Mocka ur boxen vid flytt?

Immer

Trådstartare
Jag har i god tid sagt upp min stallplats tilll den siste maj, men kommer troligen att flytta redan i början av nästa vecka.
När jag meddelade stallägaren detta sa hon att det var bra, eftersom hon behöver boxar till ston som ska föla nu i maj och hon sa åt mej att mocka ur boxen så snabbt som möjligt.

Det handlar om en halmbädd som är extremt välskött. När jag flyttade in för lite mer än två år sedan fick jag överta en halmbädd som var allt annat än välskött.....

Nu till saken - eftersom jag har betalt stallhyra månaden ut och inte bett om någon som helst återbetalning har väl stallägaren egentligen ingen rätt att kräva att jag ska mocka ur boxen den 16:e när jag flyttar?
Jag förstår att hon behöver boxen till ett av sina ston (dålig planering!) men då tycker jag banne mej att hon ska mocka ur boxen själv!

Synpunkter?

Immer

Sv: Mocka ur boxen vid flytt?

Jag håller med dig helt och hållet. Förresten lämnar man väl boxen i det skicket man fick den, alltså inte urmockad i ditt fall.

jag tycker det hör till god ton att mocka ut boxen - och jag hade varit lätt förvånad om jag förväntades överta en dåligt skött bädd

Jag hade mockat för inte skulle jag vilja lämna stallet med en ostädad box..
Inte alla som vill ta över en bädd efter en annan häst.. inte jag iaf.
Sedan att du flyttar tidigare så kan du väl isf begära avdrag på hyran eftersom hon behöver boxen..

Om hon behöver boxen och du flyttar tidigare tycker jag att hon antingen får tömma den själv eller betala tillbaka pengarna för resten av dagarna denna månad!

Javisst hör det till god ton att mocka ur boxen, och jag hade också tänkt ordna det någon gång under de två veckor som är kvar av månaden sedan jag flyttat - inte samma dag!

Om nu stallägaren är i så desperat behov av boxar tycker jag hon ska fixa urmockningen själv. Det är ju trots allt så att hon "sparar in" två veckors foder, utsläpp, intag och utfordringar för min häst. Jag har betalt hyran i förskott och nog är det väl så att jag disponerar boxen månaden ut?

Immer

ja tycker att när du fick boxen i dåligt skick skulle du kunna lämna den så också

men jag som undviker konflikter skulle ha gjort de bara för att slippa bli ovän med stallägaren.

mysko skrev:
Sedan att du flyttar tidigare så kan du väl isf begära avdrag på hyran eftersom hon behöver boxen..

I så fall skulle hon få betala tillbaks halva månadshyran (dvs 1100 kronor) och det går hon aldrig med på.
Som sagt, jag mockar gärna ur boxen - men det sker sista helgen i månaden, inte tidigare.

Immer

Fröken_Skåne skrev:
Om hon behöver boxen och du flyttar tidigare tycker jag att hon antingen får tömma den själv eller betala tillbaka pengarna för resten av dagarna denna månad!

Så resonerar jag också.

Immer

Japp hon har ingen rätt att ens ställa någon häst i din box så länge du betalar för den vilket du gör månaden ut.

Så hon kan definitivt inte kräva att du skall mocka ur boxen den 16.
Säg att du skall ha din cykel därinne i 2 veckor så att hon tyvärr inte kan ha sitt sto där, om hon inte själv vill mocka ur då :devil:

fio. skrev:
Säg att du skall ha din cykel därinne i 2 veckor så att hon tyvärr inte kan ha sitt sto där, om hon inte själv vill mocka ur då :devil:
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Jag tror jag ramlar av stolen!!
:bow: :bow:

Jag förstår inte varför så många orkar bråka om småsaker!!!
Det hör väl till att man inte bara mockar ur, utan även högtryckstvättar en box när man lämnar den.
Och om hon nu behöver den, så kan det väl inte behöva ta två veckor för dig att rengöra den, det måste väl vara skönt för dig också att få det gjort så fort som möjligt?!?
Det ekonomiska tycker jag du ska diskutera med stallägaren, och inte någon annan...

Det är just sådana här grejer som gör att många stallägare hellre tar unghästar/konvalesenter mm som inhyrningar(och sköter allt själv) för att slippa dagliga konflikter med olika hästägare....

ancan skrev:
Jag förstår inte varför så många orkar bråka om småsaker!!!
Det hör väl till att man inte bara mockar ur, utan även högtryckstvättar en box när man lämnar den.
Och om hon nu behöver den, så kan det väl inte behöva ta två veckor för dig att rengöra den, det måste väl vara skönt för dig också att få det gjort så fort som möjligt?!?
Men om man har hyrt och betalt en lägenhet t.o.m. den sista i månaden, så har ingen där att göra förrän den första månaden efter.

Visst skall den mockas ur och rengöras, men det behöver inte göras innan hyrestiden har gått ut.
Immer har kanske planerat in annat att göra som känns viktigare för henne under den närmaste tiden.
Boxen är betald till den sista, och det är först då som hon frånträder den.
Att hästen har flyttat redan, det hör inte hit.
Den kunde ju lika gärna ha åkt på kurs en vecka, men det betyder inte att man måste flyttstäda för det.

Visst skall du rengöra boxen.
Om man skall ha fölston i så måste den ju vara ren.

Men du har hela månaden ut på dig.
Vill stallägaren ha den tidigare, så får ni göra en överenskommelse.
Antingen så löser hon ut dig på den resterade hyran, så att din frånträdesdag blir tidigare.
Eller så åtar hon sig att städa efter dig för att få boxen tidigare.

Man brukar göra så med lägenheter också.
Att man kan få överta den tidigare från förra hyresgästen utan kostnad, om man tar den skitig.

Du hyr ju boxen tom den sista. Och behöver ju då inte mocka ur den förrän just den sista.

Men har du klausuler typ "stallägaren äger rätt att flytta hästen till likvärdig box" eller liknande, då kan det ju vara lite svårare. För då kan ju stallägaren hävda att du byter box fast du flyttat.

Jag mockade ur min box fast jag betalt för den månaden ut när jag sist flyttade. För jag orkade inte tjafsa med den psykiskt störda stallägaren som malde och malde "jag har ny hyresgäst du måste göra rent nu" gång på gång.
Så jag orkade inte bråka, vem orkar det med ett psykfall?! :smirk:
Så jag öste ur boxen flera veckor innan jag behövde.
Men som "tack för det" så plockade jag ner alla mina stängselstolpar jag tänkt lämna kvar, så hon fick två hagar mindre att använda innan hon stängslat om. :devil:

Dessutom satt några av mina stolpar i hagen där hennes häst gick den dag jag flyttade, så jag skickade bara ett SMS "jag har tagit med mina stolp, så du vet så ingen häst kommer lös".
Givetvis tog jag inte med de stolparna, då hade ju hennes häst kommit lös. Men det visste ju inte hon som satt på sitt jobb 1,5 mil bort! :devil:

ancan skrev:
Det ekonomiska tycker jag du ska diskutera med stallägaren, och inte någon annan...Det är just sådana här grejer som gör att många stallägare hellre tar unghästar/konvalesenter mm som inhyrningar(och sköter allt själv) för att slippa dagliga konflikter med olika hästägare....
instämmer till 100% :bow:

Jag tycker att har du betalt för "din" box till den sista och hyreskontraktet går ut då, behöver du rengöra din box och eventuella skåp el. andra utrymmen du nyttjat först då!
Som när man hyr lägenhet el. parkeringsplats.

Måste vissa stallägare tycka att det ska vara så annorlunda bara för att det är en hästplats? ska man få göra hursomhelst bara därför?

Högtryckstvätt är väl kanske inte att rekommendera om man bara ska rengöra en box och resten av boxarna fortfarande används? Man riskerar att spola in en massa skit in till de andra boxarna.

Har man betalat stallhyra till den sista så har man ju rätt att disponera boxen tills dess. Vill stallägaren ha den tidigare får hon vara beredd att släppa något från sin sida, t ex att hon rengör den själv. Uppenbarligen är inte seden heller i detta stall att man överhuvudtaget mockar ur boxen till nästa hyresgäst alls heller.

Och det är inställningar som din som gör att man helst inte vill stå inackorderad, för hur man än vrider och vänder och hjälper till och ställer upp så får man bara skit...

Håller med!
Högtryckstvättar man en enda box i stallet, så är ju chansen stor att man blåser in både skit och vatten i övriga utrymmen i stallet.
Dessutom så rinner ju vattnet under boxväggen och in i boxen bredvid, vilket ju kan göra den bädden till ett träsk om man har otur.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 304
Senast: Piaff
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 017
Senast: Crossline
·
Ekonomi & Juridik Behöver lite hjälp att reda ut detta. Har en häst som tyvärr ska tas bort och behöver hämta hem min ponny som brorsdottern har i ett...
2
Svar
34
· Visningar
5 006
Senast: mackan
·
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 187
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V