Mjölka ur och ge ur flaska...

amalia

Trådstartare
Hur gör ni andra?

Vore ju smidigt att kunna mjölka ur lite och ge på flaska, men har hört att risken finns att barnet då inte vill amma från bröstet längre för att det är "jobbigare" än att suga ur flaska.

Någon med erfarenhet från att kombinera detta?

Sv: Mjölka ur och ge ur flaska...

Så har jag gjort med alla mina för att kunna vara i stallet och åka på träningar osv. Inga problem för mina barn, men det kan säkert finnas de som är lite bekväma av sig. Men testa du!

Du blir lite "friare" och den ev pappan eller vem som nu tar hand om barnet kan tillfredsställa hungerbehovet.

Däremot har jag flera kompisar som fått kämpa för att barnet ska ta flaskan, men det brukar lösa sig efter lite träning!

Tack för ditt svar! Ja man känner sig ganska låst, nu har jag nära till stallet och sambon har ringt om lilla fröken varit hungrig. Tyvärr finns inte så bra möjligheter att amma i stallet, även om det skulle gå om det kniper.

Känns även skönt att kunna vara i stallet i någon timme utan att behöva tänka på bebis :)

Ska nog prova att mjölka ur och se om hon vill äta ur flaska.

Finns det någon mer som har erfarenhet av detta som vill dela med sig?

Jag pumpade aldrig något utan dottern fick ersättning på flaska de gånger som det behövdes. Hon hade aldrig några problem att kombinera detta. Fast det var bara jag eller sambon som kunde ge henne ersättning samtidigt som hon ammade. När hon nu slutat amma så kan även mormor/farmor ge henne. Några andra har vi inte testat med än ;)

Vi har gett dottern flaskan när jag varit i stallet sen hon föddes. Hon är nu 2 månader (idag faktiskt :) )
Jag har pumpat ur och sen har vi köpt NAN1 i små tetra förpackningar som vi kombinerat med. Jag tycker det är lite bökigt att pumpa ur. Eller bökigt och bökigt, men man får pumpa väldigt mycket för att få ihop nått (iaf jag).
Det har aldrig varit några problem att dottern skulle rata bröstet.

Gjorde så från det att hon var 4 veckor ungefär och fram till hon var 5 mån. Då ville hon inte längre ha bröstet. Hon åt både urpumpad bröstmjölk och längre fram även ersättning. Körde på nan då hon fick sån magknip och kaskadkräktes mer än vanligt av sempers ersättning.

var underbart att få ett par timmar för sig själv nån gång ibland...

Jag har gjort så från att lillan var ca 2 månader. Jag ville att amningen skulle fungera till 150% innan vi provade med flaska! Inga problem alls! Jag pumpade efter varje amning och sparade inför kvällen, men tyckte efter ett tag att det blev lite jobbigt och bökigt, så då fick hon NAN istället som kvällsmål när jag var i stallet =) vi provade Semper först, men det blev hon dålig i magen av....
Tycker absolut det är värt att prova! Den friheten att kunna vara i stallet utan att behöva rusa så fort lillan var hungrig är värd rätt mycket =) Har aldrig haft problem att hon inte velat amma pga flaskan!! (hon är 4,5 månad nu)

Tack för alla svar. Känner mig ganska lugn när det verkar ha fungerat så bra för er andra!

Ska prova att mjölka ur lite ikväll och se om sambon kan ge av det i morgon:)

Hur mycket kan man räkna med att de äter åt gången? Min lilla tjej är drygt en vecka gammal.

Hur länge kan mjölken förvaras i kylskåp? Att man inte ska värma i micron vet jag, utan i vattenbad. Kan man spara uppvärmd mjölk och värma fler gånger om det blir över, eller är det kasta som gäller?

Med min ringa erfarenhet skulle jag säga att 50-60 ml är en portion åt de små nybakade, men det skiljer sig såklart MYCKET mellan olika bebisar :)

På BB sa de att urpumpad mjölk håller 4 timmar i rumstemperatur och max ett dygn i kylskåp. Uppvärmd mjölk skall kasseras, annars blir det för kul för bakterierna.
Var infon jag fick :)

Jag skulle vara mkt försiktig med att störa amningen första månaden innan brösten, man själv och bebisen har lärt sig hur allt funkar osv :)

Jag testade med båda mina, men det var mest krångel, tycker jag. Första vägrade flaskan helt. Andra tog flaskan ibland, men ibland blev han bara superledsen, så det innebar ingen trygghet för mig att det fanns urpumpad mjölk hemma. Dessutom tyckte jag det var tråkigt och tidsödande att pumpa.

Första bebisen var en väldigt matglad typ, så med honom var jag ganska bunden. Men om jag ammade precis innan jag stack ut och red, så klarade han sig tills jag kom tillbaka.

Andra bebisen var inte så hungrig av sig. Ifall jag inte fanns tillgänglig när han blev gnällig kunde pappan hålla honom nöjd på andra sätt. Med första var det bara amning som gällde.

Förstår hur du menar, men amningen fungerar jättebra. Dock kommer jag bli sönderstressad över att alltid vara på helspänn när jag är i stallet, även om det inte så lång stund (mockar bara och fixar mat).

Sedan tycker jag att det kan vara skönt att slippa vara buffébord 24 timmar om dygnet...

Jag brukar pumpa ur när jag ska vara i stallet längr. Dock är det mest för min egen skull. Sonen tar bara flaskan om han är väldigt hungrig. Han är 5 månader nu och kan tänka sig ta flaskan om han får välling i den, mjölkersättning vägrar han.

Han är ett tuttbarn och får man inte tutten då ska man heller inte äta...

Det som är allra smidigast när amningen fungerar är att amma.
Det är en så kort period av ens liv det gäller. Vi är gjorda för att vara buffébord åt våra nyfödda.

Sen går det ju utmärkt att frysa och ha ett lager där. Vet dock inte om det finns någon tidsgräns på hur länge man kan förvara mjölken i frysen.

Jag klarade inte av att vara "buffébord" dygnet runt. Blev psykiskt knäckt. Var så underbart när pappan kunde ge henne ur flaska.

Jag kan gärna vara buffébord om jag får vara ifred i stallet några dagar i veckan!

Jag förstår vad du menar också, men jag tycker man kan vara buffébord iaf första månaden ;) Mina barn har ammat mer eller mindre konstant. Hade häst när stora tjejen var bebis.

Liknande trådar

Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 554
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 645
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 538
Senast: Madalitso
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 923
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Roliga saker som barn säger
  • Autistisk bror
  • Gamla trotjänare

Hund, Katt, Andra Djur