mockning med minsta möjliga slitning på kroppen?

Sv: mockning med minsta möjliga slitning på kroppen?

Mitt absolut bästa tips är en bajsdammsugare:love:
En sådan här http://www.betesdammsugare.se/ jag har den och slipper alla tunga lyft, vridningar och allt annat dumt.
Om man använder miljöbensin och har stalldörrarna öppna så är den inte farlig att använda inomhus.
Tömningen skickar man någon annan att göra, det är det enda som är tungt;) fast i gengäld så går det i mycket så den behöver inte tömmas varje dag.
Jag har en paddock Vac, går enkelt att sätta fast efter fyrhjuling när man mockar hagarna.

sen är ju smärta så otroligt idividuellt! det som den ena rycker åt axlarna åt gör att den andra känner sig döende typ...

man kan aldrig säga att den personen borde inte ha så ont, för det vet man inget om! bara för att en person är känslig så är inte dennes smärta "mindre värd" på något sätt!

Precis!!;)

Ska du nu nödvändigtvis ha halm så skulle jag hellre rekommendera att använda spån med ett tunt halmtäcke ovanpå. Självklart ska spångrep av plast användas. Har du använt den för att skopa upp ev smutsig halm så kan du använda dig av en lätt kratta (plast i krattdelen) och snärta ut skitarna på stallgången. Då minimerar du antalet gånger du behöver lyfta uppåt till skottkärra/hink.

en sådan vore bra! men med 6000/månad så har jag knappast råd med en sån...

finns de att köpa begagnade? har inte hittat nån på annons än...(kollat runt lite)

halm är inte tungt, blöt halm är tung, men det är inget problem för mig eftersom den inte blir blöt.

satsat på att få valacken rumsren detta år oxå, det kommer nog hjälpa mkt tror jag!

aha, ja men typ en sån har jag, fast i metall eftersom plasten på den sista gick sönder efter första dagen :angel:

Då kan man undra hur tungt du lyfter på den grepen ?

Jag brukar ha mina ett par år i taget .

Och visst är det lättare att mocka i spån eller torv mot att mocka i halm .
Men jag har ju inget att referera till mer än mig själv och alla andra som säger likadant i tråden och detta köper ju inte du:)

Mia

de som har förklarat varför har ju skrivit för att blött spån är lättare än blöt halm, men den lilla blöta halmen som blir lyfter jag i ett svep, sen är det inte mer med det.

jag har dålig kordinationsförmåga och brukar stöta till väggen, den jag hade sist gick söder samma dag som jag fick den, jag tappade den och då gick en pinne sönder, sedan vart jag förbannan och stampade på den (då brukar de ju bara studsa upp så man kan fånga skaftet) men inte den... den gick i tusen bitar! då tröttnade jag!

eftersom mina hästar bajsar på hög så springer jag ju inte runt och letar bajs eller kastar halm som ligger vid bajset, ja vet ju vart de bajsar och lägger således ingen halm där.

Att man mockar lättare med spån säger sig självt. Lättare redskap, man tar bara bort lortarna ... Att använda halm till fölande sto är en sak men att använda spån till dräktigt sto ser jag inga nackdelar med.Att ge hästen extra sysselsättning genom halmgiva är ju enkelt att lösa.Blanda hö och halm bara.

jag vill ha halm, mina hästar trivs bättre med detQUOTE] Varför då fråga efter tips??? Om du vill ha din halm i boxarna så får du ju räkna med lite extra tyngd/slitning på kroppen..:confused::cool:

Att ha en häst som inte kissar måste ju vara jobbigt...

Senast ändrad:

en sådan vore bra! men med 6000/månad så har jag knappast råd med en sån...

finns de att köpa begagnade? har inte hittat nån på annons än...(kollat runt lite)

Ring och prata med dem!
Ofta har de någon som har gått några timmar och som de säljer billigare, eller förra årets, de brukar de också sälja billigare.
Om du bara ska ha den inne så kan du ju köpa den minsta, yardvac, det blir ju billigare.
Till mej kom de kostnadsfritt och visade och jag fick prova ordentligt innan jag köpte den.

Kanske något att spara till eller söka hjälp i fonder till?

varför skulle det vara jobbigt? jag använder ju samma redskap som du gör till spån, jag flyttar inte blöt halm eftersom det inte finns nån, du har fortfarande inte skrivit ett enda argument som du kan aplicera på mig. jag tar ju oxå bara bort lortarna.

nej det är inte jobbigt med en häst som är rumsren, det är bara praktiskt!

tinywiny: kan man söka hjälp för sånt menar du? vart kan man det? alltså... jämför man med en sadel så är det ju inte så dyrt... men hur mkt halm åker med in i maskinen? (ren då alltså) och tar den upp blöt halm bra om man måste få bort den?

varför skulle det vara jobbigt? jag använder ju samma redskap som du gör till spån, jag flyttar inte blöt halm eftersom det inte finns nån, du har fortfarande inte skrivit ett enda argument som du kan aplicera på mig. jag tar ju oxå bara bort lortarna.

nej det är inte jobbigt med en häst som är rumsren, det är bara praktiskt!

tinywiny: kan man söka hjälp för sånt menar du? vart kan man det? alltså... jämför man med en sadel så är det ju inte så dyrt... men hur mkt halm åker med in i maskinen? (ren då alltså) och tar den upp blöt halm bra om man måste få bort den?

Kolla upp om du kan hitta någon fond som kan hjälpa till med hjälpmedel, det kan ibland finnas i vissa försäkringar.

Den suger bara upp det som du riktar munstycket direkt emot, den suger inte upp halm som är uppfluffad utan bara det som du "trycker" den emot.
När jag köpte den stod mina på enbart halm och det var minimalt, nästan inget av den rena halmen som följde med om jag inte dammsög upp just halmen.
Den behöver liksom ett motstånd från fast underlag för att suga upp.
Nu står mina på torvbädd och har halm att tugga på och det går lika enkelt att suga upp skiten ändå utan att en massa torv och halm följer med.

Jag krattar bort halmen om det ligger ren halm över skiten eller flyttar halmen med foten.
Den suger bara upp just i munstycket, inte runt omkring som en vanlig dammsugare.
Man kan säga att den suger upp tunga grejer men inte lätta, alltså den suger upp blöt halm lättare än ren halm.

Ring och be om en demonstration, det är svårt att förklara i ord;)

Manuell mockning är ett f**styg för kroppen !

Det andra arbetet som är riktigt elakt för kroppen i stallmiljön är sopningen - som tyvärr i mångt och mycket sliter på samma muskler och leder som mockningen, så dessa två tillsammans blir defintivt för mycket även för en frisk och stark människa.

Jag rekommenderar därför att du även ska se över sopningen, kanske skaffa en radialsopmaskin (sopar iväg åt sidorna) eller en roterande borstvals som sopar skiten framför sig. Sopmaskiner med uppsamlare brukar funka dåligt i stall då dom blir fulla på en gång.

Har du sen möjlighet att skaffa dammsugare eller liknande för själva mockningen så är det också kanon, problemet med mockningen är inte första hand tyngden utan de monotona och upprepade rörelserna i all oändlighet - "skakandet" på grepen är nästan den enskilt värsta rörelsen... så det kan vara värt att göra av med mera strö och istället ge tusan i att sila dyngan.

Trots allt så är ju hälsan mera värdefull än lite strö...

När jag blir El Presidente över hela Sverige ska jag avskaffa den manuella mockningen, den är helt enkelt för slitsam för människor att hålla på med.

Senast ändrad:

spån o torv är mycket lättare....satsa på det till nästa säsong..o sen kan du ju ha en liten medryttare som avlastar vissa dagar kanske?!lycka till...ja jag vet oxå folk förresten som mockar med en handske...

Svarar som jag sett du gjort till en del andra i inlägg från dig (andra trådar) Läs vad jag skriver.Jag har skrivit mina argument,sen om de inte passar med dina ,ditt problem... Att mocka i halm med en spångrep är svårare då spån grepen är konstruerad för just spån. Att du tar sönder dina spångrepar säger ju att du lyfter för tungt med dom och speciellt med halm... Så vad är det du inte förstår? Jag fattar inte folk som fiskar efter råd/tips men när de får det så snäser de av att det passar dom inte. Nåja :cool: skaffa du dig en dammsugare eller utgödslings maskin a´la kostall, what ever för att ge tips verkar vara tabu.

varför svarar du då till mig om du inte menar att rikta svaret till mig och mina problem?

då behöver du antingen inte svara alls eller så kan du skriva det som ett knapplån och allmänt tillägg i debatten, men du kom inte med nåt som ingen redan hade skrivit.

läste du varför de gick sönder? jag trampade på den...och då gick alla pinnar av.... inte världens mest hållbara skit kanske, därav är min i metall nu, men så tung är den inte, tvivlar på att den väger mer än 1 kg.

jag har mockat hela stall i spån och enligt mig är det ett jävla gissel och så jävla jobbigt och tar typ minst 3 ggr så långt tid, och så är spånet bara fint första tiden sen blir det bara brunare och brunare, och skulle jag ha spån så skulle jag vilja ha sådär helt vitt helatiden, men det går ju inte, avskyr spån (inte minst för att det fastnar överallt på hästen!!!!)

Jag har ju svarat varför jag anser spån vara mer lättarbetat än halm.Du godtar inte mina argument utan plockar hela tiden efter fler???

Om du använder halm så antar jag att du skakar upp denna i boxen? Det slipper man med spån,torv.Jag krattar ialla fall ut mitt spån när balen är öppnad.Att sedan gå efter färgen och fräschören i stall/box anser jag att då ska man nog söka efter annats sätt att förvara hästen på.Mögigt blir det oavsett hur man gör.Detta är ju då ett "tyngre" arbete med halmen. Sen att du har den stora äran att ha hästar som inte kissar är ju ett plus antagligen för dig.Men vad är det som igentligen är slitsamt/tyngre för dig? Lortarna blir ju vare sig tyngre med halm eller spån.:confused: Kanske stålförstärka spångreparna du köper?Extra jobb men kanske de håller längre?
Att överhuvudtaget mocka är ju slitsamt oavsett människa.
Att ha häst överhuvudtaget är ju tyngre jobb med skötseln omkring.
Kanske att få en häst helt rumsren som du skrev är en lösning. Att ha lösdrift är en annan,med möjligheten till att mocka ut med hjälpa av traktor.
Att inskaffa en dammsugare också.

Jag för egen del lägger ner att argumentera med en snäsig person.Lycka till i ditt forskande ang lättsamma arbeten med hästens skötsel...

Tror inte du svarade på mitt tips om redskap med längre skaft?
Vi, på den tiden vi hade hästarna instängda, använde en skyffel för att ta upp plottarna och en gödselgrep för halmen. Båda långskaftade. Ett lyft per skithög, dvs 3-5 st/box, något lyft med grepen av halm eller bara justera bäddytan.
Detta tycks vara alltför jobbigt för några? :o

Tror du skrivit att du klarar av den typen av "ansträngning" utan problem- kan ha missförstått, så förklara gärna på vad sätt ditt handikapp sätter stopp.

LIA

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 622
Senast: Ramona
·
Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
4 142
Senast: ylvalill
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 667
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tränar tydligen hela tiden på att hitta balansen mellan aktiviteter och vila, och verkar fortfarande ha en del kvar att lära. Efter...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve