Mitt barn ska ha barn...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mitt barn ska ha barn...

*KL*

Mognad kan mycket väl vara att våga ta emot den hjälp och de råd man får.

I det här landet verkar det nästan fult att få hjälp av sin familj. Man får inte gå i föräldrarnas fotspår vad gäller jobb, man får inte bo hemma hos föräldrarna så länge det behövs, man får inte ta emot pengar eller handgriplig hjälp. Man ska klara allting själv om man ska duga.

Skitdumt. Är det något familjer är till för så är det väl att hjälpa varandra? Är det något som är en meningsfylld investering i tid och pengar så är det väl ens avkomma, eller ens avkommas avkomma. Och när det finns en massa kompetens att ta del av hos de äldre generationerna i familjen - varför inte?

Det är bra att vi har fri abort i det här landet, men om ett par vill behålla sitt barn och är beredda att göra sitt bästa för att uppfostra det, så för jösse namn låt dem. Ålder är bara en av många faktorer i ett föräldraskap.

Framtiden får utvisa det.
Har varit där själv så jag har erarenhet att ge min dotter. Jag flyttade till min man som sjuttonåring och vi levde på hans lön tills min skola var slut. Visserligen hade vi inget barn då men vi hade haft råd. Man anpssar sig till hur mycket man har i plånboken.

Det finns de som lever och har det bra på en lön också. Tillsvidare

Sv: beror på

två arbetslösa föräldrar dömer dig inte till förtappelse, men minskar dina odds i livet väsentligt.

Inte om där finns t.ex. far och morföräldrar som kan ställa upp.

ssab är lika gammal som jag var när jag fick mitt sista barn.
Hon kan lätt klara av att gå in och ta hand om det som inte fungerar.

Hon vill i alla fall gärna ha en bebis i huset.

Sv: åt helvete

Nej det behöver inte gå åt helvete, sannolikheten ökar dock dramatiskt med två unga arbetslösa föräldrar.

Det är sannare än att "det kommer att ordna sig" "allt blir bra"

glt

Nu tror jag mig veta vem den stolta mormodern är så dina farhågor är med största sannolikhet obefogade!

GRATTIS "Mormor" till det blivande barnbarnet!:love:
Vilken underbar dotter du har som väljer att behålla barnet sina ringa år till trots!

Min bror och hans tjej (numera fru) fick barn tidigt. Hon var 18 år och han 21.
Nu när barnen är "vuxna" (21 och 18 år gamla) så lever föräldrarna -i 40-årsåldern- ett socialt liv jag är avundsjuk på.
Jag fick barn sent men skulle jag få göra om någonting så är det just det med att inte ha väntat så länge med barnen!

Sv: beror på

Inte om där finns t.ex. far och morföräldrar som kan ställa upp.

ssab är lika gammal som jag var när jag fick mitt sista barn.
Hon kan lätt klara av att gå in och ta hand om det som inte fungerar.

Hon vill i alla fall gärna ha en bebis i huset.

Jag har flera vänninor som har skaffat sig barn vid 40. :D

Sv: öh?

Ett annat bra sätt att få förhållanden att gå under är att leva under ekonomisk press.

Vad vet du om det?
Om ekonomin i släkten är god så kan det ju bli helt utan mera ekonomisk press än vad någon annan har.
Lever vi inte alla under pressen att få ekonomin att gå ihop?
Inte går det över för att man blir äldre.

Jag har sett massor utav exempel på att sådana här saker blivit jättebra med tiden.
Och exempel på att det blivit dåligt när alls har sett perfekt ut.

Så allt man vet är att man i alla fall inte vet något alls om hur det kommer att gå.
Så bäst är att ta det som det blir.

dålig ekonomi

om inkomsterna är i stort sett noll, så spelar det ingen roll hur små utgifterna är.

glt

veta

det är svårt att spå, särskilt om framtiden.

jag kan dock meddela att socialkontoren är fulla av konsekvenserna av liknande beslut.

det innebär inte att det alltid går åt helvete, men om man ska opitmera sina chanser att misslyckas ska man göra ungefår som sjuttonåringen.

glt

Sv: öh?

Hon är sjutton, hur många förhållanden spricker respektive håller i den ålder. Ett annat bra sätt att få förhållanden att gå under är att leva under ekonomisk press. Ett tredje är att få oplanerade barn. De har lyckats kombinera dessa.

Ursäkta men jag måste bara få säga: Snälla, sluta måla f*n på väggen!

Min mor och far var båda 17 (unga) när de fick mig (oplanerat), de hade inga jobb (ekonomisk press) och hade dessutom mage att inom loppet av 6 år skaffa två barn till! :eek:

Jag citerar Stampe's mamma: "Om du inte kan säga något snällt, säg inget alls!" :cool:

sluta

varför skiva en massa inlägg "det ordnar sig säkert, ni vinner på lotto i morgon"

Det är väl bättre att ge en realistisk bild av förutsättningarna?

kan man inte säga något sant ska man inte säga något alls

Sv: åt helvete

Men det är inte två arbetslösa föräldrar det talas om här.
En har arbete och en studerar. Det är inte särskilt ovanligt.

Visst är det ungt att bli förälder vid 17 års ålder, men att totalt dissa dessa ungdomar tycker jag är väldigt taskigt. Vad är det för fel på att mor-far föräldrarna hjälper ungdomarna tills de är på fötter, dvs har jobb och bostad ? Det gör man ju oavsett om det finns barn med i bilden i den mån man har möjligheten.

Vad skulle du gjort golit, tvångsaborterat ?

Sv: veta

det är svårt att spå, särskilt om framtiden.

jag kan dock meddela att socialkontoren är fulla av konsekvenserna av liknande beslut.

det innebär inte att det alltid går åt helvete, men om man ska opitmera sina chanser att misslyckas ska man göra ungefår som sjuttonåringen.

glt

Hur vet du att socialkontoren inte skulle vara fulla med dessa människor som lever på soc. även om de inte skaffar barn i unga åldrar?

Jag tror det har mer att göra med ens normer och värderingar, om man väljer att försöka leva på soc. eller försöka göra rätt för sig.

riskfaktor

Det mäter man med olika risk- och friskfaktorer.

Sjuttonåringen har just optimerat sina och sitts barns möjligheter on the highway to hell.

och mormor jublar....

glt

Sv: riskfaktor

Sjuttonåringen har just optimerat sina och sitts barns möjligheter on the highway to hell.

och mormor jublar....

glt

Hur går de metoderna för att mäta det till då? och på vilket underlag?

Många studier inom många ämnen har ju sina brister, vilket man märker när man studerar dem lite noggrant.

Har du hittat studier kring hur kvinnor mår som gjort abort, det hör ju till ämnet eftersom du förespråkar det så.

Oavsett vilket val ens barn gör gällande behålla eller inte, så anser jag man bör stötta den.

Dessutom så känner nog TS sin dotter bättre än vad du gör...

och mormor jublar....

glt

:rofl:

Hon kommer inte att gå på någon helvetsväg, varken ekonomiskt eller något annat.

Senast ändrad av en moderator:

Vad är det som gör dig så bitter?
Något är det ju helt tydligt som gnager.

Unga mammor växer upp och studerar och skaffar sig ett yrke och försörjer sedan sig själva.
Jag vet flera i min närhet som fått barn som mycket unga.
De är faktiskt samtliga mycket lyckosamma i sina liv.

De fick hjälp av sina (i vissa fall mycket rika) föräldrar och hade inga ekonimiska problem genom småbarnstiden.
TS verkar ju att ha de ekonomiska förutsättningarna att hjälpa sin dotter.
Så vad är ditt problem?

Hmmmm.

"Optimerade chanser för highway to hell" betyder i mina ögon att båda föräldrarna knarkar och super, är med i en dödssekt, har grava psykiska problem, nedärver läskiga obotliga sjukdomar och dessutom har gulsot och HIV, har upprepade domar för misshandel samt bor i en kartong på motorvägen.

Att vara sjutton år är som sagt en faktor av många för en blivande förälder.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 937
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 038
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 853
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Gammal användare, men anonymt nytt konto... Komplicerat är väl en enkel förklaring av situationen jag själv satt mig i, och jag vet inte...
Svar
9
· Visningar
1 777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka