Mjältbrand på islandshästar på Island

N

ninni_

Läste i Svenska Dagbladet imorse att ett par fall med mjältbrand dykit upp på Island. Vad jag förstod var det flera hästar men på en och samma gård, men är inte säker.
Läbbigt! :eek:

Sv: Mjältbrand på islandshästar på Island

det kan vara så att bönder har grävt ned sjuka hästar, men tyvärr så finns mjältbrandsbakterien kvar i jorden i typ 50 år eller så...
Usch!

Väldigt skrämmande!Ville åka till island å rida men nu vågar man ju inte :crazy:

har du länk till artikeln så man kan få
läs den!!!! om mjältbrandet.

Det har endast kommit upp ett fall av mjältbrand och det var fyra hästar på en gård som fick det. Troligen kommer smittan från 1930- talet då sjukdomen kom upp och döda djur grävdes ner på denna plats.
Det har inte spritt sig och de andra ca. 30 hästarna som gick på samma mark är inte sjuka och inte fåren heller.

För er som kan islänska länkar jag till en artikel som var på Internet redan 8/12
Hestar.net

Och så här gjorde dom med hästarna för att förhindra spridning

Hestar.net

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 903
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 370
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag är osäker på om tråden ligger rätt, men eftersom detta främst handlar om mig som person och inte direkt om hästar egentligen så får...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka