Mitt hår trillar av.

Enya

Trådstartare
Jag är rätt trött på mitt hår faktiskt. Jag tappar hår varje dag. Uppe på huvudet ser man hårbotten väldigt tydligt. Håret är tunt och "fint" och väldigt trist och livlöst. Men jag vill inte tappa hår. Går det att hindra? Visst finns det något att göra så jag inte blir kal på skallen , för det kommer då vara en orsak till stort lidande och depression i så fall. Mitt hår är inte jag, det har jag aldrig tyckt, men jag vill ha hår på mitt huvud, det bara är så.

Ge mig svaren jag vill ha, please!!!
 
Sv: Mitt hår trillar av.

Beror ju på varför du tappar håret. Kan vara värt att ta upp på nästa läkarbesök.
Det du kan göra själv: b-vitamin. När jag tappar hår (vilket blir när jag ätit dåligt ett bra tag) tar jag "alkoholist-dosen" av B-kombin Forte el dyl, dvs två tabletter dagligen i en månad och håret brukar bli mindre avramlande på en vecka eller två. Nu har jag aldrig blivit kal, utan det är "bara" borsten som är full, så jag vet inte hur lång tid det tar innan det växer tillbaka (om det är b-vit-brist som är problemet), men det tar garanterat några månader. Kolla bara upp att det funkar med dina övriga mediciner.
Mössa eller sjal kan vara en bra idé.
Sen finns ju Regaine, det där det gick reklam om på tv för evigheter sedan, som skulle hindra håravfall (skallighet) hos män. Det fungerar på många, men är svindyrt.
 
Sv: Mitt hår trillar av.

Mitt hår blev mer än dubbelt så tjockt som det någonsin varit som en positiv sidoeffekt av en behandling för hudproblem och trötthet bl a. Den största förändringen var att jag lade om min kost. Eftersom jag inte har behandlats på ca två år och håret fortsätter frodas, förutsätter jag att ändringen har berott på ändrad livsstil.

Jag ändrade min kost, fick akupunktur och drack en örtblandning varje dag under en begränsad period.

Håret är ofta en indikation på generellt mående.
 
Sv: Mitt hår trillar av.

Fast gå direkt, vänta inte tills nästa läkarbesök. (Jag besöker i alla fall inte läkaren oftare än en gång på tio år.)
 
Sv: Mitt hår trillar av.

Prova naturläkemedel? Brukar finnas kombinerat för naglar och hår. Redken har en serie som räddade mitt hår efter långvarig sjukdom.
Håravfall brukar ske 2-3 månader efter man varit utsatt för stress/sjukdom och är ibland därför svårt att relatera till då man tror det inte kan gå så pass långt tillbaka. Det finns även många bra produkter från Kerastasé som skulle kunna fungera
 
Sv: Mitt hår trillar av.

Lantmännen har för hovar-klövar och päls i 5kg-spannar. Minns inte vad det hette men det funkar med en tsk. dagligen. :)


Biotin heter det ju!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mitt hår trillar av.

Beror ju på varför du tappar håret. Kan vara värt att ta upp på nästa läkarbesök.
Det du kan göra själv: b-vitamin. När jag tappar hår (vilket blir när jag ätit dåligt ett bra tag) tar jag "alkoholist-dosen" av B-kombin Forte el dyl, dvs två tabletter dagligen i en månad och håret brukar bli mindre avramlande på en vecka eller två. Nu har jag aldrig blivit kal, utan det är "bara" borsten som är full, så jag vet inte hur lång tid det tar innan det växer tillbaka (om det är b-vit-brist som är problemet), men det tar garanterat några månader. Kolla bara upp att det funkar med dina övriga mediciner.
Mössa eller sjal kan vara en bra idé.
Sen finns ju Regaine, det där det gick reklam om på tv för evigheter sedan, som skulle hindra håravfall (skallighet) hos män. Det fungerar på många, men är svindyrt.

Fan, jag måste gå till läkaren ändå med andra ord! Jag som envist skjuter det framför mig hela tiden :(:(

Men b-vitamin, menar du att det faktiskt hjälper att äta b-vitamin för håret? Jag trodde det var en myt, eftersom det inte funkar för hästars pälssättning-/fällning enligt vissa. B-vitaminbrist är inte osannolikt egentligen, men är inte det rätt ovanligt. Det krävs ju en hel del för att ha näringsbrist av något slag sägs det väl?

Mösse och sjal, för att? SÅ mycket håravfall har jag inte, men helt klart tillräckligt mycket för att det märks hos vänner och familj som har sett mig under åren. Håret förändrades när jag var gravid med dottern, sista barnet, man såg en stor förändring då, till och med min kompis kunde jämföra på foto :arghh:


(Blä, nu ska jag jobba och visa skallen för alla :p )
 
Sv: Mitt hår trillar av.

Mitt hår blev mer än dubbelt så tjockt som det någonsin varit som en positiv sidoeffekt av en behandling för hudproblem och trötthet bl a. Den största förändringen var att jag lade om min kost. Eftersom jag inte har behandlats på ca två år och håret fortsätter frodas, förutsätter jag att ändringen har berott på ändrad livsstil.

Jag ändrade min kost, fick akupunktur och drack en örtblandning varje dag under en begränsad period.

Håret är ofta en indikation på generellt mående.

Håller med du :D

Enya..ofta beror det på stress o andra psykiska saker, och stress kan ju såklart ta en del saker från kroppen som magnesium t ex
 
Sv: Mitt hår trillar av.

Jag hade stora besvär med håravfall för ett par år sen, nu hade jag iofs ett mycket tjockt hår att utgå ifrån, men det kändes ändå inte friskt att plötsligt ha en hälften så tjock tofs. Balsammetoden har förbättrat mitt hår avsevärt. Men jag har också börjat med progesteronkräm eftersom jag hade en massa andra hormonbesvär (tät mens, sömnproblem, finnig, ojämn i humöret etc etc). Kan verkligen rekommendera det, det hjälper och man kan köpa det i hälsokosten el på nätet. Det kanske låter tidigt men förklimakteriet kan börja nånstans runt 35-årsåldern.
http://www.hormoni.se/haravfall.php
 
Sv: Mitt hår trillar av.

Fan, jag måste gå till läkaren ändå med andra ord! Jag som envist skjuter det framför mig hela tiden :(:(

Men b-vitamin, menar du att det faktiskt hjälper att äta b-vitamin för håret? Jag trodde det var en myt, eftersom det inte funkar för hästars pälssättning-/fällning enligt vissa. B-vitaminbrist är inte osannolikt egentligen, men är inte det rätt ovanligt. Det krävs ju en hel del för att ha näringsbrist av något slag sägs det väl?

Mösse och sjal, för att? SÅ mycket håravfall har jag inte, men helt klart tillräckligt mycket för att det märks hos vänner och familj som har sett mig under åren. Håret förändrades när jag var gravid med dottern, sista barnet, man såg en stor förändring då, till och med min kompis kunde jämföra på foto :arghh:


(Blä, nu ska jag jobba och visa skallen för alla :p )

"B-vitaminbristen" är nog snarast relativ, depåerna i kroppen är säkert ok och fullt tillräckliga för övriga kroppen, men den där extra kicken har funkat för mig iaf (och ett antal personer på jobbet som började tappa hår i samma veva... samma anledning hos oss alla, LCHF).

Ang mössan så lät det på din beskrivning som att det rent började bli kalt. Såg min svärmor framför mig, hon tappade väldigt mycket hår när hon blev felmedicinerad för sin hypotyreos, och HON behövde sjal... skönt att det inte är så illa för dig :)
 
Sv: Mitt hår trillar av.

Fast gå direkt, vänta inte tills nästa läkarbesök. (Jag besöker i alla fall inte läkaren oftare än en gång på tio år.)

Men ts har sjd/medicinering som bör innefatta läkarkontakt med jämna mellanrum. På hennes senare svar låter det ju inte riktigt som att det är så, så då är ditt förslag mer rätt än mitt :D
 
Sv: Mitt hår trillar av.

Är du frisk?

Jag har alopecia areata (fläckvis håravfall) och blir sämre i perioder av stress. Men har mycket hår att utgå ifrån och det har hittills kommit tillbaka varje gång. Blir också sämre när jag har dåliga järnvärden.

Allmänna råd annars: Var rädd om håret. Ha inte produkter i det. Kamma joxa och föna så lite som möjligt. Ät bra mat. Om du tar hand om dig själv mat bra mat och motion tjänar håret på det också.
 
Sv: Mitt hår trillar av.

Alla tappar hår varje dag.
Det syns på hårborsten om inte annat.
Problemet är att du inte fått tillbaka samma mängd som du har tappat och det är problemet.
Har ju sagt åt dig att gå och kolla upp hormonerna iom de andra problemen med.
 
Sv: Mitt hår trillar av.

Svar till alla också :)

Frisk och frisk... det beror på hur man ser på det!:sneaky:

Men om man bortser från allergier, astma, hörsel- och synnedsättningar, epilepsi och öronproblem så kan man nog säga att jag är helt ok frisk.

Blir dock sjuk så fort jag träffar nya människor.
Jag har nog hormoner i gungning rejält med tanke på pmsbesvär (nedstämdhet mest) som har blivit värre. Kroppen har trott den varit gravid nu under sommaren! Den har till och med givit mig foglossning! :wtf: Det kändes mycket konstigt att uppleva det igen, och det tog ett tag innan jag kom på hur jag skulle röra mig för att det inte skulle göra för ont, men det har också släppt nu, som tur är!

Sköldkörteln skulle kollas, har fått det förslaget redan i februari av en som sa att jag har flera symptom på att något inte står rätt till. Har inte kommit till läkare ännu dock.

Jag kammar inte håret, borstar det inte i onödan och när jag är hemma borstar jag inte ens det vissa dagar. Jag har testat att ha det flätat när jag sover, men om jag säger att håret inte är flätat när jag vaknar så har jag inte överdrivit i alla fall. Jag rör mig mycket så när jag har fläta så dras håret ur den. Jag använder bara schampo och balsam och har inget annat i, inte ens en hårklämma. Jag tar dock ofta i håret med händerna, det har nog blivit en psykisk grej för att jag har jättesvårt för att acceptera att mitt hår inte mår bra, lite som att jag vill känna så att det är kvar.

Jag har testa många olika schampo men håret har inte blivit fint, bara trassligt, fult och strävt. Jag känns lite som en strävhårig hund på mitt huvud. Har mjäll så efter att ha testat ICAs mjällschampo en tid utan att det varit bra så testade jag det andra, det dyrare head nånting vad det nu heter (tappade bort namnet) och håret blev mycket bättre. Mjukare, inte liiiika trassligt och betydligt mer lockigt. Jag har alltid varit lockig, men de har blivit färre med lockarna en tid nu, men nu har jag märkt de senaste dagarna att de har flyttat hit till mig igen!
Jag tvättar håret varannan dag vanligtvis. Tvättar jag det varje dag skriker min hårbotten svordomar efter mig och gör ont, men nu under sommaren har det fått bli varje dag för jag svettas kopiöst mycket i hårbotten.

Jag har funderat på om vattnet här inte är bra för mitt hår, det är mycket kalk i det. Hår kanske inte gillar kalk?

Jag tror inte man tänker på att jag tappar hår om man bara ser mig en gång eller så, men för de som ser mig ofta och vet hur mitt hår såg ut förut de ser förändringen och ser också att det finns små delar där jag faktiskt inte har hår på. De ser också att det blivit betydligt värre i sommar än förut :(
Jag är inte så noga med mitt hår, det bara hänger. Jag borstar det bara liksom och är inte ens noga med hur min mittbena ser ut. Och tur är väl det för det är när jag har håret mer ordentligt i rak bena som man ser den delen som skulle behöva fler hår. Så, jag låter min mittbena vara krokig och sned så att ena sidans hår faktiskt ligger mot där jag önskar mig mer hår :cautious:
 
Sv: Mitt hår trillar av.

Alla tappar hår ja. Detta är dock mer än normalt alltså, väldigt mycket mer, och har kommit de senaste månaderna. Det är inte som för ett år sedan utan jag tappar verkligen mitt hår som om jag byter päls som hundarna här. Förutom att jag inte har hår på vissa ställen när jag tappat dem.



Mino: förklimakteriet??!! Jag är 33 och vägrar ha nåt förklimakterie nu! Det vore hemskt, på något sätt som om min kvinnlighet skulle försvinna.:arghh: Slutet för mig som kvinna. Jag är ingen man, men ingen kvinna då heller...jag är inget då?!:( Blev dock nyfiken på krämen, men är skeptisk till det som är bra och finns på hälsokostaffärer. Den verkar funka till...allt?? Samtidigt verkar den rätt kraftfullt, blev faktiskt lite rädd när jag läste om den. Herregud liksom, den påverkar ju kroppen jättemycket!

Jag läste att man ska använda mer av den när man har epilepsi, jag undrar varför. Vad har elproblemen i min hjärna att göra med progesteron?

Badger: Gå in i dörrar? Jag trodde man bara gjorde det när man blev utsatt för misshandel av sin man ;) Men jo, jag får ta mig till läkare och ta lite prover, om jag nu kan få honom till att gå med på det.

MacGyver: Har du testat? Hur får du det i dig, jag har svårt att tänka mig det på fil eller över gröt eller på macka eller i te...:d Jag kanske kan dela hinkens innehåll med hästen så blir hennes tussiga pannlugg kanske finare.;)

martha: Stress ja, det här med stress. Det går ju inte att lösa för mig på något vis just nu.
 
Sv: Mitt hår trillar av.

Prova naturläkemedel? Brukar finnas kombinerat för naglar och hår. Redken har en serie som räddade mitt hår efter långvarig sjukdom.
Håravfall brukar ske 2-3 månader efter man varit utsatt för stress/sjukdom och är ibland därför svårt att relatera till då man tror det inte kan gå så pass långt tillbaka. Det finns även många bra produkter från Kerastasé som skulle kunna fungera

Jag började tappa mer än normalt med hår i början/mitten av sommaren, men som tur är har jag gott om hår. Efter att ha trott att det bara var tillfälligt insåg att jag var tvungen att ta tag i det och började läsa om orsaker och precis som fröken skåne skriver så tappar man ofta håret om nåt hänt för ungefär 3 månader sen. Vilket stämmer för mig... Mådde extremt dåligt när min ena katt försvann under en vecka och när hon kom tillbaka fick jag influensa och låg däckad i nästan två veckor.
Nu har jag använt redkens serie för håravfall i några veckor och börjar se att det vänder även om det är en bit kvar innan de slutar ramla helt och sen växa tillbaka.
 
Sv: Mitt hår trillar av.

Jag började tappa mer än normalt med hår i början/mitten av sommaren, men som tur är har jag gott om hår. Efter att ha trott att det bara var tillfälligt insåg att jag var tvungen att ta tag i det och började läsa om orsaker och precis som fröken skåne skriver så tappar man ofta håret om nåt hänt för ungefär 3 månader sen. Vilket stämmer för mig... Mådde extremt dåligt när min ena katt försvann under en vecka och när hon kom tillbaka fick jag influensa och låg däckad i nästan två veckor.
Nu har jag använt redkens serie för håravfall i några veckor och börjar se att det vänder även om det är en bit kvar innan de slutar ramla helt och sen växa tillbaka.

Det har jag också tänkt på sedan jag fick veta det. Problemet är bara att jag jämnt är stressad vilket ju påverkar håravfallet hela tiden. Men nu i sommar har jag tappat massor, men kan inte heller komma på vad som var jobbigt för 2-3 månader sedan. Inget mer än vanligt. Snarare tvärtom. Det var i maj-juni, skolan slutade i maj och jag började jobba heltid i juni, hade semester i juli, jobbade heltid i augusti och nu halvtid sedan måndags.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ganska tunt hår. Framförallt framtill och mitt på huvudet. Benan blir ganska bred och håller jag upp håret syns skalpen. Har...
Svar
12
· Visningar
1 686
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 040
Kropp & Själ Jag har väldigt tunt och fint hår som alltid varit väldigt begränsande vid frisyrval mm. Har aldrig kunnat ha långt hår eller sätta upp...
2
Svar
21
· Visningar
3 846
Senast: rutans
·
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 609
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp