mockning med minsta möjliga slitning på kroppen?

Sv: mockning med minsta möjliga slitning på kroppen?

jag skakar faktiskt inte ut halmen i boxen, det får de fixa själva! ganska så smidigt faktiskt.

eftersom hästarna bajsar på hög så lägger jag ju ingen halm där de bajsar så jag behöver ju inte lyfta bort någon halm där... så det är inte mkt som är tungt (tack o lov)

jag tror att det som sliter är att jag är framåtböjd så mkt... men längre skaft på grepen ska prövas...

igentligen vet jag inte vad som sliter, det enda jag vet är att just nu är jag i en period som kroppen är extremt känslig, mår ganska bra när jag gör "inget" men så fort jag påfrestar kroppen minsta lilla som att typ... hänga tvätt, diska, schamponera håret, mocka... och div andra saker så får jag skit ont...så jag vet inte riktigt vad jag gör faktiskt....

Om du har såna problem tycker jag faktiskt att du ska försöka leja bort mockningen och de tyngsta hushållsjobben (schamponera håret vill du säkert helst sköta själv;)). Du är ju trots allt ung och om du skulle råka fördärva dig helt i kroppen på grund av mockning eller något annat så kan det väl ändå vara värt att betala lite extra för att få någon annan som gör det.
Om du nu inte kan ha hästarna på lösdrift vilket inte blir något fysiskt arbete.

Jag säger detta bara i alla välmening, för om du skulle förstöra dig nu när du är ung så finns ju risken att du inte klarar av väldigt enkla saker sen när du är äldre som du hade klarat av utan den extra belastningen nu.
Har sett det själv, en släkting med svår reumatisk värk, hon fick hjälpa till på bondgård i sina unga dagar. Inte de tungsta jobben, men ändå så att hon fick värk. Idag sitter hon i rullstol eftersom hon inte kan gå eller stå för långa stunder, och hon är bara 50 år. Trist om man ska förstöra för sig själv resten av livet på grund av lite mockning.

jag har ju helt enkelt inte råd... jag får ju bara 6000 kr/månad...

går ju hos smärtkliniken just nu så jag hoppas att de kan hjälpa mig... men jag har ju tänkt tanken 21 år och sjukpensionär :eek: det får bara inte hända... då vet i fan vad jag gör :cry: jag ska arbeta! jag ska bli bättre!

just nu är det väldigt jobbigt bara

Har själv ledgångsreumatism sedan 19 års ålder. Har haft stora problem med stalltjäns imellanåt, speciellt höst,vinter. Jag löste det med att dra igång lösdrift. De gånger hästarna står på stall så använder jag sedan 2år tillbaka spån och då permanent bädd. Halm var alldeles för tungt för mig,men mina hästar är så olika i sitt beteende när de gör sina behov. Men det blev betydligt lättare och enklare för mig efter att jag bytte till spån. Visst är halm billigare och fräschare men jag ville göra det så lätt för mig som möjligt istället för att sluta med hästar. Torv provade jag också ett litet tag men det blev så mörkt och unket i stallet. Tyvärr har jag inga tips på hur man ska underlätta då det är svårt att hitta hållbara och lätta redskap.

mockteknik har jag tyvärr inga till dig, men mockningen i sig är otroligt påfrestande för kroppen!!!

kanske kan spänna på dig ett njurbälte för att avlasta ryggen? samma med stöd för knän. kanske avlastar lite iallafall. :)

oh, nu vet jag!!!!! bygg om en säckvagn typ denna...

eftersom du bara behöver plocka bort bajsen, sätter du på gafflar längst fram, kör in under bajsen, trampa på en pedal (om du kan, eller tippa hela kärran) och bajsen åker in i en behållare som du åxå byggt till! alltså. kör in under bajs, så bajs är på skyffel, eller gafflar, tryck upp skyffel eller gafflar, så bajsen åker ner i behållaren!!!!

hur du sen ska tömma vet jag inte.... öppningsbar? större hjul, så den blir lättkörd?

//C, innovativ. :p

haha vilken bra fantasi du har :bow::rofl:

jag ska ge ditt inlägg till pojkvännen och se vad han säger :angel: tömma kan pojken göra så det löser sig, annars får jag väl lära hästen att skrapa ur den :p

Shettisar: men blev du oxå väldigt mkt sämre i "början" (jag sökte vård för ryggen redan för 10 år sen) gick det över sen i så fall?

jag är jätte orolig att det här ska hålla i sig/bli värre för då kommer jag aldrig kunna jobba och gå med 6000 resten av livet liksom... fan så trisst!

satt faktiskt och tänkte på det på frukost nu... :idea:

om man är lite klurig och kan med matematik lite, ska det gå att bygga en utväxlare, så att du med liten kraft kan trampa upp ganska tungt och högt utan större ansträngning.
något för pojken din att klura på!

och tack för den fina komplimangen:bow:!! brukar alltid få höra att jag har alldeles för konstiga ideer och borde söka hjälp...:mad:

mockteknik har jag tyvärr inga till dig, men mockningen i sig är otroligt påfrestande för kroppen!!!
Jag bara måste få det här förklarat för mig. Menar du att det gäller för personer med "normal" kroppkonstitution? Vart har det i så fall burit iväg med det svenska folket?

Själv ser jag inte mockningen som fysiskt påfrestande, trots mitt handikapp, men däremot inte speciellt inspirerande.
Kan det vara så att man använder sig av fel teknik eller redskap?

LIA

Då har du nog väldigt tur eller är vältränad.
Mockning är slitsamt för kroppen, dels för belastningen, det kan mycket möjligt bero delvis på fel teknik, men det går inte att komma ifrån att det är tungt att mocka. Sen beror det såklart på vad man har för häst. Det går inte att jämföra en ponny med en ardenner, det säger ju sig självt vilket som är jobbigast.
Och dels så är det en monoton rörelse, vilket också är slitsamt för kroppen. Det är inget nytt man kommit på de senaste åren. Har du sett riktigt gamla tanter som jobbat och slitit i alla år, de är så krumma att de går dummelvikta (min kompis farfar är likadan och han har ändå inte jobbat mer än i sin lilla trädgård de senaste 20 åren).
Detta beror på att man jobbat för hårt och slitit ut ryggen.

Idag har vi bättre metoder för att motverka, man vet mer om ergonomi och hur man ska träna för att undvika stora förslitningsskador. Men ändå är förslitningsskador vanligaste orsaken till att svenskar opereras (fick jag höra av en läkare, så jag tror det stämmer). Sen är det långt ifrån alla förslitningskador som har något att göra med mockning, men det är helt klart ett tungt arbete som sliter på kroppen.

förställ dig att du ska mocka en spånbox. du jobbar långt ner med händerna, vilket sliter på skulderryggen, nacke och axlar. du belastar oftast ryggen mer än knäna, "vilar" på länden istället för att vila i knäna. till råga på det är du oftast snedvriden i ryggen, som en följd av att du jobbar med händerna framför och bakom varandra. och varje gång du har gjort ett lyft i denna usla ställning brukar du även skaka grepen. tänk dig då vad som händer i ländryggen, när du dels har den usla ställning från början och sen, till råga på allt, rör kotorna i ryggen från sida till sida.

och alla som har en ålig ländrygg känner igen sig i detta. man lyfter, skakar och rätar ut ryggen så gott det går....

man lyfter inte speciellt många kilo i taget när man mockar, men iom att man står som man gör sliter det!

kom på en till bra sak! vinklat skaft till grepen! så att man har båda händerna i samma häjd när man jobbar! finns det sånna? borde inte vara svårt att tillverka iallafall... :laugh:

finns det inte en, tar jag på mig att tillverka en och utvärdera hur den funkar! (kan även t emot beställningar, mot en liiiiiiiiten avgift, givetvis! :devil: ) (<-----skämt!!! avgiften blir stooooor!:rofl: )

För mig började det med höftleden,gick på utredning och det konstaterades då att jag hade ledgångreumatism och höftleden var nedsliten/sönder"värkt".Men jag blev satt på div mediciner för bromsning,pronaxen och så vidare. Blev bättre ca 1 år sen blev det handledernas tur som blev värre och värre.Orkeslös i båda,värk osv.. Blev bättre under vår och sommaren.Gick många år på div värk/broms medicin. Tills jag fick en ny läkare våren 07. Fick då Enbrel inejktioner.Blev otroligt mycket bättre ,kände mig värkfri och rörligare.Kraften kom tillbaka i handlederna. Ska kanske skriva att höftleden opererades omkring 2000-2001. Om du fått RA konstaterat så tycker jag det är konstigt att du inte får en mer effektfull medicin? Om du dessutom bara är 21 så borde de bli mer kraftfullare i din medicinering..

kom på en till bra sak! vinklat skaft till grepen! så att man har båda händerna i samma häjd när man jobbar! finns det sånna? borde inte vara svårt att tillverka iallafall... :laugh:

QUOTE] Har inte bland annat Granngården vinklade skaft på sitt sortiment av spadar,grepar etc? Svart/orange till färgen??

jag har provat alla mediciner som finns tydligen... utom några jätte starka, men de kan tydligen skada äggstockar och livmoder så de vill att jag ska skaffa barn först, pronaxen blir jag bara aggresiv av... liksom de flesta andra mediciner... tradolan sover jag och blir hög av... så det går ju iaf... även om sambon är lagom glad när man har legat i sängen i 24 timmar i sträck :angel:

när jag har varit hos smärtkliniken så ska jag kanske få ta låga doser av kortison... men det är det hoppet som finns... men tydligen är det bevisat att patienter får samma förändringar på skelettet oavsett om de äter bromsmediciner eller bara smärtstillande... så vi är mer inne på bara smärtstillande just nu... men jag kan ju inte köra bil på dem...

jag måste undersöka.

men längden på skaftet från vinkel och ner och även vinkeln måste ju anpassas efter hur lång människan är, annars blir det för högt/för långt med onödig belastning på axlar och skuldror....

Ja det är skit när man bara äter en massa piller som man får biverkningar av men inte känner större hjälp av heller. Men Enbrel kan man ju sluta med om man tänker skaffa barn.Prata med din läkare ialla fall om info etc?

Cortison är ju inte bra att ta längre tid då blodkärlen blir så tunna och kan bli väldigt synliga i ansiktet.:(

kom precis på en sak till..

om man har en sån med vinklat skaft, borde man inte då kunna ta en sele, typ röjsågssele och spänna fast mockarn i? och sen arbeta med bara en arm? är ju iallafall bra om man har fått inflammation i en skuldra, eller brutit en arm eller så.

eller dela den vid vinkeln, så man får två handtag, en till var sida och mockarn rakt framför sig? borde ju bli ganska snällt mot kroppen iallafall, eftersom mockarns tyngd delas över axlarna och skulderryggen. då kan man använda hävstångseffekten och bli starkare! kanske nått för kimmis, som bara tar ut bajs och inte skakar nått! på med sele, gå till bajs, ett steg fram och trycka ner handtagen och bajsen är med!!!!! :banana:

nån som förstår hur jag menar? :rofl:

Jag hade till slut torv under halmen eftersom det suger upp det blöta superbra, isolerar ju även vintertid och det blev mjukare för hästen att ligga på sen blev det mer lättmockat än med bara halm då jag fick sopa boxen varje dag undan bajs och urin samt att golvet fick torka upp under ridningen då jag enbart strödde med halm och det blöta på golvet bildade lätt amoniaklukt. Mockmässigt så blev det lättare för mig och min skraltiga kropp och hästen verkade må bättre men det ultimata för mig med ett sto som ju brunstar är faktiskt rejält med torv samt kutterspån uppepå som blandas med torven. Jag mockar oavsett med antingen plastgrep eller aluminiumgrep, järngrepen är för tung för mig samt plastspade. Vintertid när jag ej kunna köra skottkärran så har jag mockat i en djup pulka eller ikea kasse, vilket har funkat utmärkt att släpa ut på dyngen:laugh:

Senast ändrad:

tydligen kan man få bestående men oxå... jag har ju en tendens att få alla biverkningar...

var riktigt deprimerad och halvt självmordsbenägen sist jag åt salazopyrin... vill inte ha det så igen... är så himla trisst.

Cilla: idé spruta? hehe jösses vad jag skulle ge för en hjärna som din! Byta? :angel::rofl: jag är inte helt säker på att jag vet hur du menar... men kanske... föresten... du har inte funderat på att kanske prova att tillverka en och ta patent på? det finns ju hur mkt folk som helst som har problem med ryggen som har hästar!

igentligen... mockningsverktygen har sett snarlika ut i flera 100 år... dags för en förändring tycker jag!

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 622
Senast: Ramona
·
Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
4 142
Senast: ylvalill
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 667
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tränar tydligen hela tiden på att hitta balansen mellan aktiviteter och vila, och verkar fortfarande ha en del kvar att lära. Efter...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama