Misshandeln på centralen i Malmö

Engla hade någon som saknade och anmälde henne försvunnen, den här ungen har ingen, men det är väl tur att de är på fri fot igen så inga våldsövergrepp sker? :confused:

Trots att jag läst hela tråden idag har ingen kunnat svara på hur en sådan här situation skulle lösas på annat vis i väntan på polis. Det vi vet är att två ungar har levt rövare på ett tåg, skadat och hotat andra och tillkallad personal har fått order av polisen att hålla kvar pojkarna tills polis kommer. En sitter snällt och stilla medan den andre skriker, spottar, bits och sparkar med risk för att skada både sig själv och andra.

Hur skulle det ha lösts? Inget svammel om "andra sätt", konkretisera isf vad andra sätt är istället för att hitta på andra irrelevanta scenarier som inte har med saken att göra.

Är det verkligen någon som tycker det är positivt att två barn är på rymmen utan att kunna språket, de är på främmande mark och är fullkomligt utlämnade till andras välvilja? Vad är det som säger att nästa person pojkarna möter inte tar till grövre våld? Seriöst, jag blir verkligen på allvar orolig när det förespråkas att de skulle låtit honom springa vind för våg på centralen med en vuxen man som jagade efter enbart med mål och syfte att hindra honom från att ta sig ut och under jakten skada sig och/eller andra, istället för att han hålls fast i väntan på polis. :crazy:

Pepparspray eller kloroform fungerar iofs, men jag tror det hade blivit ett himla liv om det hade använts istället för att hålla fast. :angel:
Den andre hölls fast sen han attackerat den andre ordningsvakten som var i telefon

Man måste se the biggr picture. Hur fostrar vi våra barn? hur bemöter samhället arga barn? Hur agerar vuxenvärlden på ett bra sätt mot unga?

Inte genom nedläggning.
Nu har inte det svanska samhället fostrat barnet i fråga så du kan väl ta den frågan i en annan tråd?

Den här tråden handlar inte om arga barn och eller något generellt agerande mot unga.

Det är en ovanlig situation med ett barn som skadar människor. För att skydda andra så måste man stoppa våldet, och helst innan gon börjar slå tillbaks.

Skilj på straff, konsekvens och vård. Det är olika saker. Straff= att göra fel ska kännas så man avskräcks från att göra det igen exempel du kom hem för sen du får inte titta på tv på flera veckor. Konsekvens=när man gör något leder det till något annat exempelvis har man sönder en ruta får man betala för den. Här är det att lära sig av situationen som är det viktiga. Vård= Man behöver hjälp mer hjälp än vad som kan ges i den situation man befinner sig i, görs utifrån personens bästa för att den ska må bra.
Men det är ju det jag gör. Jag jämförde olika konsekvenser, ordet straff var inom citattecken just av den anlednigen. Pontevecchio menade att det var ett straff att hindra pojken att skada sig själv och andra och jag med flerar menar att det är konsekvenser. Det är inget straff att inte få bita sina medresenärer och att bli fasthållen för att förhindra det.

Jag blir mest mållös över flera människors naivitet. Jag som jobbat på bland annat resursdagis vet hur starka och hala barn i lägre ålder (4-6) kan bli. Kan bara tänka mig att en vansinnig ungdom, som är på rymmen och är upprörd är starkare än så...

Efter att ha pratat med bekant polis i Malmö så är jag mer övertygad om att ordningsvakten gjorde allt han kunde i den mån han kunde. Jag tycker han sköter sig exemplariskt och lider med honom för allt ris han får för att ha utfört sitt jobb.

Pojkarna har innan betett sig som svin på tågen, spottat på folk och dessutom gått runt på spåren. Dessa var efterlysta, vakterna blir tillsagda att gripa varav ena pojken går bananas. Vakten sitter grensle över, försöker vända bort ansiktet, då killen spottas och bits, han håller över överkroppen utan att strypa eller tillfoga skada.

Hur i helvete skulle ni andra gjort?! Jag tycker vakten ser lugn ut. Om han mot all förmodan skulle vilka begå övervåld; tror ni på riktigt att han gör det framför flertalet kameror och på en minderårig? Detta är ingen go och positiv kille som självmant skulle följt med någonstans...

Tyvärr tvingas jag länka till en suspekt sida för att visa er den andra filmen, när pojken fått handfängsel på sig och väljer att sparka en vakt i ryggen;

http://nyheteridag.se/ny-film-visar-nar-9-aringen-sparkar-vakt-i-ryggen/

Vi är fortfarande vuxenvärlden, vi ska inte bemöta med samma våld. Vi ska visa ett bättre beteende.

Att en 1-2åring bits hårt är inte helt ovanligt. Biter ni då tillbaka eller blir våldsamma? Tror ni personalen på boenden för barn med speciella behov tar till våld?

JÄÄTTEmånga vuxna klarar av att bemöta aggresiva barn utan våld utan att nån skadas. Det är inte ett orimligt krav. Nu har jag sagt det hundra ggr och har ni inte förstått än så kommer vi ingen vart så jag lägger ned här.
Givetvis ska vakterna inte bemöta med samma våld. Det hade definitivt varit fel om de började sparka, spotta och bita pojken.

Nog för att våldet gått ner i åldrarna men jag kan inte föreställa mig att ensamma 2 åringar trakaserar folk på tåget eller att de skulle vara svåra att omhänderta om det skulle ske.

Nu höll vaktern fast pojken för att förhindra vidare våld, de gav knappast honom ett kok stryk.

Läs om läs rätt. "i detta fallet bar han inte kniv".
Ja, om han bar en atombomb hade jag säkert tänkt om. Men det gjorde han inte.

Jag tror att jag frågat förut men frågar igen: hur vet du på avstånd att killen inte bär kniv?

I sådana här yrken får man för sin säkerhets skull utgå från att alla man möter är beväpnade och dessutom bär på smitta. Det är därför handskar bör användas. Det är därför det vid spottande kan bli aktuellt med spotthuvor-/masker. Det är därför omhändertagna personer skyddsvisiteras.

Hur skulle det ha lösts? Inget svammel om "andra sätt", konkretisera isf vad andra sätt är istället för att hitta på andra irrelevanta scenarier som inte har med saken att göra.

Det finns andra sätt att hålla fast barn på som är lämpligare. Jag är dålig på att förklara och har försökt googla efter bilder men söker nog på fel ord för jag hittar inte. Men jag har själv sett barn som är mycket stökigare än denna pojke som blivit fasthållna utan att få huvudet dunkat i marken och huvudet nedtryckt med en hand över ansiktet.

Ja det har jag. Du har inte läst vad jag har skrivit. Oavsett om barnet har betett sig illa så är våld inte en lämplig bestraffning. Bestraffning överlag är inte ett toppenverktyg för framtiden heller.
Sån tur att ingen bestraffade barnen med våld, de till och med hindrade barnet att skada sig själv.

Det finns andra sätt att hålla fast barn på som är lämpligare. Jag är dålig på att förklara och har försökt googla efter bilder men söker nog på fel ord för jag hittar inte. Men jag har själv sett barn som är mycket stökigare än denna pojke som blivit fasthållna utan att få huvudet dunkat i marken och huvudet nedtryckt med en hand över ansiktet.

På vilket sätt är de sätten mer lämpade? (Alltså inte ser trevligare ut utan är säkrare för samtliga inblandade.)

Nu var det ju pojken själv som dunkade huvudet i golvet samt både spottade och bets, nog hade då jag tryckt ner honom en sådan gång om det var jag. Hur hindrar du någon från att själv slå huvudet i golvet utom att trycka ner huvudet på personen? Hur hindrar du någon som spottar och bits från att spotta och bitas, annat än att genom att hålla för munnen = större risk för skador, eller genom att vända bort huvudet på denne, fortfarande tryckt mot golvet = inga risker för spott, bett eller huvuddunkanden?

Du tror att detta är en träning? Där man i lugn och ro kan vända runt på barnet för att få honom i bra position?

Killen har bitit och spottar. Risken för både Hiv och hepatit finns. Jag skulle aldrig någonsin riskera dessa sjukdomar för att "det bara är ett barn."

Nu var det ju pojken själv som dunkade huvudet i golvet samt både spottade och bets, nog hade då jag tryckt ner honom en sådan gång om det var jag. Hur hindrar du någon från att själv slå huvudet i golvet utom att trycka ner huvudet på personen? Hur hindrar du någon som spottar och bits från att spotta och bitas, annat än att genom att hålla för munnen = större risk för skador, eller genom att vända bort huvudet på denne, fortfarande tryckt mot golvet = inga risker för spott, bett eller huvuddunkanden?

Nej, vakten lyfte pojken, hållande i axelpartiet nånstans, och tryckte sedan ned honom = huvudet dunkas mot golvet.

Du tror att detta är en träning? Där man i lugn och ro kan vända runt på barnet för att få honom i bra position?

Killen har bitit och spottar. Risken för både Hiv och hepatit finns. Jag skulle aldrig någonsin riskera dessa sjukdomar för att "det bara är ett barn."

Öh nej, som sagt har jag sett barn hållas fast trots att de är mycket vildare än denna pojke.

Här var bra konkreta tips:
– Är du själv lugn, så skapar du lugn. Är du själv arg, eller uppe i affekt så blir den andra mer ilsken. Då får man en uppåtgående spiral av mera våld.
En annan princip gäller fasthållningar och att det ska bli så lite våld som möjligt.
– Bland annat handlar det om att gå med rörelsemönstret, att inte hålla med spända muskler och att aldrig hålla fast mer än fem sekunder, sedan ska du släppa.
Och hur är detta applicerbart på barn som slåss och sparkas på allvar. Hålla 5 sekunder och sedan släppa 10 och låta barnet fly ( och kanske skada sig själv och andra) eller puckla på någon annan?

Vakten såg lugn ut, den biten verkade inte hjälpa ett dyft. Han verkade heller inte hålla med spända muskler. När barnet försökte skalla honom så följde han med och det bedömdes som att slå huvudet i golvet...

Öh nej, som sagt har jag sett barn hållas fast trots att de är mycket vildare än denna pojke.

Att du inte åker ner och fångar in barnet, som nu flytt igen, på det där sätter som du känner till? ;)

Jag anser att det är lätt att vara sidoexpert. Att hävda, utanför stundens hetta, hur det ska se ut när man aldrig befunnit sig i den situationen. Vad jag vet så är ordningsvakten mycket rutinerad och omtyckt som vakt, han hanterar situationen så som han blivit lärd; han undviker att bli biten, att få saliv på sig, att killen skadar sig själv eller andra och han behåller honom på plats då barnet är efterlyst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka