antagligen den magerlagda- eller hur är det?, frågan fanns förut i tråden men ingen moderator har svarat på det sistnämnda?

Angående den stångdiskussionen med LA så hade jag en privat pm diskussion med biggan om det eftersom jag inte fick fråga i tråden för moderatorn varför hon hade stång på sin häst när hon själv inte tyckte den var i LA? Ja eftersom hon gick ut med att hon tyckte dom skulle vara på den nivån när man introducerade stång så är det väl klart att man frågade? Men si det fick man inte göra.

Jasså, det blev som så.
Ja, jag lade ju ner innan men är inte förvånad.

Konstigt, för det togs ju upp i stora diskussionstråden-men allt kanske får diskuteras där utom stång och ....och....

kl.

En sak jag undrar över är varför ni som gillar att kritisera andras ridning och hästar inte gärna lägger ut bilder och filmer där ni själva rider?

kl.

En sak jag undrar över är varför ni som gillar att kritisera andras ridning och hästar inte gärna lägger ut bilder och filmer där ni själva rider?

En del har lagt massor av filmer och bilder på sig själva men på dressyrforumet så det finns ju om man letar. Jag har erbjudit mig att lägga ut bilder på KR men fick inte det då det var tävlingsbilder/filmer. Det är ju mest då man tar kort och filmar så det är ju i stort sett sådana bilder och filmer man har. Jag är inte på KR forumet längre, har nog inte varit där sedan i maj. Håller mig borta därifrån.

Jasså, det blev som så.
Ja, jag lade ju ner innan men är inte förvånad.

Konstigt, för det togs ju upp i stora diskussionstråden-men allt kanske får diskuteras där utom stång och ....och....

Jaha fast den diskussionen jag tänkte på var inte i stora diskussionstråden? Eller det kanske blev den tråden? Jag minns inte men här är mitt hemskt frågvisa svar och biggans inlägg som fick kalla handen.

Citat:
Ursprungligen postat av bigganl Visa inlägg
Nej, den nuvarande hästen är inte på den nivån rörelsemässigt sett. Hon är det formmässigt sett. Hon utbildas inte för tävling.
Det var ett enkelt sätt att beskriva hur jag tänker, men det är inte kopplat till min häst. Det är så jag tänker när det gäller hur jag tränar hästar över lag. Men vad min häst har med diskussionen att göra förstår jag inte.

Citat:
Jo men klart din häst har med diskussionen att göra då du rider på stång på den och har den filosofin som du har. Hur har det inte med din häst att göra? Allt jag gör i träning och filosofin jag går efter påverkar ju självklart min häst annars vore det en konstig filosofi om man gör annorlunda med sina hästar än vad man går efter?

Sen ingår ju öppna och sluta i LA-Msv så hur hästen kan ha styrka och bärighet i LA-Msv form men inte i rörelserna får jag inte ihop?? Hur kan man skilja det åt? Jag vet att du inte tävlingsrider men du säger ju ofta att du inte tycker det du rider skiljer sig alls från TR och du tog ju upp La-Msv själv så därför undrar jag.

Förtydligande: Jag fick alltså ingen varning eller så men mitt svar togs bort och så fick jag ett pm om att man inte får fråga det i tråden.

Så istort sett får man påstå och säga vad som helst på KR men ingen får ifrågasätta eller försöka få en förklaring på nått , så därför diskuterar jag inte där längre för det är ju ingen ide´

Biggans inlägg ligger ju kvar i tråden men mitt togs bort (om någon försöker hitta tråden).

kl.

Den uppfattningen har inte jag fått-min uppfattning är att diskussionerna uppkommer när det påstås vara något som inte finns.

Typ LA form men det är inte LC. Eller öppna men det är bara bananböjd ja, osv.

För egen del har jag ingen film men erbjöd mig en gång i tiden att scanna in protokoll.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
34 492
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 175
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Bukefalos Fick just en varning av en moderato dock förklarades inte varför jag fick denna varning vilket jag tycker är rätt dåligt. hur ska jag...
Svar
13
· Visningar
2 000
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama