Missnöjd, hur ska jag tala om det på ett bra sätt?

ZaNdRoRiA

Trådstartare
Jätteknasig fråga! Jag vet.

Jag har ibland en förmåga att uttrycka mig lite klantigt.

Har en häst ute på foder till en ridskola. Meningen var att hon skulle säljas dit men det visade sig att hon inte riktigt passade dem.

Iaf så är hon nu till salu igen och jag har kontakt med en ung tjej som har ridit min häst mkt.
Jag har fått bilder av henne och idag fick jag ett par jättebra verkligen!!!
MEN!
De rider henne på ett pessoabett!

Jag är verkligen inte förtjust i det då hästen blir väldigt pigg och starkt vid ridning, så de använder det ju verkligen med.

Hur i hela friden ska man säga detta på ett vettigt sätt?
Alla tycker vi olika och min åsikt är att hästmänniskor är ju verkligen en folkgrupp som aldrig har fel.

Då jag som sagt ibland kan uttrycka mig klantigt=vara alldeles för ärlig så att det ibland tolkas på fel sätt så vill jag nu ha hjälp av er sympatiska människor =)
Jag vill ju inte stöta mig med dom och hästen ska vara kvar där månaden ut så..

Jättedum fråga kanske, men tips och råd mottages tacksamt :D

Sv: Missnöjd, hur ska jag tala om det på ett bra sätt?

Säg till henne med vänlig ton , att bilderna var väldigt fina men reagerade på en sak, att du använder pessoabett och du gillar verkligen inte det!!(så förklarar du varför)
Förstod dock inte om du skulle sälja henne till tjejen eller bara låna ut?? För om du ska sälja henne till henne har du inte så mycket att säga till om i vilket fall som helst, men alltid bra att vara uppriktig med saker och ting!!!!

Hej!
Personen i fråga kanske inte vet hur ett pessoabett verkar?
Bra att tala om det för henne samt berätta om dess för- och nackdelar. Även berätta att det kan vara svårt att gå tillbaka till ett vanligt bett igen efteråt då det är rätt skarpt och har en viss hävstångseffekt. Jag har själv tyvärr gjort den dyrköpta erfarenheten att ta pessoa-genvägen på en av mina hästar som var ganska het och stark.
När hon får veta detta kanske hon väljer att gå till grunden med sin egen ridning.. Det fick en annan göra.

*Och du- be inte om ursäkt. Det är ju faktiskt din häst! Att man säger till behöver inte betyda att man blir ovänner.."Jag tycker att det är ett onödigt skarp betsling" och så säger du varför. Att få en förklaring brukar lossa knutar. Lycka till!

Hästen är utlånad till en ridskola och tjejen som har ridit henne (med flera andra) rider lektion där.
Hästen ska säljas till någon intressent men inte till ridskolan och inte till tjejen. Utan jag letar nu köpare till henne.

Tack för svar =)
Det värsta är ju att jag antar att det är ridlärare (eller iaf personalen) på ridskolan som har hand om utrustningen.

Men det är det du skriver som jag är rädd för! Samt att jag sagt till intressenter att hon rids på vanligt 3-delat, för det har hon gjort innan och det har enligt dem inte varit några bekymmer. Därför står jag som ett frågetecken nu :(

Det är inte tjejen, utan ridskolan du ska prata med. Be dem byta bett. Berätta för dem att du kommer att sälja hästen som gående på tredelat och att det är vad du vill att de använder.

Maila det gärna också om det är viktigt för dig, annars är det lätt att få höra "Nä, det har vi aldrig pratat om, det visste jag inte".

TS kan ju bifoga bilderna, blir lite svårt att blåneka då.

Nja, jag menar inte att de skulle neka att ha använt pessoa, utan neka till att ha hört att de INTE skulle använda det.

Hej!
... Även berätta att det kan vara svårt att gå tillbaka till ett vanligt bett igen efteråt då det är rätt skarpt och har en viss hävstångseffekt.

Ursäkta OffT men

Pessoa har ingen hävstångsverkan alls. För att hävstångsverkan ska uppstå krävs någon form ev mothåll, tex en kinnkedja eller en curb strap. :)

Tycker bara du ska höra med ridskolan angående bettet, anser att lånar man en häst och sedan tänker sätta på den utrustning som inte ingick (självklart ett nytt träns eller en ny sadel efter att hästent tex musklat om sig är ju en sak) men som ett skarpare bett så påverkar hästen tycker jag att man ska samtala med ägaren först, den har kanske ett annat tips om vad som funkar dessutom.
Sen om det nu är så att hästen blir pigg och stark och att den funkar bra på skarpare bett så ser jag inget problem i det, men man MÅSTE prata med ägaren om sådant.

Hade det varit min häst så hade jag kontaktat ridskolan på en gång och talat om att h*n absolut inte ska bli riden med pessoabett. Om inte personalen vet hur bettet inverkar skulle jag även förkarat det. Men jag skulle inte varit otrevlig eller så, utan helt enkelt förklara att eftersom att det här bettet fungerar på det här viset så vill inte jag att det används på min häst. :laugh:

Vänd på frågeställningen så du inte går in o låter anklagande o så vis får en människa i försvarsläge.

Fråga helt enkelt hur de tänkte när de satte på pessoa. Vilken var deras tanke med det bettet.

Ringde och pratade med den ridläraren jag haft kontakt med.

Jag förklarade att jag fått bilderna och sade vänligt att jag inte tycker om bettet pga dess inverkan som är bla bla..

Då sade hon att de måste ha det bettet när hon går på ridskolan för att eleverna ska kunna hålla henne så att de kan ha kontroll över henne.
Hon har alltså gått med det hela tiden!

Med den lilla tjejen som klarar av henne rider henne på 3 delat.

Då sade jag att det går ju titta på andra alternativ?

Svaret jag fick var att pessoabettet är ju bättre än ett bett med hävstång.

Jag visste inte vad jag skulle svara!!

Jag har alltid ridit henne på 3 delat och dealen vi hade var att de skulle prova henne!
Jag sade att hon är pigg och stark och de sade att hon får gå med de mer erfarna ryttarna.
Men nu verkar det som även de lite mindre erfarna får rida henne.

Usch, jag ser framför mig att de sitter och drar henne i munnen och bettringarna ligger vågrätt.

Vad fan ska jag göra rent ut sagt?

Förklara att det finns andra bättre alternativ till pessoa. Be dom läsa på hur ett pessoa verkligen fungerar.

Ett annat alternativ är att ta hem hästen igen.

Vet du vad. Om din häst är lite stark tror jag att den far mindre illa av att gå med pessoabett på ridskolan än om de envisades med att försöka med tränsbett.

En häst som är stark och går på tränsbett löper större risk att råka ut för att ryttaren tjuvhåller i den eller håller på och sågar för att behålla kontrollen. Ett pessoabett brukar hästarna lyda, och då kan ryttaren koncentrera sig på saker som hästen har större glädje av, t ex sin sits och handställning.

Så länge de inte sitter och drar ihop hästen i en form den inte klarar lär den inte ta någon större skada av pessoabettet. Det är ju lite "segt" och steglöst i sin inverkan, så det blir inte ryckigt i munnen på riktigt samma sätt som ett tränsbett eller stångbett.

Om jag var du skulle jag bita i det sura äpplet och gilla läget, det är bara ett par veckor kvar nu. Och om hästen redan har gått på pessoa ett tag spelar inte ett par veckor från eller till så stor roll.

Jag har för övrigt varit i nästan precis din situation, jag lämnade en mycket välriden men jättestark häst till en ridskola och de satte honom på pessoa. Jag tycker inte heller om den sortens bett, så det sved rätt bra, men det var priset för att han skulle få ett fantastiskt hem. Dessutom visste jag att det inte var en ryck- och slitridskola. Det kollar man ju upp innan man lämnar bort sin häst.

Ja det är nog bara att bita i det sura.
Hoppas att jag hittar en köpare snart så hon kan få flytta.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nu prövar jag att få lite kloka tankar från er andra! Vi har en riktig toppenponny som vi köpte för fyra år sedan och som dottern har...
2
Svar
27
· Visningar
4 446
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar