mockning med minsta möjliga slitning på kroppen?

Sv: mockning med minsta möjliga slitning på kroppen?

Spångrep och lägg snett lite under bajarna och vippa/skaka så att de "hoppar" över till grepen. Sparar redskap och rygg. :D

Manuell mockning är ett f**styg för kroppen !

Det andra arbetet som är riktigt elakt för kroppen i stallmiljön är sopningen - som tyvärr i mångt och mycket sliter på samma muskler och leder som mockningen, så dessa två tillsammans blir defintivt för mycket även för en frisk och stark människa.

Jag rekommenderar därför att du även ska se över sopningen, kanske skaffa en radialsopmaskin (sopar iväg åt sidorna) eller en roterande borstvals som sopar skiten framför sig. Sopmaskiner med uppsamlare brukar funka dåligt i stall då dom blir fulla på en gång.

Har du sen möjlighet att skaffa dammsugare eller liknande för själva mockningen så är det också kanon, problemet med mockningen är inte första hand tyngden utan de monotona och upprepade rörelserna i all oändlighet - "skakandet" på grepen är nästan den enskilt värsta rörelsen... så det kan vara värt att göra av med mera strö och istället ge tusan i att sila dyngan.

Trots allt så är ju hälsan mera värdefull än lite strö...

När jag blir El Presidente över hela Sverige ska jag avskaffa den manuella mockningen, den är helt enkelt för slitsam för människor att hålla på med.

:D rösta för Tacitus till president!!!
jag väntar otåligt på din utnämning. :D

varför svarar du då till mig om du inte menar att rikta svaret till mig och mina problem?

då behöver du antingen inte svara alls eller så kan du skriva det som ett knapplån och allmänt tillägg i debatten, men du kom inte med nåt som ingen redan hade skrivit.

läste du varför de gick sönder? jag trampade på den...och då gick alla pinnar av.... inte världens mest hållbara skit kanske, därav är min i metall nu, men så tung är den inte, tvivlar på att den väger mer än 1 kg.

jag har mockat hela stall i spån och enligt mig är det ett jävla gissel och så jävla jobbigt och tar typ minst 3 ggr så långt tid, och så är spånet bara fint första tiden sen blir det bara brunare och brunare, och skulle jag ha spån så skulle jag vilja ha sådär helt vitt helatiden, men det går ju inte, avskyr spån (inte minst för att det fastnar överallt på hästen!!!!)

Kimmis var hittar du en i järn? grep alltså...har den lilla sorten av plast funkar för visso men som du säger går dom sönder dock håller min minst 1 år men dottern avverkar dom på löpande band....*mutter* eftersom jag går över från spån till halm så har jag sökt en järn men det finns ej måste ju vara liten då jag inte orkar med annars och dom jaghittat har bara 3 "tänder" pinnar va de nu kallas skulle vilja ha en sånn plastgrep i järn *s*

tjatigt men jaja finns dom var?:confused:

jag har provat alla mediciner som finns tydligen... utom några jätte starka, men de kan tydligen skada äggstockar och livmoder så de vill att jag ska skaffa barn först, pronaxen blir jag bara aggresiv av... liksom de flesta andra mediciner... tradolan sover jag och blir hög av... så det går ju iaf... även om sambon är lagom glad när man har legat i sängen i 24 timmar i sträck :angel:

när jag har varit hos smärtkliniken så ska jag kanske få ta låga doser av kortison... men det är det hoppet som finns... men tydligen är det bevisat att patienter får samma förändringar på skelettet oavsett om de äter bromsmediciner eller bara smärtstillande... så vi är mer inne på bara smärtstillande just nu... men jag kan ju inte köra bil på dem...

har tidigare ätit klorokinfosfat (resv. för stavning) i nått år hjälpte detta men sen försvann den effekten gick över till kortisn gick upp 10 kg på 2 månader (himla kul) skadade knät så nu får jag inte äta kortison längre utan går på långtidsverkande sulfa. och det funkar jättebra har du provat det? sen finns en bra tablett som heter arcoxia mkt bra tycker jag...be om den om du inte provat....nästa steg för mig är cellgifter och jag hoppas det är ett tag tills dess men men...sen finns det mer att tillgå även efter det då blir det kombinationer...så nog sjutton måste det väll finnas nått även för dig?
hur är läkarn din? kanske dags å be att få byta? när jag fösta ggn sökte för värk i leder så blev jag idiotförklarad var ca 23 3barnsmamma och hade enl läkarn vad dom kallar svedabrännvärkskärring dvs jag gnällde, min nuvarande läkare höll på att dö när hon hörde det tog mig nästan 10 år till innan jag sökte läkare för detta igen å då via en sjukgymnst då jag knappt kunde röra mig. så är det...finns bra läkare å dåliga...tyvärr kan jag aldrig få en diagnos med provsvar då just dessa "RA"prover ej visar nått....men men...

kämpa på...finns inget annat du kan göra å att du vill skaffa barn förstår jag men tänk över detta noga...du kan bli bättre under graviditeten men sen bli sämre och det var i snälla ordalag...jag vet...av egen erfarenhet....inte för att skrämmas men men...bara så du vet vad som väntar dig i såfall.

jag vet att min pappa är allergisk mot sulfa... rikigt allergisk har jag för mig, har för mig att det nerärvs?

jag vet att man fyller på massor vätska i kroppen av kortison, men jag skulle tydligen ta en väldigt låg dos!

får se vad de på smärtkliniken säger... jag är där nu och de verkar faktiskt riktigt bra!

kommer inte ihåg vart jag köpte grepen i järn... om det kanske var på jula?

Jo, jag kom att tänka på en sak. Nu har jag inte läst hela tråden men fint spån kanske är ett alternativ då du slipper sila så mycket om du tar skada av det. Jag tyckte att det var väldigt smidigt när jag använde det men nu har jag ju inga direkta problem med värk.

Vad använder du för strö? Har du halm eller annat lite luftigare strö kan man göra en variant som fadeaway skrev. Man lägger grepen snett nedanför högen och skakar lite på den och det är nästan bara bajs som hoppar ner på grepen. Den stilen har jag använt nu ett tag och min grep i plast har hållit i långt över ett år. Till tyngre halmlass (exempelvis om det ligger en stor hög av blöt/smutsig halm som hästen har sparkat fram) tar jag en högaffel och slänger upp på kärran. Jag upplever också att grepen med en "skål" baktill ( http://www.hooks.se/Butik/assets/product_images/mellan/710145.jpg ) är mycket mer hållbar men det kanske bara är jag som får den känslan.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 622
Senast: Ramona
·
Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
4 142
Senast: ylvalill
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 667
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tränar tydligen hela tiden på att hitta balansen mellan aktiviteter och vila, och verkar fortfarande ha en del kvar att lära. Efter...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama