Engla hade någon som saknade och anmälde henne försvunnen, den här ungen har ingen, men det är väl tur att de är på fri fot igen så inga våldsövergrepp sker?
Trots att jag läst hela tråden idag har ingen kunnat svara på
hur en sådan här situation skulle lösas på annat vis i väntan på polis. Det vi vet är att två ungar har levt rövare på ett tåg, skadat och hotat andra och tillkallad personal har fått order av polisen att hålla kvar pojkarna tills polis kommer.
En sitter snällt och stilla medan den andre skriker, spottar, bits och sparkar med risk för att skada både sig själv och andra.
Hur skulle det ha lösts? Inget svammel om "andra sätt", konkretisera isf vad andra sätt är istället för att hitta på andra irrelevanta scenarier som inte har med saken att göra.
Är det verkligen någon som tycker det är positivt att två barn är på rymmen utan att kunna språket, de är på främmande mark och är fullkomligt utlämnade till andras välvilja? Vad är det som säger att nästa person pojkarna möter inte tar till grövre våld? Seriöst, jag blir verkligen på allvar orolig när det förespråkas att de skulle låtit honom springa vind för våg på centralen med en vuxen man som jagade efter enbart med mål och syfte att hindra honom från att ta sig ut och under jakten skada sig och/eller andra, istället för att han hålls fast i väntan på polis.
Pepparspray eller kloroform fungerar iofs, men jag tror det hade blivit ett himla liv om det hade använts istället för att hålla fast.