Misstänker snedhet hos min häst

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare queenz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 314
Q

queenz

Jag misstänker att min häst är lite sned i muskulaturen eller sklettet i ryggen.
Har märkt det på bossorna på sadeln är ojämna, ena är plattare än den andra. Märkte när jag red barbacka att Höger ryggmuskel arbeta mer än vänstra.
Har ringt en massör som jag litar på som ska komma ut senare i veckan. Men jag vill höra lite vad ni gör med era hästar både ridning och skötsel?!
Har ni ut massör regelbundet, hur ofta?
Kollar ni sadeln oftare och kanske stoppar om den oftare?
Vad ska man tänka på vid ridningen för att stärka den svaga sidan?

Lite råd och tips skulle vara guld värt!

Sv: Misstänker snedhet hos min häst

När du ändå håller på så kolla upp dig själv också, vanligt att man glömmer det. Många gånger så blir de andra två delarna sneda om en är det. Då menar jag häst, sadel och ryttare. Jag har märkt att det faktiskt ofta börjar med att ryttaren är sned.
Visar det sig att din häst,eller du själv, är sned så ska du kolla sadeln ofta eftersom den blir ojämn i stoppningen, tills hästen riktat upp sig, och om du inte åtgärdar det motarbetar du hästens muskelbyggnad och om det vill sig illa så skruvar sig bommen och sadeln är förstörd.

tränar du för tränare? Har det varit massör/equiterapet/kotknackare på hästen innan som märkt nåt? Du får säkert rådet efter behandling att tömköra ett tag, o låta en sadelmakare stoppa om sadeln. Sen är det viktigt att nån tränar dig så du vet om du sitter rakt i sadeln eller inte. Ett knep jag har lärt mig om det är om du rider på en volt, så ska du vrida huvudet utåt o bakåt, alltså försöka titta bakåt på din utsida. Då rätar man upp sig.

För att veta om hästen är sned så skulle jag börja med att titta på hästen stillastående. Den måste stå "square" - dvs helt jämnt med fram- och bakben så att den belastar helt jämt. Bakifrån - stå på en pall och titta på rygg och manke, rakt bakifrån med svansen undanlyft så att du ser "byxorna" och även förstås på korshalvorna. Om det är olika storlek eller höjd nånstans så har du en snedhet, spänning eller annat knas. Framifrån - titta om bogspetsarna är jämnhöga och hur muskulaturen ser ut. Ta gärna bilder så att du kan gå tillbaka och jämföra. Under rörelse - från sidan och rakt bakifrån. Tar den lika långa steg med båda fram- resp bakben, viker den sig i sidan, lyfter den korshalvorna och bogarna jämnhögt? Filma gärna.

Beroende på var du hittar en stelhet eller snedhet så finns det lite olika sätt att träna. Enklast är nog att ta ut en Equiterapeut som kan ge dig ett träningsprogram om hästen är sned, och även behandla den om det behövs så klart. Jag försöker ta ut ET minst en gång om året gför genomgång, oftare om återbesök behövs så klart men det har inte behövts än i alla fall...

Annars om jag märkte det på sadeln hade jag nog faktiskt tittat på mig själv i första hand, eller åtminstone lika noga. Be någon filma när du rider, i alla gångarter och från alla håll i båda varv. Och så givetvis stoppa om sadeln.

Jag har själv ett snett bäcken pga sjukdom och är noga med att massera och stretcha min häst regelbundet samt att jag med jämna mellanrum har nån på marken eller ställer videokameran på ett stativ - enbart för att fånga upp eventuell snedhet i sadeln på mig själv så snabt som möjligt. När jag själv tycker det känns som att jag sitter snett åt höger sitter jag i själva verket helt rakt. Det tar ganska lång tid och rejäl envishet för att "acceptera" den känslan i sitsen som rätt. Sadeln är jämn och fin :)

Tack för alla tips!
Hade samma massör ut för ca 1 år sedan och tittade på henne. Så hon borde ju märka någon skillnad nu denna gång.
I vintras red jag för tränare några gånger. Hon nämnde inget om min snedhet. Jag var i vintras till en neoprat (stavning osäker) och hon hitta inga fel på mig, åtminstånde som var stora att det skulle förstöra hästen helt!

Jag ska ta och filma mig och hästen och titta lite hur det ser ut.

Naprapat menar du kanske? :)

Jag vill inte verka negativ, men på ett år kan det hända mycket. Både med häst och sits. Be gärna någon titta på din sits och på hästen och be dem berätta vad de ser bara, ofta är det bättre att inte nämna vad man misstänker utan bara be dem berätta vad de ser. Det blir lätt att man omedvetet ser eller inte ser saker annars tycker jag.

Min häst hade en snedhet i bäckenet samt mindre muskulatur på vänstra sidan av bakdelen efter att ha stått i princip hela vintern. Jag blev ordinerad att forstätta med träningen från marken som jag gjorde, ut och skritta i skogen samt att när han var lite mer igång skulle jag lägga på 150 - 200 g vikt på vänster bak för att träna upp den sidan. Jag kände ingen snedhet i honom i den lilla ridning jag hade hunnit med men såg att han trampade aningens utanför framhovens spår när jag longtyglade. Det var lika mycket i båda varv men jag ville ändå gå igenom honom innan jag satte igång med ridningen mer. Det var inte mycket som skiljde i musklerna, men så pass att det syntes när jag tog en bild och drog räta linjer över den efter besöket hos ET.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått hem en ny häst och hon verkar va lite ojämt musklad. Jag har märkt att sadeln glider lite lite till höger (det varvet hon...
Svar
2
· Visningar
671
Senast: Lilla_momma
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 440
Senast: pews1972
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 920
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 740
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka