Missnöjd med vetrinären?

tinafinis

Trådstartare
Har du någon gång varit missnöjd med din veterinär?

Klagade du?
Betalade du?
Hur gjorde du?
Fick du rätt?

Ikväll ska jag sitta och skriva ner så detaljerat jag bara kan om ett veterinärbesök, just för andra hästars skull samt att jag INTE vill betala den räkningen när den kommer!!!

Sv: Missnöjd med vetrinären?

Inget allvarligt så jag brydde mig inte om att säga till, men en veterinär som jag hade ute för tandkontroll missade en vargtand :crazy:

Jag har varit riktigt missnöjd med en veterinär vid ett tillfälle.
Han var på uruselt humör när han kom till stallet (några timmar efter den tiden han hade sagt) för att en häst i grannstallet hade kolik och han hade inte TID att åka runt bland oss jobbiga hästmänniskor och vara psykolog.
:cool:
Han skulle dräktighetsundersöka min häst och efter att ha svurit åt henne flera gånger helt i onödan och sparkat henne på benet för att få henne att flytta en hov exakt dit han ville ha den skällde jag ut honom och sjasade ut honom ur stallet!
Jag bad honom att dra åt pipsvängen och ta med sej räkningen dit.

Han skickade aldrig någon räkning.

Men detta handlade om en vet. med dåligt humör eller kanske bara en dålig dag. Jag antar att det som hänt dej handlar om mer än så. :crazy:

lite om vad som hänt står i tråden "prognos vid griffelbensfraktur" i travforumet.

Jag vet inte om han hade lite svårt för språket och inte begrep vad jag sa när jag berättade om hästen eller om han inte lyssnade.

Jag har talat med stationschefen och jag kommer att skriva en skriftlig och mycket detaljerad historia om vad som har hänt. Jag har träffat många veterinärer, svenska som utländska, men detta kändes inte bra alls.

Därför ville ja veta om det var någon som "överklagat" (kommer inte på ordet jag söker just nu) ett besök av en veterinär och vägrat betala räkningen.

I övrigt var veterinären mycket trevlig. Nästan manipulativ på något vis.

Jodå nog har vi blivit missnöjda alltid... Vi skulle besikta 1 häst som skulle köpas och en häst skulle böjas för att kolla ev. hälta. Så vi ringde då till Distriktarna eftersom ordinarie stallvett inte var tillgänglig just då. De skulle även vaccineras och kollas tänder på bägge. Hade inte träffat veterinären tidigare, verkade vara lite rädd för hästarna, ville inte komma dom nära.

Hästen som skulle köpas var inte villig att utföra böjprov pga ovilja att lyfta på hovarna:( så det som kunde göras var att lyssna på hjärta/lungor samt att han sederades för att kolla/raspa tänderna, som gick bra. Han grundvaccinerades oxå.

Andra hästen böjdes och vaccinerades. Skulle sedan kolla tänderna, han tyckte inte vi skulle sedera henne eftersom hon var så lugn. Hon var vass på bägge sidorna så han började raspa ena sidan som gick ganska bra, men när han kom till andra sidan blev stoet less och backade bakåt 2 steg, då sa han: nej hon var inte vass där, jag tror att det är klart nu och tog bort munstegen. Jag frågade om han såg/kände några vargtänder, han sa kvickt att det gjorde han inte, hon var så fin i munnen.. Men han kände inte ens efter?

Nåja tänkte vi, vi får väl ta hem en annan veterinär då som inte är så rädd för hästar, för rädd såg han faktiskt ut att vara:eek:

När han så skrev ut räkningen fick vi en smärre chock! Han tog betalt för 2:eek::eek:besiktningar! Det blir man ju lite fundersam över eftersom vi inte skulle ha 2 utan 1.. Ingen av dom var ju heller fullständig?!

Vi har tagit kontakt med ett annat distrikt och Jordbruksverket för att kolla upp den här veterinären, han är ko veterinär.. Och han som är häst veterinär på det destriktet har 30 års erfarenhet av hästar och ändå skickar dom ut den andre. Vi frågade varför och det kunde han inte svara på, han sa att han själv hade tid att åka ut till oss den dagen.. Han blev skogstokig när vi ifrågasatte räkningen som vi inte ville betala som den såg ut, utan för det den andra ko veterinären verkligen hade utfört: vaccineringar, raspningar och böjprov på 1 häst- inte 2 besiktningar:eek::eek:

Ringde upp Jordbruksverket igen som sa: stryk han medhårs så ska du se att det ordnar sig, han brukar bli sådär sur när man ifrågasätter saker och ting... Ska man göra så?!

Väntar fortfarande på svar från distriktet hur vi ska lösa det som, han har iallafall tagit bort 1 av besiktningarna. Kan tala om att vi ALDRIG kommer att använda oss av dom i framtiden, så otrevligt bemötta har vi aldrig blivit!

Tacka vet jag våran "vanliga" veterinär:bow: hon är guld värd!!

Ja det har jag varit.

Ja jag betalade (eller det mesta betalade ju försäkringsbolaget).

Och ja jag klagade, både till chefsveterinär på aktuell klinik, behandlande veterinär och till min 'ordinarie' veterinär på kliniken.

Det hela handlade om en häst under pågående hältutredning, där man i månader försökt komma tillrätta med polyartrit. Min ordinare vet slet sig hår, vid ett ÅB fick jag en annan veterinär. Som ansåg att hästens problem var att den var lat och saknade förtroende för sin ryttare. (Hästens problem var att den saknade bjudning och inte kunde galoppera ens i lina utan att kraftigt korsla, slå om, bryta av och haka med ett bakben, dessutom var han kraftigt palpöm över ryggen, temperamentsförändring, balansproblem och hade gått ner kraftigt i vikt. Samt att problemen eskalerat under flera månaders tid trots behandling, rehab osv).

Hästens böjdes och var fortfarande böjhalt runt om. Veterinären ansåg det var inget bry sig om. Ryggömheten var enligt veterinären inte ryggömhet utan 'den här rasen brukar vara överkänsliga och pipiga med sina ryggar'.

Jag krävde erlichios och borreliaprov, hon tog det men tyckte det var inte det. Utan hästen var lat, saknade förtroende för matte, och obalanserad (att jag kunde visa video på hur hästen rörde sig normalt var hon inte intresserad av). Hon rek spö, sporrar och kontakt med en väninna till henne som var tränare..

Som diagnos skrev hon dock: Hälta UNS såg jag när jag fick räkningen..

Jag ringde sen och frågade om provresultatet och hon tyckte 'inga spår av B/E'. Jag frågade om exakt titer och då lät det 'jaaa, han har ju HAFT erlichios men inget han har problem av nu'. Jag frågade igen om titern och då lät det 'jaa, den är ju rätt hög men han har ju inga som helst symptom (!!)'. Tillslut vrålade jag nästan om 'vad är titern??' och fick den.

La på, ringde annan klinik, fick komma in dagene fter. Hästen böjhalt runt om, alla ben, alla leder, palpöm rygg. Dessutom helt 'ur slag', deppig, grinig och slö, inte alls sig själv. Ställdes direkt på erlichiosbehandling. En vecka senare hämtade jag hem min levnadsglada, pigga, vänliga spjuver igen. UA på böjprov, oöm rygg och + 50 kg i vikt (han hade gått ner hiskeligt innan).

Jag informerade efter det både min ord vet på den kliniken, den beh vet och klinikchef, och förklarade precis hur missnöjd jag var med aktuell veterinärs bemötande.

Klinikchef svarade inte. Min ord vet svarade 'Vad bra att du tog en second opionion', beh vet svarade 'Då hade du tur, erlichios går inte att behandla'.

Jag slutade i samband med detta att använda kliniken, och satte inte min fot där igen på fem år, sen var jag tvungen, kan inte påstå jag var mer nöjd då tyvärr..

Där gjorde beh vet ett kanonjobb. Men tyvärr så glömdes det upprepade ggr bort att blöta hästens hö (hosthäst), och inte förrän hon började hosta blöttes det.

Dessutom begick de ett i mina ögon oförlåtligt fel när de trots att jag informerat om att stoet var MYCKET rätt vid sättning av permanentkanyl, och behövde BÅDE drogas och bremsas, struntade i det och SLOGS med henne (citat den vet som var inblandad i det: Hon var ju som galen, vi fick vara 4-5 personer och hon bara slogs, vi fick droga tillsluta alla gånger) för VARJE kanylbyte. Det byttes minst 5 kanyler..

Stoet var dräktigt men kastade efter två veckor på kliniken, pga stress (no shit sherlock..). Vet som tog hand om kastningen (samma som skötte kanylsättning, men inte behandlande) hade mina nummer, mammas nummer, kompisens nummer och konvalescensstallet hästen skulle till sen nummer. De ringde inte mig. De ringde inte mamma. De talade in ett medd på tfnsvararen hos kompisen att 'stoet kastas, kan inte åka hem idag, ring imorgon). Sen kastade de fostret. Jag hade velat få det analyserat, men 'de gör de bara på begäran av djurägaren'. Samma djurägare de inte ens brydde sig om att informera.

Jag var i USA och fick veta av kompisen att stoet kastat. Jag bad mamma ringa upp och ta reda på mer. Mamma ringde, de 'lägger en lapp så ringer veterinären upp'. SJU dagar senare kom jag hem från USA, och de hade inte ringt upp än..

SToet är utskriven med anteckningen: 'Hämtat sig efter kastningen igår fm. Väl kontraherad livmoder, inga infektionstecken.' Det ena avvikande som fanns noterat var ett stort hematom efter kanylsättning på halsen, som det skickades med zonsalva för. Det finns ingen tempanteckning i journalen för den dagen. En timmes resa från kliniken ankom hon till konv.stallet, skött av seminveterinär. Med feber, med tjocka, gula stinkande flytningar och var i livmodern...

Den gången orkade jag inte klaga, jag grät, förbannade och var så knäckt att jag inte orkade. Men jag sätter inte min fot där igen om det inte gäller LIVET.

Senast ändrad:

Men USCH!:eek::eek::eek:

SÅ missnöjd har jag gudskelov aldrig varit men det är en och samma idiot från vet stationen som envisas med att komma hit. Har lyckats få tag på en annan vet emellan men tyvärr har han flyttat så till slut fick jag ringa dem igen. Hon klarade knappt av att vaccinera hästen, kanske inte så konstigt när hon inte ens hälsade på honom utan bara skulle på han med rätt osmidigt kroppsspråk.
Trodde det bara var en vet som var okapabel där men efter att ha diskuterat stationen med en annan på jobbet som hade haft vet därifrån flera gånger och påstått att hästen hade hovböld fast det var ett brott någonstans - minns inte var nu - men det var ju ungefär lika kompetent som när de påstod att min shettis hade haft fång vid en besiktning. Fast en inte hade det, han hade dock en rand för att jag tagit honom från ett kraftigt bete, dessutom sa hon till den tilltänkta nya köparen att en röntgen inte kunde visa att han haft fång, men hon kunde tydligen se det med blicken. :eek:Min hovis skrek nästan, svor och kallade k*rringen för marsvins-veterinär.
Kommer inte ta ut dem igen hädanefter blir det till att hyra släp och åka till klinik.

jodå många gånger. Men vi har bara klagat och betalat...typ...

T.ex.
Min faster kommer ut till stallet och av okänd anledning har fjordingen dragit igenom staketet. Tyvärr hade hon fasnat i något (jag va inte där så jag vet inte exakt) iallafall hade hon skurit upp benet rejält. Min faster ringer vet på engång och de kommer ut en tjej. För det första verkade hon väldigt rädd och gick inte närmre hästen en kanske två meter. Sedan gav hon min faster lite bandage och några sprutor så sa hon linda benet och ge en spruta morgon och kväll i nackmuskeln, sedan åkte hon och gav oss en mysig räkning på över 2000 kr...Hon tog inte ens i hästen:eek: som tur är var det nog inte så allvarlig skada utan det såg värre ut en det va, plus att vi har en otroligt snäll häst och så klart tur, För hon blev after några om och men frisk.
Men man tycker ju ändå att det ska vara ett krav att vet. tittar närmare på skadan, lindar och ger förstasprutan för att visa var och hur den ska ges.

Sedan när mitt varmblod hade mugg :cool:
För att göra en lång historia kort jag tog ut två olika vet. hade vet ute tre gånger och på telefon gud vet hut ofta. efter ca 3 månaders box vila, slutade det med att jag hoppade över vet och fick bukt på det på några dagar med vanliga huskurer...

om man räknar vet till andra djur än häst också så kan jag säga att man vågar knappt ta med sina djur till vet längre...I vårt område har vi typ inga bra vet....de som finns är få och efter frågade...:cry:

Hade ute distriktsvet förra sommaren för att vet.bes mitt fullblods sto. Min vanliga vet. hade semester.
Stoet är känslig av sig och köparen var väl informerade om detta. De skulle vara med på besiktningen men kom tyvärr sent.
Jag tog in stoet själv i stallet för att hon inte skulle bli orolig ifall de andra hästarna blev kvar i stallet och hon blev själv när vi skulle böja.
Vet kom, började känna lite på henne. stoet var orolig pga av flugor och stod och sparkade lite mot magen. vet. blev rädd och krävde att jag ställde henne i box så hon kunde ställa stoet mot vägen när hon kände över henne... slutade med att vet. sprakade stoet i magen och stoet sparkade tillbaka.
Sen böjning.. hon klarade inte av att lyfta benen på henne överhuvudtaget.
Köparen kom. Vet. var hysterisk och sa till dom att hästen var vansinnig, den kommer aldrig bli hanterbar. Och sa även till mig att jag absolut inte skulle försöka lura på stoet till nån stackare, bättre att avliva den. Köparen blev dock sur på vet. och förklarade för henne att jag berättat precis hur hästen var och hon själv valt att hon ville köpa den. Jag släppte ut henne i hagen och vi gick efter för att se hur hon betedde sig där, och när hon såg att stoet lugnat ner sig och att jag lugnt kunde hantera henne så hon att det kanske skulle kunna gå att få iording på henne men det skulle ta oerhört lång tid.
Vet åkte och köparen stannade kvar och vi diskuterade. Hon var fortfarande intresserad då hon fattat tycke för mitt sto. Jag tyckte dock att hon skulle fundera mer då jag ville att hon skulle vara tvärsäker. (tjejen hade dessutom en liten dotter, så kändes som en lite mer lugn häst passat bättre då dottern skulle vara med i stallet)

Köparen backade ut jag behöll stoet började rida henne efter en månad och hon är långt ifrån vansinnig..
Orkade inte gnälla över räkningen utan bet i det sura äpplet. Lär dock inte ta ut distr. vet igen..

Förstår att du surnade till och tycker att det var direkt olämpligt av veterinären att säga att hästen borde avlivas.

Men samtidigt måste jag bara få påpeka att det är så lagom roligt att komma ut till en häst som ska böjas när hästen dansar runt på stallbacken/vägen och sparkar åt en när man försöker få tag i benen. När man väl har benet och ska böja reser sig hästen (om det är ett framben) alternativt gör en riktig kospark så att man nästan flyger. Att bli nerprejad i ett dike tillhör också vanligheterna. Under tiden står hästägaren i tryggt förvar i grimskaftets ände och pratar lugnande till hästen.

Nu är det ju långt ifrån alltid det går till så här, men i de fall hästen beter sig som en vilde tycker jag att man som veterinär har all rätt i världen att vara rädd - åtminstonde för den hästen! Eller vad tycker ni andra? Är det upp till veterinären att riskera liv och lem i sådana situationer?

Nu är det ju långt ifrån alltid det går till så här, men i de fall hästen beter sig som en vilde tycker jag att man som veterinär har all rätt i världen att vara rädd - åtminstonde för den hästen! Eller vad tycker ni andra? Är det upp till veterinären att riskera liv och lem i sådana situationer?

Jag har full förståelse för en veterinär som väljer att avbryta, eller blir avvaktande i det läget.

När min förra xx-dam vetbes (gårdsbes, med DV) så var hon (hästen) milt sagt på tårna. For som en vilde i longerlinan och det tog ett bra tag innan vet fick se ngt annat än diverse luftsprång och galopp.

Vet var ganska avvaktande till att försöka böja, och jag var fullt berädd på att hon skulle skriva 'inte undersökningsbar' och avbryta. Men hon tyckte att 'vi provar'. Hästen stod tacknämligt nog still som en klippa under böjning, men 'upptravningen' var milt sagt livlig och inte så mycket trav att tala om.

För att vara extra charmig var hästen då (ren ouppfostran) ett hår av hin att röra bakbenen på, lyfta gick bra men palpera värre. Vet var dock en envis en, och avgick med segern.

Jag var MYCKET förvånad att vet skrev 'temperament: ua' i intyget :devil:

Hon rek dock ingen avlivning, däremot frågade hon mig lite försiktigt: 'Har du provridit den? Betedde den sig såhär då?', men när jag konstaterade att 'ja, provridit, lugn som en filbunke, och nej hon var inte såhär då' och äg talat om att hästen tyvärr stått inne ett dygn pga storm (helt sant) så tyckte vet mest bara att 'ja, hon mår nog bra av att bli ridhäst och komma ut på landet och lugnar sig då, och hon är ju frisk i alla fall ;)'

Vår DV här, eller en av den, den äldsta/bästa ber djurägare tempa, lyfta ben osv (och tar över upplyft ben vid böjprov). Många reagerar på det, jags er inga problem. Hon har fått så många smällar genom åren, och om DJURÄGAREN pipier 'jag törs inte tempa/lyfta/etc', varför i hela helvete ska veterinären då riskera sin hälsa och göra det?

..i de fall hästen beter sig som en vilde tycker jag att man som veterinär har all rätt i världen att vara rädd - åtminstonde för den hästen! Eller vad tycker ni andra? Är det upp till veterinären att riskera liv och lem i sådana situationer?

Jag har själv en häst som inte är helt lätthanterlig alltid. Jag kan göra vad jag vill, när jag vill och hur jag vill utan att hon bryr sig ett dugg, men när det är okända människor, och då speciellt karlar, så kan hon bli svår att t.ex. böja. Jag "förvarnar" alltid alla (ET, vet., hovis) om hur hästen är, och skulle aldrig ljuga om det.

Jag ser hellre att vet. säger att hon/han är rädd och inte vill kolla hästen, istället för att det ska bli en stor jäkla fight ute på stallplanen för att vet. antingen inte vågar, eller inte "får", säga att hon/han är rädd. En vet. vi hade ut åkte lika kvickt som han kom. Hästen bråkade, han vart rädd, och både han och vi sa att det nog inte är någon idé.

Men nej, ingen ska behöva riskera hälsa och liv för att jag vill ha min häst undersökt.

jodå jag förstår mkt väl att hon inte tyckte om att göra det. Men isåfall hade det varit bättre om hon sagt att hon inte ville för att hästen var för stökigt. Men hon fortsatte och jag fick pröjsa 2000 kr plus att min häst blev mer och mer stressad ju längre hon höll på. Tog ut min vanliga vetrinär senare och då var det inga som helst problem..

Vetrinären var medveten om vad det var för häst hon skulle bes. Det hade jag sagt till dom på stationen redan när jag ringde.

Senast ändrad:

Nu är det här inte en liv och lem sitaution, men, när min häst skulle vaccineras av en distriktare så började han dansa runt och blev halvt hysterisk. Så här betedde han sig INTE vid förra vaccinationen, men den veterinären hälsade på honom först, klappade och pratade med honom och sen gjordes vaccinationen lugnt och fint. Men hon klampade fram utan att hälsa och höjer handen för att vaccinera, och han blev rädd helt enkelt. Så det tog två sprutor och ganska lång tid - hon verkade vilja ha det snabbt avklarat men det blev tvärtom.
Vad vill jag säga med det? Att vissa veterinärer påverkar hästarna till att bli stressade och då blir det tyvärr jobbigare än det behöver vara.

Absolut kan det vara så också. Och om en häst i stallet tycker att veterinären är livsfarlig så smittar det av sig till andra hästar.

Men hur många av er som kallar veterinären rädd hade själva velat böja er ner och ta tag i ett bakben på en okänd häst som stimmar omkring och halvt springer omkull en? Där det bara smäller när man når skenan och hästägaren säger att det är bara att hålla i, hon är inte farlig, hon menar inte något illa??

Eller velat gå in i boxen och sticka hästen som står på bakbenen och försöker snurra runt för att bokstavligen kunna kicka er ur boxen?

Att vara rädd låter på många här som något fult, töntigt. För mig är normal rädsla för en häst som faktiskt kan skada en riktigt illa något sunt. Förnuftigt helt enkelt. Jag har man och barn och egna hästar, för mig är det aldrig värt att riskera livhanken bara för att hästägare inte har sin häst i kontrollerbart skick. Aldrig någonsin.

Däremot är det förstås inte så bra om en person som verkligen har en överdriven rädsla för hästar ska jobba med dessa djur. Varken för den personen eller för hästen som med all säkerhet känner av stressen. Jag talar om situationer där hästarna far omkring, sparkar, stegrar sig, hugger, tränger in en i väggen och försöker kicka osv. Farliga situationer mao.

*kl*

Jag hade en kallblodstravare som var nästan omöjlig att vaccinera. Ägarna före mig hade bundit fast huvudet över boxdörren så att han inte kunde göra något. Trevligt värre...

Den skulle grundvaccineras hos mig så det var inte bara en spruta.

Jag berättade vad jag visste för veterinären och vi började med att ha honom i boxen, ätandes ur krubban. Det gick INTE. Han anföll och alla hoppade kvickt ur boxen.

De slutade med att vi hade honom på gången, täckte för ögonen och stack i bringan istället, då reagerade han inte alls. Sista alternativet hade varit matte på ryggen och sticka under ridning men det slapp vi som tur var :eek:

På besiktningen när jag sålde honom sen så lyckades den veterinären sticka i halsen "på vanligt vis" men det var inte lätt och tog en bra stund.

Numer omger jag mig med snälla ponnyer som röngtas utan sedering :crazy: Och som inte gör ngt fast det är en veterinär och minst tre kandidater som kryper runt benen :eek: (inte ens tvååringen säger ngt om det).

På ridskolan hade vi några bökiga och då varnade vi ALLTID. Så det blev inga problem.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Juridik & Ekonomi Vi håller på att borra en ny brunn och nu har arbetet avstannat och de har gått på semester utan att säga något. Borrningen är färdig...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: Coop
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 749
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar