"Mjölkpellets" till små föl?

Sv: "Mjölkpellets" till små föl?

Jag har ett utrymme som bara fölungen kommer åt, där är det fri tillgång på foal creep pellets, när jag har moderlösa fölungar.

Jo det är ju så jag vill göra med denna med, problemet är bara att det finns två fölungar i samma hage som inte är moderslösa... Hur gör man med dem då? De är ju också tillräckligt små för att kunna smita in i detta utrymme... Finns det risk för att de föräter sig? Eller kan jag ha alla tre på detta trots att en är avvand och två inte är det?

Jag har hittat Dodson & Horrells Foal Creep pellets
och SALVANA F-Start 16

FINNS det några andra fabrikat på fölpellets?

Dessa är ovärderliga för oss som har moderlösa föl hemma, eller kanske ston som inte ger tillräckligt med mjölk...

Snälla Ameo .
Kan man inte göra en sammanställning av denna tråd och sen klistra samt var man får tag på mjölkersättningar och pellets :idea:

Det strider lite iof kanske mot Bukes regler vid försäljning ??
Men står alla de med som har dessa produkter med så blir det ju iallafall fri konkurens ?

Mvh Miaa

*kl*

Har ni något hum om vad dessa fölfoder med mjölkprotein i kostar? Jag pratade med en dynavenaåterförsäljare, det verkar vara ett jättebra foder...men det kostar nästan 600 spänn för 25 kg? Är de så dyra allihopa? :o

Man ska bli ruinerad på kuppen ja...

jag vet ej hur mycke fölen skal ha av dynavare foder, men salvana f-start 16, man man ge i liten mängd från 2 veckors ålder och upp til 1 kg när fölen är ½ år. En säck kommer at räkke til kanske 2-3 månader, efter ålder på fölen.

Jag vet att D&H suregrow kostar ca 200 för 25kg (eller är det 20 kg).
det tyckar jag inte är dyrt.

Jag köpte D&H creep foder 20kg för 185:-. Innehåller 180g smbrp per kg.
// Linda

Åh tack! Vad konstigt att dynavenafodret vars å dyrt då? Tydligen inköptes det så dyrt från frankrike också så det var inte många kronors påslag enligt säljaren...:crazy: :( Synd för det verkade som ett bra foder.

Detta dodson och horrell creep fodret, det innehåller också mjölkprotein eller? Det är just det jag är ute efter :) 180 i smbrp - är det alltså snällt mot fölmagar? :) Vill att min lillprins ska få det bästa så hans mage mår riktigt bra, han ska dessutom resa långt hit så att han får bra foder och kommer in väl är viktigt för mig.

Dynavena är ett överlag väldigt dyrt foder. Även om D & H och GAIN inte precis är billiga om jämför med vissa andra budget foder, så är bägge klart privärda. Ger ofta mer för pengarna än de billiga.
Dynavena blev jag tvungen att köpa en gång p g a min foderhandlare råkat beställa hem fel fölfoder till mig. Jag var helt utan och det skulle dröja en vecka innan mitt kom. Min egen erfarenhet av Dynavena var att det kostade mer än dubbelt av vad mitt vanliga foder kostade. Plus att fölet absolut inte ville äta av det. Så dubbelt utkastade pengar för min del.
I det här fallet var det speciellt viktigt med fölfoder för detta fölet hade mist sin mamma när hon var bara två veckor gammal. Så det fanns liksom inga andra foder alternativ.

Alltså vad ska jag ha för glädje av att kontakta dem?
Bara undrar?
Dels för att jag inte har några foderproblem och dels för att när jag för något år sedan faktiskt hörde med dem fick felaktiga råd.
Plus att Suregrowe inte är ett fölfoder. Står så här på deras egen sida om det.
"Hög energi
Mineralkoncentrerad pellets.
Litet intag.
För avelsston och unghästar.
Passar även som generellt tillskott. "

Senast ändrad:

tack masse! :bow: Det låter som det är D&H fodret man ska satsa på, alternativt GAIN, men jag hittar ingen information om just fölfodret på nätet, vad det innehåller etc, nån som vet? :)

Detta dodson och horrell creep fodret, det innehåller också mjölkprotein eller?

Ja, det gör det. Följ länken till "Brogaarden" klicka på avel och så heter det Foal Creep Pellets.
Suregrow som någon annan rek innehåller inte mjölkersättning.
// Linda

Hello igen!

*knapplån*

Jag har nu köpt - och ger min fölunge dessa foal creep pellets från dodson och horrell, han äter dem så det är inga problem. Men jag har läst på säcken, och deras lilla folder som jag fick med, och ingenstans står nåt om mjölkprotein??? Hur vet man att det är det då? Hoppas det är det, konstigt att det inte står på säcken? :o Förövrigt när jag tittade på länken ovan, så ser jag ju att det är samma säck... Hoppas det blir rätt med fodret nu!

Det ÄR rätt foder du har...
Just de pelletsarna är anpassade för de yngsta åldrarna på fölen.

På min säck stod det Skummjölkspulver bland innehållet.
// Linda

uppdaterar....vill ge mitt föl rätt. det finns bara en sorts creep feeding foder-med skummjölk?

Det finns MÅNGA fabrikat som gör fölfoder av olika slag. Det är bara att leta bland de olika leverantörerna.

Jag väntar på hjälp med foderstat till lillen med utgång av årets dåliga värden på hösilaget där han ska gå, han är ju nu 6 månader och uppfödd på mjölkersättning, tycker du att han kan fortsätta ytterligare en tid på creep feedingen tills jag fått hjälp med en korrekt foderstat åt honom? Jag fick ju den bedrövliga kvoten på 5,7 när man tittar på analysrapporten av grovfodret. :(

JAG hade fortsatt med dem ett tag till, framförallt om du har problem med lågt proteininnehåll i grovfodret.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har läst runt här på bukefalos men blir ändå inte klockare, vet inte om det e jag som e trög :confused: Finns många trådar men vet...
Svar
1
· Visningar
777
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 019
Senast: CindyLou
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 571
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen