Sv: Missnöjd med vetrinären?
Ja det har jag varit.
Ja jag betalade (eller det mesta betalade ju försäkringsbolaget).
Och ja jag klagade, både till chefsveterinär på aktuell klinik, behandlande veterinär och till min 'ordinarie' veterinär på kliniken.
Det hela handlade om en häst under pågående hältutredning, där man i månader försökt komma tillrätta med polyartrit. Min ordinare vet slet sig hår, vid ett ÅB fick jag en annan veterinär. Som ansåg att hästens problem var att den var lat och saknade förtroende för sin ryttare. (Hästens problem var att den saknade bjudning och inte kunde galoppera ens i lina utan att kraftigt korsla, slå om, bryta av och haka med ett bakben, dessutom var han kraftigt palpöm över ryggen, temperamentsförändring, balansproblem och hade gått ner kraftigt i vikt. Samt att problemen eskalerat under flera månaders tid trots behandling, rehab osv).
Hästens böjdes och var fortfarande böjhalt runt om. Veterinären ansåg det var inget bry sig om. Ryggömheten var enligt veterinären inte ryggömhet utan 'den här rasen brukar vara överkänsliga och pipiga med sina ryggar'.
Jag krävde erlichios och borreliaprov, hon tog det men tyckte det var inte det. Utan hästen var lat, saknade förtroende för matte, och obalanserad (att jag kunde visa video på hur hästen rörde sig normalt var hon inte intresserad av). Hon rek spö, sporrar och kontakt med en väninna till henne som var tränare..
Som diagnos skrev hon dock: Hälta UNS såg jag när jag fick räkningen..
Jag ringde sen och frågade om provresultatet och hon tyckte 'inga spår av B/E'. Jag frågade om exakt titer och då lät det 'jaaa, han har ju HAFT erlichios men inget han har problem av nu'. Jag frågade igen om titern och då lät det 'jaa, den är ju rätt hög men han har ju inga som helst symptom (!!)'. Tillslut vrålade jag nästan om 'vad är titern??' och fick den.
La på, ringde annan klinik, fick komma in dagene fter. Hästen böjhalt runt om, alla ben, alla leder, palpöm rygg. Dessutom helt 'ur slag', deppig, grinig och slö, inte alls sig själv. Ställdes direkt på erlichiosbehandling. En vecka senare hämtade jag hem min levnadsglada, pigga, vänliga spjuver igen. UA på böjprov, oöm rygg och + 50 kg i vikt (han hade gått ner hiskeligt innan).
Jag informerade efter det både min ord vet på den kliniken, den beh vet och klinikchef, och förklarade precis hur missnöjd jag var med aktuell veterinärs bemötande.
Klinikchef svarade inte. Min ord vet svarade 'Vad bra att du tog en second opionion', beh vet svarade 'Då hade du tur, erlichios går inte att behandla'.
Jag slutade i samband med detta att använda kliniken, och satte inte min fot där igen på fem år, sen var jag tvungen, kan inte påstå jag var mer nöjd då tyvärr..
Där gjorde beh vet ett kanonjobb. Men tyvärr så glömdes det upprepade ggr bort att blöta hästens hö (hosthäst), och inte förrän hon började hosta blöttes det.
Dessutom begick de ett i mina ögon oförlåtligt fel när de trots att jag informerat om att stoet var MYCKET rätt vid sättning av permanentkanyl, och behövde BÅDE drogas och bremsas, struntade i det och SLOGS med henne (citat den vet som var inblandad i det: Hon var ju som galen, vi fick vara 4-5 personer och hon bara slogs, vi fick droga tillsluta alla gånger) för VARJE kanylbyte. Det byttes minst 5 kanyler..
Stoet var dräktigt men kastade efter två veckor på kliniken, pga stress (no shit sherlock..). Vet som tog hand om kastningen (samma som skötte kanylsättning, men inte behandlande) hade mina nummer, mammas nummer, kompisens nummer och konvalescensstallet hästen skulle till sen nummer. De ringde inte mig. De ringde inte mamma. De talade in ett medd på tfnsvararen hos kompisen att 'stoet kastas, kan inte åka hem idag, ring imorgon). Sen kastade de fostret. Jag hade velat få det analyserat, men 'de gör de bara på begäran av djurägaren'. Samma djurägare de inte ens brydde sig om att informera.
Jag var i USA och fick veta av kompisen att stoet kastat. Jag bad mamma ringa upp och ta reda på mer. Mamma ringde, de 'lägger en lapp så ringer veterinären upp'. SJU dagar senare kom jag hem från USA, och de hade inte ringt upp än..
SToet är utskriven med anteckningen: 'Hämtat sig efter kastningen igår fm. Väl kontraherad livmoder, inga infektionstecken.' Det ena avvikande som fanns noterat var ett stort hematom efter kanylsättning på halsen, som det skickades med zonsalva för. Det finns ingen tempanteckning i journalen för den dagen. En timmes resa från kliniken ankom hon till konv.stallet, skött av seminveterinär. Med feber, med tjocka, gula stinkande flytningar och var i livmodern...
Den gången orkade jag inte klaga, jag grät, förbannade och var så knäckt att jag inte orkade. Men jag sätter inte min fot där igen om det inte gäller LIVET.