Missfärgningar runt ögonen?

lgmv

Trådstartare
Hej! :) Min lilla hund har fått röda missfärgningar runt ögonen, hon är vit. Har ni något bra husmorsknep för att få bort sådana missfärgningar? Är väldigt skeptisk till blekshampon och sådana ögonblekdroppar!

Vad har ni testat och vad funkar??

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Missfärgningar runt ögonen?

Har ögonen runnit? Varför? Ögonen ska inte rinna.

Annars funkar det att putsa av med ögonputs två gånger om dagen, torka torrt. Smörj med bivax.

Det har ju blåst en del på senaste tiden (åtminstone här där jag bor) och det kan göra att hundens ögon rinner mer än normalt. Ett annat alternativ kan vara att tårkanalerna är trånga så att ögonen alltid rinner lite. Rödfärgningen av pälsen har jag för mig kan även bero på svampinfektion på grund av fuktigheten. Ring veterinären och fråga vad du ska göra. Jag vet någon som haft samma problem som fick något utskrivet av veterinären. Minns inte vad det heter men tror att det är receptbelagt.

Pälsen blir inte röd av svamp (däremot hud), utan av antingen tårvätska eller saliv. En hund som har svamp i tassarna kan bli röd i pälsen pga att den slickar (vilket i sig kan förvärra svampen osv osv).

Edit: För övrigt håller jag med tidigare "talare"; ta reda på varför ögonen rinner och åtgärda det, så försvinner missfärgningen ganska snabbt :)

Senast ändrad:

Jag läste i ett annat forum att honung kan hjälpa. Någon tsk i maten varje dag så ska det försvinna, flera som sa att det fungerade. :) Honung ska tydligen vara bra till mycket ex om hunden har dålig andedräkt, torra nosar eller trampdynor mm...

Tack för alla svar! Empierre: hehe, vad exakt är ögonpust?
Han är en bichonblandning, och dem är väl allmänt kända för aatt ha korta nosar=rinniga ögon? Ska ringa veterinären som ni säger och fråga om råd! :) Så får jag hoppas det slutar rinna så det blir mindre missfärgningar!

Har en vit svärgschnauzer som ögonen "rinner" på, torkar ut det som blir så blir missfärgningen mindre.

Liknande trådar

Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
765
Senast: cassina
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 064
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 017
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka