Mitt barn ska ha barn...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: svar

Vad fånig du är nu.
Det där reder ut sig senare.
Små barn växer upp och mamman pluggar och skaffar ett jobb.

Det hinns med det också.

åt helvete

Nej det behöver inte gå åt helvete, sannolikheten ökar dock dramatiskt med två unga arbetslösa föräldrar.

Det är sannare än att "det kommer att ordna sig" "allt blir bra"

glt

sällskap?

jag gör ju sällskap, men klär inte så bra i fluff och rosa.

blir bara så förvånad när en hoper kvinnor, där förmodligen minst hälften kan backa med släp, tappar all sans så fort det snackas bebisar.

glt

Sv: sällskap?

blir bara så förvånad när en hoper kvinnor, där förmodligen minst hälften kan backa med släp, tappar all sans så fort det snackas bebisar.

Men det är väl inget att bli förvånad över.
Vi gillar helt enkelt bebisar.
Låt oss göra det.
Vi blir glada för alla bebisar som vi får oavsett hur vi får dem.

Jag kan backa med 18m ledbuss också.

Sv: åt helvete

Nu så var ju den ena föräldern vare sig så jätteung eller arbetslös.
Så den biten föll.

*Lång näsa*

Sv: Mitt barn ska ha barn...

Nu tycker jag väl inte att ngn verkar tro att det skall gå smärtfritt och problemfritt. Men om man hjälps åt och förstår vad det innebär så är det tråkigt med olyckskorpar som försöker få det att låta som en omöjlig situation.

näsan

"Killen är ju lite äldre men inte heller någon som tagit ansvar över sina handlingar. Bor också hemma hos sina föräldrar nu pga han har inget jobb och kan inte betala hyra."

en svärmorsdröm, naturligtvis. det luktar ju bebis.

glt

eller

så är man inte glad över att ens sjuttonåriga dotter tänker ha barn med en arbetslös drul.

glt

svarar hur? att man borde kunna försörja sig själv innan man skaffar barn? Visst gärna.

Pappan har flera månader på sig att skaffa jobb, de båda har rätt till lägsta nivån av föräldrapenningen (ca 5.400 kr mån).

Kan man säkert ha. Man bör också vara beredd på att man inte gillar alla råd. Vill man ha medhåll och sympati kan man väl skriva det istället för att låssas att man är beredd att ompröva saker. Vilket borde vara ett rimligt förhållningsätt när man ber om råd.
Vad har du kommit med för råd i tråden?

Varför tycker då du att TS dotter och pojkvän gör fel?

Nej, varför skulle de det. Folk borde väl själva begripa att man måste ha råd att skaffa barn.
Jag tror det är mycket jobbigare psykiskt att göra en abort än att leva på existensminimum.

nu är det pengar den unga mamman kommer att behöva när förhållandet väl tar slut. Om de sen blir om tre månade eller tre år

Varför ska förhållandet ta slut för?

det fungerar så här att mamman och barnet kommer att vara beroende av andras och samhällets välvilja, för att ha en drägligt liv.

Vad är det som säger det?

beror på

Det har jag svårt att bedöma.

att ha dålig ekonomi är dock en stor riskfaktor.

ung mamma är en ännu större.

två arbetslösa föräldrar dömer dig inte till förtappelse, men minskar dina odds i livet väsentligt.

glt

Vad är det som säger att man inte kan studera vidare enbart för att man skaffar sig barn under gymnasietiden. Jag vet flera föräldrar genom mitt tidigare yrke som skaffat sig den kompetensen efter de fått barn.

;) Det går även att få jobb även om man fått barn i unga år, och en helt okey ekonomi. Om mor och farföräldrarna är beredda att hjälpa till ekonomiskt tills föräldrarna avklarat sina studier är det väl bra?

Vilket tror du är bäst för ett barn att växa upp med, föräldrar som är unga men under tiden som de väntar barnet vuxit till sig och lärt sig att ta ansvar, eller föräldrarna som är i 30 års åldern och mitt i karriären och mer ser barn som en statuspryl och lämnar den till förskolan över 50 timmar i veckan och mer fokuserar på sitt jobb än att bry sig om sitt barn. (nu tror jag inte alla karriärmänniskor är sådana men det finns, precis som det finns unga som vill leva på samhället)

Visst det är tufft att få barn som ung, och man skall inte lära sig att leva på samhället och andra. Men vad är det som säger att man automatiskt tänker göra det hela livet bara för att man väljer att inte göra abort som ung?

Men nog sjutton blir man inte automatiskt en dålig förälder enbart för man är ung.

Vad är det som säger att pappan till barnet inte kommer att ha lyckats skaffa arbete innan barnet kommer? Att vara ansvarig för ett eget barn, kanske motiverar honom mer att lyckas skaffa ett arbete och bli en ansvarfull person.

Bete dig nu inte som en sur jäkla gammal gubbe som är kvar i forntiden och dess syn och se för sjutton inte allt så svart och vitt.
Det är nästan så man kan tro att du i din ungdom var på väg att få barn ung, men det gjordes abort istället och därför kan du inte tro att det kan fixa sig för andra.

Allt är inte rosa och fluffigt men inte heller så katastrofalt idiotiskt som du vill påskina.

Sv: beror på

två arbetslösa föräldrar dömer dig inte till förtappelse, men minskar dina odds i livet väsentligt.

glt

Ens ekonomi går att förbättra, det är inget som säger att man måste ha det hela livet bara för att man har det som ung.

Vad gör en ung mamma sämre än en äldre?

Bara för att man är arbetslös för tillfället säger inget om att man kommer att vara det hela livet.

glt

Men vad är dålig ekonomi? Det beror väl på vad man har för utgifter? De har inga lån, ingen bil osv osv och kommer därför kunna klara sig på mkt lägre inkomst än en som t.ax. har bil eller ett lån (t.ex. studielån)

Jag blev uppsagd när min son var 7 månader. Antar då att du menar att när jag skrev på det pappret så skrev jag också på att jag kommer köra ekonomin i botten, hamna hos soc och dessutom göra slut med min sambo. När jag sen får ett jobb så kommer jag bli av med allt för mina skulder hos KF?

Men vad är dålig ekonomi? Det beror väl på vad man har för utgifter? De har inga lån, ingen bil osv osv och kommer därför kunna klara sig på mkt lägre inkomst än en som t.ax. har bil eller ett lån (t.ex. studielån)

Jag blev uppsagd när min son var 7 månader. Antar då att du menar att när jag skrev på det pappret så skrev jag också på att jag kommer köra ekonomin i botten, hamna hos soc och dessutom göra slut med min sambo. När jag sen får ett jobb så kommer jag bli av med allt för mina skulder hos KF?

;) Pmm nu är du allt för optimistisk ju

Förutom köra ekonomin i botten och hamna på soc. och göra slut med sambon, så kommer du väl inte att vara motiverad till att söka jobb sen. Du kommer ju att vilja leva på soc. hela livet.

I alla fall om man ska hårddra G:s syn på dig

Sv: gulle gull

och varför skriver du här då?

Du vill inte ha råd, bara höra det du vill höra.

Bara det faktum att din dotter funderar över att behålla barnet visar på hur omogen hon är.

glt

Du, mognad tycker inte jag har med åldern på blivande föräldern att göra!Det finns femtonåringar som är utmärkta föräldrar och det finns trettioåringar som är omogna och inte inser ett barns behov.Du verkar så insnöad på åldern.Om det nu hade varit ett par i tjugofemårs åldern som bägge var arbetslösa tex.Skulle du råda dem också att göra abort?

;) Pmm nu är du allt för optimistisk ju

Förutom köra ekonomin i botten och hamna på soc. och göra slut med sambon, så kommer du väl inte att vara motiverad till att söka jobb sen. Du kommer ju att vilja leva på soc. hela livet.

I alla fall om man ska hårddra G:s syn på dig

Självklart, och jag ska lära Rasmus hur man snattar och han ska få hjälpa mig att sno bilar när han blir 3 år.

Sv: näsan

"Killen är ju lite äldre men inte heller någon som tagit ansvar över sina handlingar. Bor också hemma hos sina föräldrar nu pga han har inget jobb och kan inte betala hyra."

en svärmorsdröm, naturligtvis. det luktar ju bebis.

glt

Ville inte skriva allt för ordagrant men om det har betydelse så är han över 20, har haft lägenhet men blev uppsagd från arbetet och klarade inte hyran, fick då flytta hem till föräldrarna igen och det skedde när de nyss träffats. Han hade ju kunnat kämpa mer för att få nytt jobb med han "brydde" sig inte just då. Lite ansvarslöst tycker jag då men då visste de inte vad de vet idag.

Sv: näsan

Ville inte skriva allt för ordagrant men om det har betydelse så är han över 20, har haft lägenhet men blev uppsagd från arbetet och klarade inte hyran, fick då flytta hem till föräldrarna igen och det skedde när de nyss träffats. Han hade ju kunnat kämpa mer för att få nytt jobb med han "brydde" sig inte just då. Lite ansvarslöst tycker jag då men då visste de inte vad de vet idag.

Flytta hem till föräldrarna för han inte klara hyran tycker jag är klokt.

öh?

Pappan har flera månader på sig att skaffa jobb, de båda har rätt till lägsta nivån av föräldrapenningen (ca 5.400 kr mån).

en i taget ja, 5.400 lever man inte på.

"Varför tycker då du att TS dotter och pojkvän gör fel?"

För att de är omgona, ansvarslösa, inte har pengar och inte verkar föstå konsekvensker av sina val.

"Jag tror det är mycket jobbigare psykiskt att göra en abort än att leva på existensminimum."

forskingen säger annat.

"Varför ska förhållandet ta slut för?"

Hon är sjutton, hur många förhållanden spricker respektive håller i den ålder. Ett annat bra sätt att få förhållanden att gå under är att leva under ekonomisk press. Ett tredje är att få oplanerade barn. De har lyckats kombinera dessa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 937
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 038
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 853
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Gammal användare, men anonymt nytt konto... Komplicerat är väl en enkel förklaring av situationen jag själv satt mig i, och jag vet inte...
Svar
9
· Visningar
1 777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka