"Mjölkpellets" till små föl?

Sv: "Mjölkpellets" till små föl?

kl

Jag gör ett försök med att putta upp den här tråden.

Jag får hem en hingstunge från Usa snart, han lär vara ca 8 månader när han kommer, vad bör jag ge honom? Både i grovfoder och krafft foder?

Jag ger mina fri tillgång på lucern och grovfoder,samt mineraler.
Om grovfodret inte räcker till näringsvärdemässigt får dom lite countrymix men jag har sällan gett mycket kraftfoder....

Vad har han fått innan?

Kan säga att jag använde mjölkpellets förra året till min då nyinköpta 7 månaders fölunge. han har aldrig varit lös i magen hos oss. Vi gav honom lusernpellets, havre och mjölkpellets tills han var 10 månader, sen blev det bara havre lusern och kalk/selen/salt. Fri tillgång på hö.

Jag ger mina fri tillgång på lucern och grovfoder,samt mineraler.
Om grovfodret inte räcker till näringsvärdemässigt får dom lite countrymix men jag har sällan gett mycket kraftfoder....

Vad har han fått innan?

Han har fått grovfoder och någon typ av pellets, jag uppfattade de som lucern.
Jag ger hellre fri tillgång på grovfoder och ger kraftfoder om det behövs när det gäller unghästar. Men visste inte om jag skulle tänka likadant med en såpass ung häst som jag gör med t.ex en 2 åring.

Lucern är ett mycket bra foder till alla unghästar, och det är ju ett grovfoder. Om man har lite sämre värden på hö't är dock risken att dom blir mätta på hö och inte äter lucernet, då drar jag ne på hö't och ser till att de verkligen har fri tillgång på lucern.

Eftersom fölet är såpass stort som 8 månader så bör tarmfloran ha hunnit anpassa sig ganska bra efter att bearbeta grovfoder. Jag hade nog ändå gett någon form av lite mer lättsmält kraftfoder som tillskott fram till betessäsongen, om än kanske inte nödvändigtvis mjölkbaserade fölpellets.

Eftersom fölet är såpass stort som 8 månader så bör tarmfloran ha hunnit anpassa sig ganska bra efter att bearbeta grovfoder. Jag hade nog ändå gett någon form av lite mer lättsmält kraftfoder som tillskott fram till betessäsongen, om än kanske inte nödvändigtvis mjölkbaserade fölpellets.

Okej, har du något speciellt i tanke?

njä, det beror ju lite på vad ditt grovfoder innehåller, vad som passar bäst att komplettera med. Min tanke var nog mer att kraftfoder är mer lättsmält än grovfoder - som den givetvis också ska ha....

Jag är ärligt talat inte sådär jättebevandrad i alla de fodermärken som finns, men vill du ha mer specifika tips så kan jag kanske luska lite mer....

Ja gärna.

De enda jag har erfarenhet utav är Dynavena foal, men det var länge sen och jag är inte säker på om det gäller så 'gamla' föl. Ska kolla upp det.

Hur som helst så får han lucern och grovfoder till att börja med, men sen vill jag vänja över honom på ett mer heltäckande kraftfoder.

¨Men vid 8 månader behöver du inte ge några mjölkpellets eller särskilda fölfoder om du ska ge kraft. Vad får den andra hästen?

¨Men vid 8 månader behöver du inte ge några mjölkpellets eller särskilda fölfoder om du ska ge kraft. Vad får den andra hästen?

Nej det vet jag, jag ville bara veta om det finns nåt foder som är speciellt bra för såpass unga hästar. Mer än basic foder så som typ lucern.

Allie äter hestekraft och krafft groov 90.

Brukar du använda Kraffts produkter så kan du säkert ge det till fölet också. Jag hade nog valt groov 125 i så fall.

Nej det vet jag, jag ville bara veta om det finns nåt foder som är speciellt bra för såpass unga hästar. Mer än basic foder så som typ lucern.

Allie äter hestekraft och krafft groov 90.

Okej, ja men som sagt lucern i första hand och sedan brukar dom kunna äta samma som dom äldre hästarna. Jag har gett havrekross eller country mix till mina genom åren och det har funkat bra.
Många märken har ju speciella avelsfoder som ska passa den växande unghästen också.

Tänkte också på det eftersom jag vet vad det är för ras...

Tvärtom hur dom flesta vill göra utomlands så vill jag inte att mina växer iväg i 190 (broileruppfödning) utan jag vill bara att dom ska hålals i okej hull (vilket kan vara svårt ibland med åringar) och växa jämt... Quarterhästar har en tendens att broila till sig om man ger dom förutsättningarna och det kan vara bra att tänka på!

Men då vill det till att dom får mycket kraftfoder och inte fri tillgång på hö. Inte min modell!

Det är främst energi-överskott som ger broilereffekten, om jag fattat saken rätt. Det är också därför jag rekommenderar ett foderslag med högre proteininnehåll, för det behovet måste tillgodoses även om man vill hålla igen på energin...

Det är främst energi-överskott som ger broilereffekten, om jag fattat saken rätt. Det är också därför jag rekommenderar ett foderslag med högre proteininnehåll, för det behovet måste tillgodoses även om man vill hålla igen på energin...

Jag rekomenderar också foder med högre proteininnehåll, lucern.

Lusern är bra, men det är ett grovfoder.
För vuxna hästar är det jättebra, men för ett föl vars tamflora inte riktigt är färdigutvecklad för att utvinna näring ur grovfoder på bästa sätt så kan det vara enklare att få i fölet de proteiner det behöver genom att ge dem i mer lättsmält form.
DÄRFÖR rekommenderar jag något annat än lusern just till föl.

Kan man börja stödfodra vid 4 månaders ålder? ska det vara fölpellets elelr nåt annat foder? vill aju att hon ska bli stor och i bra hull :) hon äter va mammans foder när stoet Får mat i krubban. vart hittar man foder åt henne i närheten av harplinge utanför halmstad

stor= växa jättemycket:) men vet ju att hon hamnar med säkerhet på d-ponny måttet:)

MEN SKULLE BLI ÖVERLYCKLIG OM HON BLEV STOR LITEN HÄST:love:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har läst runt här på bukefalos men blir ändå inte klockare, vet inte om det e jag som e trög :confused: Finns många trådar men vet...
Svar
1
· Visningar
777
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 019
Senast: CindyLou
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 571
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London