Moderators språkbruk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Moderators språkbruk!

Det var förmodligen dags för rätt länge sedan egentligen när den spårade ur, men det skulle nog kunna ses som om jag ville sopa det hela under mattan och det har aldrig varit min tanke.

Den enskilda specifika sakfrågan är i mitt tycke ganska enkel. Det var dumt av moderatorn att uttrycka sig så.

Den generella frågan med användare som under längre eller kortare tid (lite beroende av om man tror att de är återvändande bannade användare eller ej) har behandlat andra användare mindre trevligt är inte lika lätt att lösa på ett enkelt sätt.

Det blir ett problem när en användare återigen bannas för dåligt beteende och det kort efter dyker upp en ny användare som beter sig snarlikt, men där det är svårt att bevisa att det faktiskt är samma person.
Det man hade hoppats på är att dessa användare mognade så pass att de kunde behandla andra bättre. Man får då och då en klar känsla av att de väljer ut "offer" och på ett i bland subtilt sätt försöker sänka sina "offer", ibland med hjälp av andra med liknande diskussionssätt.

Om man ger sig in i en diskussion är det helt klart så att man måste ta att andra har andra åsikter och att de förs fram på ett rakt och kanske ganska vasst sätt ibland är det kanske också lika bra att försöka ignorera saker som kan ses som ett påhopp på ens person, men det finns gränser för vad man skall behöva stå ut med.

Användare som oavsett hur kunniga de är (jag får ofta en känsla av att de ofta bara tror att det finns endast en lösning på ett problem) som genomgående bidrar till en tråkig stämning på forumet är inte så roliga att ha här, men det kan tyvärr vara väldigt svårt att hantera dem på ett vettigt sätt.

Det finns exempel på användare som följt användare här till andra webbsidor och fortsatt hacka på dem även där, vilket självklart blir väldigt svårt för oss att hantera. Annat som hänt är att en moderator för bara några dagar sedan fick en kommentar av en användare som blivit varnad som jag tolkar användarens PM som ett förtäckt hot. Ungefär som om en gangster hade sagt, jag vet var dina barn bor.

Jag hoppas att ni som sköter er här på sidorna, de allra flesta gör ju faktiskt det, inser att vi moderatorer ibland hamnar inför svårlösta problem och att även vi ibland gör misstag.
Moderatorerna gör nästan alltid ett helt fantastiskt arbete, helt frivilligt, utan lön, så glöm inte att försöka visa dem den uppskattning de förtjänar. Även jag behöver bättra mig på den punkten.

Samtidigt behöver vi självklart alltid arbeta med att förbättra hur vi jobbar här på Bukefalos för att så många som möjligt ska vara nöjda. Att hålla den här tråden öppen har varit ett försök att göra just det.

Men nu undrar jag om du alltså gör precis som Ettie och ginnies bland annat säger, det vill säga behandlar alla "nya" hårdare för att du "misstänker" att det är dessa "gangsters" du berättar om här? Är det vad man har att vänta som ny på detta forum alltså? Trevligt:crazy:

Jag har läst tråden med stort intresse och jag ser att flera användare har skrivit mycket värre saker än både Ettie och Europa, mycket värre i mina ögon. Men dessa tycks inte ha bannats? Ginnies har fått en varning men ginnies inlägg är i mina ögon inte elaka utan bara raka och ärliga, och med humor dessutom. Har även övriga som deltagit i att skämta och driva med forumets moderatorer varnats? Vad är skillnaden?

Jag säger samma sak som andra här, hur många inlägg behöver man ha för att få härja som man vill utan att något händer?
Under min tid här har jag sett många påhopp på andra användare som är betydligt värre än vad jag har sett de nu bannade göra? Kan du vara snäll och förklara skillnaden? Beror det på om moderatorn anmäler till dej eller inte? Jag förstår att du inte kan läsa allt, så kanske har moderatorns "vänner" större utrymme? Om jag smickrar en moderators hästar eller kloka åsikter till exempel kanske jag slipper varnas vid ev övertramp?

Jag undrar helt allvarligt, jag ser inte logiken alls angående vilka som är bannade nu och vilka som inte är det. Jag tänker ocksåpå westerntråden och flera trådar på klassiska forumet som också nämnts här. Du har straffat två personer för att du "tror" att de är bannade personer som du inte vill ha här? Övriga har större frihet att vara otrevliga utan konsekvenser? Är det så?

Om du låser den här tråden kan inte flera komma in som råkar hitta hit, så som jag gjorde, och som kanske har egna funderingar. Så låt den gärna vara öppen.

Det finns exempel på användare som följt användare här till andra webbsidor och fortsatt hacka på dem även där, vilket självklart blir väldigt svårt för oss att hantera. Annat som hänt är att en moderator för bara några dagar sedan fick en kommentar av en användare som blivit varnad som jag tolkar användarens PM som ett förtäckt hot.

Jag brukar inte bry mig om mitt eget försvar särskilt ofta men nu när detta kommer fram på samma sida där jag sagt jag blev varnad så vill jag tala om att det är inte jag som gjort så.

Jag är inte otrevlig så, liksom.;)

Sedan undrar jag var det har hänt?:angel:*nyfiken*

Man skulle kunna skriva att du pratar en massa skit, men jag skall försöka formulera mig lite annorlunda.

Jag stänger av användare för hur de beter sig oftast över längre tid. Om det finns andra och det finns det som beter sig illa får du gärna rapportera dessa inlägg så jag och/eller moderatorn kan ta ställning till vad som skall göras.

Att försöka på alla sätt att misskreditera moderatorerna är inte särskilt trevligt.

Om nya användare beter sig otrevligt och det finns starka misstankar om att det är en tidigare bannad användare så är tröskeln för banning lägre. Men nya användare behandlas inte annorlunda om de håller sig inom reglerna.

Vi kan ta ditt användarnamn som exempel, det är inte bannat ännu, trots att din ip-adress väldigt ofta stämmer överrens med den ip-adress som användaren flashlight hade innan hon blev avstängd, det är drygt två månader kvar på den avstängningen.
Om du är hon, vilket jag mycket starkt misstänker borde du ha vett om att hålla dig härifrån ett par månader till och sedan försöka vara lite mer positiv och trevlig i din framtoning.

Ni övriga får ursäkta att jag själv är aningen otrevlig här, jag är rätt trött på dessa användare som ofta är rejält elaka mot andra personer och när de sedan stängs av för sitt otrevliga beteende kan de på inget sätt se att de begått något fel och tycker så hemskt synd om sig själva. Beteendet känns inte helt moget.

Jag hoppas fortsatta diskussioner kommer hålla en lite positivare ton, då det med säkerhet finns ett och annat som behöver förbättras på Bukefalos, men om man inte alls litar på mina eller mina moderatorers bedömningar kanske man borde hålla sig härifrån.
Visst vi begår alla fel och misstag ibland, men om man anser att vi genomgående bannar eller modererar på fel grunder så förstår jag inte varför man vill fortsätta att utsätta sig för det.

Men nu undrar jag om du alltså gör precis som Ettie och ginnies bland annat säger, det vill säga behandlar alla "nya" hårdare för att du "misstänker" att det är dessa "gangsters" du berättar om här? Är det vad man har att vänta som ny på detta forum alltså? Trevligt:crazy:

Här måste jag också gå in och korrigera lite.

Jag har menat, när andra användare sagt troll om nytillkomna, att man som ny har en lite annorlunda särställning än de med många inlägg,användare emellan.

Blir man lite för mycket på, eller lite vass, dryg med för den delen:angel:, så fick jag iaf många anklagelser av andra användare att vara någon annan. Det hängde nog med i nästan 3 år, särskilt i diskussioner där det kunde hetta till lite.

Jag har inte blivit konstigt behandlad av Gunnar, måste jag ändå säga, däremot fick jag som ny några väldigt märkliga varningar av moderatorer, där det faktiskt inte var något otrevligt och moderatorn kunde i det fallet skickad PM o förklarat varför det namnet inte fick nämnas här(positiva ordalag från min sida).

Jag kan känna lite så att får man varningar för skitsaker, som även jag fått några gånger(jodå, det är sant), så finns risk att det går inflation i dessa.

Jag brukar inte bry mig om mitt eget försvar särskilt ofta men nu när detta kommer fram på samma sida där jag sagt jag blev varnad så vill jag tala om att det är inte jag som gjort så.

Jag är inte otrevlig så, liksom.;)

Sedan undrar jag var det har hänt?:angel:*nyfiken*

Jag vill också klargöra att detta inte är jag som "hotat" en moderator. Jag tycker väl kanske för rättvisans skull att det är bättre iof att säga vilken användare det handlar om nu när man ändå går ut och avslöjar en såpass allvarlig sak eftersom det nu ändå gärna slängs användarnamn hit och dit. Att inte göra det är riktigt elakt tycker jag!

Nu kan det ju vara så att du faktiskt fått varningar för skitsaker, vilket i så fall inte är bra.
Här tror jag att det kan vara lite olika, ibland får man ett varnande PM ibland ges man i stället en varning. Den enda skillnaden är egentligen att en varning syns för andra moderatorer om det är så att man som användare beter sig i gränslandet vid ett senare tillfälle.

Jag tror dock att de allra flesta användare inte fått några varningar alls och att man faktiskt skall försöka titta på sitt eget beteende om man får någon typ av varning. Jag tror att det är ytterst ovanligt att man får varningar för sådant där man inte passerat gränsen.

Man behöver inte bli mesig, men man kanske kan försöka vara lite trevligare, mindre ettrig och försöka diskutera generellt utan att gå in på person.

Jag har läst tråden (och de andra liknande trådarna) och jag vill återigen slå ett slag för att Ip-banna under avstängningstiden. Det kanske skulle hjälpa? Iaf vid upprepade avstängningar.

För annars är det ju ganska tandlöst att stänga av någon som bara kan starta en ny användare och fortsätta.

Jag har läst tråden (och de andra liknande trådarna) och jag vill återigen slå ett slag för att Ip-banna under avstängningstiden. Det kanske skulle hjälpa? Iaf vid upprepade avstängningar.

För annars är det ju ganska tandlöst att stänga av någon som bara kan starta en ny användare och fortsätta.

Nej, nej, nej !

Det är ett alltför trubbigt instrument! Alla med mobilt bredband får en ny ip tilldelad varje gång man kopplar upp sig, och då kan jag lika gärna få den som NN hade när h*n blev "bannad" med påföljd att jag då blir utestängd.
Om NN är enveten är det ju bara att koppla ur och koppla upp igen, så vips är det öppet igen.

Men det kan ju finnas flera personer på ett ip. Då blir ju alla straffade för den ena personens beteende.:) Lite knepigt detdär.

Men det kan ju finnas flera personer på ett ip. Då blir ju alla straffade för den ena personens beteende.:) Lite knepigt detdär.
Det är ju värt att prova. För då ser man ju OM det skulle vara så att någon oskyldig hör av sig till Gunnar ang samma ipnr :idea:

Sen händer det även att varningar skickas ut för flera inlägg, men varningen "hamnar" på inlägget som fick bägaren att rinna över, som kan tyckas vara en skitsak om man ser till bara just det inlägget.

(om det är så i just ginnies fall har jag dock inte en aning om, utan mer som generell kommentar om varningar)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
34 492
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 175
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Bukefalos Fick just en varning av en moderato dock förklarades inte varför jag fick denna varning vilket jag tycker är rätt dåligt. hur ska jag...
Svar
13
· Visningar
2 000
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama