mockning med minsta möjliga slitning på kroppen?

Sv: mockning med minsta möjliga slitning på kroppen?

Ingen har väl tvingat dig att byta strö?

Du ville ha tips på hur du ska skona din kropp och ett av dem var då att byta från halm till torv eller spån.

Har man i 20 års tid mockat åt 46 hästar dagligen så lär man sig vad som sliter. Tro mig.

KL

Kan du inte försöka få tag på nån liten tjej (eller kille) som kan hjälpa dig med mockning och kanske annat tungt arbete. Eftersom du bara har två lättmockade boxar så behöver det ju inte vara någon superstark person.
Har du möjighet att erbjuda lite betalning (de brukar ju inte bli så jättedyrt, två boxar tar ju inte lång tid) eller kanske ridning nån gång då och då, så borde det inte vara något större problem att hitta någon stallhjälp.

Längre grep låter tyngre tycker jag, blir ju mer häveffekt. Det som är på grepen ju längre bort från dig du håller det. Det är i så fall om du upplever att du får böja dig för att få upp skiten, annars tror jag bara det gör mockningen tyngre. Kan ha fel, men så tror jag.:)

Nu vet jag inte hur ditt stall/gård ser ut, men har du möjlighet, bygg en utedrift! Vet att man inte gör det i en handvändning precis..... men det mest optimala både för dig och hästarna!
Mina går på utedrift med en ligghall som vi stör med halm, mockar ut en gång i veckan med traktor. Jättesmidigt, som sagt, inget man gör sådär bara, men det kanske tål att fundera och planera för.

jo det är ju en lösning, men jag har inte direkt lätta hästar... den ena är 3 år och av självklara skäl sätter jag bara upp erfaret folk på henne (ingen annan än jag än) och den andra är 15 år och under igångsättning, ganska välutbildad och skitkänslig för hjälperna, så yngre personer går tyvärr bort... stutsar de till med skänkeln så tolkar han det som galopp det fortaste som går eftersom jag aldrig använder skänklarna! jag flyttar bara låret några mm när jag ska fatta galopp så känner han ju det...

jag letar ju efter nån duktig ryttare som ska tävla 3 åringen i dressyr och hoppning tänkte jag, jag själv tävlar distans men tycker det är viktigt att hon presterar även i andra grenar, har inte lagt ut nån annons än eftersom hon är dräktig, men jag håller ögonen öppna!

dock är ju inte det nån lösning 7 dagar/vecka... men man får iaf lite avlastning.

ja jag får ju böja mig när jag använder den grepen jag har... men det får man väl ändå eftersom det är en speciell vinkel man vill åt när man mockar och det hjälps ju inte av längre skaft....

vi ska ju precis bygga nytt stall, så just nu är det inte aktuellt, men å andra sidan skulle jag ju lika gärna kunna använda stallet som lösdrift, det skulle säkert bli mindre att mocka då... jag kanske provar i vinter!

sen behöver jag nog köpa en traktor då med, men det finns ju billiga på blocket!

Första (självklara) tipset blir förstås, sluta mocka. :) Låt hästarna vara ute.

Om du måste mocka, använd "riktiga" redskap med långa skaft! Då arbetar du till största delen med armarna.
En skyffel att ta upp plottar med. En grep att fixa till halmen med.
Plastgrepar är kass till det här, men suveräna att plocka pluttar med från hårt och slätt underlag.

Ena hästen pinkar inte inne, så där måste ju vara snabbt och lätt att mocka. Den (dom?) andra kan du med fördel ha djupströbädd till. Enda som då behöver tas ut är enstaka blötsuddar samt huvuddelen av pluttarna.

Du säger att du bara mockar ut lite gran halm, vilket väl annars brukar vara det största jobbet för dom som inte använder ströbädd.

Vad är ditt besvär visavi mockning? Antal rörelser?

LIA

Oj, ser att det tillkommit inlägg under min kaffepaus. :o

Beträffande redskap med längre skaft, så blir det mycket mer lättarbetat tack vare att man kan ha längre avstånd mellan händerna. Vinkeln tvingar inte fram någon jobbig kroppshållning, utan man står nästan rakt och låter armarna göra jobbet.

LIA

jag vet faktiskt inte exakt vad problemet är, men jag får ont i ryggen,höfterna och knäna... om jag klarar uppkörningen så kommer jag dock börja äta mina tabletter och se om skallen kan vänja sig vid dem (läkarens tips) då jag i dagsläget inte skulle ens fantisera om att köra bil med dem i kroppen... blir rätt så snurrig och är inte nån lämplig bilförare då tyvärr...

jag kanske får exprementera själv... jag vet dock att min rygg är extremt känslig just nu, får tex ont i ryggen mellan skulderbladen av att rida... vilket känns lite mysko, men jag hoppas att det är bara för att jag är omusklad (ridhästen varit halt fram o tillbaks i ett år...)

Jag är långtidssjukskriven pga överrörlighet (Ehlers Danlos syndrom) med mycket värk.
Det mest skonsamma för min kropp har varit att strö med torv! OTROLIGT lätt-mockat :laugh:!
"Tyvärr":crazy: är min nuvarande häst en unghäst. Så för hans skull är det i nuläget bäst m. halm......men inte ur mocknings aspekt.
STOR skillnad!!
Tur jag "bara" har en häst för tillfället...+ en dotter (+familj) som hjälper mig :bow:!
Men som sagt....TORV är det absoluta, mest lättmockade samt minst tids krävande stö!

Tycker lilla jag iaf :rofl:!

Att du har sådana problem med EDS:en förvånar mig, jag mockar 3 boxar per dag + övriga ganska tunga sysslor och det enda som jag gnäller över är min högerfot, som hubbe krossat.

Har du testat grep med lite böjda pinnar eller ja, själva delen man tar skiten i.
Vi har en som är rätt rak och en som är mer böjd, då tycker iaf jag att det blir en bekvämare vinkel, så jag behöver inte böja mig för att få upp skiten, som med den andra grepen.
Den som är böjd sätter jag bara intill högen, puttar till med foten så jag får upp allt på grepen och lyfter i skottkärran.

Kan vara värt ett försök, det har funkat bra för mig. (Har inga besvär med leder men ganska klen rygg och får ont efter en halv box eftersom det blir en så konstig rörelse när jag böjer mig. Men den svängda grepen kan jag undvika att böja mig i ryggen och då blir det mer lyfta med armarna än men ryggen, vilket är skönt.

har du någon bild? :idea:

har inte sett nåt sånt som du beskriver... tror jag iaf...

låta någon annan göra det.... typ pojkvän, mamma, kompis etc. du kan väl göra nåt för dom, typ tvätta kläder, diska e.d.

Hittade ingen bra bild, den har nog hängt med ett tag.
Hittade några bilder som beskriver mer vad jag menar, även om det inte är exakt en sån.
Såhär ser våran raka grep ut.
5225.jpg

Ungefär en sån här är den som är mer böjd.
image_displayer.php

Syns jättedåligt, men det går upp mer på sidorna och den är mer böjd där så den är mer skålad. Vilket gör att man inte behöver böja sig så mycket för att få en bra vinkel, räcker att hålla ner skaftet och fösa in. Sen stannar skiten lättare kvar eftersom den är skålad och har väggar.
Vet inte om det är en spn vi har, den vi har är mer böjd än man ser på bilden, men det kanske beror på vinkeln. Borde gå att få tag på.
Sen får man väl titta hur vinklade de är i verkligheten, men om det är mer böjning tycker jag det är bättre.

aha, ja men typ en sån har jag, fast i metall eftersom plasten på den sista gick sönder efter första dagen :angel:

jo fast det funkar ju inte... jag kan typ inte diska så bra... och jag kan inte hänga tvättt så bra heller... så då kan jag lika gärna mocka :p

Har inte läst alla svar, men vad har du för underlag i boxen?
Jag anser att det är lättare med spån och med bädd och bara plocka skitarna, det kanske du redan har? Dock är det ju ett meck när bädden ska ut en vacker dag, då får man kanske anställa någon hjälpreda :D

Bellafjella: jag skrev ju att jag hade problem med knäna, höfterna och ryggen, att böja sig ner /krypa på knä hela tiden kan väl vem som helst räkna ut sliter som tusan (tänk efter, du vet ju om det igentligen ;))

Vem har sagt att du ska krypa på knä :confused:

Jag har själv knän som absolut inte går att krypa på - och mina höfter och nedre delen av ryggen ska vi inte tala om :cry:..........

Det jag menade var att jag förstås inte kan veta exakt vilka rörelser som är svårast för dig. Man kan bara ge dig tips och utifrån det och sedan är det förstås du själv som får prova och utvärdera hur det funkade för just dig.

När jag mockar måste jag t ex akta mig väldigt noga från att lyfta skiten med grepen samtidigt som jag vrider mig i ryggen när jag ska lägga det i skottkärran. DET är rena döden för min rygg.

Dessutom vet jag ju att jag bör böja på knäna när jag lyfter tunga saker och inte använda ryggen som lyft-kran. Men hur i hundan ska man kunna böja på knäna när det gör ont som fan i dem också och det knastrar som grus i dem? :(

Att du har sådana problem med EDS:en förvånar mig, jag mockar 3 boxar per dag + övriga ganska tunga sysslor och det enda som jag gnäller över är min högerfot, som hubbe krossat.

Jo, sådana besvär har jag! Vet inte hur gammal du är, men jag är nu inne på 44 år. Har tidigare i mitt liv klarat MYCKET, MYCKET mer än nu. Var o är råstark egentligen, men musklerna är nu väldans uttröttade. Har lite andra diagnoser oxå, vilket jag inte tog upp här innan. Trodde inte någon var "intresserad":o! (Såsom ex. artros, tennis-/golfarmbåge, stress-"syndrom".)
Har även haltat kraftigt i drygt 2 år pga svår meniskskada just pga överrörligheten...o vrickade fötter. Haltandet har gjort att jag nu har jättevärk i motsvarande sida av kroppen.
Det finns även olika varianter av EDS, om jag förstått det rätt.

sen är ju smärta så otroligt idividuellt! det som den ena rycker åt axlarna åt gör att den andra känner sig döende typ...

man kan aldrig säga att den personen borde inte ha så ont, för det vet man inget om! bara för att en person är känslig så är inte dennes smärta "mindre värd" på något sätt!

Jag är ju bara 21 och hoppas att jag senare kan hitta nåt jobb som jag klarar, i dagsläget är jag sjukskriven och har varit det i 7 mån, och det kommer bli minst 4 mån till.........

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 622
Senast: Ramona
·
Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
4 142
Senast: ylvalill
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 667
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tränar tydligen hela tiden på att hitta balansen mellan aktiviteter och vila, och verkar fortfarande ha en del kvar att lära. Efter...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve