Sv: Mobbad

Ärligt talat tycker jag att det är helt otroligt att du antar att den andra flickan har en diagnos OCH att hon inte har ett normalt socialt beteende....

Har du erfarenhet av hur 11-åringar funkar ?

Själv ser jag HELT andra saker i den här historien än vad du ser.

Jag antar inte, jag säger att det är möjligt att hon har en diagnos, liksom jag skriver att det kan bero på andra saker som problem hemma, i skolan mm.

Du tycker alltså att det är fullt normalt för en 11 åring att picka på någon eller repetera dennas namn tills dess att den blir ger upp och blir irriterad?
Som jag förstått på TS så har ts dotter sagt till flicka att hon inte vill att hon stör henne så varför fortsätter hon trots att hon fått detta upprepat till sig flera gånger?

Jag höll på sådär under en period i mellanstadiet och jag är "normal" och har ingen diagnos. Det var så mycket som snurrade i huvudet under den perioden bara.

Ja det är normalt.

Det är också normalt att TS dotter kanske överdriver en smula när hon säger att hon sagt hennes namn hundra gånger och att hon pickat hundra gånger på armen. Det är kanske hennes upplevelse att det var massor av gånger även om det inte var så.

Det är normalt att 11-åringar försöker att rangordna sig med olika taskiga metoder. Det betyder dock inte att det är okej.
Det är normalt att 11-åringar blir skitledsna och stressade om de är anklagade för saker de inte gjort, likväl som saker de gjort som de vet är fel.

Jag anser fortfarade att den andra flickan mår dåligt och behöver hjälp av vuxna. Och jag anser fortfarande att det är ett onormalt beteende att "picka" någon på armen samt repetera dennas namn så pass länge som TS dotter upplevt det, mer än en gång.

Håller med! :bow:

Skulle inte kalla detta mobbing heller. Känns som ett hån mot de som faktiskt är mobbade på riktigt.

Men vad är mobbing "på riktigt"?

Och vem drar gränsen för var mobbing går? Är det ok bara för att det är mindre än för de som blir ordentligt mobbade?
Ska vi då inte kalla psykisk mobbing för mobbing för det är värre när ett barn blir misshandlat av sin mobbare?

Mobbing är svårdeffinierat och inget vi kan avgöra via ett forum.

I ett par års tid har en tjej i min dotters klass utsatt henne för taskigheter.
N sitter och stör min dotter E som försöker jobba.
N upprepar henne namn om och om igen tills L blir irriterad och undrar vad hon vill.
Då ska N visa henne en söt katt eller en gullig kanin eller vad fan det nu är.
De går i femman.
När L inte bryr sig om hennes tjatande, återigen på lektionstid, så börjar hon picka henne på armen tills hon inte står ut längre.
Råkar L säga ifrån eller be henne sluta så börjar N gråta och säger att hon blivit "kränkt" av min dotter.

Men är detta mobbing så har i stort sett alla varit mobbade under sin skoltid. Mobbing handlar ju om att systematiskt trycka ner en annan person, att skaffa sig makt genom våld/hot/förtal.

Detta handlar inte om att trycka ner någon. Snarare en osäker tjej som inte vet hur hon ska ta kontakt och bete sig. Jobbigt ja, men inte mobbing.

"Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst." (Hjalmar Söderberg)

Om rektor och lärare inte lyssnar på dina åsikter ska du gå till högre instanser, dvs. skolledningen för området du bor i (brukar gå att hitta ansvariga på kommuners hemsidor). Du kan även själv kontakta exempelvis bup och socialen, socialen ska bli inkopplad vid misstänkt mobbing och bup kan hjälpa dig och din dotter både med era problem (att din dotter mår dåligt och du sannolikt också mår dåligt pga. detta), de kan även hjälpa er vidare med kontakter inom skolan instanser, anordna möten etc. och vara ett stöd för er i dessa möten.

Din dotter och du har rättigheter. Din dotter har rätt till att gå till skolan och känna sig trygg. Skolan ska ansvara för att detta sker.

Jag har själv just gått igenom en pärs med min dotters skola i något liknande ärende, och jag upplevde också att skolan tog "våldsbrukarens" parti och gjorde om denna till ett offer. Jag gav dock inte upp och jag vann. Min dotter kan idag gå till skolan utan att vara rädd och hennes förövare har blivit flyttad. Så det går, men vi har fått ta i ordentligt med hårdhandskarna och hotat med att både stämma och gå till pressen med vårt ärende innan något faktiskt hände....

Många här inne diskuterar vems felet egentligen ligger hos, din dotter eller den andra flickan. Jag tycker det är helt ointressant. Du och din dotter upplever er utsatta och era upplevelser tas inte på allvar. Gör så att de måste ta er på allvar. Vem som gjort vad och hur är inte intressant. Din dotter ska tryggt kunna vistas i skolan. PUNKT SLUT.

efter att ha läst hela tråden....

vad sägs om att bjuda hem barnet till er och låta dem leka? Hitta på en bra aktivitet så kanske de kan förstå sig på varandra och det andra barnet kanske känner en viss trygghet i det? Tänkte om hon nu inte har andra vänner i skolan...
Kanske baka och på så sätt samarbeta och lyckas med något ihop?

Hon kanske bara ser upp till din dotter och gillar henne och söker kontakt på ett märkligt sätt?

Funkar det så funkar det...

tycker lite synd om båda två, och det är orättvist att din dotter ska få skulden för något som den andra/båda är skyldiga till :(

hoppas allt löser sig!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 930
Senast: Eurydome
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: manda
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning