"mjukare" häst som ej går i form

vinkelina

Trådstartare
äh, fick inte till nån bra rubrik

hade ut massören till mitt sto på tisdag, heppan är 17 år gammal, gått 10 på ridskola och har i princip aldrig ridits i form. kämpar tappert med det nu, men tja, vi får inte alltid (oftast ej) till det :P

MEN

massören tycker att hon är mjuk och fin, inga låsningar. lite spänd i bogen dock, men de har hon alltid varit, dock betydligt bättre än i maj då hon var ut sist. skall testa att strescha henne nu. vi behöver inget återbesök, utan bara när ja tycker att hon behöver de för ros skull

men alla andra hästar som hon masserar i stallet behöver återbesök mellan var 3-6 vecka. detta är "fina" hästar som rids i form osv.

funderar då om de kan finnas nackdelar med att jobba hästen i rätt form hela tiden,att de blir stelare, jämfört med mitt lallande.

Sv: "mjukare" häst som ej går i form

Det beror nog helt på vilken form de rids i. Min häst är också gammal ridskoleponny, bodde på ridskolan från 5 januari 1997 till 22 december 2008 och när massören kollade honom första gången i typ september/oktober var han stel, och hade en del låsningar och sånt. Andra gången han kollades var i mars och då var det redan mycket bättre. Hon (massören) trodde det berodde på "bättre" ridning än att bara traska runt i ridhuset utan att jobba igenom kroppen.

En falsk ihopdragen form ger arbete under spänningar, det är inget positivt eller något man ska sträva efter. En korrekt form där eftergiften kommer direkt från bakbenen är det man ska söka, om din häst är fri från fysiska problem så får du leta i den egen ridning.

Man kan väl jämföra det lite som med idrottare.Om man tränar ganska hårt 5,6,7 dagar i veckan så nog skulle det va skönt o gå till en massör nån gång i månaden?

Tex hockeyspelare och fotbollsspelare har ju egna massörer i lagen.

Hästar som tränas hårdare får hårdare muskler/kroppar.

Om hästen går i sin egen form hela tiden så bör den ju inte få så mkt spänningar, men då får den å andra sidan inte rätt sorts muskler för att göra det arbete som de hårt arbetande hästarna gör.

Men sen är det ju så att många rider i en falsk form.
Och det ger såklart spänningar i hästen.

Sen beror det på dagsform, exteriör osv också.
Om man lallar runt, eller tränar hästen gör nog mer skillnader i leder och senor, än i mjukheten i kroppen. Tror jag.

Mjukare kan betyda mycket inte bara att hästen inte har spänningar.

Har masserat bàde hástar och mánniskor som saknar muskler och typ aldrig använder dem. även fast de har ont och spänningar sà är de mjuka.

Pà hästar som saknar muskler, är feta eller dàligt arbetade sà är det mjukt.

Muskler blir hàrdare eller fàr mer muskel tonus som det sà fint heter när de arbetas ordentligt.

Och ja en tävlingshäst som arbetar ordentligt har ett större behov av massage en än fritidshäst som luffsar i skogen.

fick i alla fall kommentaren, hon ser ju ut som en häst nu :) o, sist då hon var ut i maj så hade heppan stått i 3 månader, o var just försktigt igångsatt, tja, påminde om en boll.

nu har de börjat komma muskler och hon har gått ner ca 100 kg.

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 416
Senast: pews1972
·
Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 735
Senast: Madde_padde
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 084
Senast: EmmaW
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 674
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar