"Mjölkpellets" till små föl?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har hittat Dodson & Horrells Foal Creep pellets
och SALVANA F-Start 16

FINNS det några andra fabrikat på fölpellets?

Dessa är ovärderliga för oss som har moderlösa föl hemma, eller kanske ston som inte ger tillräckligt med mjölk...

Sv: "Mjölkpellets" till små föl?

Vad jag förstått bl a genom att prata direkt med generalagenten så dessa foder inte egentliga mjölkpellets. Utan mer lite äldre föl som behöver extra tillskott. Men om det är den typen man vill ha så har även Cains och Havens liknade fölfoder med tillsatt mjölk.
Vad jag hittat hittills så finns det "ren" mjölk i pelletsform och förra året gick det att köpa i Beddinge. Jag ska fortsätta att rota i det och försöka få fram vem som har den här pelletsen.

Om går som det ska så ska jag få telefonnumret till Beddinge ikväll. Då kan PM till som är intresserade.

Fast att de inte är rena mjölkpellets gör kanske inte så mycket. De är ju ändå anpassade efter SMÅ föl.
Det är ju stor skillnad på smältbarheten för små föl på dessa pelletsar jämfört med t.ex Krafft Groov, som man rekommenderar på Krafft Milk-säcken... (fullständigt idiotiskt att stoppa i några veckor gamla föl...)

Men PMa mig gärna det där numret :D

Åh... PM:a mig!!! :bow:

Har en god vän som förlorade ett sto häromdagen och har en ettmånaders fölunge som vägrar äta mjölkersättningen!
Han får snutta på ett av de andra stona men hon har inte mjölk så det räcker till båda fölen.... :crazy:

Idag har vårt 2 månader gamla föl förlorat sin mamma - skulle gärna vilja ha kontakt med Beddinge, om du har kvar telefonnumret?

Vilka åldrar bör ha mjölkpellets, fölpellets och vanliga avelsfoder?
// Linda

Vanliga avelsfoder bör man vänta med tills fölet kan tillgodogöra sig grovfoder, vilket är efter ca 8-10 månader, om jag fattat saken rätt.
Det är stor skillnad på hur fölen reagerar vid utfodring med t.ex Krafft Groov (som Krafft rekommenderar på sin krafft Milk-säck) jämfört med fölpelletsen - som dessutom är pyttesmå i storleken = passar bättre i små fölmunnar.

Mjölkpelletsen som Masse tipsade om är slut för året hos den leverantören, så man får rikta in sig på mjölkersättning (JA, det kan vara svårt att få dem att äta av den, ffa om de hunnit dia ett tag innan stoet försvann. Det är bara att vara ihärdig!) och något av de fölpellets som finns på marknaden.

Puttar upp denna tråd, eftersom det finns många frågor i ämnet just nu...

D&H foal creep pellets är i alla fall om inte helmjölkpellets så i alla fall mjölkbaserade så att fölen kan smälta det.
Salvanas pellets är också mjölkbaserade.

Jag har letat men inte hittat fler sorter som har mjölkinnehåll. Tips emottages tacksamt dock!

Dynavena Foaly finns också som är mjölkbaserat,

Från hemsida:
DYNAVENA FOALY
Foderflingor för föl. Komplement till hö eller gräs. Fodret består av: mjölkgranulat, solros- soja- och linfrön, majs och korn, samt spår- ämnen och fruktsackarider. Från de första månaderna förbereder DYNAVENA FOALY fölet på en annan näring än stoets mjölk. Spannmålsfodret är ångkokt och omvandlat till flingor vilket underlättar matsmältningen.
Detta är viktigt för ett ungdjur vars matsmältningskanal ännu saknar enzymer som rätt kan smälta spannmålsfoder och grovfoder.
I fall då fölet förlorat sin moder går det utmärkt att tidigt ersätta modersmjölken eller ersättningsmjölk med DYNAVENA FOALY.
http://www.dynavena.nu/

Om man ska gå på den typen av foder så har även GAIN ett som heter FOAL WEANING PELLETS
Innehåller fasta mjölkpartiklar och extra kalcium. Lämpligt för det snabbt växande unga fölet. Kan ges från 3 veckors ålder.

Toppen! Ju fler alternativ som finns, desto större chans att fölägarna hittar något som fungerar. Det är ju mer än ett föl som året som föds upp utan mamma, som behöver mat. Eller föl som behöver tillskott när mamman "mjölkar lättmjölk"...

Verkar som om Eggersman har fölstartpellets också, fast mjölkinnehållet i dem var inte särskilt högt.

*letar*

Måste få fråga... Det här dodson and horrell foal creep pellets (jag som inte kan något alls) är det bra för femmånaders som är nyss avvanda? Jag har två föl som går med sina mödrar, det får de göra ett bra tag till, men så får jag hem ett femmånaders hingstföl nu i veckan som behöver extrafoder. Han har börjat stallas in de senaste dagarna men kommer gå ut på lösdrift/bete med de andra när han kommer.

Hur mycket kan man räkna med att en sån liten behöver? Vi får hem hösilaget snart, det har en kvot på omkring 8, men så vet jag inte hur mycket han kan tillgodogöra sig. Jag skulle ju vilja att han kunde få "fri tillgång" till detta fölfoder (eller, kanske dum ide??) men det går inte att göra en "creepfeeding hage" till honom för då springer ju kanske de andra två fölen in och äter säkert mer än de behöver, för de är runda och goa och har sina mammor i flera månader till...

Hur gör man?

Vi fick ta vor sto på djursjukhus når lillemannen var bara 3½ månad, och ve gav efter rådgivning from D&H suregrow som supplement til gräs. Vi kunne ge vanlig kalv mjölk ersätning siden om on han var för tynd.

D&H avels foder

Han är väkst jätte bra på suregrow och vi ger det också nu som kraftfoder, nu var han går in i sin andre vinter.

lillemannen 3½ månad
flle_28_8j.jpg
precin innan mamma åket bort

Här är han 10 månader
Mighty3.jpg

och här knap 14 månader
mightyy.jpg

ja precis det är just den foal creep som jag tittat på, hur mycket skall man ge ett femmånaders föl tycker ni? Vet ju inte exakt hur mycket hösilage han får i sig, och heller inte hur mycket han kan tillgodogöra sig av det...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har läst runt här på bukefalos men blir ändå inte klockare, vet inte om det e jag som e trög :confused: Finns många trådar men vet...
Svar
1
· Visningar
777
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 019
Senast: CindyLou
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 571
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025