Moderators språkbruk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Moderators språkbruk!

Förvisso, men nu har vi här olika rang o villkor. Ledare som kan ge bestraffning.

Nog läggs det på hög o man blir övervakad, vilket kan ses som i min profil.

Senast ändrad:

Nej, det finns bara två moderatorer på forum Bukefalos-hjälp: Gunnar och Gern.

Vi som modererar övriga forum deltar ofta i debatterna såsom moderatorer, men vi agerar inte moderator just här.

Det är överlag ytterst få påföljder i forum Bukefalos-hjälp. Gunnar håller taket högre här för att kunna få in så många åsikter som möjligt.

Det måste ju finnas en gräns även här. Att kalla Jacko lipsill och hålla på med hånfulla skämt borde vara förbi den gränsen. Jag har på stenåldern blivit bannad för ett inlägg på bukehjälp. Och det var långt ifrån nivån i den här tråden.

Det kommer ju ingenting konstruktivt ur sånt här. Minns någon ens vad moderatorn skrivit i banningen som diskuterades?

För min del tycker jag att det är bra om denna diskussion hålls här istället för i hästforum.

Klart det finns gränser här också. Men de kommer först när Gunnar (eller Gern) agerar, så även om du ser att det är en massa moderatorer som skriver här, så betyder det alls inte att det finns någon här som kan ta ställning till inläggen. Det är inte vårt forum att moderera, utan vi "vanliga moderatorer" är i samma sits som du här - vi kan rapportera, och hoppas att ansvarig moderator håller med i vår bedömning.

Eeh? Ja? Du missförstog kanske mitt inlägg? Jag vet att det är två moderatorer här och att ni andra inte kan moderera här. Men det måste finnas en gräns även på detta forum och det får ju de som modererar här se efter.

Jag såg själv filmen på ryttarna och hästarna. Spelar mig ingen roll alls i vilken gren som plågeri utförs. Men det jag såg gjorde mig förbannad!!!! Varför, varför snurra en häst ca 20 ggr åt ett håll ???!!! Detta är oförsvarbart!! Man borde snurra fast den ryttaren o snurra den med 20 varv!!! Hur tänker dessa sk ryttare???
Och att sen bli varnad i ordalag med "SKIT", herregud...Det var upprörande att se detta, tror sjutton att folk reagerade. Tycker moderatorn ifråga har uttryckt sig olämpligt, det finns andra sätt att uttrycka sig på. Nästan så man känner att den bannade trampat på en öm tå?????

För att återgå till trådens huvudämne.

Gunnar - jag förstår att du måste försvara dina moderatorer. En bra "chef" ska försvara sina "mellanchefers" beslut. Den bästa chefen jag haft ansåg att alla beslut hans mellanchefer fattade var hans egna beslut, eftersom han som chef borde ha haft ansvar för att inga felaktiga beslut fattades.

MEN i det här läget är det ju uppenbart ett felaktigt beslut som fattats. Jag struntar i om det är Ricco som får på tassarna för övertrampet, men du kan inte vara hur diplomatisk som helst. Utan att hänga ut Ricco hade det varit trevligt med en "jag ska se till att denna typ av moderering inte fortgår och en moderator som gör såhär i framtiden kommer få en tillsägelse" - hade kanske varit lämpligt?

Jag tillhör vare sig Ettie, Ginnies, Axel eller nån annans fanclub: tvärtom tycker jag att de kan vara väl hårda i sitt sätt att uttrycka sig ibland (även om de tycks sitta inne på mycket kunskap). Men det är ju inte det tråden handlar om, utan att en moderator helt klart uppfört sig olämpligt.

KL
En j-a massa visningar av denna tråd. Ämnet är tydligen intressant (kolla antalet).

Ang Gunnar & moderatorer så har han redan svarat som du vill _Zvea_

Alla är väl tämligen överens om att det som visades på filmen var skit (även i tråden - jag såg INGEN som försvarade DET - vad det någon som såg att detta försvarades???) och att varningen var dåligt formulerad.

Nu har jag sällat mig till övervakarna och kollat din profil... Fast där står ju inte så mycket.

Tillägger att min rang är ju............... tja. Som Zingo-reklamen på min tid - Försvinnande god (låg - planetspringare - Bah!) Det ska f-n vara moderator :)

Senast ändrad:

Det tycks som du inte läst tråden, minst två-tre person försvarar beteendet, kanske inte direkt men indirekt genom att anse det fel att anmäla och kalla de som diverse otrevliga saker och försökte bortförklara det som visades på bilderna.

Och nej, Gunnar har inte svarat som _Zveva_ föreslår eller så har jag totalt fått hjärnsläpp, kan du möjligen citera det i så fall eller peka på inlägget. Ja han medgav att det inte var rätt, men från det till att lova att ta tag i det om det händer igen är det en lång väg.

Senast ändrad:

Jo - jag har läst tråden. Jag ser INGET försvar för handligen. Indirekt försvar är för mig en tolkning.

Det jag läst av Gunnar är:

Jag kommer ta upp allt detta med moderatorn för att försöka få klarhet i mer varför varningen delades ut.
Jag kommer även be alla moderatorer vara mer noga med vad de skriver i varningar och liknande för att minska risken för missförstånd.

... i senare inlägg:

Jag kan väl avsluta med att jag nu hunnit läsa tråden på western, jag hade inte modererat den på samma sätt som den nu modererats, det är dock inte helt säkert att mitt sätt hade varit bättre, men jag anser att moderatorn begått misstag.

Detta är väl också en tolkning då - vi läser förmodligen inte på samma sätt.

Vi gör nog inte det, Gunnars formulering är bra mycket svagare när det gäller löfte om att se till att det inte upprepas. Dvs den biten finns inte med och det är i mina ögon den viktigaste.

Det som finns de i tråden där försvaret är direkt, men så att säga dolt.

Uttalanden i still med "det är inte värre än andra hästgrenar"
Förolämpningar mot de som vill beivra händelsen och fördöma den.
Diverse försök att förringa misshandeln genom att jämföra med att sadla hästar och låta nybörjare rida.
Försvar genom att påpeka att det är ögonblicksbilder tagna ur sitt sammanhang, vilket inte stämmer alls, det är långa sammanhängande filmsekvenser.

Nej det är ingen som säger det är rätt men flera som vill tysta ner och förringa. Nu har jag inte citerat ordagrant, jag orkar inte läsa igenom tråden för att hitta dem.

Jag vill inte heller anklagas för företeelser jag inte gillar inom något jag håller på med - ser heller ingen anledning till att jag ska behöva det. Det behöver inte nödvändigtvis tolkas som "dolt försvar". I en diskussion kan man inte direktkoppla alla inlägg eller isolerade meningar i dessa till huvudfrågan. Ofta är det en kommentar till föregående inlägg och "sadla hästar" och "låta nybörjare rida" läste jag så.

Hur man tolkar beror förstås på vilken uppfattning man har - och att vi ser detta olika betyder inte att jag har rätt.

När det gäller hur Gunnar uttrycker sig - jag läser indirekt :) "jag tycker du gjorde fel - gör inte om det" eftersom det skrevs öppet. Men det är alltså min tolkning.

Senast ändrad:

Ja, i gunnars fall verkar du tycka det är det okej att dra slutsatser och läsa mellan raderna men inte i western tråden. Jag upplever åtminstone att ett antal personer försvarar det som visas på filmerna, och inte så värst diskret heller utan med buller och bång.

KL
Såg nu att både Ettie o Europa är bannade.

Jag fattar ingenting av hur det fungerar här:confused:

Ponnytant har sammanfattat bra vad jag skrivit och hon verkar ha tolkat det så som jag tänkte när jag skrev det.

Om jag får sammanfatta det igen jag hade inte modererat på samma sätt som moderatorn gjorde i den aktuella tråden på western, jag hade bara raderat ett fåtal inlägg och kanske gett ett par varningar om jag kommer ihåg rätt nu. Det som skrivits i själva varningen till Ettie är fel.

Trots att jag inte alltid skulle ha modererat som alla moderatorer behöver det inte innebära att de gjort helt fel. Alla är inte lika och jag måste tillåta vissa skillnader i hur det modereras, dock inte för stora.
Att varna Ettie på det sätt som gjordes för ett speciellt inlägg var fel. Om varningen i stället hade skrivits på ett annat sätt och påpekat den sammanlagda otrevligheten i flera inlägg så hade det i detta fall rimligen varit ok.

Alltså att varna Ettie var rätt, men det gjordes på fel sätt och eventuellt av fel anledningar, men det har jag väl varit inne på redan tidigare.

Jag återtog ett rött kort som delats ut tidigare.

En nästan lika lång tråd som denna finns inne på moderatorforumet där vi diskuterar bland annat runt detta ärende men framförallt hur vi bättre kan hantera dessa saker framöver.

Jag har efter att denna tråd fortskridit sett en del mindre trevligt beteende i den men har försökt hålla rejält högt i tak här. Dock har jag delat ut banningar och en varning för sådant beteende som varit över min högt satta gräns. Tidigare förseelser har också vägts in i detta.

Det fungerar alldeles utmärkt. Om man är fortsatt otrevlig gång efter annan blir man till slut avstängd en kortare eller längre period och det har absolut ingenting överhuvudtaget att göra med hur stora kunskaper man har om olika ämnen eller vilka specifika åsikter man har i sak.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
34 492
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 175
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Bukefalos Fick just en varning av en moderato dock förklarades inte varför jag fick denna varning vilket jag tycker är rätt dåligt. hur ska jag...
Svar
13
· Visningar
2 000
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama