mockning med minsta möjliga slitning på kroppen?

Sv: mockning med minsta möjliga slitning på kroppen?

men guuud!
vilket otroligt bra ide!

jag har mockarn med bubbla handtag så gott som klar i skallen, enda problemet jag egentligen har nu är hur man ska få in gafflarna under bajsen på ett smidigt sätt, utan att se ut som juckande unghund och hur man ska kunna skaka av spånet utan att se ut som... ja... (fyll på med lämplig bild själva).....

men jag kan ju utveckla den, ta patent och sälja den dyrt till folk som inte behöver skaka grepen eller ta bort kiss.:p

men du... nu kom ja ju precis på en sak till...
en vanlig dammsugare och en sådan.
denna lilla burk är busenkel att göra själv! ta en lagon stor hink och gör två hål. ena hålet lika stort som sladden på dammsugaren. på med en gummiring emellan, så det sluter tätt.
från hål två kommer den sladd som du sen dammsuger upp bajsen med. :idea: om du får tag på en stark dammsugare borde detta vara en bra ide!

jag har ritat. :D
23910302.jpg

en liten detalj bara, du får ju inte sälja dyrt till mig som hjälpte dig att komma på iden om att ta patent på grejerna! ;)

till grepen med 2 handtag så behöver man ju inte skaka hela kroppen, man kan ju använda händerna lika gärna, mer skonsamt eftersom de är på samma höjd, kroppen jobbar liksidigt :idea:

börjar du tillverka dessa så lovar jag dig att jag köper!

Skummat genom tråden och sett att du använder halm som strö.

Om du tänker fortsätta med det så föreslår jag följande (om du inte redan gör så):
Använd hötjuga med 3 tinner, lyft undan allt rent till ett av dom rena hörnena, plocka "uppifrån" låt lortarna rinna igenom, eller "häll av dom" från tjugan. När den pissiga halmen och lortarna ligger kvar så är det dags att ta fram skyffeln och lassa ner i skottkärran. Eventuellt kan du skaffa en plastskyffel, den är lite lättare, Och hötjugan väger inte mycket heller.

Trivs jättebra att mocka på det här sättet, och jag tycker det är ekonomiskt också!

Hoppas jag gjort mig förstådd bara.

Jag har sett till att min grep inte har för långt skaft, skaften man köper till plastgreparna brukar vara för långa, och gör att man får ont i ryggen när man belastar fel. Ibland händer det att jag kryper omkring och plockar för hand, har särskilda handskar för det. Men det kanske inte fungerar med dina knän. Det finns knäskydd man kan sätta på knäna också i såna fall. Min gubbe får tömma kärran, och mocka ibland med, när jag är alltför klen!
Jag har bytt till råspån, då kutter, är alltför tungmockat. Det går också bra att mocka med en kratta och en sopskyffel med skaft, om hästen har gjort fina högar, värre är det om de trampar runt!

Några tips från mej, hoppas nåt hjälper..kram

Förstår om plastgaffeln går sönder, om du mockar i halm. Då är man nästan tvungen att ha en halmgaffel i järn, annars är det ett rent "helvete" att ens försöka! Vet att det finns lite modernare halmgafflar nu, som inte är lika tunga. Sen kan man skaffa ett plastskaft till den, så blir den lättare och inte lika tung för ryggen. Prova vet ja!

Jag orkade inte läsa igenom hela tråden men ger ett "teknik"svar, någon kanske redan har gett dig det.

Oftast så vrider man överkroppen från box - mot skottkärra för att slänga skiten i kärran (dvs man har kvar fötterna i boxen på samma ställe men vrider överkroppen ) - kliv runt istället med fötterna.
Håll armarna nära kroppen - det finns ergonomiska grepar att köpa med handtag och som är svängda.
Gå längst in i boxen till den där "skiten i hörnet" istället för att stanna vid ingången och sträcka dig ända in.

Förflytta fötterna istället för att vrida och sträcka.
Håll armarna nära kroppen
Köp ergonomisk grep. (ska se om jag hittar en bild på den jag menar)

då har du nog väldigt tur eller är vältränad. Bra överkropp men värdelös underdel, så jag är verkligen beroende av väl utarbetad teknik.
mockning är slitsamt för kroppen, dels för belastningen, det kan mycket möjligt bero delvis på fel teknik, men det går inte att komma ifrån att det är tungt att mocka. Om du med belastning menar vikt på det man lyfter ut (skit på skyffeln) håller jag inte med. Dålig/fel teknik däremot kan vara förödande. Så nej, det är inte tungt att mocka!

sen beror det såklart på vad man har för häst. Det går inte att jämföra en ponny med en ardenner, det säger ju sig självt vilket som är jobbigast. Min erfarenhet är i första hand sv hbl samt tyngre körhästar.
och dels så är det en monoton rörelse, vilket också är slitsamt för kroppen. Återigen- fel teknik! Monoton? Hur många gånger upprepar man samma rörelse i en box?
det är inget nytt man kommit på de senaste åren. Har du sett riktigt gamla tanter som jobbat och slitit i alla år, de är så krumma att de går dummelvikta (min kompis farfar är likadan och han har ändå inte jobbat mer än i sin lilla trädgård de senaste 20 åren).
Detta beror på att man jobbat för hårt och slitit ut ryggen. :rofl: Tro mig, dom har jobbat mycket hårdare under sitt liv än att mocka ut ett par boxar per dag. Dessutom är det en vanlig utveckling när man kommer upp i riktigt hög ålder.
idag har vi bättre metoder för att motverka, man vet mer om ergonomi och hur man ska träna för att undvika stora förslitningsskador. Men ändå är förslitningsskador vanligaste orsaken till att svenskar opereras (fick jag höra av en läkare, så jag tror det stämmer). Vilket i sin tur beror på ett enahanda rörelsemönster, timme efter timme, dag efter dag plus att vi svenskar numera är så bortskämda fysiskt att vi inget orkar. Kolla bara killarna som mönstrar.
Sen är det långt ifrån alla förslitningskador som har något att göra med mockning, men det är helt klart ett tungt arbete som sliter på kroppen Då har man ingen aning om vad tungt arbete innebär.

.......
Lia

förställ dig att du ska mocka en spånbox. Du jobbar långt ner med händerna (inte speciellt, eftersom jag använder långskaftade redskap), vilket sliter på skulderryggen, nacke och axlar. Du belastar oftast ryggen mer än knäna (jajamänsan, eftersom mina knän nästan inte funkar alls), "vilar" på länden istället för att vila i knäna. Till råga på det är du oftast snedvriden i ryggen, som en följd av att du jobbar med händerna framför och bakom varandra (nej, jag ser noga till att inte låsa ryggen i en position). Och varje gång du har gjort ett lyft i denna usla ställning brukar du även skaka grepen.

Tänk dig då vad som händer i ländryggen, när du dels har den usla ställning från början och sen, till råga på allt, rör kotorna i ryggen från sida till sida. Det riktigt usla i din beskrivning, är tekniken. Bär man sig korkat åt, får kroppen lida. Så är det. Det har inget med tyngd på det man hanterar att göra.

och alla som har en ålig ländrygg känner igen sig i detta. Man lyfter, skakar och rätar ut ryggen så gott det går....

Man lyfter inte speciellt många kilo i taget när man mockar, men iom att man står som man gör sliter det! Men ingen tvingas väl till att bära sig korkat åt? :confused:
.......

Lia

men nu tycker jag nog att du är lite... nedlåtande. :confused:

du har problem med din kropp och har kommit på en bra teknik för att göra rent dina boxar.
jag har inte kommit runt problemet med ländryggen än. men jag är inte korkad för det. jag har bara inte kommit på nått bra sätt att jobba.

kimmis håller på och letar efter ett bra sätt att mocka sina boxar, som inte sliter på hennes kropp.

så jag förstår inte vart du vill komma med ditt inlägg? sanningen är att många mockar på det sättet jag beskriver och det ÄR påfrestande! men man lyfter ju inte med knän förrän ryggen pajjat några gånger, eller hur.....? (man lär av misstagen... :grin: )

Jag är inte nedlåtande, däremot oförstående om det är som du säger. Nu var inte mitt svar riktat specifikt till ditt fall, eftersom jag inte visste att du talade i egen sak. Men om det är så illa som du beskriver, varför inte prova andra sätt att mocka på? :confused:

Jag måste alltid komma på sätt att kompensera och förenkla samt ta hänsyn till hela kroppen. Varför friska inte gör detsamma (som det verkar i tråden) är ett mysterium.
Inom många yrken har man kommit långt med att ta hänsyn till kroppen under arbetet. Varför inte i stallet?

LIA

Hur du än vrider och vänder på det så ÄR halm mer tungmockat.

där håller jag inte med dig, har haft spån alltid men gått över till halm å bannemig tom stoet som det normalt tra 45 min att mocka åt går på max en 15 min nu.

säger hon som har långt gången reumatism

jag vet faktiskt inte exakt vad problemet är, men jag får ont i ryggen,höfterna och knäna... om jag klarar uppkörningen så kommer jag dock börja äta mina tabletter och se om skallen kan vänja sig vid dem (läkarens tips) då jag i dagsläget inte skulle ens fantisera om att köra bil med dem i kroppen... blir rätt så snurrig och är inte nån lämplig bilförare då tyvärr...

jag kanske får exprementera själv... jag vet dock att min rygg är extremt känslig just nu, får tex ont i ryggen mellan skulderbladen av att rida... vilket känns lite mysko, men jag hoppas att det är bara för att jag är omusklad (ridhästen varit halt fram o tillbaks i ett år...)

av egen erfarnhet vet jag ju hur detta är har varit sjuk i över 19 år nu med en mkt snabbt sjukdomsförlopp, i dagsläget är det så att jag mockar själv men vissa dar tar det en timme andra tar det 2 för att nästa kanske klara alla boxar på 45 min....får inte sälja hästarna för läkarn då det är dom som håller mig igång men hon brukar se bedjande på mig åsäga så här " måste man ha så många" :grin:

vad svarar man för dagen har jag 5 hemma och 1 borta visst lovade mig själv förra vintern att dra ner till 2 men men....man kan inte missa tillfällena som ges...*s*

har hjälp vissa dagar vissa veckor mer andra mindre...så om du inte är superpetig med mockning skaffa dig en "slav" som alltid mockar...

nu säger jag detta utan att ha läst alla dina inlägg så om jag missat nått så vet du varför....*s*

men guuud!
vilket otroligt bra ide!

jag har mockarn med bubbla handtag så gott som klar i skallen, enda problemet jag egentligen har nu är hur man ska få in gafflarna under bajsen på ett smidigt sätt, utan att se ut som juckande unghund och hur man ska kunna skaka av spånet utan att se ut som... ja... (fyll på med lämplig bild själva).....

men jag kan ju utveckla den, ta patent och sälja den dyrt till folk som inte behöver skaka grepen eller ta bort kiss.:p

men du... nu kom ja ju precis på en sak till...
en vanlig dammsugare och en sådan.
denna lilla burk är busenkel att göra själv! ta en lagon stor hink och gör två hål. ena hålet lika stort som sladden på dammsugaren. på med en gummiring emellan, så det sluter tätt.
från hål två kommer den sladd som du sen dammsuger upp bajsen med. :idea: om du får tag på en stark dammsugare borde detta vara en bra ide!

jag har ritat. :D
23910302.jpg

hahaha fortsätt så utveckla det hela...:rofl::rofl:

snningen är astt jag har en gammal dammsugare jag inte använder. :laugh:
den ska med till sallet! ska bara få tag på en lagn stor hink/tunna, så ska det provköras.... :banana:

Skicka ut sambon att jobba! :idea: Nävars, åk till en välsorterad hästbutik och leta reda på en lätt grep i exempelvis aluminium. Ta lite i taget, kanske byt strö till något som väger mindre och är mer lättmockat. Mocka en box och ta sen hand om en av hästarna, mocka nästa och ta hand om nästa häst alternativt förbereda foder och efter det mocka vidare. Prova dig fram och variera så kanske det löser sig.

Eftersom du ocksånhade ont i knäna kanske det här inte var det mest hjälpsammaste.
Men när du ska greppa skiten (dåligt formulerat) så nu på knäna istället för ryggen.
Jag får betydligt mycket mer ont i ryggen av att böja mig framåt än ont i knäna av att böja lite på dom.

Djupströbädd och utmockning med maskin...

Fast det kanske behövs ombyggnad av stallet och inköp av maskiner vilket inte är sådär jättebilligt.

Djupströbädd och utmockning med maskin...

Fast det kanske behövs ombyggnad av stallet och inköp av maskiner vilket inte är sådär jättebilligt.

ååååå idag önskade jag att jag hade det så!!!!:crazy:
fan vad jag hatar väderomslag...*mutter mutter*
men men....får leva med skiten ja alltså inte hästskiten :grin:
utan värken...har försökt få igång kroppen nu i flera timmar men det går dåligt så idag blir de en sånn dag när jag endast orkar med det akuta dvs mockning matning och hovvård

mera sol åt oss kroniker mera värme å mera pengar så vi kan "köpa" tjänsten skitgöra!!*S*

Vad skönt att du har hittat en teknik som funkar för dig. Jag har inga diagnostiserade problem och det skulle säkert bli lättare med lite styrketräning och teknikträning.
Men var får man lära sig HUR man mockar. Alltså, jag gör det bara så enkelt som möjligt för mig, men jag kan inget om anatomi och eftersom min kropp inte säger ifrån direkt vad det är som är jobbigt genom smärta så är det inte så lätt att veta vad man gör rätt och vad man gör fel.
Jag försöker att inte lyfta med ryggen, eftersom jag lätt får ont i ryggen efter att jag mockat. Jag försöker också att inte vrida mig, utan går bort till kärran och lastar av.

Sen så är jag inte så fysiska stark, och därför är det tungt för mig. Det som är tungt för mig är lätt för en annan och det beror helt enkelt på att vi har olika muskelmassa på olika ställen. Så jag tycker inte att du har rätt att säga att det inte är tungt bara för att du tyckjer det. Sen är det klart att det finns många saker som är tyngre, men bara för det så betyder det inte att det inte finns många som tycker att det är tungt. Allt är relativt, jag kan bara tala utefter mina egna förutsättningar.

Kan du inte istället för att påpeka att vi är dåliga och gör fel, berätta hur vi ska göra för att göra rätt!:idea:
Jag tycker själv att jag försöker undvika de mest självklara sakerna som jag redan har berättat om, men jag vet inte tillräckligt mycket om kroppen för att veta hur den påverkas. Däreför vet jag inte vad man hur man ska göra för att göra rätt, eller hur man inte ska göra för att inte göra fel kanske man ska säga.:angel:

sen så är jag inte så fysiska stark, och därför är det tungt för mig. varför inte träna upp kroppen?
det som är tungt för mig är lätt för en annan och det beror helt enkelt på att vi har olika muskelmassa på olika ställen. Så jag tycker inte att du har rätt att säga att det inte är tungt bara för att du tyckjer det. jag talar om vikt/tyngd i sig, och jag anser inte att en skyffel plus en hög pluttar är tungt. Dessutom har jag skrivit att jag menar folk med normal kroppskonstitution. För den handikappade kan en matsked vara för tung.
sen är det klart att det finns många saker som är tyngre, men bara för det så betyder det inte att det inte finns många som tycker att det är tungt. Allt är relativt, jag kan bara tala utefter mina egna förutsättningar.

Kan du inte istället för att påpeka att vi är dåliga och gör fel, berätta hur vi ska göra för att göra rätt! vilket jag gjort, om du läser alla mina inlägg. Dvs, jag har kommit med tips och jag har berättat vad som fungerar för mig. Hur du ska göra kan jag naturligtvis inte säga något om. Jag känner ju inte dig eller dina eventuella problem!
jag tycker själv att jag försöker undvika de mest självklara sakerna som jag redan har berättat om, men jag vet inte tillräckligt mycket om kroppen för att veta hur den påverkas. Däreför vet jag inte vad man hur man ska göra för att göra rätt, eller hur man inte ska göra för att inte göra fel kanske man ska säga. båda varianterna är rätt att säga. :) ett sätt är att leva länge med sina problem och succesivt komma på vad som är rätt och fel, vilket jag gjort. Ett smartare är att snacka med folk inom sjukvård och handikappförbund om man har fysiska problem. Man kan som sagt mer än förr.
För övriga är det väl tågordningen så, att man bestämmer sig för vilken typ av instängning av häst man vill ha, vilket slags strö osv, skaffar lämpliga redskap, funderar ut arbetsordning och tränar teknik.
........

Lia

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 622
Senast: Ramona
·
Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
4 142
Senast: ylvalill
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 667
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tränar tydligen hela tiden på att hitta balansen mellan aktiviteter och vila, och verkar fortfarande ha en del kvar att lära. Efter...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama